در آخرین روزهای دی ماه سال جاری بود که در نهایت وزارت ارشاد پذیرفت نمایشگاه کتاب تهران را در شهرآفتاب برگزار کند. 9 سال بود که نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد؛ جایی که فی نفسه مکان مناسبی برای میزبانی از این رویداد نبود.

به گزارش مشرق، دو ماه به برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان پربازدیدترین نمایشگاه کتاب جهان فرصت مانده است؛ نمایشگاهی که قرار است امسال برای بار اول به میزبانی شهر آفتاب برگزار شود. در چنین زمانی سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه از روند کند آماده‌سازی شهرآفتاب گلایه کرده و گفته است: با این سرعتی که پروژه شهر آفتاب در حال انجام است، «قطعا» به زمان آغاز برگزاری نمایشگاه کتاب نمی‌رسد اما از آن‌سو مشاور رسانه‌ای شهردار تهران اطمینان می‌دهد که «قطعا» شهرآفتاب به نمایشگاه می‌رسد.

جام‌جهانی سال 1986 در ابتدا قرار بود در کشور کلمبیا برگزار شود که به دلایل اقتصادی این موضوع لغو و در ماه می ‌سال ۱۹۸۳ کشور مکزیک به عنوان میزبان جدید انتخاب شد تا مکزیک اولین کشوری باشد که برای دومین بار میزبان جام‌جهانی می‌شود؛ آن هم به فاصله کمتر از چهار دوره. چون مکزیک در جام‌جهانی 1970 هم میزبانی جام‌جهانی را برعهده داشت. انگار موضوع میزبانی از یک رویداد و تغییر میزبان تنها به دنیای مستطیل سبز محدود نمی‌شود. چون در فاصله کمتر از دو ماه مانده به برپایی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، انگار مسئولان برگزاری نمایشگاه در وزارت ارشاد با وجود سنجیدن تمام جوانب در گذشته و رضایت قبلی حالا عنوان می‌کنند که از روند آماده‌سازی شهرآفتاب راضی نیستند و نگرانی‌هایی را عنوان می‌کنند.

چگونه میزبانی به شهرآفتاب رسید؟

در آخرین روزهای دی ماه سال جاری بود که در نهایت وزارت ارشاد پذیرفت نمایشگاه کتاب تهران را در شهرآفتاب برگزار کند. 9 سال بود که نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد؛ جایی که فی نفسه مکان مناسبی برای میزبانی از این رویداد نبود. پیش از مصلی هم نمایشگاه کتاب برای مدت 19 سال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده بود که نتیجه‌اش چیزی جز بار ترافیکی سنگین در شاهرگ‌های پایتخت نبود. همه این مسائل برگزارکنندگان نمایشگاه را وامی‌داشت تا به گزینه‌های دیگری برای میزبانی فکر کنند. اما گزینه‌ها جامع‌الشرایط نبودند.

سرانجام روز 28 دی سال جاری، محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده در مجموعه شهر آفتاب گفت: با توافق انجام شده اولیه بین شهرداری و وزارت ارشاد، مقرر شد نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.

آب، برق و عوارضی

در فاصله کمتر از دو ماه تا برگزاری نمایشگاه و پس از طی شدن تمام توافقات، پنجشنبه سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست‌ و نهمین نمایشگاه کتاب در بازدیدی، از روند آماده‌سازی شهر آفتاب گلایه کرد و گفت: با این سرعتی که پروژه شهر آفتاب در حال انجام است، قطعا به زمان آغاز برگزاری نمایشگاه کتاب نمی‌رسد.

او با انتقاد از روند آماده‌سازی ابراز امیدواری کرد شهردار تهران به وعده‌های خود عمل کند. اشعری در گفت‌وگو با فارس افزود: انتظار همه ما این است، زیرا ما به وعده آقای شهردار اعتماد کردیم و از مصلای امام خمینی(ره) منصرف شدیم. انتظار داریم در این مقطع زمانی جدی‌تر به امر آماده‌سازی شهرآفتاب اهمیت داده شود. سخنگوی نمایشگاه کتاب تاکید کرد: در حال حاضر مشکلاتی چون آب، برق و مخابرات از دغدغه‌های ماست. حتی ترافیک قبل از عوارضی تهران – قم نیز از دردسرهای حل نشده است.

پاسخ‌های شهرداری

اما سیدمجید حسینی، مشاور رسانه‌ای شهردار تهران در گفت‌وگو با جام‌جم به تک تک این دغدغه‌ها پاسخ داد. او گفت: ما طبق قراری که با وزارت محترم ارشاد گذاشتیم از 25 اسفند شرایطی فراهم خواهیم کرد که ستاد مرکزی نمایشگاه در شهرآفتاب مستقر خواهد شد. همین‌طور از نیمه دوم فروردین مسائل حمل و نقلی شهرآفتاب اعم از ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی حل خواهد شد و همزمان با افتتاح نمایشگاه، مترو هم از طریق ریل‌گذاری جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

او درباره مشکل آب شهرآفتاب بیان کرد: در این بخش دو موضوع وجود دارد؛ یکی این‌که باید زیرساخت‌های آب فراهم شود که این اتفاق رخ داده است.

دیگر آن‌که آب مجموعه شهرآفتاب به آب شهری متصل شود یا منبع دیگری که دوستان در حال بررسی هستند.

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران درباره بحث مخابرات شهرآفتاب نیز عنوان کرد: سیستم تلفنی شهرآفتاب دیجیتالی است و اصلا قصد نداریم سیستم آنالوگ داشته باشیم. از طریق فیبرهای نوری تلفن متصل می‌شود که همین حالا متصل است. احتمالا دوستان تصور کردند ما می‌خواهیم سیستم آنالوگ داشته باشیم که نسبت به این امر اظهار دغدغه کرده‌اند.

حسینی درباره مشکل برق مکان نمایشگاه هم توضیح داد: نظر دوستان وزارت ارشاد برای نمایشگاه 9 مگاوات برق بوده که نظر ما کمتر از این است. شهرآفتاب موتور جداگانه تولید برق دارد. همچنین درحال هماهنگی‌هایی با دوستان وزارت نیرو هستیم تا علاوه بر موتورخانه، شهرآفتاب را به منبع برق شهری هم متصل کنیم.

اما حسینی درباره معضل ترافیکی قبل عوارضی تهران ـ قم این‌گونه توضیح داد: این بخش به دولت ارتباط پیدا می‌کند. ما نامه‌ای به دوستان وزارت راه و شهرسازی زدیم و آمادگی خود را اعلام کردیم که عوارضی جابه‌جا شود. اگر این اتفاق نیفتد با بحران ترافیکی مواجه خواهیم شد. از دوستان دولت خواهش می‌کنیم زودتر تصمیم بگیرند و ما حاضر به جابه‌جایی عوارضی هستیم.

یکی دیگر از پرسش‌ها این است چگونه مکانی مانند شهرآفتاب که هنوز در آن خاک و سیمان و مصالح دیده می‌شود، می‌تواند تا دو ماه دیگر میزبان نمایشگاه کتاب شود. حسینی در این باره گفت: ما باید طبق زمانبندی به نتیجه برسیم. قرار نبود تا این تاریخ به بهره‌برداری برسد، باید تا 25 اسفند بخش‌های داخلی و عمرانی به سرانجام برسد که قطعا می‌رسد.

او با تاکید براین‌که خلف وعده‌ای صورت نگرفته و راه دیگری جز آماده‌سازی شهرآفتاب نداریم، ادامه داد: پروژه‌های عمرانی به لحاظ اجرایی برنامه زمانبندی دارد. طبعا اگر قبل از آن بازدید کنید، می‌بینید کارهای عمرانی در حال انجام است و به این معنی نیست که آماده نمی‌شود. در حال حاضر دو یا سه شیفت کار می‌کنند تا طبق زمانبندی شهرآفتاب را آماده کنند. مگر آن‌که بحران‌های غیرمترقبه رخ دهد. حال باید منتظر ماند و دید شهرداری آیا می‌تواند به تعهداتش عمل کند و شهرآفتاب را در فاصله‌ای اندک تا زمان برپایی نمایشگاه بین‌المللی آماده کند.

خانه‌تکانی در اداره کتاب

حالا که حرف کتاب است، خبر دیگری هم از کتاب رسانه‌ای شده مبنی براین‌که برخی سرگروه‌های اداره کتاب تغییر کرده‌اند. آن‌طور که فارس نوشته، چند روزی است سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تصمیم خود، سرگروه‌های برخی بخش‌های اداره کتاب را تغییر داده است. صالحی سرگروه‌های اداره کتاب در بخش «شعر»، «دین»، «ادبیات تالیفی» را تغییر داده و در بخش «دین» بنا به ابلاغ خود «حجت‌الاسلام کاظم شمس» را به عنوان سرگروه معرفی کرده است.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس