گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛کیهان

گریم رابین هودی برای مفسد اقتصادی در زندان!

 انسان هرچه پیرتر می‌شود به مال حریص‌تر می‌شود.

آقای هاشمی در مصاحبه با روزنامه آرمان و درباره فساد اقتصادی گفته است: فسادهای زیاد و اختلاس‌های میلیاردی را کسانی می‌کنند که زیادتر از دیگران دارند. متأسفانه حرص انسان تمام شدنی نیست. معروف است که می‌گویند، آدم هر چه پیرتر می‌شود دلبستگی‌هایش به مال دنیا بیشتر می‌شود. باید همه ما مواظب باشیم.

وی درباره وضعیت مهدی هاشمی در زندان گفته است: مثل همه زندانی‌ها دارد تحمل می‌کند. البته فرصتی پیدا کرده که بتواند عقب‌افتادگی‌های تحصیلی‌اش را جبران کند. در آکسفورد که درس می‌خواند، به تز دکترا رسیده بود که وقتی به ایران آمد، ماند. مثل همه زندانی‌های شاداب، خود را با ورزش و مطالعه سرگرم کرده است. یک مسئولیت هم برای خود در زندان تعریف کرده است. چون خیلی از زندانی‌های کشور افراد نیازمند و مستأصل هستند، مخصوصاً در بندی که او هست، از این افراد هم هستند. با آنها صحبت و مسائل آنها را در راستای کمک به مشکلات به ما می‌گوید و ما پیگیری می‌کنیم.

یادآور می‌شود مهدی هاشمی یکی از متهمان اصلی پرونده استات اویل است که در آن بالغ بر 50 میلیون دلار رشوه جابه‌جا شد. او همچنین متهم به پولشویی در دانشگاه آزاد و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بود.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ این سؤال که عید به کجا می‌روید؟ می‌گوید: مثل همه مردم ایران، اوایل عید، سفره نوروزی در منزل داریم. بعد دید و بازدیدهای فامیل داریم و سپس به یکی از مناطق ایران سفر می‌کنم. در سال‌های اخیر به جزیره کیش، بم و گاهی شمال رفتم و امسال هم هنوز تصمیم نگرفتم که به کجا بروم. کیش جزیره آرامی است که می‌تواند، جلوی سفر خارجی خیلی از ایرانی‌ها را بگیرد. ما در خلیج‌فارس چند جزیره داریم که هر کدام آنها مانند گنج ارزشمند هستند. همین جزیره کیش ساحل مرجانی خوبی دارد.

دستمزد کارگران در سال 95 چقدر با خط فقر فاصله دارد؟

«تعیین کف دستمزد کارگران با ناخشنودی بدنه کارگری به پایان رسید.»

روزنامه شهروند با انتشار این مطلب نوشت: سرانجام دستمزد سال آینده 812 هزار تومان تعیین شد. هزینه سبد معیشت خانوار چهارنفره کارگری در سال 94 حدود 2 میلیون و 744 هزار تومان تخمین زده شده است. همین رقم نشان می داد که قدرت خرید (با توجه به کف دستمزد 712 هزار تومانی سال 94) حدود 344 هزار تومان نسبت به سال ماقبل کاهش پیدا کرده است.

اما هنوز هم هیچ‌کدام از این کاهش‌ها نتوانسته طرف‌های سه‌گانه شورایعالی دستمزد را قانع کند که با توجه به جمیع شرایط و به خصوص قدرت خرید کارگران تصمیم به اعلام کف دستمزد کنند.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: حقوق 712 هزار تومانی کارگران به 812 هزار تومان افزایش می‌یابد؛ و عددی با فاصله معنادار با خط فقر، مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر را دو میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرده است؛ یعنی حقوق زیر این رقم مساوی حضور در محدوده «زیر خط فقر» است.

فرامرز توفیقی، عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران و عضو کارگروه مزد 95 در شورای عالی کار، در گفت‌وگو با «اعتماد»،‌ دلیل عدم حضور خود را در آخرین جلسه تعیین مزد سال جاری اعتراض به شیوه تعیین حداقل دستمزد دانست و گفت: من در اعتراض به عدم رعایت بند دو ماده 41 و تمایل دولت و کارفرمایان برای تضعیف وضعیت معیشتی کارگران از حضور در جلسه فوق سرباز زدم. در بند دو ماده 41 قانون کار آمده است: حداقل مزد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند. توفیقی ادامه داد: اینکه وضعیت معیشتی عموم مردم طی سال‌های اخیر و بر اثر بی‌تدبیری دیگران، تضعیف شده، واضح و مبرهن است ولیکن ما از کارفرمایان و دولت نخواستیم که خط فقر را رعایت کند که در این صورت حداقل دستمزد باید بیش از دو میلیون و 300 هزار تومان می‌شد، بلکه تنها خواهان این بودیم که نرخ تورم سبد معیشتی را در سال جاری براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار محاسبه کند و آن را به مزد کارگران اضافه کند که این رقم 324 هزار تومان بود.

وی گفت: براساس آمار بانک مرکزی، نرخ سبد معیشتی مردم، در سال گذشته دو میلیون و 700 هزار تومان اعلام شد. از طرف دیگر مرکز آمار نیز تورم بهمن ماه را 12 درصد اعلام کرد که به منزله تورم 324 هزار تومانی معیشت است. ما این را خواستیم تنها به این خاطر که وضعیت معیشتی کارگران برای سال آینده تثبیت شود ولی دولت و کارفرمایان با یکدیگر ایستادگی کردند و چنین امری را نپذیرفتند.

با معارضین خط امام رفاقت نکنید /جلوگیری از مصادره امام پیشکش!

چون کلام و سخن امام مستند است امکان انحراف از آن وجود ندارد اما سیدحسن خمینی با کسانی در ارتباط است که اتفاقاً در تقابل با مکتب امام خمینی قرار دارند.

روزنامه جوان با اشاره به سخنان سیدحسن خمینی مبنی بر اینکه هدفش از ورود به انتخابات خبرگان، جلوگیری از مصادره امام بوده نوشت: اگر به صحنه سیاسی کشور بنگریم و بخواهیم مصادیق سخن سیدحسن را پیدا کنیم، چه کسانی خواهند بود؟... مواضع پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، ملاقات مکرر سیدحسن با سران فتنه و زندانیان آنان و عکس‌های یادگاری، ناراحتی چندباره وی از پخش سخنان امام از سیما (در فتنه 1388)، حمایت رسانه‌های خاص از وی و... نشان می‌دهد که سیدحسن دقیقاً خود را در کانتکسی تعریف کرده است که نه با اعتقاد که با نفاق به دنبال مصادره امام بوده‌اند.

 از سیدحسن باید پرسید پرنواخت‌ترین و پرتکرارترین مفاهیم توسط امام چیست و نسبت شما با آنها چگونه است؟ دقت در صحیفه امام نشان می‌دهد که «جهانخواران»، «اسلام ناب محمدی»، «استکبار»، «محرومین و مستضعفین»، «دعوت و صدور انقلاب»، «دائمی بودن مبارزه»، «عدم جدایی دین از سیاست»، «نه شرقی و نه غربی»، «نفی اشرافی‌گری»، «حقوق مردم»، «جامعیت اسلام در پاسخگویی به نیازهای بشر امروز»، «دفاع از مردم مظلوم فلسطین»، «جهانی بودن نهضت»، «نفی صهیونیزم» و... گفتمان اصلی امام را تشکیل می‌دهند. بدون حب و بغض از سیدحسن سؤال می‌کنیم در گفتمان، سیره، مکتوبات و مواضع جنابعالی این مفاهیم کجا قرار می‌گیرد؟ شما کمتر هفته‌ای است که مدعیان «گریزی از سکولاریسم نیست» را زیارت نکنید درعین حال همه عمر امام صرف این جمله شده که «اسلام همه چیزش سیاست است».

اکبر گنجی به عنوان یکی از دشمنان صادق نظام جمهوری اسلامی که دشمنی‌اش را پشت امام و توأم با نفاق نمی‌کند، اینگونه از مصادره‌کنندگان امام پرده‌برداری می‌کند: «برخی از اصلاح‌طلبان مدعی قرائتی جمهوری‌خواهانه از آرای آیت‌الله خمینی‌اند، گویی در هر منوتیک هرج و مرج مطلق حاکم است و از هر کس به هر قرائتی [که] حتی کاملاً معارض با متن است و گمان می‌کنند هرمنوتیک معجزه‌گر است و می‌تواند از چاه اقتدارگرایی، دموکراسی و آزادی بیرون کشد.

از آن جالب‌تر به صراحت می‌گویند که ما نباید بگذاریم آیت‌الله خمینی در جبهه مقابل- یعنی در جبهه محافظه‌کاران- قرار گیرد. اگرچه ایشان به دموکراسی و آزادی اعتقادی نداشت ولی ضرورت‌های سیاسی ایجاب می‌کند که آیت‌الله خمینی در جبهه دوم خرداد باشد. لذا بگوییم که او جمهوریخواه و دموکرات و آزادیخواه بود، اما این رویکرد استفاده ابزاری از او برای مقاصد سیاست نه چیز دیگر است.»

جوان می‌افزاید: بنابراین وقتی سکولارها در عین اعتراف به دوری فکری از امام، به دنبال مصادره امام هستند، سیدحسن نه‌تنها ناراحت نمی‌شود بلکه اصرار بر هویدایی روابط با آنان دارد. تراز امام تراز انقلاب جهانی است. هیچ انسان دلسوز و مؤمن به انقلاب چنین مصادره‌ای را نه صحیح می‌داند و نه ممکن، اما اگر بخواهیم در حوزه حکومت (نه دانشگاه و حوزه) امام را تفسیر کنیم هیچ مرجعی با صلاحیت‌تر از رهبر انقلاب اسلامی و مجلس خبرگان نیست.

دولت پذیرفته که رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است

تلاش روحانی بر تطهیر چهره یک فتنه‌گر در سفر به یزد، تایید «رحم اجاره‌ای» بودن دولت است.

هفته‌نامه 9 دی نوشت: درست یک روز قبل از سفر اتفاقی (!) روحانی به یزد، نشست خبری رئیس‌جمهور، خنثی و تنها با سوال یک منتقد جدی برگزار می‌شود. خبرنگار روزنامه اصلاح‌طلب شرق سوال تکراری سال گذشته خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا را مطرح می‌کند.

 پاسخ رئیس‌جمهور، قندی در دل جریان فتنه آب می‌کند که با استناد به ادعای روحانی می‌توانیم عکس آقای عبا شکلاتی را چاپ کنیم و برای او هورا بکشیم؛ «حضرت آقای» فتنه بر زبان رئیس دولت امنیتی‌ها جاری می‌شود؛ این نشست خنثی - که تنها سوال یک منتقد در آن مطرح می‌شود (که همان هم گریبان گیر دولت شده است) - پایان می‌یابد. روحانی به یزد سفر می‌کند و در سخنرانی خود از جایگاه «ملی» ریاست‌جمهوری، برای تطهیر یک عنصر فتنه استفاده می‌کند.

بعد از شنیدن سخنرانی روحانی، بی‌درنگ جمله ابراهیم اصغرزاده و تعبیر او از دولت روحانی در ذهنها تداعی شد. اصلاح‌طلبان، دولت روحانی را رحم استیجاری می‌دانند و این را صراحتا بیان کرده‌اند. ابراهیم اصغرزاده اسفندماه سال 92 یعنی دقیقا دو سال پیش در مصاحبه با روزنامه قانون در مورد نوع مواجهه اصلاح طلبان با دولت می‌گوید: «چند وقت پیش به دوستان گفتم این رحم اجاره‌ای برای پرورش یک نطفه است.»

آقای روحانی اما با سخنرانی خود در یزد خواسته یا ناخواسته این ادعای توهین‌آمیز اصلاح‌طلبان را تایید کرد. سخنرانی روحانی مفهومی جز این نداشت که من می‌دانم رئیس دولت دوران‌گذار هستم؛ می‌دانم پایگاه مستقل اجتماعی ندارم و در زمین اختلاف رقیب مقابل و با دوپینگ منتهی الیه راست سنتی با منتهی‌الیه چپ و با تنها هفت دهم درصد توانستم رئیس‌جمهور شوم.

تعطیلی حوزه علمیه یزد در اعتراض به روحانی و تجمع طلاب و دانشجویان و اقشار مختلف مردم، از جمله واکنش‌هایی است که طی روزهای گذشته نسبت به قبح‌شکنی در تطهیر عنصر فتنه شروع شده و قطعا ادامه‌دار خواهد بود. افول محبوبیت رئیس‌جمهوری که در اولین دوره و در اواسط نیمه دوم عمر دولتش قرار دارد مسئله‌ای است که می‌توان ساعت‌ها راجع به آن بحث علمی کرد.

اما اگر به میان مردم کف خیابان بیاییم و فارغ از همه اصول علمی هم بخواهیم بحث کنیم تمام این ساعت‌ها بحث را در یک عبارت می‌توان خلاصه کرد؛ حسن روحانی با بحران کاهش روزانه محبوبیت مواجه است. همانطور که در ابتدا اشاره شد، دو سال و نیم بدون اینکه حتی یک روز، سیاه‌نمایی علیه دولت قبل فراموش شود، اتمام برجام به عنوان رگ حیات دولت، ملاقات‌های پی‌درپی با یانکی‌ها و انداختن مشکلات بشر از صدر خلقت آدم تا حتی سالهای بعد! به دولت گذشته نیز نتوانسته حتی کمترین التیامی بر این بحران داشته باشد.

ماه‌عسل برجام رو به اتمام است. اگرچه در بخشی از افکار عمومی مدتهاست تمام شده است. روحانی باید به جای برجامیزه کردن همه امور مملکت، توسل به فتنه، بازی در تئوری رحم استیجاری و حمله به منتقدان، فکری برای وعده‌های معیشتی خود کند.

یعنی همان وعده‌‌هایی که با توسل به آن و تشکیل دوگانه «عزت-معیشت» و دو قطبی «چرخ سانتریفیوژ  - چرخ کارخانه» از مردم رای گرفت و رئیس دولت هفت دهم درصدی شد. مردم منتظر تحول در معیشت بودند اما این روزها داشته‌هایشان هم یک روز در میان تهدید می‌شود. یک روز با یارانه و روز دیگر با مسکن مهر؛ وام ازدواج و اشتغال و رکود کارخانه‌ها هم که قصه مفصل خود را دارد.

بفرمایید بعد از 30 ماه برای ریاضت نکشیدن مردم چه کردید؟!

هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی غیرواقعی به کسانی حمله کرد که «می‌گویند با عسرت و ریاضت زندگی کردن بهتر است».

وی در نشست شماری از «منتخبان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف امید» که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: بخشی از شما از مجموعه اصلاح‌طلبان، بخش دیگرتان از طرفداران دولت، و بخش مستقل‌تان هم طرفدار دولت هستند.

وی با بیان این که «رونق اقتصادی کمبود جامعه ماست» گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند با عسرت و ریاضت زندگی کردن بهتر است، این در حالی است که قرآن هم آن را قبول ندارد و مسلمانان را از عسرت کشیدن پرهیز می‌دارد.

هاشمی گفت: این کار مهم شما مجلسی‌ها خواهد بود که درآمدها را منطبق با آیه‌های خدا برای خرج کردن آماده کنید.

وی ادامه داد: یکی از ضربه‌هایی که در تاریخ خوردیم از جریان‌های انحرافی تصوف است.

هاشمی رفسنجانی گفت: ریاضت‌هایی که در مورد زندگی امام خمینی(ره) می‌گویند درست نیست، من از جوانی در خانه ایشان بودم. ایشان هرچه داشتند را نشان می‌دادند این طور نبود که جلوی خانه زیلو پهن کنند و در خانه قالی داشته باشند. بلکه از همان جلوی خانه‌شان قالی پهن می‌کردند تظاهر نمی‌کردند. خیلی از ریاضت‌کشی‌های این روزها ریاکاری است. قرار نیست مردم با ریاضت زندگی کنند. آنهایی که ریاضت‌کشی مردم را می‌خواهند و مردم را به عسرت تشویق می‌کنند خودشان طور دیگری زندگی می‌کنند.

اظهارات آقای هاشمی در تخطئه عسرت و ریاضت که متعاقب سخنان قبلی وی در ستایش از تجمل صورت می‌گیرد که حکایت همان دانش‌آموزی است که قرار بود درباره فقر انشاء بنویسد و نوشته بود ما فقیریم، آشپز ما فقیر است، دربان ما فقیر است، باغبان حیاط بزرگ ما فقیر است...!

هم اکنون در حالی که خط فقر 2/4 میلیون تومان اعلام شده، دولت حقوق کارگران برای سال 1395 را 812 هزار تومان تعیین کرده است. با این وصف باید از آقای هاشمی و دولت تحت حمایت وی پرسید پس از 30 ماه خطابه و در باغ سبزنمایی، چه کاری برای همین اقشاری که در عسرت و ریاضت زندگی می‌کنند کرده‌اید و چرا وعده‌ها هیچ کدام به واقعیت نپیوسته است؟ وگرنه تمجید از زندگی مرفه و تخطئه کسانی که دنبال ریاضت و عسرت هستند، برای مردم نان و آب و گشایش و رونق اقتصادی نمی‌شود.

از سوی دیگر باید یادآوری کرد که امام در ساده‌زیستی مراعات پایین طبقات را می‌کرد حال آن که برخی مدعیان سازندگی و رونق اقتصادی برای جامعه، عملاً برای تبعیض و تجمل و اشرافیت برخورداری خویش از امتیازها کیسه دوختند.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛وطن امروز

خارجی مشکل ما را حل نمی‌کند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت مشکلات اقتصادی کشور وابسته به تلاش داخلی است و تکیه بر برجام، باعث رفع مشکلات معیشتی مردم نمی‌شود.

 به گزارش رسا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید دیروز یکشنبه در مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، با بیان اینکه وقتی برکات الهی بر جمعیت نازل و فقر و خشکسالی برطرف می‌شود که ما بتوانیم عدالت را در مسائل اقتصادی پیاده کنیم، ابراز داشت: واقعا برخی آمارهایی که داده می‌شود شرم‌آور است؛ می‌گویند 70 درصد فلان جنس از طریق قاچاق وارد می‌شود و 30 درصد آن قانونی است؛ چه خبر است که 70 درصد جنس مورد نیاز مردم از طریق غیرقانونی و تنها 30 درصد از طریق قانونی وجود دارد، با این وجود اوضاع اینگونه می‌شود؛ اگر مردم شهرها و بلادها تقوا پیشه کنند برکات آسمان‌ها و زمین برای آنها جمع می‌شود.

 وی عنوان کرد: برای حل مشکلات اقتصادی صرف اینکه تحریم‌ها برطرف شود و خارجی‌ها سرمایه‌گذاری کنند کارساز نیست؛ ما باید در درون اصلاح شویم تا برکات اقتصادی کامل شود، خارجی نمی‌تواند مشکل ما را حل کند و رفع تحریم نیز به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند.

انتقاد محسن رضایی از دروغ اصلاح‌طلبان درباره تعداد کاندیداهای‌شان در انتخابات 94
اینها خیانت به مردم است

محسن رضایی با انتشار مطلبی در اینستاگرام شخصی خود از اصلاح‌طلبان به خاطر تازه‌ترین دروغ خود به مردم انتقاد کرد. به گزارش «وطن‌امروز» رضایی در این مطلب از دروغ اصلاح‌طلبان درباره تعداد کاندیداهای‌شان در انتخابات مجلس دهم انتقاد کرد و این رفتار را خیانت به مردم دانست.

متن نوشته محسن رضایی بدین شرح است:

یک انقلابی به مردم خیانت نمی‌کند. یک انقلابی، همواره به نفع مردم و در حمایت از آنها سخن می‌گوید، حتی اگر آن گفته، به زیان خودش تمام شود، اما اظهارنظر از ناحیه یک عنصر جناحی، همواره به گونه‌ای است که گروه متبوعش را خوشایند باشد، حال این اظهارنظر، چه به نفع جامعه باشد و چه به زیان مردم، برای او خیلی مهم نیست. قریب یک ماه قبل از انتخابات، حقیقتی را براساس گزارشات یک نهاد امنیتی دولتی گفتم که بعضی ناراحت شدند.

گفته بودم از همه جریانات سیاسی، نامزد انتخاباتی در فهرست تاییدشدگان وجود دارد.

اصلاح‌طلبان 5/2 برابر کرسی‌های مجلس نامزد دارند و اصولگرایان تقریبا 3 برابر و مستقل‌ها نیز تقریبا 2 برابر کرسی‌های مجلس در این انتخابات نامزد دارند. قصدم این بود که ضمن بیان یک واقعیت و جلوگیری از برداشت‌های نامناسب، تا حد توان از ناامیدی مردم برای حضور در انتخابات ممانعت کنم؛ در حالی که عده‌ای به دروغ طرح کردند اصلاح‌طلبان در سراسر کشور حدود 30 نفر کاندیدا بیشتر ندارند.

این سخن، اولاً کذب بود و ثانیاً می‌توانست مردم را مأیوس کند. در عین حال، کسانی از گفته من ناراحت شدند و از اظهار نظر نادرست بعضی دیگر خوشحال. اینجانب انقلابی‌ام و به حول قوه الهی از این رویه، دست بر نخواهم داشت و هرگز به مردم خیانت نخواهم کرد. خیانت به مردم از بزرگ‌ترین خیانت‌هاست.

«کاش قلب رآکتور اراک را هم روی کاغذ درمی‎آوردیم»

کنایه نقوی‌حسینی به عراقچی!

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اینکه همه تحریم‏‎ها روی کاغذ لغو شده چه حاصلی برای ملت ما دارد؟ ‌ای‌کاش تعهدات ما هم روی کاغذ انجام می‎شد،‌ای کاش قلب رآکتور اراک را روی کاغذ درمی‎آوردیم.

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری  بسیج در واکنش به اظهارات عباس عراقچی مبنی بر اینکه روی کاغذ همه تحریم‌ها برداشته شدند، تصریح کرد: ما همان ابتدا که به برجام نقد داشتیم این شرایط را پیش‌بینی می‏کردیم و نقدمان همین موضوع بود که ما یکسری وعده‏‌ها و امتیازات نقد داده‎ایم که بلافاصله بعد از توافق اجرایی و عملیاتی شده؛ یعنی فردو و سانتریفیوژهای نطنز را جمع کردیم، قلب رآکتور اراک را در آورده‎ایم، جلوی تحقیقات خودمان را گرفته‎ایم ولی یکسری وعده‎های نسیه دریافت کردیم.

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: اعترافات امروز آقای عراقچی نیز همین مساله را نشان می‎دهد، اینکه همه تحریم‏‎ها روی کاغذ لغو شده چه حاصلی برای ملت ما دارد؟‌ ای‌کاش تعهدات ما هم روی کاغذ انجام می‎شد، ‌ای‌کاش فردو را روی کاغذ جمع می‎کردیم،‌ ای‌کاش قلب رآکتور اراک را روی کاغذ درمی‎آوردیم.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛خراسان

 لغو مجوز دولت احمدی نژاد درباره شورای عالی ایرانیان خارج  از کشور

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به محمد جواد ظریف و نوبخت، اعلام شده است که حسب موافقت هیئت دولت، مقرر شده است ضمن لغو مصوبه اردیبهشت ماه سال 1385 دولت وقت، دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به وزارت امور خارجه منتقل و اموال، تعهدات و امکانات آن نیز به این وزارتخانه ملحق شود. همچنین سازمان مدیریت مکلف شده است برای بازبینی و ساختار تشکیلات مذکور اقدام کند.

آموزش حقوق شهروندی به کارمندان دولت اجباری شد

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به همه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است در اجرای ماده 4 اصلاحیه نظام آموزش کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، مقرر شده ضمن حذف دوره هایی چون مسئولیت اداری کارکنان دولت و آشنایی با نظام رسیدگی به تخلفات مستخدمان دولت که بر اساس ابلاغیه های سال 86 و 88 اجباری شده بود، برگزاری دوره های آموزش حقوق شهروندی به مدت حداقل 8 ساعت، به تمامی کارکنان دولت اجباری خواهد بود.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛آرمان

برگزاری عزاداری ایام فاطمیه در محضر مقام معظم رهبری

مراسم عزاداری شب شهادت حضرت صدیقه‌ کبری فاطمه‌ زهرا(س)، با حضور حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم که هزاران نفر از اقشار مختلف مردم، رئیس‌جمهور، اعضای هیأت دولت و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری حضور داشتند، حجت‌الاسلام عالی در بیان فضایل بانوی بزرگ اسلام گفت: براساس روایات، حضرت فاطمه‌ زهرا واسطه‌ فیض و حجت الهی بر امامان معصوم است.

وی مأموریت حضرت فاطمه‌ زهرا را ترمیم رابطه‌ امت و امامت به‌منظور قرار گرفتن استعدادهای جامعه در مسیر ولایت خداوند و زمینه‌سازی برای رشد و کمال بشریت خواند و افزود: اگر جامعه به عهد خود با امامت و ولایت عمل کند، رشد کرده و به تکامل می‌رسد و آنگاه جامعه‌ بالغ و رشدیافته، لیاقت فرج و ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) را خواهد داشت. در این مراسم آقای کریمی به ذکر مصیبت و مرثیه‌خوانی پرداخت. مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه‌ طاهره تا دوشنبه شب ۲۴اسفندماه ۱۳۹۴ در حسینیه امام خمینی ادامه دارد.

نرخ دیه در سال ۹۵ اعلام شد

از سوی رئیس قوه‌قضائیه طی بخشنامه‌ای قیمت دیه کامله در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۵ به واحدهای قضائی و دادسراهای سراسر کشور ابلاغ شد. متن این بخشنامه به شرح زیر است: «در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب۱۳۹۲ و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده قیمت دیه کامله در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۵، مبلغ یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال تعیین می‌شود.»

متلاشی شدن ۵ گروهک تروریستی

معاون امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه انتخابات اخیر با کمترین خسارت و حوادث برگزار شد، گفت:

۵ گروهک تروریستی در ۲ماه اخیر متلاشی شدند. حسین ذوالفقاری در نشست استانداران سراسر کشور طی سخنانی افزود: ‌سال۹۴ از نظر امنیتی کشور در وضعیت مناسبی قرار داشت. با توجه به تحولات پیرامونی و منطقه‌ای و اتفاقات زیاد و سریعی که در منطقه رخ داد از جمله وضعیت عراق، سوریه، یمن و همچنین در طول سال جاری ما در پنج بخش با عربستان چالش داشتیم که تمامی این مسائل مدیریت شد. معاون امنیتی وزارت کشور تأکید کرد: نماد عینی مدیریت مسائل اجتماعی، سیاسی، امنیتی در آستانه انتخابات تبلور عینی پیدا کرد و محصول کار جمعی موجب شد یک امنیت مثال‌زدنی در طول انتخابات داشته باشیم.

ویزای گرجستان لغو شد

معاون وزیرخارجه گرجستان از لغو روادید ایرانیان برای سفر به گرجستان خبر داد. جا لاقانیا در دیدار با ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان ضمن تبریک مجدد موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برجام نسبت به گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در دوره پسا تحریم اظهار علاقه و آمادگی و تاکید کرد دولت گرجستان در اولین گام رژیم لغو روادید برای اتباع ایرانی را به اجرا گذاشت و اکنون ایرانیان می‌توانند بدون دریافت ویزا به گرجستان سفر کنند.

ابلاغ مصوبه اعطای نشان به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

معاون اول رئیس جمهوری، مصوبه اعطای نشان‌های دولتی به برخی کار‌شناسان و مدیران وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را ابلاغ کرد. متن مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است: «نشان‌های دولتی مندرج در جدول زیر به افراد نامبرده اعطا می‌شود:۱- محمدجواد ظریف نشان لیاقت و مدیریت درجه یک؛ ۲- علی اکبر صالحی نشان شجاعت درجه یک؛ ۳- حسین دهقان نشان شجاعت درجه یک؛ ۴- عباس عراقچی نشان لیاقت و مدیریت درجه دو؛ ۵- مجید تخت‌روانچی نشان لیاقت و مدیریت درجه دو؛ ۶- حمید بعیدی‌نژاد نشان لیاقت و مدیریت درجه سه؛ ۷- پژمان رحیمیان نشان خدمت درجه سه؛

۸- غلامحسین محمدنیا نشان خدمت درجه سه؛ ۹- بهروز کمالوندی نشان خدمت درجه سه؛ ۱۰- مشکان مشکور نشان خدمت درجه سه؛ ۱۱- رسول دری‌نشان خدمت درجه سه؛ ۱۲- رضا نجفی نشان خدمت درجه سه.

آیت‌ا... مکارم شیرازی خواستار شد: تشکیل گشت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر

یک مرجع تقلید گفت: جای تعجب دارد که بعضی می‌گویند نباید در مسائل دیگران دخالت کرد؛ ما به آنها می‌گوییم امر به معروف حق همه است نه وظیفه چون در خیابان همه افراد در حال رفت و آمدند و هر کسی حق دارد به انسانی که در حال انجام کار خلاف است اعتراض کند چون آن بیماری اجتماعی و اخلاقی آن فرد به افراد دیگر هم سرایت داده می‌شود و این امر می‌طلبد همه از حق خود دفاع کنند و نگذارند آن بیماری مانند اعتیاد فراگیر شود.

آیت‌ا... مکارم‌شیرازی جامعه را تشبیه به کشتی کرد که همه برآن سوار هستند و ابراز داشت: در جامعه همه سوار بر یک کشتی هستند، اگر فردی بخواهد با میخی کشتی را سوراخ کند همه غرق می‌شوند در این کشتی همه حق دارند و نباید گذاشت این حق از بین برود. وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر موجب اصلاح است، در گذشته این قانون در مجلس وارد شده بود و قرار شد بعد از ۳۷سال اجرا گذاشته شود ولی در حال حاضر دولت آن را نگه داشته و آنجا در حال خاک خوردن است از دولت سوال می‌کنیم چرا پیش‌نویس این حق را تصویب نمی‌کنید؟ اما پاسخ نمی‌دهند.

بعضی افراد می‌گویند اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود مشکلاتی به وجود می‌آید مردم به جان هم می‌افتند درگیر می‌شوند؛ از کدام درگیری سخن می‌گوید؟ امر به معروف مراتبی دارد اول با نهایت ادب و وقار امر به معروف را می‌توان اجرا کرد اگر این مرحله جواب نداد مرحله بعدی اجرا می‌شود و لحن تند تری به خود می‌گیرد و اگر کار به درگیری انجامید قانون وجود دارد و این مباحث را حل و فصل می‌کند.

 آیت‌ا...مکارم شیرازی بیان داشت: باید گشت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دایر شود، اگر وزارتخانه تشکیل شود جای تعجبی نیست باید در همه مقاطع تحصیلی در آموزش و پرورش مباحث امر به معروف و نهی از منکر آموزش داده شود تا بچه ها با این موضوعات آشنا باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    "کاش قلب رآکتور اراک را هم روی کاغذ درمی‎آوردیم" خخخخخخخخخخخ :(
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    درود بر محسن رضایی
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    کیهان دمت گرم حرف نداری
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    تغریبا کل کارمندان دولت زیرخط فقرند مخصوصا بازنشستگان .غیر از وزارتیها .ونمایندگان مجلس
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    وااااااااااااااااااااای مردهای این سرزمین چقدر بی عرضه اند خدایاااااااااااااااااا . خوب بابا به جای این همه دست گدایی پیش دولت دراز کردن بلند بشید برید در شهرهایی که منابع طبیعی خوبی داره چند نفر مرد با هم شروع کنند به کار کردن یه لقمه نون می خواهید خوب از کار کردن بر روی زمین خدا بدست بیارید دیگه همش هی آه و ناله خوبه وسط صحرای سینا گیر نکردید
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام و درود خدا بر سربازان گمنام امام زمان دمتون گرم خونتون گرم دلتون گرم خدا می دونه همیشه به یادتون هستم و خواهم بود برادرای گُل
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    0 0
    واقعا درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس