گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندکیهان:


بازی با آمار شغل درست نمی‌کند


با وجود وعده‌های 2 ساله دولت درباره کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به نرخ تک‌رقمی (زیر 10 درصد)، این نرخ در سال 94 افزایش یافت.

به گزارش روزنامه‌های اعتماد و شرق و به نقل از گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در سال 94 با چهاردهم درصد افزایش نسبت به سال 93، به 11 درصد رسید. دولت در سال 93 ادعا کرده بود نرخ بیکاری را کاهش داده و در سال 94 این نرخ را به زیر 10 می‌رساند.
براساس این گزارش در سال 94 شهرنشین‌ها بیشتر از روستاییان زیر تیغ بیکاری بودند. نرخ بیکاری برای سال 1394 در مناطق شهری کشور 12/2 و در نقاط روستایی 8/1 درصد گزارش شده است.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، 9 استان کشور نرخ بیکاری تک‌رقمی و 22 استان نرخ بیکاری دورقمی را در سال گذشته تجربه کرده‌اند؛ در حالی که در سال 93 حدود 19 استان نرخ بیکاری دورقمی داشته‌اند. 19 استان کشور دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین (11درصد) هستند.
نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 26/1 درصد از جمعیت فعال در این سن بیکار بوده‌اند. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حکایت از آن دارد که 23/3 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار هستند.
سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی در کشور 9/8 درصد است اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع (هفته سرشماری شده) حاضر در سر کار یا غایب موقت از کار به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری و پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... بودند و کمتر از 44 ساعت کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.
بیشترین نرخ بیکاری را استان کهگیلویه و بویراحمد با 17/7 درصد داشته است.
براساس این گزارش بخش صنعت با 0/6 درصد افت اشتغال مواجه شده است. نرخ بیکاری از ‍10/4 درصد در سال 92 به 11 درصد در سال جاری رسیده است.
یادآور می‌شود مرکز آمار ایران مهرماه سال 1393 ادعا کرده بود نرخ بیکاری در تابستان 93 تک‌رقمی شده و به 9/5 درصد رسیده است. اما بررسی‌های بعدی معلوم کرد 670 هزار شغل در همان سال از بین رفته است. چند روز بعد سعید لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران تصریح کرد:‌ نرخ بیکاری 16 تا 20 درصد است و نه 9 درصد.
حسین راغفر اقتصاددان نیز همان زمان گفته بود: انتشار نرخ بیکاری فصلی در تابستان امسال به 9/5 درصد از یک سو و آشکار شدن از دست رفتن 670 هزار شغل در بخش‌های اقتصادی، کشاورری، صنعت و خدمات ایران در این مدت نشان از خلأها و ابهام‌های زیادی در انتشار و تبیین داده‌های آمار اشتغال و بیکاری کشور دارد.
راغفر همچنین اظهار داشت: «گزارش مرکز آمار گزارشی ناقص است. به این معنا که باید در کنار این نرخ‌های منتشر شده توضیح‌های مناسبی هم ارائه شود. توضیح در این باره که چرا نرخ مشارکت کاهش یافته علی‌رغم آن که روز به روز به جمعیت جویای کار در کشور اضافه می‌شود و یا این که چرا با کاهش 670 هزاری مشاغل در سال گذشته نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است؟»
این اقتصاددان اصلاح طلب گفت: «اگر ما آمار اشتغال ناقص را در کنار آمار اشتغال مطلق قرار دهیم، نرخ بیکاری به بالای 30 درصد خواهد رسید. رقمی که هیچ‌گونه نسبتی با رقم منتشر شده از سوی مرکز آمار ندارد. انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد. زیرا انتشار این آمارهای ناقص حساسیت‌ مسئولین در مورد این موضوع و اعتماد مردم نسبت به آمارهای رسمی را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن انتشار چنین آمارهایی این شائبه را به وجود می‌آورد که این داده‌ها داده‌هایی سیاسی هستند؛ اتفاقی که می‌تواند خطر بزرگی را برای کشور داشته باشد.»


هاشمی از توئیت رضایت داشت

مشاور هاشمی رفسنجانی نوشت: مسئول سایت به خود من گفت وقتی این توئیت را انتخاب کردم و بازتاب و آمار دیدن آن را خدمت آیت‌الله گزارش دادم، اعلام رضایت کردند.

به گزارش جهان‌نیوز، غلامعلی رجایی که در رسانه‌های اصلاح‌طلب به عنوان منبع موثق ارائه صحیح‌ترین اخبار از آقای هاشمی شناخته می‌شود، طی یادداشتی در روزنامه‌ شرق، اعتراف جالبی درباره مدیریت توئیتری منتسب به آقای هاشمی کرده است!
نزدیکان آقای هاشمی طی چند روز اخیر، تلاش زیادی کردند که او را از زیر بار جمله معنادار «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها...» که در توئیتر منتشر شده بود، برهانند، ولی یادداشت امروز غلامعلی رجایی حاوی یک نکته قابل تأمل‌تر است.
مشاور هاشمی در بخشی از این یادداشت در توجیه عدم انتساب توئیت مذکور به هاشمی و تبلیغ آن در سایت رسمی وی نوشته است: «ایشان بر سایتشان نظارت دوری دارند و سایتشان تحت نظارت فرزند ارشدشان مهندس محسن هاشمی و با کمک بعضی مشتاقان هاشمی- نظیر مسئول فعلی سایت- اداره می‌شود و آیت‌الله به دلیل پرداختن به مسائل کلان کشور و مجمع و منطقه و... فرصت رسیدگی به چنین امور جزئی و ورود به چنان موردهایی را نداشته و ندارند و دیگر اینکه ایشان همان‌گونه که گفته‌اند، اساساً توئیتی ندارند و هرکس ادبیات این توئیت‌ها را که منسوب به ایشان است نگاه کند، درمی‌یابد ادبیات به کار رفته در این توئیت‌ها ادبیات هاشمی نیست. مثل توئیتی که در مرگ مرحوم آیت‌الله طبسی منتشر شد که: خداحافظ رفیق روزهای سخت!»
رجایی اما در ادامه نکته قابل توجهی را درباره رضایت هاشمی از توئیت «خداحافظ رفیق روزهای سخت!» که انتخابی و غیرهماهنگ شده با وی بوده می‌نویسد: «مسئول سایت به خود من گفت وقتی این توئیت را انتخاب کردم و بازتاب و آمار دیدن آن را خدمت آیت‌الله گزارش دادم، اعلام رضایت کردند.»(!)
در کنار اعلام رضایت آقای هاشمی از توئیت‌های اینچنینی که بازتاب و آمار قابل توجهی دارد، یک نکته قابل تأمل این است که توئیت مربوط به موشک‌ها نیز از همان ساعات اولیه با بازتاب و آمار قابل توجهی روبه‌رو شد و طبیعتاً مدیر سایت باید گزارش این توئیت جنجالی را به جناب هاشمی داده باشد. اگر اینگونه است که ظاهراً طبق اعتراف مشاور ایشان باید روال همین باشد، بنابراین آقای هاشمی روزهای متعددی برای تکذیب یا تصحیح آن فرصت داشته‌اند!
از سوی دیگر وقتی نزدیکترین افراد به آقای هاشمی مسئولیت تبلیغات رسانه‌ای او را برعهده دارند، عدم هماهنگی و ندانستن مواضع به روز وی، قابل قبول نیست.
اعلام رضایت هاشمی از توئیت کذایی در حالی است که وی بعد از گسترش اعتراض عمومی، علیه همان توئیت موضع‌گیری کرده بود. به گزارش دفتر هاشمی وی در این موضع‌گیری که در ضمن یک دیدار نوروزی اتخاذ شد، گفته بود: تقویت قدرت موشکی کشور را لازم می‌دانم.


فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کند
«فعالان بخش خصوصی می‌گویند بسته‌های ضد رکود دولت، دردی را دوا نمی‌کند.»

روزنامه فرهیختگان ضمن انتشار این ارزیابی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته شد اما هنوز دولت با مشکل بزرگ‌تری روبه‌رو است.
مشکلی به نام رکود که اقتصاد کشور را در خود بلعیده است. پارسال دولت بسته خروج از رکود را اجرایی کرد که فاز نخست آن منجر به تحرک مقطعی در بخش خودرو شد و بخش دیگر آن که مربوط به کارت اعتباری خرید کالای ایرانی است هنوز اجرا نشده است.
اینکه آیا این بسته دولت کمکی به خروج اقتصاد از رکود کرد یا نه، حالا دیگر مهم نیست. مهم سال جدیدی است که اقتصاد بدون تحریم‌ها را پیش روی قرار داده است.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم در نخستین اظهاراتش در سال 95، خروج اقتصاد از رکود و رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصدی را در سال جدید نوید داد. بخش صنعت و مسکن که به عنوان پیشران‌هایی که می‌توانند کمک زیادی به خروج اقتصاد از بحران رکود کنند، از سوی ناظران اقتصادی مطرح شده است. ولی هنوز این دو بخش مهم اقتصادی در خواب زمستانی هستند و نیاز به محرک‌های جدی‌تری برای کمک به خروج اقتصاد کشور از رکود دارند.
هوشنگ ادهمی عضو اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید: «دولت در سال گذشته تلاش کرد تورم را مهار کند و رودخانه لجام گسیخته‌ای به نام تورم را سد کند؛ اما متأسفانه آب رودخانه را خشکاند. تورم کاهش یافت اما رونق اقتصادی پدید نیامد. درحالی که رونق اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود از طریق گردش نقدینگی و توسعه اقتصادی به وجود می‌آمد.
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز معتقد است: اقتصاد با بسته از رکود خارج نمی‌شود. من فکر می‌کنم با بسته نمی‌توان اقتصاد را از رکود خارج کرد. چراکه شاید مهم‌ترین اثر این بسته‌های خروج از رکود کند کردن آهنگ عمیق‌تر شدن رکود است.
همچنین اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می‌گوید: «بسته خروج از رکود دولت در سال گذشته آن‌طور که باید شفاف نبود. به‌طوری که کشاورزی و صادرات در آن دیده نشد و گویا فقط برای سود چند کارخانه خودروسازی اجرا شد که به نظر من کارساز نبود. درحالی که تلاش دولت باید بر مبنای جذب حداکثری سرمایه در کشور باشد. این موضوع هم جز با کمک بخش خصوصی و به گردش درآمدن سرمایه‌های مردم محقق نخواهد شد.


نگرانی سایت حامی دولت برای اختیارات زیاد رئیس دفتر روحانی
یک سایت حامی دولت از رشد بیش از اندازه و دور از اندازه رئیس دفتر رئیس جمهور ابراز نگرانی کرد.

انتخاب نوشت: رشد بیش از اندازه و به دور از نظارت جایگاه رئیس دفتر رئیس جمهور، اگر در دولت احمدی‌نژاد بد بود، به طور حتم در دولت روحانی نیز باید مورد نقد قرار بگیرد؛ اینکه همواره رؤسای دفتر رئیس جمهور، دور از رئیس جمهور در هیئت دولت می‌نشستند، اما فقط همین دو دوره اخیر است که رئیس دفتر، چسبیده به رئیس جمهور می‌نشیند، جایگاهی عجیب و شگفت‌انگیز!
انتخاب با اشاره به ماجرای مشایی و فربه شدن جایگاه وی در حد معارفه با وزرا نوشت: در دولت یازدهم نیز این روند ادامه پیدا کرد. اولین فردی که روحانی انتخاب کرد، پست ریاست دفتر رئیس جمهور بود. نهاوندیان چهره‌ای آرام، همه کاره دفتر رئیس جمهور شد، دفتری که دیگر نه تنها «دفتر رئیس جمهور» است، بلکه در قامت رئیس جمهور ظاهر می‌شود، موضعی بالا نسبت به وزرا و معاونین رئیس جمهور دارد؛ با این تفاوت که به کسی پاسخگو نیست و نظارتی نیز بر آن نمی‌شود.
نهاوندیان و مشایی، تنها رؤسای دفتر رؤسای جمهور هستند که چسبیده به رئیس جمهور،‌ در هیئت دولت می‌نشینند و در همه کارها، قدرت دخالت دارند؛ مسئله‌ای که در دولت احمدی‌نژاد، تأثیری منفی بر رئیس دفتر او گذاشت و باعث شد، نام «مشایی» در عمده جریان‌های اقتصادی- سیاسی مشکوک و دچار اشکال، به چشم بخورد، آنهم به دلیل فضایی فاقد نظارت و بازرسی که امکان فعالیتی خارج از چارچوب و خطوط قرمز را مهیا می‌سازد و نتیجتاً باعث تولید فساد می‌شود؛ نکته‌ای که شاید روزی در مورد رئیس فعلی دفتر رئیس جمهور نیز صدق کند.
نویسنده با طرح این سؤال که آیا چنین مدیریتی ممکن است؟! می‌نویسد: به طور کلی حوزه‌های تحت اختیار رئیس دفتر رئیس جمهور شامل: اداره کل حوزه دفتر- معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی- معاونت امور سیاسی- معاونت مراسم و تشریفات- معاونت هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت، می‌شود.
اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود چرا که با گسترش اختیاراتی که این دفتر در دوره مشایی پیدا کرد امروز نیز دایره آن وسعتی بیش از اندازه پیدا کرده که به دور از نظارت نهادهایی قانونی مانند مجلس و بازرسی است.
اگر به سایت ریاست جمهوری مراجعه کنید در بخش تفکیک اخبار سه حوزه قابل مشاهده است؛ معاون اول، نهاد ریاست جمهوری و دفتر رئیس جمهور. به طور مشخص اخبار مربوط به مسئول دفتر رئیس جمهور در سایت ریاست جمهوری ذیل یک سرفصل جداگانه مورد توجه قرار گرفته، در حالی که اخبار مربوط به معاون اول رئیس جمهور با وجود لینکی که در این صفحه به خود اختصاص داده، به سایت دیگری ارجاع داده شده است.
این در حالی است که شنیده‌های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که اختیارات شگفت‌انگیز رئیس دفتر رئیس جمهور، باعث می‌شود خیلی از حوزه‌ها، بلاتکلیف و معلق رها شوند، به طور مثال شورای اطلاع‌رسانی دولت یا هیئت مدیره روزنامه ایران که براساس قانون تحت ریاست رئیس دفتر رئیس جمهور است، تا به امروز کمتر از انگشتان یک دست، افتخار زیارت رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت دکتر روحانی را داشته است! در واقع انبوه فعالیت‌ها و اختیارات رئیس دفتر رئیس جمهور باعث شده بسیاری از کارهای مهم دولت، معلق باشد، چرا که حتی رئیس دفتر رئیس جمهور حاضر نیست این اختیارات شیرین را به دیگران تفویض کند!

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندوطن امروز:

نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اجرای اقتصاد مقاومتی
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی، گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه مجمع در تدوین سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت ارائه داد و اظهار داشت: سال گذشته  سیاست‌های کلی خانواده بررسی و تدوین شده که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده است. آیت‌الله نوری‌همدانی در این دیدار گفت: یکی از موضوعاتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است مساله اقتصاد مقاومتی است. ما در بعد سیاسی مشکلی نداریم و با وجود
ولایت فقیه مشکلات ما حل شده است، اما مشکل اقتصادی بسیار اهمیت دارد. معیشت مردم بسیار مهم است. توصیه اسلام است که سعی کنید محتاج به دیگران نباشید. گرانی و بیکاری باید رفع شود. در این دیدار محسن رضایی ضمن تشکر از دغدغه‌های اقتصادی آیت‌الله نوری‌همدانی یادآور شد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در گذشته تدوین و ابلاغ شده است و در سال جاری با توجه به تفویض امر نظارت به مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب، دبیرخانه مجمع بر حسن اجرای این سیاست نظارت خواهد داشت.

آزادی ۱۱ ملوان ایرانی زندانی در هند
حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد درگفت‌وگو با ایرنا گفت: ۱۱ ملوان ایرانی زندانی در جنوب هند ساعت ۱۰ صبح روز جمعه پس از آزادی از زندانی در کوچین با پرواز ایرایندیا به سوی دوبی پرواز کردند. وی افزود: این افراد در ساعت 18 روز جمعه به وقت محلی، امارات عربی متحده را به سوی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ترک کردند. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد تصریح کرد: دادگاه قبلا با آزادی 10 نفر از سرنشینان این کشتی ماهیگیری موافقت کرده بود و روز دوشنبه نیز در جلسه‌ای که با قاضی پرونده داشتیم، قرار شد ناخدای این کشتی نیز با پرداخت جریمه نقدی آزاد شود. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران درباره رفع توقیف کشتی ماهیگیری خاطرنشان کرد هم‌اکنون این کشتی دارای نقص فنی است که بعد از رفع آن و طی مراحل اداری تحویل مالک کشتی می‌شود. وی افزود: از زمان توقیف این کشتی ماهیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد تمام تلاش خود را برای آزادی هرچه سریع‌تر ملوانان به کار گرفتند. کشتی ماهیگیری ایرانی پنجم جولای (14 تیر94) با 12 سرنشین در نزدیکی کرلا در جنوب هند توقیف و سرنشینان آن به زندان منتقل شدند.

بازداشت تفنگداران آمریکایی زیر ذره‌بین فرماندهان ارشد
تحقیقات نیروی دریایی آمریکا درباره بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی که به آب‌های ایران نفوذ کرده بودند به فرماندهان ارشد نیروی دریایی این کشور سپرده شده است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، با ارجاع پرونده تحقیقات بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران به دلیل ورود به آب‌های ایران در 12 ژانویه بازداشت شدند به فرماندهان ارشد دریایی آمریکا، رئیس قرارگاه فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا گفت جزئیات بیشتری از این پرونده را آشکار خواهد کرد. پس از آنکه در 12 ژانویه 2 قایق که شامل 10 تفنگدار آمریکایی بودند به جزیره فارسی در خلیج‌فارس وارد شدند توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران بازداشت شدند. انتشار عکس‌ها و فیلم‌های تفنگداران آمریکایی باعث عصبانیت اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا شد و  وی اتهاماتی را علیه ایران مبنی بر اینکه ایران از این تصاویر برای اهداف سیاسی خود استفاده کرده است مطرح کرد. مسؤول تحقیقات این پرونده ناوگان پنجم دریایی آمریکا بوده که در بحرین مستقر است. کوین استفان، سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در این‌باره گفت: کوین دونگان، از فرماندهان دریایی ارشد آمریکایی در خاورمیانه پس از بازبینی اسناد و مدارک، آنها را به دفتر دریاسالار جان ریچاردسون، رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا ارسال کرده است. استفان جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نکرد و افزود مقامات نیروی دریایی تا زمان نهایی شدن تحقیقات در این‌باره صحبت نخواهند کرد. همچنین سخنگوی دفتر ریچاردسون در این‌باره اعلام کرد قرار است مدارک این پرونده پس از بررسی‌ها توسط فیلیپ دیویدسون، فرمانده ناوگان دریایی آمریکا نیز مورد بازبینی قرار گیرد.

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندخراسان:

مجوز ویژه دولت برای واردات چند خودروی خارجی
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به نهادهای مربوط در کار واردات کالا، مقرر شده است با توجه به اهدای یک دستگاه خودروی اپتیما مدل 2014، یک دستگاه خودروی سراتو مدل 2013، یک دستگاه خودروی سورنتو مدل 2013 و یک دستگاه خودروی اسپورتیج مدل 2014 به سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سوی کشور سازنده برای آموزش در زیرمجموعه های این سازمان، واردات این خودروها بدون رعایت شرط ساخت و با سود بازرگانی صفر درصد مجاز خواهد بود.

دستور 44 هزار میلیاردی کابینه به سیف
بر اساس ابلاغیه جدید هیئت دولت به ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی مقرر شده است به استناد ماده 36 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بانک مرکزی مکلف شده از طریق بانک های عامل، معادل 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات را برای خرید گندم تولید داخل به صورت خط اعتباری در اختیار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران قرار دهد.

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندشرق:

ظریف: روسیه در دوران سخت  به ما كمك كرد
فارس: «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز جمعه در مصاحبه با رسانه روسی «تاس»، روسیه را کشور «دوست» ایران خواند و تأکید کرد تهران شریک نزدیک مسکو باقی خواهد ماند. ظریف گفت: «ما معتقدیم روسیه به ما در دوران سختمان کمک کرد. روسیه، زمانی که جامعه بین‌المللی و سازمان ملل ما را تحریم کرد، طرف ما بود. ما این را فراموش نمی‌کنیم. ما دوست روسیه و شریک نزدیک این کشور باقی خواهیم ماند».

واکنش «سردار جزایری» به اظهارات وزیر خارجه آمریکا

ایسنا: سردار جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر آمادگی برای همکاری با ایران در حل‌وفصل موضوع آزمایش‌های موشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت‌ساز خود را مستقل از خواست و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد.

پرونده مرتضوي در انتظار رفع نقص
ميزان: قاضی حسینی، سرپرست مجتمع قضائی کارکنان دولت، در تشریح آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: این پرونده به دلیل وجود نواقص تحقیقاتی به دادسرا اعاده شده بود و هنوز از دادسرا به مجتمع قضائی کارکنان دولت اعاده نشده است. او افزود: پرونده مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی پس از رفع نواقص به این مجتمع ارجاع می‌شود و دوباره مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. جلسات رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در سه جلسه در دی ماه سال گذشته در شعبه ١٠٥٧ مجتمع قضائی کارکنان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت که این پرونده پس از جلسه سوم رسیدگی به دلیل وجود نواقص تحقیقاتی به دادسرا اعاده شد.

آیت‌الله علم‌الهدی: بی‌حجابی از  مال‌مردم‌خواری بدتر است
خبرآنلاین: آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، به این سؤال که بدحجابی بدتر است یا اختلاس پاسخ داده است. علم‌الهدی در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن هفتگی خود در مهدیه مشهد درباره علت تأکیدات همیشگی خود روی آسیب‌های مسئله بدحجابی، گفت: انسانی که مالِ مردم را می‌خورد یا حرف حرامی می‌زند یا نگاه حرامی می‌کند، مرتکب گناهانی شده است که فقط خود او را منحرف می‌کند؛ درحالی‌که بدحجابی گناهی است که انسان را ابزار می‌کند تا شیطان دیگران را منحرف کند. آن زن و دختری که خدا و قرآن و معاد را هم قبول دارد اما حجاب را از دست داده و آرایش کرده و با موی پریشان مقابل مرد نامحرم ظاهر شده، علاوه بر اینکه خودش گناه کرده، ابزاری برای وادارکردن حداقل صد نفر دیگر به کار حرام می‌شود، ازاین‌رو این گناه از بدترین گناهان است.

پزشکیان:برخی فکر می‌کنند قرار است هاشمی جای آنها را بگیرد
ایلنا: مسعود پزشکیان با اشاره به رأی بالای دومیلیون آیت‌الله هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان و دوری ایشان از تریبون نمازجمعه تهران در چندسال گذشته، گفت: عده‌ای که نگاه آیت‌الله هاشمی را قبول ندارند، اگر تمام مردم ایران هم به ایشان رأی بدهند، همچنان حاضر نیستند از مخالفت با ایشان دست بکشند. پزشکیان گفت: با توجه به تفاوت دیدگاه‌ها در فضای سیاسی کشور، اگر علاوه بر رأی بالای مردم تهران به آیت‌الله هاشمی، هزار دلیل دیگر هم برای بازگشت ایشان به نمازجمعه تهران بیاوریم، آنها به هزار بهانه مانع می‌شوند. درواقع اگر ما به رأی مردم احترام می‌گذاشتیم، باید به گونه‌ای دیگر عمل می‌کردیم. نماینده مردم تبریز در مجلس نهم افزود: درست نیست اگر به قدرت رسیدیم، دیگران را به دلیل اینکه ایده متفاوتی دارند، تخریب کنیم. پزشکیان تصریح کرد: به‌هرحال، نظر مردم این است که ایده‌ها و سلایق آیت‌الله هاشمی را بیشتر از دیگران می‌پسندند، اینکه آیا این مسئله می‌تواند فضا را برای بازگشت ایشان به نمازجمعه تهران هموار کند، یک بحث مهم است که باید به آن توجه شود، اما آنچه روشن است این است که مردم با رأی‌شان اعلام کرده‌اند نظر آیت‌الله هاشمی را بیشتر قبول دارند. البته ممکن است برخی این دیدگاه را نپسندد؛ چراکه فکر می‌کنند آیت‌الله هاشمی قرار است جای آنها را بگیرد بنابراین ممکن است به هر کاری دست بزنند تا مانع از این اتفاق شود.

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندایران:

زنجانی فهرست اموال خارجی خود را به شرکت نفت داد
بابک زنجانی، میلیاردر نفتی که با رأی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به عنوان مفسد فی الارض به اعدام محکوم شده، فهرست اموال خود را در خارج از کشور به همراه یک وکالت بلاعزل به شرکت نفت داد. رسول کوهپایه‌زاده درخصوص اموال موکل خود به خبرنگار «ایران» گفت: حدود دو سال قبل که تحقیقات دادستانی درباره موکلم ادامه داشته و دادگاهی نیز برای رسیدگی به اتهام وی تشکیل نشده بود، بابک زنجانی داوطلبانه اموال داخلی خود را با ارزشیابی معاون دادستان تهران به میزان دو هزار و 600 میلیارد تومان، همراه وکالت بلاعزل در اختیار شرکت نفت قرار داد.
وی توضیح داد: بابک زنجانی وقتی متوجه شد که در فهرست تحریم قرار گرفته تصمیم می‌گیرد، اموال خود را در خارج از کشور به تعدادی از دوستان خود منتقل کند. اکنون امانتداران زنجانی در خارج از کشور پس از صدور رأی اعدام از سوی دادگاه انقلاب تهران، از همکاری برای استرداد وجوه و اموال سرباز می‌زنند. در همین راستا، موکل به تازگی در جلسه‌ای با حضور مسئولان دادستانی و شرکت نفت، به طور مبسوط درباره اموال خارجی خود صبحت و راهکارهای لازم را برای استیفای اموال خارج از کشور در اختیار گذاشتند و به طور مشخص و با جزئیات اعلام کرده که کدام یک از اموال را می‌توان الان پیگیری کرد. موکل اموال را مشخص کرده و راهکارهای لازم را با جزئیات به مسئولان دادستانی و شرکت نفت ارائه کرده است. وی در خصوص شایعه دریافت حق الوکاله میلیاردی خود گفت: این مبلغ 800 میلیون تومان بوده که هنوز پرداخت نشده است.

مونیز: پاره کردن برجام مبتنی بر رویکرد منطقی نیست
وزیر انرژی امریکا در اظهاراتی اعلام کرد که سیاست ترامپ (یکی از نامزدهای جمهوری خواه) برای پاره کردن توافق هسته‌ای ایران مبتنی بر اطلاعات و دیدگاه‌های غلط است. ارنست مونیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: «چنین کاری به لحاظ فنی امکانپذیر است اما اگر رویکردی منطقی و عقلانی داشته باشیم، هیچ محاسبه‌ای نمی‌تواند ما را به چنین محاسبه و نتیجه‌گیری سوق دهد.» مونیز گفت: «بسیار بعید است که قدرت‌های دیگر جهان یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان که به همراه ما با ایران درباره مسأله هسته‌ای مذاکره کردند و به توافق رسیدند، از چنین اقدامی از طرف رئیس جمهوری آینده امریکا تبعیت کنند.

تقلای معاون صدام برای سازماندهی اقدام علیه ایران
«عزت الدوری» معاون صدام حسین رئیس‌جمهوری سابق عراق، با انتشار یک پیام ویدئویی در فضای مجازی، ضمن طرح برخی ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران، از مردم عراق خواست تا علیه سلطه ایران در آن کشور قیام کنند و به خونریزی پایان دهند. به گزارش ایسنا، وی همچنین در نامه‌ای به کشورهای عربی، از آنها خواست تا برای مقابله با ایران به ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی سعودی بپیوندند. الدوری در مورد بحران یمن گفت که باید ایران و هوادران این کشور در یمن را مجبور کرد قطعنامه‌های شورای امنیت و گفتمان ملی به ریاست حکومت قانونی یمن و تحت نظارت شورای همکاری خلیج فارس را بپذیرد. الدوری بعد از سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 ناپدید شد. پیشتر شایعه شده بود که الدوری در 17 آوریل سال گذشته در درگیری‌ها در نزدیکی شهر تکریت در شمال بغداد کشته شده است. اما مقامات عراقی به دلیل نداشتن DNA الدوری نتوانستند هویت جسد پیدا شده در درگیری‌های تکریت را تشخیص دهند.

سفارت ایران درلبنان، ادعای «جعجع» را تکذیب کرد
بخش رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با صدور بیانیه‌ای، ادعای «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» درخصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان را تکذیب و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، انتخاب رئیس جمهوری لبنان را یک موضوع داخلی می‌داند و براساس اصول قانون اساسی و مشی راهبردی آن در سطح سیاست خارجی در این پرونده دخالت نمی‌کند.» به گزارش ایرنا، رئیس حزب «نیروهای لبنانی» پیش‌تر ادعا کرده بود که سفیر ایران در لبنان به برخی دیپلمات‌های غربی گفته است اگر می‌خواهید رئیس جمهوری لبنان انتخاب شود، به واتیکان بروید و بخواهید که ژنرال «میشل عون» را برای عقب‌نشینی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری قانع کنند.

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندجوان:

وزارت خارجه براي وليعهد بريتانيا فرش قرمز پهن نکند

سياست‌هاي خصمانه لندن عليه تهران تغييري نکرده است و وزارت خارجه نبايد روي خوش به ابراز تمايل وليعهد بريتانيا براي سفر به ايران نشان دهد.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت، منصور حقيقت‌پور، نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي درباره ابراز تمايل وليعهد انگلستان براي سفر به ايران گفت: سياست‌هاي خصمانه لندن عليه تهران تغييري نکرده است و وزارت خارجه نبايد روي خوش به ابراز تمايل وليعهد بريتانيا براي سفر به ايران نشان دهد.
 نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين مطلب افزود: رفتار اخير انگلستان در همراهي با امريکا مبني بر نامه به دبيرکل سازمان ملل در خصوص آزمايشات موشکي ايران نشان داد که لندن کماکان بر سياست‌هاي خصمانه خود عليه ملت ايران پافشاري مي‌کند.
حقيقت‌پور همچنين تصريح کرد: بايد با لندن نيز الگوي رفتاري با کانادا، در پيش گرفته شود، همان‌طور که امروز کانادا براي بازگشايي سفارت خود در تهران بسيار مشتاق است و از رويه قاطع ايران درس عبرت گرفته است. 

آيت‌الله نوري‌همداني: نگرانم عنوان سال در حد شعار باقي بماند
آيت‌الله نوري‌همداني نسبت به برخورد شعاري مسئولان با عنوان سال ابراز نگراني و تأکيد کرد که اگر مي‌خواهيم مشکلات کشور حل شود چاره‌اي جز نگاه به درون و تکيه به ظرفيت‌هاي داخلي نيست.
به گزارش رسا، حضرت آيت‌الله نوري‌همداني در ديدار محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان نکات مهمي درباره مسائل اقتصادي و شعار سال 95 گفت: ترس و نگراني بنده از اين است که فرمايشات رهبر معظم انقلاب در نامگذاري سال در حد شعار باقي بماند.  وي خواستار همت و تلاش تمام مسئولان براي اجرايي شدن اين فرمايشات و تحقق اقتصاد مقاومتي شد و خاطرنشان کرد: مسئولان کشور بايد بدانند نياز و وابستگي به هر کشوري اسارت محسوب مي‌شود. استاد برجسته درس خارج وابستگي و سلطه‌پذيري را از فرهنگ اسلامي به دور دانست و تأکيد کرد: اگر مي‌خواهيم مشکلات کشور حل شود چاره‌اي جز نگاه به درون و تکيه به ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي ملت خودمان نداريم.
 آيت‌الله نوري‌همداني جامعه متکي به ظرفيت‌هاي ملي را مستقل، عزيز، مقتدر و استکبار ستيز توصيف کرد. در ابتداي اين ديدار دکتر محسن رضايي نيز نکاتي را درباره مسائل اقتصادي کشور و همچنين گزارشي از اقدامات و فعاليت‌هاي دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان کرد و تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات را اجرايي کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي دانست.

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کندآرمان امروز:

تا مسئولان با هم و با مردم نسازند، كاري جلو نمي‌رود

آيت‌ا... جوادي آملي در ديدار با محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفتند: عنايت‌الهي در بهشت يكجانبه است و اما دنيا ديار باغباني است و ميوه‌ها را رايگان به بنده‌ها نمي‌دهند. وقتي به ما ثمر مي‌دهند كه كاري انجام دهيم. اين مرجع تقليد در ادامه گفتند: با عنايت‌الهي ما رهبر خوبي داريم. شب و روز برايشان دعا مي‌كنيم. اما رهبر جامعه اگر علي(ع) باشد تا زماني كه مسئولان با هم و با مردم نسازند، به تنهايي كاري جلو نمي‌رود. بايد در منازعات ببينيم حق با كيست. كي بهتر كار مي‌كند و مردم با چه كسي هستند. وي يادآور شدند: بايد با هم باشيم و همدلي را حفظ كنيم و دعا كنيم توفيق دهد انجام كار خير به دست ما باشد و دين خدا را حفظ كنيم.

دستور پوتين براي لغو تحريم‌های ايران

وزير امور خارجه روسيه در ديدار با وزير امور خارجه ايران از دستور رئيس‌جمهوري آن كشور براي لغو تحريم بانكي ايران خبر داده است. سرگئي لاوروف و محمدجواد ظريف در حاشيه نخستين اجلاس سه‌جانبه وزراي امور خارجه ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان در باكو با يكديگر ديدار و درباره همكاري‌های دو كشور در زمينه‌های مختلف و آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو كردند. وزير امور خارجه روسيه در اين ديدار ضمن تاكيد مجدد بر حمايت كشورش از عضويت كامل ايران در سازمان همكاري شانگهاي، موافقت روسيه با فاينانس نيروگاه بندرعباس و برقي كردن خط آهن اينچه برون گرمسار را اعلام و تاكيد كرد ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه دستور رفع تحريم‌های بانكي عليه ايران را صادر كرده است. ظريف نيز در اين ديدار با اشاره به روابط رو به گسترش ايران و روسيه، بر ضرورت افزايش همكاري‌های بانكي و كنسولي جهت تسهيل همكاري‌ها تاكيد كرد.

درخواست جان كري از ايران

وزير خارجه آمريكا كه به بحرين سفر كرده است، خواستار كمك ايران به پايان جنگ در سوريه و يمن شد. «جان كري» در كنفرانس خبري مشترك با «شيخ خالد بن احمد الخليفه» وزير خارجه بحرين در منامه گفت، از ايران مي‌خواهيم به ما كمك كند به تنش‌ها در يمن و سوريه پايان دهيم. وي افزود: ايران بايد به تمامي جهان ثابت كند كه تصميم دارد عضوي سازنده از جامعه بين‌الملل باشد و به برقراري ثبات كمك كند. شيخ خالد بن احمد الخليفه نيز گفت كه مي‌خواهيم شاهد تغيير در سياست خارجي ايران باشيم. بر اساس اين گزارش، كري براي شركت در نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس به منامه سفر كرده است. محور اين نشست رايزني درباره تحولات منطقه و آماده كردن مقدمات نشست «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري آمريكا با سران كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس است.

توافق با ايران بدترين توافق است


يكي از نامزدهاي حزب جمهوري‌خواه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بار ديگر از توافق هسته‌اي با ايران انتقاد كرده و آن را يكي از بدترين توافق‌ها تاكنون توصيف كرده است. دونالد ترامپ يكي از نامزدهاي حزب جمهوري‌خواه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بار ديگر از توافق هسته‌اي ايران انتقاد كرد. ترامپ در جمع هوادارانش در نيويورك گفت: « توافقي كه در دولت اوباما با مذاكره با ايران حاصل شد توافق بدي بود، يكي از بدترين توافق‌هايي كه تاكنون وجود داشته است. توافق مشاركت كشورهاي دو سوي اقيانوس آرام هم توافق بسيار بدي است كه من با آن مخالفم. ما به اندازه كافي توافق‌های بد داريم.» ترامپ در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: «من در سال ۲۰۰۰ ميلادي و قبل از حملات تروريستي يازده سپتامبر درباره اسامه بن‌لادن حرف زدم. آن زمان كسي من را باور نكرد اما اكنون مي‌گويند واقعا جالب است. درباره نفت هم خيلي حرف زدم اما اكنون ببينيد چه كساني نفت دارند داعش نفت دارد، ايران نفت دارد. چون سياستمداران ما شايسته و لايق نيستند.»

ديدار محسن رضايي با مراجع تقليد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تعدادي از مراجع تقليد شيعيان ديدار و گفت‌وگو كرد. محسن رضايي در اين ديدارها كه به صورت جداگانه انجام شد، به گفت‌وگو پيرامون مسائل روز و گزارش عملكرد مجمع تشخيص مصلحت نظام پرداخت. آيت‌ا... سبحاني در ديدار با محسن رضايي گفت: دو چيز در ذهن من است. مساله اول اين است كه تلفات جاده‌اي در ۱۵ روز نوروز را كنترل كنيم. چرا دولت و رسانه‌ها بايد مردم را به سفر تشويق كنند. بدون تدارك لازم راهي جاده‌ها شوند؟ وقتي راه و وسايل نقليه مناسب نيست. برخي از راننده‌ها هم متعهد نيستند و تخلفات رانندگي زياد است. درحالي كه مي‌توان در شهر بمانند و به صله رحم، خانه‌تكاني و به امورات سازنده برسند. اين مسائل را در مجمع مطرح كنيد كه دولت و رسانه‌ها مردم را تشويق به سفر نكند. وي ادامه داد: ۳۸۰ كشته، يك هزار خانواده مسلمان را داغدار مي‌كند و بايد به آن رسيدگي شود. مطلب دوم اين است كه ايجاد اشتغال براي ۷۰ ميليون نفر امكان‌پذير نيست. سياست دولت بايد خانه سالاري زنان باشد مگر در موارد لازم مانند پزشكي و آموزش و فعاليت‌هايي كه خاص زنان است. البته بانوان بايد باسواد باشند اما اولويت اشتغال را به برادران بدهند تا از تبعات اقتصادي و فرهنگي بيكاري كاسته شود. آيت‌ا...‌ وحيدخراساني هم در ديدار با محسن رضايي خواست كه اضافه شدن سالروز شهادت امام حسن عسكري(ع) به تعطيلات رسمي كشور را پيگيري كند. همچنين دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر روز پنجشنبه با آيت‌ا... موسوي اردبيلي ديدار كرد. آيت‌ا... موسوي‌اردبيلي در اين ديدار با قدرداني از حضور محسن رضايي، فعاليت‌های مجمع تشخيص مصلحت نظام را مهم و راهگشا دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اکبری ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    کاش این سخن بگوش آقای پزشکیان برسد که اکثریت کسانی که به هاشمی رای دادند اهل نماز جمعه رفتن نیستند و اکثریت کسانیکه اهل نماز جمعه هستند به هاشمی رای ندادند
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    خودرو خارجی گران به درد مردم نمیخوره
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    درود بر کیهان ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی باید در جیب مردم دیده شود نه فقط آمار
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    از بسته خروج از رکو چه خبر؟
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    احسنت
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    برای شمران نشینان خوبه
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    ما میگیم اشتغال ایجاد شده شما هم بگید شده در جریانید که!
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    دولتی که از اقشار مرفه باشه به درد همون مترفین می خوره که ماشین لوکسشون رو هم وارد کنن تا کارگر ایرانی خانه نشین شود اما با ویراژها و پز دادنهای مرفهین عقده ای و با درامدن چشم فقیران اقازاده های مرفه حالشون خوب بشه.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    اقای ظریف لطفا کمی تاریخ بخوانید تا یادتان بیاید که انگلیس از مغول بدتر است مغول 10 تا 15 درصد از محصول رعیت را می گرفت اما انگلیس 96 سال پیش که از طرف شاه وقت گرفتن مالیات را تصاحب کرد با افزایش مالیات از 10 درصد به 60 درصد باعث قحطی بی سابقه و کشتار هموطنانمان شد. کشتاری که در مستند دیروز پیرمرد هنوز با یاداوری مرگ مادر و پدر گرسته اش در اغوش کودکانه اش گریه اش گرفت و ادامه نداد. اما قبلش گفت که تنها در منطقه انها سه هزار نفر مردند مردم علف می خوردند و .... و تصاویر کودکانی که در کنار جاده ها گرسنه جان داده بودند حال هر انسانی را داغون میکرد. انگلیس همان انگلیس است بی رحم و مکار.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    جناب پژشکیان بهتره برا سال آینده این موضوع رو تعمیم بده تا جلوی اغتشاشات گرفته بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس