نقش مجلس آینده در فرهنگ کشور با حضور دو تن از فعالان سیاسی و رسانه ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گروه فیلم و صوت مشرق، امیر محبیان در این برنامه فرهنگ را پدیده ای غیرکمی دانست و گفت: تفاوت فرهنگ ما با فرهنگ غرب آن است که فرهنگ در غرب پیشرفت محور است اما در فرهنگ ما علاوه بر توجه به پیشرفت، به تعالی هم توجه داریم.

{$sepehr_media_1398488_400_300}
دانلود

این فعال سیاسی و رسانه ای افزود: فرهنگ بستر فکری سیاست است اما نباید نگاه سیاسی به فرهنگ وجود داشته باشد. انقلاب اسلامی ایران حرکتی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود که از ابتدای پیروزی مورد هجوم قرار گرفت و بر این اساس در همه زمینه ها موضع تدافعی داشت و این باعث شد که نقش ما در فرهنگ هم منفعلانه باشد.

محبیان افزود: برای جلوگیری از فرهنگ های مهاجم همواره تلاش کردیم خود را ایزوله کنیم که البته کاری معقول و ناکافی است. در باب نظریه پردازی در حوزه فرهنگ، کار ویژه ای صورت نگرفته و این در حالی است که باید بر این مسئله توجه ویژه شود.

این فعال سیاسی و رسانه ای فرهنگ را نرم افزار و غیرقابل لمس توصیف کرد و افزود: عرصه فرهنگ، بستر حضور حکومت و مردم به طور همزمان است که می تواند و باید بر هم تأثیر بگذارند و بگیرند.

محبیان یکی از مشکلات کم توجهی به عرصه فرهنگ را بلندمدت بودن برنامه های فرهنگی دانست و افزود: این در حالی است که کار در عرصه سیاست، کوتاه مدت و کم عمق است و بر این اساس، بسیاری از افراد به سمت آن کشش پیدا می کنند. بین نگاه فرهنگی رهبران کشور و کسانی که باید این نگاه را در عرصه فرهنگ تحقق ببخشند، شکافی وجود دارد زیرا این افراد سیاست زده هستند و آن برنامه ها را نمی توانند محقق کنند.

محبیان با تأکید بر اینکه ایران اسلامی از فرهنگ قدرتمندی برخوردار است افزود: با این حال امکان نفوذ و تأثیر بر آن وجود دارد و باید تلاش کنیم تا فرهنگمان خودباخته و مقهور فرهنگ بیگانه نشود.

این فعال سیاسی و رسانه ای با اشاره به تلاش غربی ها برای تأثیر بر فرهنگ ایران اسلامی و بی هویت کردن مردم ایران گفت: احتمال تأثیرگذاری دیگر فرهنگ ها بر فرهنگ کشورمان، احتمالی قوی است.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید به غنی سازی فرهنگ خود بپردازیم و در ارتباط مناسب با فرهنگ های دیگر، فرهنگ پژوه باشیم. یکی دیگر از مشکلات حوزه فرهنگ، جذب شدن اندیشمندان و فرهیختگان به حوزه های سیاسی به خاطر جذابیت های آن است.

وی با بیان اینکه هیچ وزارتخانه ای نباید متولی اصلی فرهنگ باشد گفت: وزارتخانه ها مسئولیت اجرایی دارند و این دانشگاه ها، حوزه ها، اندیشمندان و فرهیختگان جامعه هستند که موتورهای محرک فرهنگ هستند و باید تقویت شوند.

محبیان با تأکید بر تقویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متمرکز شدن بسیاری از فعالیت های فرهنگی در آن افزود: معتقدم اگر می خواهیم یک متولی خاص را برای حوزه فرهنگ انتخاب و معرفی کنیم، این متولی باید وزارت آموزش و پرورش باشد چون فرهنگ از همان دوران شکل می گیرد.

این فعال سیاسی و رسانه ای گفت: باید به طور همزمان با ممانعت و مدیریت به پدیده های فرهنگی که پیش می آید توجه کرد. در بسیاری از پدیده هایی که جنبه فرهنگی دارند، استمرار قوانین دیده نمی شود و اگر صرفاً با نگاه ممانعت به آنها توجه کنیم، این پدیده ها مدیریت نخواهند شد.

محبیان با بیان اینکه سینما پس از انقلاب اسلامی هویت یافت و انسانی شد گفت: بزرگترین مشکل در عرصه سینمای کشور، نبود یا کمبود بودجه نیست بلکه باید در این عرصه افراد فرهیخته ای باشند که نگرانی از بابت گیشه نداشته باشند.

محمدجواد حق شناس هم در این برنامه با بیان اینکه تصمیم سازان و تصمیم گیران جامعه باید بیش از پیش به مقوله فرهنگ توجه کنند، گفت: مجلس از جمله مراکزی است که باید به فرهنگ که با روح، فکر و درون انسان ها سر و کار دارد توجه ویژه کند.

این فعال سیاسی و رسانه ای افزود: سیاست همواره سعی کرده که تمام حوزه های مرتبط با فرهنگ را محدود کند و بسیاری از تصمیم سازان به حسب عادت یا وسواس از هر چیزی در این عرصه نگران می شوند و سعی می کنند به جای حل مسئله، صورت مسئله را از اساس پاک کنند.

حق شناس فرهنگ را امری درازمدت دانست که نیازمند زحمت، ممارست و توجه است و گفت: باید اجازه دهیم فرهنگ کار خودش را بکند و سیاست بهره چین و در سایه آن باشد.
وی تصریح کرد: هر چقدر شاهد دخالت های ناروا در حوزه فرهنگ باشیم، بیشتر رنجش حوزه فرهنگ را خواهیم دید.

حق شناس با بیان اینکه حکومت و مردم هر دو باید در عرصه فرهنگ کار خود را انجام دهند افزود: با این حال دخالت های بیش از حد و امر و نهی هایی که تبدیل به حکم می شود به عرصه فرهنگ زیان می رساند.

وی با اشاره به اینکه از گذشته ها، سرمایه دارانی با استفاده از وقف در عرصه فرهنگ و گسترش آن حضور داشته اند گفت: امروزه منابع در اختیار قدرت متمرکز و حاکمیت است که باید به طور درازمدت به این عرصه توجه کند.

این فعال سیاسی و رسانه ای افزود: با شکل گیری هر مجلس شاهد هجوم نمایندگان برای عضویت در کمیسیون های سیاسی، امنیتی و بودجه ای هستیم و کمتر نماینده به کمیسیون فرهنگی توجه می کند و این به خاطر آن است که نگاه حاکمان جامعه و تصمیم سازان به فرهنگ آن گونه که باید نبوده است.

حق شناس گفت: ایران یکی از حوزه های بزرگ و غنی صاحب فرهنگ است که تلاطم های فراوان در طول تاریخ هیچ وقت نتوانسته بر آن تأثیر بگذارد و همواره شاهد یک بده بستان تاریخی در حوزه فرهنگ ایران با فرهنگ های متخاصم بوده ایم. توجه به حوزه فرهنگ می تواند این حوزه را به سرمایه بزرگ ملی تبدیل کند در حالی که اعتباراتی که صرف حوزه فرهنگ می شود کمترین تخصیص ها را دارد.

حق شناس با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بار اصلی را در حوزه فرهنگ کشور به دوش می کشد تنها 17 درصد مجموع  بودجه فرهنگی را دریافت می کند افزود: مابقی اعتبارات بین 34 دستگاه دیگر توزیع می شود که خیلی از آنها کار فرهنگی نمی کنند. مجلس آینده باید متولی امر فرهنگی را به جای خودش بازگرداند و نهادهای مختلفی که در این زمینه از بودجه فرهنگی استفاده می کنند زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متمرکز شوند تا مجلس بتواند بر آنها نظارت کند.

این فعال سیاسی و رسانه ای با بیان اینکه سینما می تواند یکی از قوی ترین رسانه ها باشد افزود: این هنر نیازمند توجه خاص به این عرصه و هنرمندان آن است. مجلس آینده می تواند با تصویب اعتبارات مناسب و قوانین لازم برای کم کردن نقش عناصر غیرکارشناس در این حوزه به بالندگی سینما کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس