کد خبر 564835
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸

دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: ما حامی دولت هستیم اما اگر خطا کند جلوی او می‌ایستیم.

 به گزارش مشرق، مصطفی کواکبیان، چهارشنبه در همایش بررسی پیام‌های انتخابات ۷ اسفند در سالن خلیج فارس پردیس منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: حضور بالای مردم در انتخابات ۷ اسفند نشان از بلوغ سیاسی و رشد فکری مردم دارد.

وی افزود: ضرورت گسترده شدن شرکت در انتخابات اولین پیامی بود که در انتخابات ۷ اسفند ارائه شد بود، در ۹ مجلس قبلی، میانگین حضور مردم ۶۰ درصد و میانگین حضور مردم تهران ۴۷ تا ۴۸ درصد بود، اما در انتخابات ۷ اسفند همه این ارقام چند درصد بالاتر رفت.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که هرچه از انقلاب فاصله می‌گیریم مردم کمتر در انتخابات شرکت می‌کنند اما در عمل دیدیم که نصاب شرکت مردم بالاتر و مشارکت سیاسی مردم برای تعیین سرنوشت خود ارتقاء یافت.

کواکبیان گفت: پیام دوم هم نگاه اصلاحی در آرای مردم بود، خیلی‌ها تصور می‌کنند مردم در پی حفظ وضعیت موجود هستند اما مردم خواستار تغییر بودند، این زاویه دیدی بود که در رأی مردم خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در مجلس نهم یک اقلیت ۱۰ نفره داشتیم و حامیان دولت نیز ۷۰ تا ۸۰ نفر بودند، اما مردم برای تغییر آمدند، از لیست اصلاح‌طلبان ۱۲۰ نفر و از لیست اصولگرایان ۶۰ نفر در مرحله نخست وارد مجلس شدند، ۳۰ تا ۴۰ نفر هم مستقل هستند، در بدبینانه‌ترین حالت نیز از ۶۸ کرسی باقیمانده ۴۰ کرسی از آن اصلاح‌طلبان است که تعداد به ۱۶۰ نفر می‌رسد.

کواکبیان اظهار کرد: پیام سوم انتخابات ۷ اسفند به‌ویژه در تهران نه بزرگی بود به کسانیکه ۱۲ سال در بهارستان جا خوش کرده بودند.

وی بابیان اینکه مرحله دوم را نیز باید تهرانیزه کرده و مردم از انتخابات تهران الگو بگیرند، گفت: پیام چهارم انتخابات ۷ اسفند این بود که بداخلاقی‌ها مردم را بیشتر تحریک کرد، پیش‌بینی این بود که ۴۰ درصد مردم شرکت کنند و ۱۰ تا ۱۵ نفر نیز از لیست تهران به مجلس بروند اما تا گفتند لیست انگلیسی مردم واکنش نشان دادند و آمدند بگویند که بداخلاقی‌ها کافی است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری تأکید کرد: باید مسائل ایجابی و برنامه‌های خود را بگوییم، چرا می‌خواهیم با نفی دیگران خود را نشان دهیم،  البته قانون هم مشکلاتی دارد که باید رفع شود، اصل باید بر احراز عدم صلاحیت باشد نه اینکه احراز صلاحیت.

وی افزود: پیام بعدی این است که مردم این بار گرایشات قومی، عشیره‌ای و قبیله‌ای خود را کمتر در انتخابات دخیل کردند و با گرایش سیاسی لیستی حزبی را برگزیدند، نفر آخر لیست اصلاح‌طلبان ۳۳ درصد آرا، نفر بعدی ۳۱ درصد و نفر آخر لیست اصولگرایان ۱۸ درصد رأی آورد یعنی جریان مقابل ما نیز لیستی رأی آوردند.

کواکبیان گفت: این موضوع نشان می‌دهد که می‌توانیم انتخابات را حزبی برگزار کنیم، مجلس دهم مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارد که تدوین قانون مطبوعات، اصلاح قانون انتخابات، معیشت و وضعیت فرهنگی مردم، موضوعات جوانان و بانوان از مهمترین آنان است.

وی تصریح کرد: پیام ششم نیز این است که مردم نشان دادند باکسی عقد اخوت نبسته اند و اگر ما هم خدمت نکنیم سیلی‌ای محکم‌تر ازآنچه امروز به گوش جریان مقابل زدند به گوش ما هم می‌زنند.

کواکبیان گفت: امروز ما به‌صورت رسمی با آمریکا رابطه‌ای نداریم اما به‌صورت غیررسمی با مبادلات تجاری و اقتصادی رابطه داریم و تنها رابطه سیاسی مانده است، در این راستا ۲ سال مذاکره کردیم، اما نمی‌گوییم با برقراری رابطه سیاسی وضعیت کشور همین‌الان گل‌وبلبل می‌شود بلکه این رابطه عاملی است که از دشمنی‌ها و خصومت‌ها علیه ایران جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون ۴ دیدگاه در مورد رابطه با آمریکا وجود دارد، هیچ‌وقت هیچ رابطه‌ای نداشته باشیم، رابطه بدون هیچ قید و شرط، با مذاکرات هسته‌ای به رابطه برسیم و برنامه‌ریزی برای برقراری رابطه و انجام آن هر وقت که مصلحت بود.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری اظهار کرد: برخی دلواپسان بجای اینکه پاسخگوی ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری باشند که در آمریکا بلوکه شد زبان‌باز کردند که ما گفتیم به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد، این موضوع ریشه درگذشته دارد و با برجام مرتبط نیست و باید به‌صورت حقوقی پیگیری شود.

کواکبیان در ادامه گفت: در مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌ها، تلاش برای به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای، گشایش روابط اقتصادی و لغو قطعنامه‌ها بودیم، ما حامی دولت هستیم اما اگر خطا کند جلوی او می‌ایستیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس