کد خبر 543352
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

چهارشنبه شب (12 اسفند) بیش از پنجاه تن از خبرنگاران، تصویربردان، عکاسان، مدیران، سردبیران و دبیران رسانه‌های مختلف ایران در یک دورهمی به مرور خاطرات تلخ و شیرین خود در مذاکرات هسته‌ای پرداختند و این بار خبرنگاران میزبان برخی مقامات و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جمع خود بودند.

به گزارش مشرق، چهارشنبه شب (12 اسفند) بیش از پنجاه تن از خبرنگاران، تصویربردان، عکاسان، مدیران، سردبیران و دبیران رسانه‌های مختلف ایران در یک دورهمی به مرور خاطرات تلخ و شیرین خود در مذاکرات هسته‌ای پرداختند و این بار خبرنگاران میزبان برخی مقامات و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جمع خود بودند.

علی‌اکبر صالحی، سید عباس عراقچی، حمید بعیدی‌نژاد، بهروز کمالوندی، حسین زمانی‌نیا و داوود محمدنیا از جمله مقامات حاضر در این مراسم بودند.

با این حال این مراسم غیررسمی باز هم سخنران رسمی داشت.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در سخنانی کوتاه در این جمع درباره فعالیت خبرنگاران و رسانه‌های ایرانی در مذاکرات هسته‌ای گفت: خبرنگاران ما که غالب آنها را می‌شناسم در مذاکرات همگی در جهت منافع ملی حرکت می‌کردند و وقتی می‌دیدم خسته پاسی از شب تا صبح مقابل هتل ایستاده‌اند در هر شرایطی واقعا لذت می‌بردم و به خودم به عنوان یک ایرانی تبریک می‌گفتم که این چنین ملت وقتی منافع ملی مطرح است همه با یکدیگر متحد هستند.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات هفتم اسفند اظهار کرد که با وجود این که تلاش شده بود مردم را از انتخابات مایوس کنند اما با مشارکت 62 درصد آنها پای صندوق های رای خلاف آن ثابت شد.

وی با اشاره به گزارشی از یک نهاد معتبر درباره فضای کشورهای عربی پس از برجام تصریح کرد که 70 درصد مردم کشورهای عربی برجام را یک پیروزی برای مردم ایران می‌دانند این درحالی است که رسانه‌هایشان علیه ایران خبر منفی منتشر می کردند.

صالحی ادامه داد: در آستانه سال نو برجام را پشت سر گذاشتیم و الان راه همواراست. کندی و تندی حرکت ما به خودمان مربوط است اگر می‌خواهیم اقتصادمان را هر چه سریع‌تر بازیابی کنیم باید سریع‌تر حرکت کنیم و اقتصاد مقاومتی را به طور جدی دنبال کنیم. انتخابات زمینه‌ای را فراهم کرد که مجلس و دولت در سال 95 هم زبان‌تر و همراه‌تر باشند. البته مجلس فعلی واقعا تلاش فراون کرد، هر چند بین رویه‌ی دولت و مجلس اختلافاتی بود اما همین اختلاف نظرها هم در زمان مذاکرات آثار خوبی داشت. مذاکره‌کننده باید از همه ابزارهای ممکن برای مذاکره موفق استفاده کند. بالا بردن دانش مذاکراتی، دانستن زبان طرف مقابل، آشنا بودن به روحیه و فرهنگ طرف مقابل و اختلاف‌ها و صداهای گوناگون در کشور در پیشبرد مذاکرات خیلی مفید و به موقع بود و در این چارچوب آقای ظریف شایسته و هنرمندانه از شرایط چندصدایی در کشور توانست استفاده کند.

این مقام ارشد هسته‌ای کشور گفت: امروز حرف ایران در دنیا شنونده دارد. آنها فهمیدند کلید طلایی خاورمیانه ایران است. ما پانزده همسایه داریم که یا کاملا گرفتارند یا نیمه گرفتارند یا در آستانه گرفتار شدن هستند. اما ایران مثل داستان ابراهیم شد. در آتش انداختنش اما گلستان شد. البته مشکلات فراوانی وجود دارد و خیلی‌ها توقع دارند که هر چه سریع‌تر کارها انجام شود اما سریع‌تر از آن‌چه فکر کنید در بعد معیشتی و سعادت ملت پیش خواهیم رفت.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به منحصربه فرد بودن مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر فرصتی باشد یک کتابچه، نه کتاب درباره هنر مذاکرات دوست دارم بنویسم. یکی از درس‌هایی که من در مذاکرات آموختم این بود که در هر مذاکره‌ای اول یک معیار و شاخص را باید در نظر گرفت و در تمامی روند آن را ملاک کار قرار داد.

صالحی با اشاره به مدت زمان طولانی بررسی موضوع هسته ای در مجامع بین المللی به خاطره ای در سال 88 در دیدار با محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس بین آلمللی انرژی اتمی اشاره کرد.

وی گفت : در سال 88 برای گفت وگو بر سر خرید سوخت 20 درصدی به وین رفته بودم و با البرادعی صحبت می‌کردم که در خلال حرف‌هایمان مطرح شد که این پرونده ظاهرا نشاط بین‌المللی ایجاد کرده است و هر کس در هر جایی درباره آن صحبت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت و حساسیت امر مذاکرات اشاره کرد و افزود: مذاکره‌کنندگان حق اشتباه کردن نداشتند و کوچک‌ترین اشتباه فقط مربوط به شخص نبود بلکه به یک ملت برمی‌گشت و وزن این مسئولیت بر شانه مذاکره‌کنندگان بسیار سنگین بود اما لطف خدا بود که ایران بتواند نمایشی از عزت و قدرت در منطق و حکمت سیاسی را نشان دهد .

هم چنین در این مراسم سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از خبرنگاران و رسانه‌های مختلف که تیم مذاکره‌کننده را در این دو سه سال همراهی کردند گفت: شاهد بودیم که خبرنگاران در جهت منافع ملی ما را همراهی می‌کردند و تلاش داشتند به شکلی به ما در مذاکرات کمک کنند و این برای ما واقعا ارزشمند بود. شخصا خیلی احساس دلسوزی نسبت به خبرنگاران داشتم و همیشه گفتم که خیلی کار سختی است که از صبح پشت اتاق مذاکره بایستید و بعد هم مذاکره‌کنندگان بیرون بیایند و بدون بیان یک کلمه راهشان را بگیرند و بروند. این همه صبر و انتظار برای یک لحظه واقعا سخت است. خود من وقتی پشت در اتاق مذاکرات دو جانبه آقای ظریف و کری می‌ایستادیم خسته می‌شدیم. در سرما و گرما وقتی از داخل هتل به بیرون نگاه می‌کردم واقعا دلم می‌سوخت.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات صحنه گریه و خنده زیاد دیدیم و برای خود من خاطرات خوبی بود. همه ما با رسانه‌ها یک تیم بودیم و همدیگر را تکمیل می‌کردیم. شهادت می‌دهم در عرصه نبرد رسانه‌ای چیزی از خارجی‌ها و آمریکایی‌ها کم نداریم و شاهد بودیم چگونه رسانه‌های ما را رصد می‌کردند و ما هم آنها را رصد می کردیم.

عراقچی گفت: علاوه بر امکانات مختلف رسانه‌ای خیلی خوب توانستیم در عرصه‌های دیگر دیپلماسی عمومی از جمله دیپلماسی بالکنی استفاده کنیم. ابتکار این عنوان هم برای خبرنگاران خودمان بود. اولین بار که به اتفاق آقای ظریف به بالکن رفتم بعد از یک جلسه سخت بود که خسته بودیم. آمدیم تو بالکن هوایی بخوریم که خبرنگاران متوجه شدند و آقای ظریف خواست برگردد که گفتم بندگان خدا این همه ایستادند (خنده) بیاید و یک عکسی بگیرید و اولین عکس‌هایی که از آن حضور در بالکن منتشر شد بازتاب زیادی پیدا کرد و خیلی گرفت و بعدا به این نتیجه رسیدیم که بالکن جای خوبی برای فضاسازی رسانه‌ای است (خنده) و طرف ایرانی بیشتر از این مساله بهره برد.

وی ادامه داد: یادم هست در مقطعی فضای مذاکرات خیلی تلخ شده بود و این فضا به داخل کشور هم منتقل شده بود و همه ما حس بدی داشتیم. گفتیم چه کار کنیم که جو مثبت شود و پیام متفاوتی به ایران بفرستیم که گفتیم برویم در بالکن و کمی بخندیم و این مساله کارساز شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت:خبرنگاری یعنی سمج بودن و رها نکردن و خبرنگاری که اینگونه باشد یعنی کارش را دارد خوب انجام می‌دهد.

وی در پایان گفت: در طول مذاکرات ممکن است خبرنگارانی از ما بی‌مهری دیده باشند یا بداخلاقی کرده باشیم که امیدواریم به دل نگرفته باشند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم نیز داوود محمدنیا عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد که با حضور خبرنگاران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی در سطح جهانی حرفه‌ای شوند و از تجربه مذاکرات هسته‌ای در آینده به خوبی بهره ببرند.

در ادامه این مراسم تعدادی از خبرنگاران به بیان خاطراتی از روزهای مذاکرات پرداختند.

عکس یادگاری خبرنگاران با مقامات و مذاکره‌کنندگان پایان بخش اولین دورهمی خبرنگاران حاضر در مذاکرات هسته‌ای بود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس