هشتم اسفند هر سال که مصادف با سالگرد جنایت بزرگ رژیم بعثی در بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا(س) است، به‌ عنوان نمادی برای تقدیر از جان‌فشانی‌های ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک حاضر در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دوران دفاع مقدس که با حمله رسمی عراق به ایران در 31 شهریور 1359آغاز شد و تا هشت سال نیز ادامه یافت، هر روزش برای مردم کشورمان حاوی درس ها و عبرت های بسیاری است که توجه به آن می تواند رهگشای آیندگان باشد و اینکه امنیت فعلی کشورمان مرهون مجاهدت ها و ایثارگری کسانی است که در سخت ترین شرایط حتی در زمان بمباران شیمیایی ارتش متجاوز بعث عراق، دست از تلاش بر نداشتند و بر آنچه که به آن اعتقاد داشتند، ایستادند.

حال اگر بخواهیم نمونه ای کوچک از این تلاش ها را عنوان کنیم؛ می توان به بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا(س) در سال 64 اشاره کرد.

ارتش بعث عراق در سال 64 بواسطه شکستی که در صحنه های رویاروی جنگ از دلیرمردان کشورمان متحمل شده بود، هم چون دفعات قبل به اقدامی ناجوانمردانه دست زد و آن بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا(س) بود.

در این سال رزمندگان کشورمان چون در عملیات والفجر هشت توانسته بودند شهر مهم و استراتژیک فاو را تصرف کنند، ارتش عراق برای جبران این شکست سنگین خود،  حملات شیمیایی را در جبهه فاو آغاز کرد به نحوی که در روز اول ۲۵۰۰ نفر مصدوم شدند اما این تعداد طی دو روز بعد بواسطه پایداری عوامل شیمیایی بویژه گاز «خردل» در منطقه تا ۸۵۰۰ نفر افزایش یافت.

به همین خاطر تعداد زیادی از مصدومین شیمیایی به اورژانس شیمیایی بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه الزهرا(س) منتقل شدند البته این نوع حملات عراق تا آخر بهمن و نیز هفته اول اسفند، همچنان ادامه  داشت تا اینکه در تاریخ هشتم اسفند 64 این بیمارستان صحرایی، به علت بمباران‌های شیمیایی به‌شدت آلوده شد و عده‌ای از مصدومان حاضر در بیمارستان به همراه  تعدادی از کارکنان بیمارستان شهید و مصدوم شدند.

علت اینکه این بیمارستان به دفعات مورد حمله قرار گرفت به دلیل این بود که بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه الزهرا(س) بواسطه نزدیکی به منطقه عملیاتی والفجر هشت، یعنی نزدیک رودخانه «بهمنشیر» در آبادان، پذیرای مصدومان این عملیات بود به همین جهت از زمان آغاز این عملیات چهار بار مورد حمله هوایی قرار گرفت که در آخرین حمله به این بیمارستان صحرایی، بیش از ۱۰ فروند هواپیمای عراقی بیمارستان را بمباران می کنند.

این حمله که بیش از 15 دقیقه ادامه داشت، ابتدا با بمباران تخریبی آغاز شد و سپس با بمباران شیمیایی خاتمه یافت؛ اما آنچه عامل اصلی آلودگی محسوب می شود، یکی از بمب‌ها بود که در فاصله کمتر از ۱۵ متری درب اورژانس بیمارستان اصابت کرد لذا این بمباران باعث شد تا بیمارستان بواسطه آلودگی پایدار با گاز «خردل» هفته‌ها غیرقابل استفاده شود.

بنابراین بر اثر این حمله بیش از 36 نفر از رزمندگان و کادر درمانی بیمارستان به شهادت می رسند که به همین دلیل این روز به عنوان روز قشر «بسیج جامعه پزشکی» نامگذاری شده است؛ البته علاوه براین شهدا، جامعه پزشکی در طول دوران دفاع مقدس بیش از شش هزار شهید را نیز تقدیم این انقلاب کرده است.

اما پس از اتمام جنگ تحمیلی، بسیج جامعه پزشکی از سال 71 فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و نخستین شورای مرکزی آن نیز اسفند ۱۳۷۴ تشکیل شد که بواسطه فعالیت هایی که تاکنون داشته در تهران بیش از پنج هزار نفر و در سراسر کشور نیز بیش از 130 هزار نفر را توانسته به عضویت این نهاد مردمی در بیاورد.

بسیج جامعه پزشکی که با هدف گسترش ارزش‌های اسلامی و فرهنگ بسیج و اخلاق پزشکی ‏در دانشگاه‌ها و جامعه ‏پزشکی ‏کشور، تبیین نقش جامعه پزشکی در دفاع مقدس، ترویج و ارتقاء اخلاق پزشکی، ‏آموزش و اطلاع‌رسانی و خدمات فرهنگی، ‏تقویت، ‏سازمان‌دهی و ارتقاء توانمندی‌های گروه‌های اضطراری بسیج جامعه ‏پزشکی، تقویت و توسعه ‏سازمان بسیج جامعه پزشکی، افزایش ‏انگیزه ‏و کارایی مدیران بسیج جامعه پزشکی، تشکیل شده؛ فعالیت های متعددی را برای کمک به نظام سلامت کشور انجام داده که از آن جمله می توان به برپایی بیمارستان های صحرایی اشاره کرد.

بدین ترتیب بسیج جامعه پزشکی از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۴۴ بیمارستان صحرایی و ثابت در مناطق محروم، مرزی و کم برخوردار برپا کرده که چهل و پنجمین بیمارستان نیز در هفته بسیج جامعه پزشکی برپا می‌شود.

در همین راستا طی سال جاری ۴۵ گروه تک تخصصی، فوق تخصصی و ۳۹۵۰ گروه بهداشتی و درمانی عمومی به مناطق محروم اعزام‌شدند و ۱۲۰۰ ایستگاه سلامت نیز در حاشیه کلان‌شهر‌ها برپا شده که در مجموع از ابتدای سال ۹۴ تاکنون به ۲۲۵۰ نفر خدمات مراقبت از سلامت رایگان به ارزش بیش از ۲۹۸ میلیارد تومان ارایه شده است.

علاوه براین از ۱۳۸۲ تاکنون به‌منظور مدیریت حوادث و بلایا نیز در کشور تعداد هفت کنگره سراسری را برگزار کرده، بیش از ۳۶۰ کانون در ۳۲ استان را فعال ساخته و سه هزار و ۲۴۰حلقه صالحین را نیز در ‏استان‌ها سازماندهی کرده است.

بر این اساس هشتم اسفند هر سال که مصادف با سالگرد جنایت بزرگ رژیم بعثی در بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا(س) است، به‌ عنوان نمادی برای تقدیر از جان‌فشانی‌های ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک حاضر در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس