روزنامه‌های اصلاحات امروز را با تمرکز بر انتخاب ریاست مجلس و روایت حجت‌الاسلام سید حسن خمینی پیرامون توصیه پدر گرامی ایشان نسبت به یاران انقلاب اسلامی آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات اولین روز هفته را با تمرکز بر انتخاب ریاست مجلس شورای اسلامی و روایت حجت‌الاسلام سید حسن خمینی پیرامون توصیه پدر گرامی ایشان نسبت به یاران انقلاب اسلامی آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1تلاش جدی اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی باقی‌مانده مجلس/ عصبانیت اصلاحات از کینه عبدی نسبت به هاشمی. آغاز فعالیت سازمان‌یافته اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی مجلس شورای اسلامی در دور دوم انتخابات؛ داریوش قنبری در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار اظهار داشت: «درمجموع اصلاح‌طلبان با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانند اکثر 69 کرسی باقی‌مانده را به دست بیاورند. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید می‌توانند 50 کرسی از 69 کرسی باقی‌مانده را از آن خودشان کنند. همان‌طوری که مشارکت حداکثری مردم در دور اول انتخابات حائز اهمیت بود قطعاً چنین مشارکتی در دور دوم نیز مهم قلمداد می‌شود.»

2. آدرس غلط اصلاح‌طلبان، بازگشت احمدی‌نژاد! اصلاح‌طلبان با آدرس غلط خواهان ایجاد ذهنیت بازگشت احمدی‌نژاد به‌عنوان ناجی اصولگرایان هستند تا از این طریق انتقادات به رویکرد احمدی‌نژاد را به اصولگرایان منتسب کنند. روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: «احمدی‌نژاد شاید فرد زیرکی است که پس از مدت‌ها سکوت اکنون که شاهد اختلافات میان اصولگرایان که ناشی از باخت در انتخابات اسفندماه است زمینه بازگشت را فراهم می‌بیند و یاران او برای آماده‌سازی این حضور مجدد عزم خود را جزم کرده‌اند.»

3تلاش جدی اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی باقی‌مانده مجلس/ عصبانیت اصلاحات از کینه عبدی نسبت به هاشمی. گاف تاریخ اسلامی احمدی‌نژاد؛ روزنامه ابتکار در ستون ویژه خود از گاف تاریخی احمدی‌نژاد رونمایی کرد و در همین راستا نوشت: «در بخشی از سخنان احمدی‌نژاد که در خبرگزاری فارس منتشر شد، گفته است: «عباسیان با نام پیامبر حکومت کردند ولی 10 پیامبر را کشتند». این در حالی است که عباسیان هم‌عصر هیچ پیامبری آن هم بعد از پیامبر خاتم نبودند! هر چند عباسیان پیامبران دروغینی را کشته‌اند که به نظر نمی‌رسد منظور نظر احمدی‌نژاد بوده باشد. اگر منظور رئیس دولت نهم و دهم از پیامبر، امام باشد، باز هم از میان 12 امام شیعه که یک تن نیز غایب است، تنها 7 امام دیگر هم‌عصر عباسیان بوده‌اند.»

4تلاش جدی اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی باقی‌مانده مجلس/ عصبانیت اصلاحات از کینه عبدی نسبت به هاشمی. رد سخنان عبور از «رکود کشور» رییس‌جمهور از سوی منتخب لیست «اصلاح‌طلبان» در تهران؛ عبدالرضا هاشم زائی منتخب مردم تهران و عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با آرمان امروز اظهار داشت: «به نظر من باید همه فارغ از رقابت‌های سیاسی در جهت خروج از رکود اقتصادی دولت را یاری کنیم. فقط در سایه همکاری و همدلی است که ما در مجلس می‌توانیم گره از مشکلان بگشاییم. مبارزه با رکود و نیل به رونق اقتصادی باید اولویت ما در مجلس دهم باشد.»

5تلاش جدی اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی باقی‌مانده مجلس/ عصبانیت اصلاحات از کینه عبدی نسبت به هاشمی. بازخوانی ترور سعید حجاریان با طعم تغییر رویکرد وی؛ روزنامه شرق صفحه شش روزنامه خود را به بررسی شرایط زمانی و مقتضیات دوران ترور سعید حجاریان اختصاص داده است؛ در بخشی از یادداشت ابتدای این روزنامه نسبت به رویکرد سیاسی سعید حجاریان نوشته شده است «حجاریان که در سال ۷۷ از فتح سنگربه‌سنگر سخن می‌گفت، در سال ۱۳۹۲ از سازش با رقیب می‌گوید.»

6. استمرار انتقاد نسبت به سخنان قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی

· شمشیر داموکلس حامیان هاشمی بر فراز عبدی/ عبدی اصلاح‌طلب نیست

انتقاد عباس عبدی از سخنان هاشمی رفسنجانی نسبت به رد صلاحیت حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و اصرار ایشان مبنی بر تأیید صلاحیت نوه امام خمینی (ره) به دلیل انتساب به ایشان کافی بود تا تیغ تیز هجمه یاران رسانه هاشمی رفسنجانی بر فراز فعال قدیمی اصلاحات فرود آمد.

صادق زیباکلام، انتقاد فعال قدیمی اصلاحات را «کینه قدیمی» عباس عبدی به هاشمی رفسنجانی دانست و نوشت: «سخنان عباس عبدی یادآور بغض کهنه‌ای است که ایشان از قدیم‌الایام نسبت به آقای هاشمی داشته است. چه در دوران اصلاحات که به‌شدت به آقای هاشمی هجمه می‌کردند و چه پس‌ازآن که همواره سعی داشتند به بهانه‌های مختلف آقای هاشمی را مورد عتاب و خطاب قرار دهند. در واقع با اینکه برخی از اصلاح‌طلبانی که در دوران اصلاحات نسبت به آقای هاشمی سخنانی گفتند، بعدها پی به اشتباه استراتژیک خود بردند، اما آقای عبدی کماکان بر اسب تاختن به آقای هاشمی سوار است.» و سپس روزنامه همدلی پیرامون سخنان انتقادی این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «عباس عبدی از ماه‌ها قبل تحت تأثیر شانتاژ رسانه‌ای اصولگرایان قرار گفته است»

تلاش جدی اصلاح‌طلبان برای کسب 69 کرسی باقی‌مانده مجلس/ عصبانیت اصلاحات از کینه عبدی نسبت به هاشمیسخنان جدید عباس عبدی برای بازگشت اصلاحات به حاکمیت و قبول چارچوب‌های قانونی برای فعالیت سیاسی به مذاق یاران هاشمی خوش نیامده است؛ آنان با «کینه قدیمی» عباس عبدی را فردی تغییر کرده از مواضع اصلاحات دانست و نوشت: «تنها یادگارش از آن روزها همان «کت کاپشنی» است که هنوز هم به آن وفادار است و دیگر نشانی از عبدی روزهای همدلی و همراهی نیست. افکارش دیگر آن عباس عبدی سال‌های دور نیست؛ سال‌هایی که برخی او را نه به‌عنوان «لیدر» بلکه در سطحی بالاتر، «تئوریسین اصلاحات» می‌خواندند اما عبدی دیگر آن عبدی نیست. عبدی مدتی است اگر چه لباسی بر تن می‌کند که یادآور روزهای نزدیکی‌اش به جریان اصلاحات است اما کلامش بوی غریبگی دارد و نمی‌توان به راحتی هضم کرد که عبدی امروز همان عبدی روزنامه سلامی است که مشی فکری‌اش را با آیت‌ا... موسوی‌خوئینی‌ها تنظیم می‌کرد. عبدی امروز ترازش با تراز اصلاحات واقعی همخوانی ندارد و آژیر خطر درباره دوری عبدی از اصول اصلاحات، خیلی پیش‌ترها یعنی آن زمان که مآمن و پناهگاه خود را رسانه‌های مخالف اعتدال و اصلاحات انتخاب کرد، به صدا در آمد»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • احمدی ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    چقدر این اطلاح طلبان بی کارند واقعا کسی این همه خزئبلات رو قبول میکنه و می خونه
  • ناشناس ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    من تو اصلاح طلبان فقط آقای عبدی را قبول دارم و صحبت هایش را منطقی میدانم بقیه تعطیل هستن .
  • ناشناس ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ان شاءالله از 69 کرسی باقیمانده هم بیشترش به اصولگرایان و مستقل ها تعلق خواهد گرفت چرا که مردم در شهرستانها با شناخت و آگاهی رای میدهند .
  • محسن ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    عزیزم، عبدی اصلاح طلب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس