لطف الله فروزنده گفت: تمام قراردادهایی که بعد از برجام بسته‌اند در راستای هجوم کالاهای خارجی به داخل بوده است، مطمئن باشید که در این قراردادها کسانی در اتاق بازرگانی و نهاد ریاست جمهوری ذینفع هستند.

به گزارش مشرق، لطف الله فروزنده معاون رئیس جمهور سابق در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم گفت: در این دولت چالشها و مشکلات فراوانی برای اقتصاد کشور به وجود آمد که مردم با تمام وجود آنها را درک می کنند. در حال حاضر مهمترین معضل مردم، بیکاری و اشتغال جوانان است. متاسفانه در این دو سال و نیم دولت شرایطی ایجاد کرد که کسانی که شاغل بودند هم بیکار شدند.

وی افزود: نزدیک به 6 میلیون نفر در صنایع دستی شاغل بودند که امروز تعدادشان به یک میلیون نفر رسیده است. 15 هزار واحد صنعتی تعطیل شده که اگر به طور متوسط 100 کارگر هم داشته باشند نشان دهنده افزایش سرسام آور میزان افراد بیکار در جامعه است. در حال حاضر اکثر بخشهای تولیدی ما تعطیل است. بسیاری از تولید کنندگان نابود شده اند و دیگر نمی توانند احیا شوند.

معاون رئیس جمهور سابق با انتقاد از عمل نکردن روحانی به وعده های انتخاباتی خود گفت: دولت قول داده بود 100 روزه مشکلات مردم را حل کند، آقای روحانی قول داده بود هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ کارخانه ها، ولی امروز 14 هزار سانتریفیوژی که داشتیم از حرکت ایستاده است و چرخ کارخانه ها هم نمی چرخد. دولت قول داده بود که وضع بازار سرمایه را درست کند اما بورس به شدت افت کرد و مردم 150 هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

دولت روحانی با ریخت و پاش هزینه‌های جاری خود را دو برابر کرد

فروزنده بیان کرد: قرار بود دولت بودجه‌های جاری را کاهش دهد. سال 92 با 90 هزار میلیارد تومان بودجه جاری، کشور را تحویل گرفتند،  امروز و در سال 94، 174 هزار میلیارد بودجه جاری در کشور هزینه می‌شود. این نشان می دهد که بودجه جاری تقریبا دو برابر شده است. یعنی دولت یازدهم ریخت و پاش کرده، حقوق بعضی از مدیران را افزایش داده و تشریفات خود را زیاد کرده است.

وی تصریح کرد: اکثر پروژه های عمرانی کشور خوابیده است، در حالی که حدود 2 میلیون نفر در این پروژه ها کار می کردند و امروز دولت مطالبات سنگینی را به آنها دارد. قبل از دولت یازدهم نظام بانکی با فشاری که وجود داشت و در بخشهای تولیدی کشور و یا در بخشهایی مانند مسکن مهر مشارکت می کرد ولی امروز شاهد این هستیم که کار نظام بانکی این شده که با اعطای سود بالا به سپرده های مردم کاری کند تا رغبت آنها برای حضور در بخشهای تولیدی کشور کاهش یابد.

معاون رئیس جمهور  سابق با بیان این مطلب که "دولت افق روشنی برای آینده کشور ندارد و تنها تلاش کرده که تحریمها را بردارد" گفت: متاسفانه در مبادلات تجاری دولتمردان ما به جای اینکه بازار بگیرند، بازار کشور را در اختیار خارجی ها قرار داده اند و خبری از واردات تکنولوژی و صنایع های‌تک نیست. قرارداد خرید هواپیما و واگن قطار بسته می شود در حالی که بسیار ازی واگن سازی های کشور با 30 درصد زیر ظرفیت کار می کنند.

فروزنده خاطرنشان کرد: آقای روحانی دو سال پیش به مردم وعده هایی در خصوص حل مشکلات اقتصادی داد و آنها هم به ایشان اعتماد کردند، ولی در دو سال و نیم گذشته نه تنها مشکلات حل نشد، بلکه زندگی مردم سخت تر شد. دولتمردان یازدهم در این مدت بارها حرفهای متناقصی را در میان افکار عمومی مطرح کرده اند. آقای رئیس جمهور قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 اعلام کردند که اگر مدیریت کشور صحیح بود، تحریمها اثری بر اقتصاد کشور نمی گذاشت اما در دو سال و نیم اخیر همه چیز را به تحریمها گره زدند.

دولت می خواهد مجلس وکیل و الدوله ای تشکیل دهد که مزاحم کرسنت نباشد

وی افزود: سال گذشته اعلام کردند که از رکود خارج شدیم، در حالی که سال جاری بی سابقه ترین رکود ممکن را تجربه کردیم. همین الان مشخص نیست چه مقدار از پول ما بعد ازبرجام قرار است آزاد شود و به اقتصاد کشور تزریق شود. قبل از انتخابات سال 92 فضاسازی کردند که در انتخابات پیروز شوند و امروز هم قبل از انتخابات مجلس با فضاسازی به دنبال تشکیل یک مجلس وکیل الدوله هستند. دنبال مجلسی هستند که مزاحم انعقاد قراردادهایی نظیر کرسنت نشود.

معاون رئیس جمهور سابق گفت: تورم پایین آمده اما قیمت کالاهای اساسی مردم بین 50 تا 70 درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت نفت پایین آمده و به دنبال آن قیمت بنزین فوب خلیج فارس هم کاهش پیدا کرده، اما آقایان حاضر نیستند که قیمت بنزین را با فوب خلیج فارس هماهنگ کنند، چون به نفعشان نیست.

دولت راستگویان به اندازه همه دولتهای قبلی دروغ گفته است

فروزنده با انتقاد از اظهارات شخص رئیس جمهور تصریح کرد: آقای روحانی اعلام کردند که ما دولت راستگویان را تشکیل دادیم، ولی اظهارات غیرواقعی و نادرستی را در این دو سال و نیم به مردم گفته اند که نظیر آن را در دولتهای قبل کمتر دیده ایم. گفته های آقای رئیس جمهور با واقعیت اقتصاد کشور همخوانی ندارد. می گویند یک روز در ارائه بودجه به مجلس تاخیر نداشتیم، می گویند از رکود عبور کردیم و یا می گویند اجازه ندادیم پایه پولی افزایش پیدا کند در حالی که هیچ کدام از حرفهای ایشان واقعیت ندارد.

وی گفت:  به نظر می رسد اصلاح طلبان اطلاعات غلطی به ایشان می دهند تا روزی از آقای روحانی هم مانند رئیس دولت اصلاحات عبور کنند. شاید با دادن این اطلاعات می خواهند آقای روحانی را بین مردم ضایع کنند. مدیران آقای روحانی سالها در جایگاهی بوده اند که از این جایگاه خودشان و خانواده هایشان را پولدار کرده اند. مدیری که اینگونه زندگی کند نمی تواند اقتصاد مقاومتی را دنبال کند و به فکر رفاه مردم نیست.

معاون رئیس جمهور سابق بیان کرد: وزیری که شب پرداخت یارانه به مردم عزا می گیرد، وزیری که مسکن مهر  را مزخرف می داند و وزیری که جلوی مکانیسم نظارت بر قیمتها در بازار می ایستد، چگونه می تواند به فکر مردم باشد؟

در قراردادهای پسابرجام پای ذینفعانی که در نهاد ریاست جمهوری مسئول هستند در میان است

فروزنده خاطرنشان کرد: پاشنه آشیل دولت روحانی واردات است. واردات از 42 میلیارد به 52 میلیارد رسیده است.تمام قراردادهایی هم که بعد از برجام بسته اند در راستای هجوم کالاهای خارجی به داخل بوده است.مطمئن باشید که در این قراردادها کسانی ذینفع هستند. بخشی از ذینفعان در اتاق بازرگانی هستند و بخشی از آنها به عنوان مسئولین سابق اتاق بازرگانی هستند در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کنند و نفوذشان در دولت از امثال آقای طیب نیا بیشتر است.

وی افزود: امروز نفوذی که آقای نیلی (به عنوان کسی که برنامه استراتژی صنعتی اول و برنامه چهارم توسعه را نوشت) در دولت دارد را بسیاری از وزرا ندارند. اعتماد مردم به دولت روحانی بسیار کم شده و وضعیت ایشان مانند سال 92 نیست. نظرسنجی های مختلف هم این گفته اثبات می کند.

مردم از دولت روحانی زده شدند

معاون رئیس جمهور سابق تصریح کرد: آقای روحانی توقعات مردم را برآورده نکرده است. بنابراین مردم به جریان نزدیک به دولت نگاه مثبتی ندارند. مردم از دولت یازدهم زده شدند، دولتمردان هم این را می دانند و نگران انتخابات پیش رو هستند. مردم دیگر نمی توانند تحمل کنند دولت مشکلات را به تحریمها و دولت قبل پاس بدهد. مردم در همین انتخابات و در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این مسئله را نشان خواهد داد.

فروزنده با اشاره به اشرافی گری مدیران روحانی عنوان کرد: امروز کمتر خانواده ایرانی است که جوان بیکار در خانه نداشته باشد. گفتند مسکن مهر بد است باید مسکن اجتماعی را بیاوریم، ولی خبری نشد. 900 هزار واحد مسکن مهر آماده بود ولی دولتمردان یازدهم آن را تحویل ندادند. من نمی دانم دولتمردان درک می کنند که خانه دار شدن یک خانواده بی سرپناه یعنی چه؟ آیا دولتمردان ما که در رفاه زندگی می کنند می دانند بیکار شدن یک شخص سرپرست خانوار یعنی چه؟ قیمت حامل های انرژی را در این دو سال و نیم افزایش دادند اما یک ریال آن را به مردم ندادند.

وی کاهش تورم در دو سال نیم اخیر را بی فایده دانست و گفت: دولتمردان به کاهش تورم افتخار می کنند در حالی که این کاهش تورم هیچ افتخاری ندارد. تورم و شاخص های اقتصادی بهم مرتبط است. وقتی چرخهای اقتصادی متوقف شود اشتغال ایجاد نشود و رشد اقتصادی نداشته باشیم کاهش تورم ارزشی ندارد. نمی دانم مشاوران آقای روحانی گزارشهای مردمی را به ایشان می دهند؟ نتایج نظر سنجی ها را به رئیس جمهور می دهند؟ مردم به مسائل خطی نگاه نمی کنند.

برجام را امضا نکردیم که از آمریکا چوب اره و لوازم آرایشی وارد کنیم!

معاون رئیس جمهور سابق عنوان کرد: برجام یک فرصت برای اقتصاد کشور است ولی نگاه دولتمردان این فرصت را ضایع می کند. آیا برجام را اجرا کردیم که واگن قطار بخریم؟ آیا مشکل اصلی اقتصاد ما خرید ایرباس تشریفاتی بود؟ یا می بایست 30 هزار تراکتور از جمهوری چک بخریم؟ آیا ما برجام را امضا کردیم که از آمریکا چوب اره، مکمل غذایی، لوله و شلنگ، شبرنگ، لوازم آرایشی، کاغذ دیواری، لوازم بولینگ، تیغ اره، مسواک و گریس وارد کنیم؟!

فروزنده با بیان این مطلب که "بعد از برجام هیچ سرمایه گذار خارجی به کشور نمی آید"  بیان کرد: خارجی ها برای تصاحب بازار و استفاده از منابع به کشورمان می آیند. نظام پهلوی 30 سال در کشور حکومت کرده، درآمد نفتی بالایی هم داشته و ارتباط اقتصادی فراوانی هم با کشورهای دنیا به خصوص با آمریکا داشته است. حالا باید پرسید خارجی ها در آن زمان کدام سرمایه گذاری خارجی را انجام داده اند؟ آنها همواره ما را مونتاژ کار کرده اند. وقتی سرمایه گذار داخلی که عرق ایرانی دارد انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارد سرمایه گذار خارجی چطور باید سرمایه گذاری کند.

وی با انتقاد از بی توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی هم گفت: نمایندگان مجلس دهم باید برای اقتصاد مقاومتی شاخص تعیین کنند تا دولتمردان نتوانند آن را تحریف کنند و نسبت به آن بی توجه باشند.  

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس