روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: «رفع ممنوعیت انتشار تصاویر رئیس جمهوری دولت اصلاحات در رسانه‌ها و رفع اختلافات و سوءتفاهمات، به نظر می‌رسد مأموریت ناتمام آیت‌الله واعظ‌طبسی نیز بوده است.»

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات آخرین روز کاری هفته را با تمرکز بر روایت سید حسن خمینی پیرامون دلیل حضورش در انتخابات و تقابل عارف و لاریجانی برای ریاست بهارستان آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

152. برگزاری آخرین اجلاسیه خبرگان چهارم و چانه زنی برای رییس آینده خبرگان؛ اصلاح‌طلبان بسیار زودتر از اعضای خبرگان به گمانه‌زنی پیرامون رییس مجلس خبرگان رهبری پنجم پرداختند؛ روزنامه شرق نوشت: «به نظر می‌رسد رایزنی‌ها باید بین نامزدهای بالقوه ریاست خبرگان پنجم که یکی از حساس‌ترین دوره‌های خود را آغاز خواهد کرد، شروع شده باشد، اگرچه در اخبار رسمی ردپایی از خود به‌جا نگذاشته است.» از سوی دیگر، روزنامه آرمان امروز که ارتباط نزدیکی با خانواده هاشمی رفسنجانی دارد؛ در یادداشت به قلم سید ناصر قوامی از اعضای مجمع روحانیون مبارز از امکان عدم حضور هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان خبر داد و نوشت: «در واقع رأی قاطع آیت‌ا... هاشمی حاکی از آن است که مردم ایشان را برای احراز جایگاه ریاست خبرگان شایسته می‌دانند. البته حضور تعداد بسیاری از نمایندگان منتخب این دوره در لیست خبرگان مردم که مورد حمایت آیت‌ا... هاشمی بود نمی‌تواند تضمینی برای ریاست ایشان بر مجلس پنجم باشد. همچنین از دیگر شخصیت‌هایی که به نظر می‌رسد برای نشستن بر کرسی ریاست خبرگان مناسب باشد، می‌توان به آیت‌ا... ابراهیم امینی اشاره کرد که ایشان نیز فردی معتدل و شایسته هستند»

2رمز گشایی آخرین درخواست دولت از مرحوم واعظ طبسی/ گمانه‌زنی‌های اصلاحات از رییس بعدی خبرگان//آماده انتشار. «پروژه ناتمام آیت‌الله» نامی که اصلاح‌طلبان از یادداشت «کدگذاری» اسحاق جهانگیری نسبت فعالیت سیاسی آیت‌الله واعظ طبسی گذاشته‌اند. روزنامه اعتماد در تحلیل یادداشت اسحاق جهانگیری نوشت: «جهانگیری هر چند نگفته که آن «کار ناتمام» چه بوده اما برای انتقال موضوع به اندازه کافی «کدگذاری» کرده است. این «گره» قطعاً موضوعی بوده که دولت به تنهایی قادر به حل آن نیست. موضوعی که نیاز به اتفاق‌نظری جدی در سطح کلان کشور داشته است. اگر چنین نبود، جهانگیری به دلیل آنچه درباره جایگاه ویژه آیت‌الله واعظ نزد مقام معظم رهبری خوانده، این موضوع را به ایشان ارجاع نمی‌داد...این «کد» ها ذهن را می‌تواند تنها به سوی مسائلی چون برخی محدودیت‌ها برای بعضی چهره‌های سیاسی سوق دهد. چرا که از یک سو دولت تا اینجای کار به اندازه کافی نشان داده که خواستار رفع این مسائل و محدودیت‌هاست و از سوی دیگر در این خصوص اختیار کافی را ندارد تا بتواند خود تکلیف قضیه را مشخص و «گره» را باز کند.»

روزنامه وقایع اتفاقیه در تحلیل و رمزگشایی از یادداشت «کدگذاری» اسحاق جهانگیری نوشت: «رفع ممنوعیت انتشار تصاویر رئیس جمهوری دولت اصلاحات در رسانه‌ها و رفع اختلافات و سوءتفاهمات سال‌های اخیرکه این روزها موضوع سخنان رئیس‌جمهوری و واکنش صریح سخنگوی قوه قضائیه بود، به نظر می‌رسد مأموریت ناتمام آیت‌الله واعظ‌طبسی نیز بوده است»

3رمز گشایی آخرین درخواست دولت از مرحوم واعظ طبسی/ گمانه‌زنی‌های اصلاحات از رییس بعدی خبرگان//آماده انتشار. اصرار بر خلاف‌گویی از سوی منتجب‌نیا، این فعال سیاسی که از انتقال یک میلیون نفر به تهران برای رأی به اصولگرایان خبر داده بود، بار دیگر به سخن خود پافشاری کرد؛ این درحالی است که برای انتقال این افراد در روز انتخابات امکان پذیر نیست و حداقل به 25 هزار دستگاه اتوبوس نیاز است! قائم مقام حزب اعتماد ملی در همین راستا اظهار داشت: «خبرهای موثقی می‌رسید که از نقاط مختلف کشور قرار است نیروهایی را به تهران برای رأی دادن به خبرگان و نمایندگان مجلس جناح راست اعزام کنند. این مساله دور از ذهن به نظر می‌آمد اما وقتی که اطلاعیه‌هایی در قم منتشر شد و تعدادی از اتوبوس‌ها را سر راه برگرداندند و تعداد زیادی از اتوبوس‌ها از قم، کرج، شاهرود و استان‌های مختلف به تهران آمد و موفق نشدند آن‌ها را برگرداندند و رأی دادند، متوجه شدیم که برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش آرای جناح راست در تهران صورت گرفته است»

4. انتقاد از سکوت «سیاسی» شمخانی در جلسه اقتصادی؛ زمزمه‌های فشار اصلاح‌طلبان بر شمخانی شنیده می‌شود در همین راستا روزنامه قانون نوشت: «این روزها که حواشی فراوانی در رابطه با مسائل ممنوع‌التصویری رئیس‌دولت اصلاحات وجود دارد و همه این تصمیم را برگردن شورای‌عالی امنیت ملی می‌اندازند، علی شمخانی که در دفاع از نهاد تحت مسئولیتش یک کلمه حرف نزده در این همایش اقتصادی سخنرانی کرده است!»

5رمز گشایی آخرین درخواست دولت از مرحوم واعظ طبسی/ گمانه‌زنی‌های اصلاحات از رییس بعدی خبرگان//آماده انتشار. تشکیل فراکسیون ائتلاف امید در مجلس دهم؛ علی شکوری راد، دیبرکل حزب اتحاد ملت ایران، در یادداشتی برای روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: «تشکیل فراکسیون ائتلاف امید یا با هر نام دیگری که وجود دارد که این نام‌گذاری فرع بر اصل قضیه است و باید بر حرکتی که انتخابات شکل داده، تأکید شود و برای حفظ و ادامه هدفی که مردم دنبال می‌کنند، تلاشی همگانی شود»

6. آفتاب اعتدال بر کشور تابیده شده است؛ روزنامه ابتکار از رخداد برجام و لیست امید به «طلوع آفتاب اعتدال» یاد کرده است و سپس در واکنش مردم به رقیب سیاسی خود بر تاکتیک جنگ روانی برچسب «تندرو» نوشت: «امروز می‌توان نمره مردم به تندروها را «محک تجربه» و آزمون پیش بینی‌ها قلمداد کرد و به قضاوت نشست که تندروی چه سرانجامی دارد. امروز آفتاب اعتدال به میانه نزدیک شده است. امید که با این آفتاب، در سال جدید، عقلانیت در هر دو جریان اصلی -برای ساختن کشور- شکوفه زند.»

· دوراهی تردید میان عارف و لاریجانی

85تردید در میان اردوگاه اصلاحات موج می‌زند؛ دوئل میان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان رقم خورده است. اصلاح‌طلبان مدعی‌اند که ازخودگذشتگی‌های عارفانه محمدرضا عارف پاسخ مناسبی دریافت نکرده است و نوبت دولت است که با همراهی اصلاح‌طلبان صدارت عارف بر بهارستان را تثبیت کند اما حامیان دولت مدعی هستند که لاریجانی توازن‌کننده خوبی برای کنترل اقلیت مجلس است و دولت برای رسیدن به گام‌های بعدی خود نیاز به سکوت اقلیت دارد و از سوی دیگر عارف نباید رقیب خرداد 96 کلیددار فعلی پاستور شود.

رمز گشایی آخرین درخواست دولت از مرحوم واعظ طبسی/ گمانه‌زنی‌های اصلاحات از رییس بعدی خبرگان//آماده انتشارولی‌ا... شجاع‌پوریان از نیروهای فعال سیاسی جریان اصلاحات اظهار داشت: «تردیدی نیست گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دکترعارف است؛ اما آرایش نهایی مجلس امکان دارد اصلاح‌طلبان را به سمت گزینه‌های دیگر از جمله لاریجانی سوق دهد. خبرهایی در حد رسانه‌ها و بعضی محافل درباره توافق اصلاح‌طلبان و لاریجانی به گوش می‌رسد اما توافق رسمی در این باره وجود نداشته، هرچند نمی‌توان منکر بود که موضع‌گیری‌های دکتر لاریجانی و نحوه تعامل ریاست مجلس در دو سال گذشته باعث محبوبیت آقای لاریجانی در میان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان شده، اما تردیدی نیست آقای لاریجانی یک نیروی اصلاح‌طلب نیست و خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌داند؛ از این رو گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس نیست، اما اگر مرحله دوم انتخابات به گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان حائز اکثریت مجلس نشوند، امکان دارد حمایت از ریاست آقای لاریجانی در مجلس در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گیرد.»

روزنامه قانون از منظر دولت به حمایت از لاریجانی پرداخت و در همین راستا نوشت: «با این تفاصیل لاریجانی گزینه مطلوب دولت است چراکه هم در بزنگاه‌های حساس همراهی‌اش را با دولت نشان داده هم موجب تحریک اصولگرایان رادیکال نمی‌شود و هم مورد اعتماد سایر نهادهای انقلابی است و این تعامل درون ساختار را ممکن‌تر می‌کند. از سوی دیگر اصولگرایان راه یافته به مجلس حتی از طیف پایداری انتخاب لاریجانی را هرچند با او دچار اختلاف نظرهایی باشند بر انتخاب یک اصلاح‌طلب ترجیح می‌دهند. علی لاریجانی هم در سال‌های پسا صدارت صدا و سیما به غایت تغییر کرده است تجربه دولت 8 ساله احمدی‌نژاد و نوع مواجهه با او در شورای‌عالی امنیت ملی و همین‌طور تجربه دو دوره ریاست مجلس اورا از یک نیروی ایدئولوژیک به یک مدیر عملگرا با قابلیت جذب بیشتر تبدیل کرده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • جواد ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    رکود و مشکلات اقتصادی در سراسر کشور بیداد میکند " انوقت اصلاح طلبان به فکر رفع حصر و ممنوع التصویری هستند " رفع حصر این موضوعات اصلا برای مردم مهم نیست . همین دوری از مطالبات واقعی مردم باعث شده که اصلاحات با وجود همه حمایت مالی و رسانه ای خارجی " نهایتا در کل کشور 3 ملیون رای دارد .
  • ایرانی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    سخنان رسمی رهبری در دیدار باخبرگان نقشه دشمنان داخلی وخارجی رانقش بر آب کرد.
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    منظورت از روزنامه های زنجیره ای چیه؟ رک و واضح بگو
  • دامغانی ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    حضرت امام علاوه بردانش فقه واصول وعرفان وفلسفه یک انقلابی دشمن ستیز ویک مردمی جمهوری خواه بود.امروز اما آنان که رای جمهور مردم را درسال 88بزیر پا گذاشتندمی خواهند، سازش رابه جای انقلاب به اسم امام امت جا بیاندازند.در حالی که نام امام امت هرگزبه مصادره سازشکاران مردم ستیزدر نخواهد آمد.
  • حسین ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    مرحوم عسگراولادی هم این اواخر عمری تلاش برای بهبود اوضاع فتنه گران داشت ولی عمرش کفاف نکرد
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    روزنامه های زنجیره ای سیاست های خط نفوذ دشمنان را هموار می کنند و تیترهای هماهنگ انان نشان از اتصال انان با شبکه های جاسوسی cia و موساد دارد .
  • ناشناس ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    منظور روزنامه های زرد بالاست که دروغ می نویسند .
  • ناشناس ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    رئیس دولت اصلاخات بدلیل خیانت در فتنه 88 باید محاکمه و به اشد مجازات محکوم شود و این مطالبه اکثریت مردم است .
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    کسی که خودش را به خواب زده بیدار کردنش محال است جز با رفتار غیر مودبانه ؟؟؟؟؟
  • س ع الف ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    همین روز نامه هایی هستند که زنجیر بدستندوهی عربده میکشند
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    بابا رمز گشایی نمی خواد که! خاطره ای بود دو نفری که از بزرگ درگذشته ای نقل شد. هیچ شاهد دیگری حتی فرزند آن مرحوم هم حضور نداشته. پس بجای رمز گشایی هر چه که مورد نظر فرد نقل کننده خاطره هست قرار دهید!
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    نه دادش این بحث ها رو راه می ندازن تا مردم به مشکلات اقتصادی اعتراض نکنند
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    بشدت موافقم
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    مگه خاطره مجید انصاری , درباره اشک امام خمینی ره به خاطر پیروزی کشتی گیر ایرانی در المپیک شهریور 68 یادتون نیست ؟؟!!
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    امام خمینی ره فرمود : اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود................ به امام ره دروغ می بندند تا چه بماند به نماینده امام ره.!
  • کیا ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    منافقین و نلحدین و فاسقین داخلی
  • مصطفی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    آقا یکی به این منتجب نیا حالی کنه که 20 هزار اتوبوسی که برای انتقال یک میلیون نفر لازم چقدر جا میگیره این بابا طاهرا هنوز اتوبوس ندیده یا نمیدونه بیست هزار تا چند تا صفر داره
  • محمد از مشهد ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    خواهش می کنیم دست از سر مرده ها بردارید وانها در گور راهت بگذارید
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    آقا من میگم اگه خاتمی مطمئن بود تغلب شده چرا عقب نشینی کرد و رفیق نیمه راه شد . اگه تغلب نشده بود چرا همون اولش نگفت و وقت و مال و جان و سرمایه مردم رو به هدر داد ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس