لزوم قانون مداری و مرزبندی با دشمن در انتخابات از محورهای مشترکی است که همه جریان های سیاسی کشور به آن معتقدند. سید نظام الدین موسوی فعال سیاسی اصولگرا گفت: خطر نفوذ اشرافی گری و سرمایه داری در مجلس وجود دارد، حتی در دولت سازندگی صراحتاً‌ بیان می شد که برای رسیدن به توسعه باید بخشی از مردم محروم زیر چرخ توسعه له شوند

گروه فیلم و صوت مشرق، غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح طلب در این برنامه گفت: در مجلس اول که به علت شرایط خاص داخل کشور و حضور انقلابیون، مجلس بسیار کار آمد و توانمندی بود نمایندگان هم تخصص لازم در ابعاد مختلف داشتند و هم درد آشنای مردم بودند.

انصاری گفت: به جز مجلس اول ،‌ مجالس بعد به سمتی پیش رفته اند که توقعات غیر منطقی را در مردم بالا برده اند.اکنون که 37 سال از عمر پر بار انقلاب اسلامی گذشته است توسعه سیاسی را باید مبتنی بر احزاب ببینیم و اجازه رشد احزاب شناسنامه دار و با هویت را در کشور دهیم.

{$sepehr_media_1394473_400_300}
دانلود

در ادامه سید نظام الدین موسوی فعال سیاسی اصولگرا هم با اشاره به اینکه تاکنون سنجش مشخص و علمی درباره طبقه اجتماعی نمایندگان انجام نشده است گفت: این کار،‌ علمی و پیچیده است و به سادگی نمی توان در این باره نظر داد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما طبقات اجتماعی به مفهوم غربی آن وجود ندارد افرود : مجلس عصاره فضایل ملت است و پس از انقلاب اسلامی توجه به مستضعفان به عنوان یک مؤلفه جدی در بین نمایندگان مجلس وجود داشته است.

انصاری در پاسخ به این پرسش که اگر اشرافیگری در مجلس نفوذ کند چه اتفاقی می افتد گفت: اگر ما رقابت را در چارچوب پذیرفته شده قانونی قرار دهیم و به احزاب با شناسنامه و با هویت میدان دهیم، قطعاً این اتفاق نمی افتد. اگر آزادی برای همه گروه های سیاسی باشد آن گروهی که درد مردم را بشناسد و چشم انداز مثبتی را از آینده ارائه کند در این رقابت سازنده رأی خواهد آورد.

در مقابل این نظر، موسوی با بیان اینکه کشور ما مدل سرمایه داری را نپذیرفته است گفت: خطر نفوذ این مدل و اشرافی گری و سرمایه داری در مجلس وجود دارد، حتی در دولت سازندگی صراحتاً‌ بیان می شد که برای رسیدن به توسعه باید بخشی از مردم محروم زیر چرخ توسعه له شوند،در حالی که انقلاب ما انقلاب مستضعفان بوده است. در برخی از فهرست های انتخاباتی صاحبان قدرت و ثروت نفوذ دارند .


موسوی با اشاره به اینکه حزب مشخص و نهادینه شده در کشور یا نداریم یا کم داریم گفت :برخی احزاب مدل مواجهه شان با نظام و قانون در زمان های مختلف از جمله هنگام برد یا باخت متفاوت است .

وی افزود : در احزاب هم شاهد رسوخ افرادی هستیم که به جریان کثیف سرمایه داری و اشرافی گری وصل هستند و حتی برخی از افراد که در ارائه فهرست انتخاباتی برخی احزاب مؤثر هستند سابقه محکومیت فساد اقتصادی دارد.

موسوی در پاسخ به این پرسش که کدام ادوار مجالس در کشورمان به سمت افراط رفتند گفت: در مجلس ششم در برخی اوقات با افراط مواجه شدیم و از چارچوب های اصولی خارج شد و شاهد برخی از ساختارشکنی ها بودیم و اینکه به خواسته های مردم توجه نشد و سیاست زدگی به وجود آمد.

انصاری فعال اصلاح طلب در پاسخ به همین پرسش با بیان اینکه مجلس نهم را شاید ساختار شکن ترین مجلس ببینم گفت: مجلس ششم در بعد تخصصی و مصوبات آن در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کارآمد بود اما در جاهایی دچار مشکل شد.

این فعال اصلاح طلب با تأکید بر اینکه مجلس نهم بدترین مجلس بود ادامه داد: در دولت گذشته از چین سنگ پا وارد کردیم و صدای مجلس در نیامد و رئیس دولت، 11 روز در مقابل فرمان مقام معظم رهبری ایستاد اما صدای مجلس نهم در نیامد و حتی یک دوره هم بودجه خود را در چارچوب و موعد مقرر قانونی ارائه نکرد اما صدای مجلس نهم ساکت ماند.

انصاری با اشاره به اینکه دولت یازدهم مظلوم ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران است گفت: تعداد سؤال ها و رفتارهای هنجارشکنانه ای که در این مدت از سوی مجلس شد بسیار است.

وی افزود: اگر قانون را محور حرکت همه عناصر کشور بدانیم و در چارچوب آن حرکت کنیم، افراط و تفریط پیش نمی آید.

در ادامه موسوی با بیان اینکه مدافع هیچ مجلسی نیستم گفت: اتفاقاً در دولت قبل بیشترین فریادها از مجلس برخاست.

وی افزود: اصولگرا و اصلاح طلب واقعی کسی است که در قبال دولت ها به منافع خود نگاه نکند و در مقابل ایرادهای دولت ها ایستادگی کند.

موسوی با بیان اینکه نباید همه ناکامی ها را به حساب دولت های گذشته گذاشت گفت: اکنون بیش از سه سال از دولت یازدهم گذشته است اما رکود و بیکاری تشدید شده و برنامه های لازم برای رفع آنها تدارک دیده نشده است.

وی افزود: اصلاح طلب واقعی باید اکنون درباره مشکلات جامعه ازجمله رکود صحبت کند.

در ادامه انصاری با اشاره به اینکه مجالس چهارم و پنجم، اصولگراترین مجلس بود گفت: مشکل از جایی آغاز شد که از مجلس هفتم به بعد فکر کردیم اگر مجلس را یکدست کنیم همه مشکلات حل می شود.

این فعال اصلاح طلب افزود: اگر اکنون کارآمدترین دولت و مجلس هم روی کار بیایند شاید نیاز به برنامه ده ساله ای داریم تا به نقطه صفر قبل از دولت نهم برسیم  زیرا منابع از بین رفته و اخلاق در جامعه دچار چالش شده است.

در ادامه موسوی فعال اصولگرا با بیان اینکه در همه دولت ها هم خوبی و هم بدی وجود داشته است گفت: در دولت های گذشته از جمله دولت نهم خدمات خوبی به مناطق محروم انجام شد و همچنین هدفمند کردن یارانه ها ازجمله اقدامات خوب آن دولت بود.

انصاری فعال اصلاح طلب هم گفت: اگر در درون، همراهی در چارچوب قانون داشته باشیم در مقابل دشمن هم می توانیم با صلابت برخورد کنیم.

موسوی فعال اصولگرا هم گفت: مرزبندی با بیرون و قدرت هایی که به کشورمان طمع دارند یک اصل ضروری است و کسی نمی تواند وجود دشمن را نفی کند و همیشه دشمنان در پی ایجاد مشکل در کشورمان بودند.

وی افزود: برخی از رسانه های خارج کشور از فهرستهای خاصی تعریف و تمجید می کنند و این ایراد است.

موسوی گفت: باید جلوی طمع دشمن را بگیریم و سران فهرستی که دشمن از آن حمایت می کند باید  از انگلیس اعلام برائت کنند زیرا دوره ای که انگلستان در امور داخلی ما دخالت می کرد به سر آمده است.

در ادامه انصاری تأکید کرد: اگر ما درون خود و ساختارهای درونی کشور را تقویت کنیم دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند و می توانیم در مقابل دشمن با منطق و اقتدار بایستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس