کد خبر 567018
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲

جنتی گفت: خیلی از نویسندگان مقاله های مختلف را از کتاب های شهید مطهری جمع آوری می کنند و در قالب یک کتاب جدید به چاپ می رسانند در حالی که این گونه چاپ و نشر مربوط به بنیاد شهید مطهری است. البته شاید این اقدام با حسن نیت انجام شود اما در هر صورت دستبرد به آثار شهید مطهری تلقی می شود.

به گزارش مشرق، علی جنتی امروز در همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری در فضای مجازی با تاکید بر حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید از آثار خلق شده در حوزه ادبی، هنری و علمی دفاع کرد و نگذاشت این آثار مورد دستبرد قرار بگیرند.

وی افزود: نویسنده ای که یک سال برای خلق اثرش وقت می گذارد  و نتیجه پژوهش های خود را منتشر می کند نباید آثارش مورد تجاوز قرار گیرد.

جنتی با تاکید بر اینکه متاسفانه در داخل کشور با پدیده کتاب سازی مواجه هستیم اضافه کرد: اگرچه سال گذشته ۸۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است اما همچنان با پدیده ای به عنوان کتاب سازی که حقوق مولف را نادیده می گیرد مواجه هستیم.

جنتی به دیدار خود با یکی از فرزندان شهید مطهری اشاره کرد و گفت: فرزند شهید مطهری می گوید خیلی از نویسندگان مقاله های مختلف را از کتاب های شهید مطهری جمع آوری می کنند و در قالب یک کتاب جدید به چاپ می رسانند در حالی که این گونه چاپ و نشر مربوط به بنیاد شهید مطهری است. البته شاید این اقدام با حسن نیت انجام شود اما در هر صورت دستبرد به آثار شهید مطهری تلقی می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه آثار هنری نیز شاهد این  موضوع هستیم و بسیاری از فیلم های سینمایی که با زحمت و هزینه ساخته می شود از روی پرده سینما به سرقت برده شده و زحمات پدید آورنده را به هدر می دهند این معضل در حوزه موسیقی نیز نمود دارد.

جنتی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث اساسی با توجه به رشد فضای مجازی انتشار آثار ادبی و هنری در این فضا است از آنجایی که دنیا تبدیل به یک دهکده جهانی شده و می توان با یک کلیک با فردی در آن سوی دنیا ارتباط برقرار کرد بسیاری از اطلاعات بدون در نظر گرفتن حقوق مالکیت در این فضا منتشر می شود.

وی با اشاره به پایگاه های اطلاعاتی که فایل آثار فکری را در فضای مجازی قرار می دهد گفت: این اقدام باید به طوری صورت گیرد که حقوق مولف محفوظ بماند.

به گفته وی رعایت نکردن حقوق مولفان و پدید آورندگان آثار هنری، ادبی و فکری در فضای مجازی انگیزه آنها را از بین می برد چرا که زمانی که یک اثر خلق می شود از نگاه مولف مانند یک فرزند است و نباید به راحتی به حریم آن تجاوز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین وبسایتی در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: این سامانه جدید به زودی رونمایی می شود که سامانه نمایشی است که همه فیلم های سینمایی را در ایران شامل می شود و فیلم هایی است که مورد تایید ماست و کاربران می توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی آن را دانلود کنند.

جنتی ادامه داد: این سامانه در زمینه موسیقی هم فعالیت خواهد کرد و هزاران ساعت قطعه موسیقی در آن قرار داده شده است.

وی بر لزوم پیوستن به کنفوانسیون های جهانی مالکیت معنوی مانند برن و پاریس اشاره کرد و گفت: امیدواریم صاحب نظران به این مساله بپردازند چرا که ما ناگزیر هستیم به این کنفوانسیون های بین المللی بپیوندیم و نباید خود را کنار بکشیم. سال ها به خاطر تحریم ها این اجازه به ما داده نمی شد که به تجارت جهانی بپیوندیم اما اکنون راه بازتر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همکاری وزارت دادگستری لایحه خوبی در حوزه حمایت و صیانت از مالکیت فکری تهیه شده و مدت ها در مجلس مانده است که امیدواریم در مجلس جدید این قانون تصویب و ابلاغ شود.

جنتی خاطرنشان کرد: باید به حقوق پدید آورندگان آثار در خارج از کشور نیز بپردازیم زیرا خیلی وقت ها شاهد آن هستیم که فیلم های سینمایی و قطعات موسیقی به صورت غیرمجاز از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شود که لازم است دستگاه قضایی کشور به طور کامل از این موضوع حمایت کند وگرنه به هیچ عنوان نمی توانیم از حقوق مولفان آثار هنری، ادبی و فکری در کشور دفاع کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس