گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*******

ویرایشکیهان

حتی یک اصلاح‌طلب واقعی و جدی در بین منتخبان تهران نیست

صادق زیباکلام می‌گوید حتی یک چهره جدی و واقعی اصلاح‌طلب در میان منتخبان تهران وجود ندارد.

وی در مصاحبه با رادیو فرانسه گفت: پیروزی اصلاح‌طلبان در تهران همه به ویژه خود اصلاح‌طلبان را شگفت‌زده و شوکه کرد چون در این دوره حتی یک چهره جدی و واقعی اصلاح‌طلب را تایید صلاحیت نکردند و دو سوم این لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان، افراد ناشناخته بودند؛ اهالی رسانه و فعالان سیاسی دو سوم لیست اصلاح‌طلبان را نمی‌شناسند.

وی ادامه داد: اگر قبل از انتخابات از من می‌پرسیدند چند نفر از لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران رای می‌آورند، خیلی می‌خواستم خیال‌پردازی کنم می‌گفتم حداکثر 10 نفر شناخته شده از این طرف مثل عارف، مطهری، محجوب، جلودارزاده و کواکبیان و 20 نفر از اصولگرایان.

پیش از زیباکلام، وبسایت بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشته بود: فهرست امید با هیچ معیاری، لیست اصلاح‌طلب نیست. اصلاح‌طلبان در سال 92 از نامزدی حسن روحانی حمایت کردند که نه سوابقش از عضویت او در جناح اصلاح‌طلب حکایت می‌کرد و نه در میان نامزدها، نزدیک‌ترین نامزد به اصلاح‌طلبان بود.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: انتخابات 94 فهرست اصلاح‌طلبان در نهایت چنان شکل گرفت که با هیچ معیار و ملاکی نتوان آن را فهرستی اصلاح‌طلبانه، در مقایسه با فهرست‌های پیشین این جریان خواند.

کاهش حامیان هاشمی در مجلس جدید خبرگان

با توجه به ترکیب مجلس خبرگان، هاشمی رفسنجانی شانسی برای ریاست در این مجلس ندارد.

به گزارش مشرق، برای هاشمی رفسنجانی و حامیان وی که این دوره از انتخابات مجلس خبرگان را مهمتر از انتخابات مجلس برشمرده بودند، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد علی‌رغم همه تلاش و تخریب‌هایی که از جانب تیم داخلی وی و همچنین تخریبی که رسانه‌های خارجی برای شکل‌گیری خبرگانی همسو با نظرات و خط‌مشی‌ هاشمی از خود به نمایش گذاشتند، اما این قاطبه مردم بودند که با آرا خود مجلسی ولایی‌تر و انقلابی‌تر را تشکیل دادند.

با توجه به آرایشی که مجلس خبرگان پنجم به خود گرفته است، جایگاه هاشمی رفسنجانی نسبت به مجلس  چهارم تضعیف شده به نحوی که اگر وی توانست برای ریاست مجلس چهارم 24 رای را به دست آورد، در خبرگان پنجم این آمار به کمتر از رقم دوره قبل رسیده است.

تحلیل گرایش منتخبان مجلس پنجم خبرگان حکایت از آن دارد که در این دوره، 60 نفر از منتخبان مخالف جدی مشی و رفتار هاشمی رفسنجانی هستند، و مابقی منتخبان (28 عضو خبرگان) نیز با توجه به تخریب‌هایی که از سوی حامیان هاشمی علیه برخی اعضای انقلابی و مورد احترام مردم و حوزه‌های علمیه در مجلس خبرگان رهبری صورت گرفت، نقدها، ابهامات و سوالات جدی درباره همراهی و یا سکوت تایید‌آمیز هاشمی با این تخریب‌ها دارند.

به نظر می‌رسد در صورتی که هاشمی رفسنجانی بار دیگر بخواهد خود را در معرض آزمون رای خبرگان برای ریاست این مجلس قرار دهد، میزان رأی وی به کمتر از 15 رأی خواهد رسید.

سال گذشته در جریان انتخابات ریاست‌ خبرگان، هاشمی 24 رأی کسب کرده بود.

هشدار 4 وزیر پابرجاست /رکود با حرف درمانی برطرف نمی‌شود

رکود اقتصادی با حرف درمانی مدیران دولتی درمان نمی‌شود.

اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درباره خروج کامل از بحران و رکود اقتصادی که محتوای نامه شهریور ماه وی و سه وزیر دیگر به رئیس جمهور بود، با واکنش کارشناسان اقتصادی مواجه شد. به گزارش جام جم وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع تابستان امسال در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌های اجرایی، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود اقتصادی موجود به بحران تبدیل خواهد شد.

در نامه مشترک علی طیب‌نیا، محمدرضا نعمت‌زاده، علی ربیعی و حسین دهقان به حسن روحانی که اوایل مهرماه رسانه‌ای شد، نسبت به شرایط نزولی بورس و رکود شدید اقتصادی کشور هشدار داده شده بود. پس از رسانه‌ای شدن نامه مذکور، دولت تصمیم به اجرای بسته خروج از رکود گرفت که تاکنون فقط بخش مربوط به پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودروی آن اجرایی شده و سایر بخش‌های آن به فراموشی سپرده شده است.

نامه مذکور حاوی هشدارهایی نسبت به شرایط بغرنج در بخش‌های دیگر اقتصادی نیز بود که به طور فهرست‌وار به آنها اشاره می‌کنیم:

1- تأثیر گران کردن دلار مبادله‌ای توسط بانک مرکزی بر افزایش بهای تمام شده محصولات در داخل کشور و کاهش سودآوری تولید کنندگان. 2- وضعیت نامناسب تراز حساب‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و ناتوانی آنها در هدایت جریان‌های نقدی و ایجاد تحرک در صنایع. 3- نبود تقاضای کافی برای محصولات تولید داخل و افزایش انباشت موجودی صنایع مختلف از جمله خودرو، فولاد، مس، مسکن، سیمان،‌کاشی و سرامیک، معدنی‌ها و پتروشیمی 4- تأثیر منفی سیاست‌های نامعلوم تعیین نرخ خوراک گاز و همچنین افزایش قیمت دلار مبادله‌ای بر صنایع پتروشیمی. 5- کاهش تقاضا در بازار به دلیل انتظار در کاهش قیمت کالاها با اجرای برجام. 6- نبود سیاست شفاف درباره ورود رقبای جدید خارجی برای صنایع داخلی 7- افزایش هزینه مالی شرکت‌ها و تولید کنندگان 8- رفع رکود و بحران اقتصادی.

اما در شرایطی که وضعیت رکود در اقتصاد همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ آماری از نرخ رشد اقتصادی امسال اعلام نشده و احتمال منفی بودن آن می‌رود، وزیر اقتصاد به تسنیم گفت: همه موارد نامه شهریور ماه به رئیس جمهور تصمیم‌گیری و اجرایی شد و امروز از بحران خارج شده‌ایم.

با توجه به سخنان وزیر اقتصاد این پرسش مطرح است که آیا واقعاً از رکود عبور کرده‌ایم؟

دکتر لطف‌الله فروزنده، کارشناس اقتصادی درباره اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر این که از رکود خارج شدیم به جام جم گفت: این اظهارنظر آقای وزیر تنها در حد حرف بوده و اگر سری به مردم بزنید حتماً رکود را خواهید دید. هنوز کارخانه‌های تولیدی یا کار نمی‌کنند یا با حداقل ظرفیت مشغول کار هستند. فروزنده تصریح کرد: 950 هزارمیلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آنها دست بانک‌هاست و بانک‌ها اعتقادی به تولید کشور ندارند و باعث شده تا رکود عمیق‌تر شود. خروج از رکود با حرف درمان نمی‌شود، بلکه نیاز به برنامه عملیاتی دارد.

همچنین دکتر مهدی طغیانی، استاد دانشگاه درباره سخنان وزیر اقتصاد به جام جم گفت: ورود به رکود باید با تکیه بر آمار عنوان شود و خروج از رکود نیز باید با استدلال آماری مطرح شود و اگر آقای علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گویند که از رکود خارج شدیم، باید مستندات را برای این گفته خود منتشر کنند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم افراد اطراف خودمان را مشاهده کنیم و به طور کلی بگوییم که تورم بالاست یا پایین است یا بیکاری زیاد شده یا کاهش یافته است. طغیانی اضافه کرد: هرگونه اظهار نظری باید با اطلاعات و آمار باشد و زمانی که مسئولی صحبت می‌کند، مردم به وی اعتماد می‌کنند و حتماً مسئولان بر اساس پایه‌های اطلاعاتی موضوعی را مطرح می‌کنند، اما ممکن است انتشار آن به تعویق بیفتد و اکنون وزیر اقتصاد باید مستندات خود را درباره اجرای کامل موضوعات مطرح شده در نامه چهار وزیر اعلام کند.

شرق: بعد از برجام هیچ اتفاقی در اقتصاد نیفتاده است

رئیس اسبق اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق تصریح کرد تحریم‌ها پس از اجرای برجام برداشته نشده و اقتصاد همچنان در شرایط قبل از برجام سپری می‌کند.

محمدرضا بهزادیان از چهره‌های اصلاح‌طلب به شرق گفته است: همان‌طور که دیپلماسی سیاسی فعال شد و به نتیجه رسید، بعد از سال‌ها انزوای سیاسی کشور، این اتفاق باید در اقتصاد هم می‌افتاد اما چنین نشد.

اقتصاد ایران در دو سال و نیم اخیر، منتظر گشایش‌های پساتحریم بوده و حالا نیز بهترین تعبیر همین است که بگوییم هنوز در انتظار است؛ از ابتدای دولت یازدهم قرار بود چرخ تجارت و اقتصاد به حرکت درآید اما از آن زمان تاکنون، به دلیل نبود نقدینگی در جامعه، واحدهای صنعتی، معدنی و کشاورزی، سرمایه در گردش مورد نیاز خود را در دسترس ندارند. از دیگر سو در دو، سه سال گذشته همواره شاهد دعوای نرخ سود بودیم که هر بار آیین‌نامه و دستورالعملی برای آن مصوب کردند که البته به آن عمل نشد و پولی از این ناحیه دست فعالان اقتصادی را نگرفت.

وی می‌افزاید: بحث دوم اتفاقاتی است که در پسابرجام افتاده اما عملا هنوز تاثیری نداشته‌اند. مثلا می‌گویند سوییفت راه‌اندازی شد که ظاهرا هم شده، اما این اقدام به صورت نمادین از سوی غرب انجام شده و به دلایلی هنوز اجرایی نشده است. هفته گذشته خبر دادند سوییفت برقرار شده اما من هنوز اطلاعی از مبادله اعتبار اسنادی ندارم؛ شاید مثلا بین بانک ملی ایران و بانک ملی شعبه هامبورگ این اتفاق بیفتد اما قطعا بین یک بانک ایرانی و یک بانک غربی این اتفاق نمی‌افتد.

در حقیقت سوییفت باز شده اما هنوز بانک‌های ما نزد بانک‌های خارجی اعتبار لازم برای برقراری ارتباط کارگزاری را ندارند. نکته دیگر این است که هنوز مسیر تأمین اعتبار بخش خصوصی کشور از طریق یوزانس و فاینانس باز نشده است. مسئله دیگر اینکه با کمال تأسف هنوز مدیران میانی در دستگاه‌های دولتی، شرایط و اوضاع تحریم را در نظر دارند و گویا می‌خواهند به همان شیوه عمل کنند.

در زمان تحریم، اقتصاد خاکستری بود. در اقتصاد10 سال گذشته مدیران بر اقتصاد حاکم بودند و نوع دریافت، پرداخت و فاکتور در معاملات روشن نبود. این خلاف همه قوانین محاسبات مالی است و آن موقع به دلیل تحریم توجیه می‌شد اما حالا هم به نظر می‌رسد حتی در جاهایی که امکان شفافیت وجود دارد، می‌توانند توجیهی بیابند و دنبال شیوه‌های مختص تحریم بروند.

بهزادیان گفت: از دیگر حالات اقتصاد پسابرجام این است که مثلا گفته‌اند وزارت نفت یک محموله نفت به فلان کشور فروخته اما اطلاع و نشانه‌ای از فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی مانند میعانات گازی، مازوت، گوگرد و امثالهم نیست. به عبارتی هنوز گشایش‌های پسابرجام به حدی نبوده که از سطح کلان اقتصاد فراتر رود. اقتصاد ایران در این شرایط در بهترین حالت همان حس و حال قبلی خود را حفظ کرده و هنوز منتظر گشایش‌هایی است که باری از دوشش بردارد.

شرق در عین حال از قول جمشید عدالتیان (عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران) نوشت: دولت بعد از تحریم، دیپلماسی مهار افراط‌گرایی در خاورمیانه را در دستور کار قرار دهد. از منظر بعد از پساتحریم و پسابرجام، منتظر پساافراط‌گرایی است؛ جنگ‌ها و تنش‌های موجود در خاورمیانه، به صورت مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته و آن را برای پایان تنش‌ها و فرصت حضور در بازسازی کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان منتظر گذاشته است.

 این کشورها بیشتر بازارهای صادراتی ما بوده‌اند که در نتیجه تنش‌های حاصل از افراطی‌گری، نسبتا از دست رفته‌اند. به عبارتی دیپلماسی ما بعد از اجرای برجام، رفع و مهار افراطی‌گری است. این مسئله از منظر داخلی نیز به افراطی‌گری در دیپلماسی اقتصادی کشور مربوط می‌شود. اینکه این دیپلماسی اقتصادی بخواهد چه تصمیمی برای جهانی شدن یا نشدن اقتصاد بگیرد، اهمیت دارد؟ باید تکلیف روشن شود که اقتصاد ایران قرار است چگونه و در چه حدی با اقتصاد جهانی آمیختگی و مراوده داشته باشد.

این اظهارات علیه افراط‌گرایی در منطقه در حالی است که افراطی‌گری ریشه در سیاست‌های استکباری آمریکا علیه ایران و دیگر کشورهای مسلمان منطقه دارد و ترویج تروریسم از طریق آمریکا انجام می‌شود.

کیسینجر: قدرت ایران در به چالش کشیدن غرب بی‌نظیر است

وزیر خارجه اسبق آمریکا معتقد است ایران با استعدادی درخشان نفوذ غرب را در منطقه خاورمیانه به چالش گرفته است.

مجله فرانسوی لوپوئن به بررسی کتاب جدید هنری کیسینجر تحت عنوان «نظم جهانی» پرداخت. این استراتژیست آمریکایی در کتاب خود به بررسی اوضاع بحرانی خاورمیانه و قاره آفریقا پرداخته و می‌نویسد: در شرایطی که هم اکنون چندین دولت، مثل سوریه و عراق، در منطقه خاورمیانه قادر نیستند حاکمیت خود را بر سرزمین تحت سلطه خود اعمال کنند، اگر این پدیده گسترش یابد و به کشورهای دیگری نیز سرایت کند، آنگاه باید اعتبار تقسیم‌بندی سرزمینی خاورمیانه را که در پایان جنگ جهانی اول انجام گرفته است زیر سؤال برد و آن را در مراحل پایانی خود تفسیر کرد.

به عقیده کیسینجر وقتی دولت‌ها دچار چنین ضعفی در اعمال حاکمیت خود می‌شوند آنگاه مناطق سفیدی ایجاد می‌گردد که فاقد حاکمیت است و به محل رشد تروریسم و قاچاق اسلحه مبدل می‌گردد. به روایت او هم اکنون مناطق فاقد حکومت در جهان اسلام در حال گسترش است و کشورهای لیبی، مصر، یمن، غزه، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، نیجریه، مالی، سودان و سومالی را در بر می‌گیرد.

 اگر به وضعیت آفریقای مرکزی هم با دقت بیشتری نگاه کنیم، جنگ داخلی کنگو که چندین نسل به درازا کشیده است می‌تواند همسایه‌های این کشور را نیز در شعله‌های خود بسوزاند و در جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی نیز همین بلا را بپراکند. در نتیجه بخش معناداری از سرزمین‌های جهان به سویی می‌روند که ممکن است به سادگی از نظام بین‌المللی دول جهان خارج شوند.

کیسینجر در بخش دیگری از کتاب خود درباره ایران هم داوری‌‌های خود را به نگارش درآورده است. وی تصریح می‌کند: ایران در وقایع اخیر استعداد و سرسختی استثنایی خود را در خدمت اهداف اعلام شده‌اش به نمایش گذاشت. نظام دولتی خاورمیانه را به لرزه درآورد و نفوذ غرب را در این منطقه به چالش گرفت. این کشور خود را به جایی رسانیده است که اگر تصمیم بگیرد، در فاصله زمانی کوتاهی می‌تواند به تولیدات اتمی دست یابد.

به عقیده کیسینجر حتی اگر ایران از ظرفیت اتمی نظامی خود صرف‌نظر کرده است، اما همواره کشوری باقی می‌ماند که موفق شد علیرغم شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی که تاکنون در جهان برقرار شده است، خود را به سطح مطلوبی در تولید هسته‌ای برساند.


در جلسه یکشنبه شورای ائتلاف اصولگرایان چه گذشت؟/ دخالت رسمی دولت در انتخابات/  لبخندهای ظریف آل‌سعود را گستاخ‌تر می‌کند/ ترجیح اقلیت 6 درصدی بر 94 درصد مردم/ برنامه رژیم‌صهیونیستی برای آینده سوریهوطن امروز

غرب در اجرای تعهدات برجام تأخیر دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی در جدیدترین مصاحبه درباره برجام اعلام کرد غربی‌ها هنوز برخی تعهدات خود در برجام را انجام نداده‌ و در این کار تأخیر دارند. علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کرد غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که «پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، ایران هسته‌ای امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کردید و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: توافق، برنامه کاری نهایی است که دو طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح بخوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز جهت بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسؤولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.

صالحی در ادامه، «رفع تحریم به موجب توافق»‌ را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌های‌شان را به طور کامل پایان نداده‌اند چرا که قبلا تعهد داده‌اند با ایران مراوده تجاری نداشته باشند. ما هنوز منتظر هستیم وزارت امور خارجه ایران با اتحادیه اروپایی تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیات انرژی اتمی مسؤول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور به طور نسبی خوب است.

فروش هواپیما به ایران همچنان منتظر اجازه آمریکا!

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درباره دلیل لزوم اجازه دادن آمریکا به فروشندگان هواپیما به ایران در دوران پسابرجام، اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند.

عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده‌اند و در آینده هم باید انجام بدهند. وی با تایید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه آمریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط آمریکا صادر نشده است، گفت: من از جزئیات آن خبر ندارم اما طبق برجام باید این کار انجام شود.

221 نماینده مستقیم به مجلس راه یافتند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مرحله نخست انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی 221 نماینده مستقیم به مجلس راه یافتند. به گزارش فارس، علی پورعلی مطلق با اشاره به نتایج پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتخابات در 151 حوزه انتخابیه در مرحله نخست پایان یافته و نامزدهای 56 حوزه انتخابیه به مرحله دوم راه یافته‌اند.

وی افزود: بر همین اساس و در مرحله نخست انتخابات 221 نماینده به مجلس راه یافتند و در حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات به مرحله دوم کشیده شده 138 نامزد برای 69 کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تشکر عارف از رهبری  دولت و شورای نگهبان

محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران برای مجلس دهم روز گذشته با صدور پیامی از رهبر انقلاب، دولت، شورای نگهبان و مردم قدردانی کرد.  در متن پیام عارف آمده است: به روح بلند رهبر فقید انقلاب و شهدای سربلند میهن درود می‌‌فرستم و لازم می‌دانم از تمام کسانی که زمینه‌ساز این حضور حماسه‌ساز و چشمگیر شدند قدردانی کنم.

از مقام معظم رهبری که با رهنمودهای حکیمانه خود، به‌خصوص دعوت از تمام سلایق و تضمین سلامت انتخابات با «حق‌الناس» خواندن رأی مردم، باعث دلگرمی تمام بازیگران صحنه انتخابات شدند و همچنین از کلیه نهادهای برگزارکننده انتخابات بویژه دولت محترم و شورای محترم نگهبان کمال قدردانی را دارم.


ویرایشخراسان

 هشدار درباره تعطیلی جلسات برخی مدیران به بهانه نوروز

بر اساس گزارش جدید یک نهاد نظارتی به تعدادی از مسئولان اجرایی، تاکید شده است که با توجه به وصول برخی اطلاعات، مشخص شده است که تعدادی از جلسات هماهنگی و برنامه ریزی این دستگاه ها با دلایل غیرقابل قبول، از اوایل اسفندماه تا اواخر فروردین ماه تعطیل اعلام شده است که این مدت زمان طولانی ضمن آن که انسجام و هماهنگی درون دستگاهی این مجموعه ها را از بین می برد، تبعات منفی در فضای اداری این ادارات نیز خواهد داشت و این روحیه و پیام منفی به مدیران زیرمجموعه و کارمندان نیز منتقل می شود.

دستور دولت به رسانه ملی برای تولید برنامه های دفاع مقدس

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رئیس رسانه ملی، تاکید شده است که حسب آیین نامه اجرایی ماده 68 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، سازمان صدا و سیما و دستگاه هایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری ها، موظفند تا 10 درصد از فعالیت های مرتبط با امور فرهنگی و هنری خود را حسب مورد به تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی و برنامه‏های هنری مرتبط با موضوع ایثار و شهادت و حمایت از هنرمندان فعال در این زمینه با اولویت هنرمندان ایثارگر اختصاص دهند.


ویرایشجمهوری اسلامی

مخالفت خاخام های صهیونیست با  دستور ارتش رژیم‌صهیونیستی

مقامات رژیم صهیونیستی اخیراً دستورات جدید برای نظامیان ارتش صهیونیستی به منظور اجباری بودن تراشیدن ریششان صادر کرده‌اند که اعتراض فراوان برخی خاخام‌ها را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علاوه بر بسیاری از مردان یهودی ارتدوکس که در اسرائیل معمولاً به منظور نشان دادن مذهبی بودنشان ریش خود را نمی‌تراشند، در سال‌های اخیر بسیاری از سربازان سکولار نیز اقدام به بلند کردن ریش صورت خود می‌کنند و قرار است طی دستورهای جدید صادر شده از سوی مقام‌های ارتش اسرائیل با این روند مقابله شود.

برای مقابله با این دستورها، خاخام شلومو آوینر ساکن شهرک «بت ال» در یکی از مناطق اشغالی کرانه باختری گفت که داشتن ریش علامت مبارزان یهودی در تاریخ بوده است و توصیه کرد که سربازان از هرگونه دستور برای تراشیدن ریششان تبعیت نکنند. وی گفت: شما می‌توانید با ریش نیز پاکیزه و منظم باشید و می‌توانید بدون ریش نیز یک انسان شلخته باشید.

سفر ائمه جماعات انگلیس به عراق برای شناخت داعش

 یک روزنامه انگلیس از سفر تعدادی از ائمه جماعات مسجد این کشور به عراق خبر داد. روزنامه «ایندیپندنت» در مطلبی به قلم «اولیور رایت» تاکید کرد هدف از این سفر شناخت ماهیت داعش و چگونگی فعالیت‌ها و زندگی عناصر این گروه در خطوط مقدم است. قرار است این افراد به مناطقی بروند که قبلاً تحت کنترل داعش بود.

ایندیپندنت تاکید کرد: این امید وجود دارد که این سفر به فهم تبلیغات داعش در انگلیس از طریق پرداختن به موضوع مقاومت عشایر سنی در مقابل این گروه و افشای چگونگی زندگی در سایه داعش کمک کند.

 هزینه این سفر را هیئت امنای آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلا و جامعه مسلمانان انگلیس تامین کرده است. «مصطفی فیلیدز» از اعضای جامعه مسلمانان انگلیس گفت: داعش هنوز درحال جذب جوانان انگلیسی است و ما برای شکست تروریسم باید دروغ‌های این گروه تروریستی و غیرانسانی را فاش کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    انتخابات بدی نبود
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مگه محبوبیتی هم داشت که کاهش پیدا کنه؟!
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مشرق بسه دروغ . دروغ گناهه. مخصوصا اگه تو یه رسانه گفته بشه
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اقای هاشمی فراموش کرده که مردم ایران به کسی بدهکار نیستند فقط پلو خورهای انگلیسی گوش به فرمان هستند
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    رای اول شده ها! قابل توجه!
  • رضا ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    دیگه همین مونده کیهان به ما بگه کی اصلاح طلبه کی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس