کد خبر 539603
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۳

قشری توانمند که دیده‌شدن آنان بستگی به فراهم‌بودن شرایط محیطی دارد، شرایطی که در حیطه قانون‌گذاری بهتر از جای دیگری می‌تواند عملی شود و الزام ایجاد کند.

 به گزارش مشرق، این روزها که بازار داغ تبلیغات داوطلبان مجلس دهم به اوج خود رسیده است، شاهد انواع وعده‌های راست و دروغی هستیم که یا به عشق خدمت سر داده می‌شود و یا به عشق پستی به نام نمایندگی مردم در مجلس.

این وعده‌ها که گاهی رنگ و بوی کذایی به خود می‌گیرد، موجب دلخوشی خیلی‌ها می‌شود، خیلی‌هایی که انتظار دارند، همین خادمی که امروز دست‌بوس آنان است، فردا روزی که به مجلس راه یافت، خادم بماند.

در این میان برنامه‌ریزی‌های داوطلبان طوری انجام شده است که پاسخگوی همه اقشار باشد، زنان، جوانان، دانشجویان و...

اما در این میان، اقلیتی وجود دارد که در برنامه‌ها نادیده انگاشته شده است و شاید از آنجایی آب می‌خورد که ورود آنان را به قوه مقننه ممنوع کرد تا هیچ‌گاه نتوانند بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه بزنند تنها به این خاطر که معلول هستند.

این قشر که بارها و بارها ثابت کرده است که معلولیت، محدودیت ندارد و در صورت مهیا بودن شرایط یکسان می‌تواند بسیار قوی‌تر از افراد سالم در صحنه باشد، جایی در برنامه‌های تبلیغاتی داوطلبان ولو در اندازه یک وعده دروغین، جایی ندارند.

کسانی که در گذشته‌ای نه چندان دور نماد قهر و غضب الهی برای خانواده‌هایشان بودند، امروز فرشتگانی شده‌اند که توانایی آنان از بسیاری از افراد سالم بیشتر است، توقعاتی بسیار کمتر از دیگر افراد جامعه دارند.

نقد جای خالی این غایبین بزرگ را تا آخرین روز از تبلیغات داوطلبان به انتظار نشستم تا مبادا با این تلنگر، باب سوءاستفاده برخی افراد از این قشر فراهم شود و از سویی، احساس مسئولیتی در فرد منتخب مردم برای آینده این قشر از جامعه ایجاد شود. پای صحبت آنان که می‌نشینم، خیرخواهی برای تمامی افراد جامعه از کلامشان جاری است.

جای خالی معلولین در برنامه‌های داوطلبان

صباح سلطانی نویسنده کتاب خواب‌های زلزله‌زده، معلول جسمی حرکتی توانمندی است که برنامه همه داوطلبان را مطالعه کرده است.

وی از جای خالی معلولین در این برنامه‌ها انتقاد کرد و گفت: جامعه معلولین بیش از هر قشر دیگری نیازمند اشتغال است، تا هویت آنان احراز و به عبارت دیگر استعدادهای آنان نمایان شود.

وی ایجاد شغل برای معلولین را عاملی برای ارتقاء اعتماد به نفس در آنان برشمرد و افزود: ایجاد شغل برای معلولین راهی است تا آنان به دیگر گزینه‌های زندگی خود شامل ازدواج، مسکن و مسائل فرهنگی فکر کنند.

به گفته سلطانی، شرط بروز توانمندی معلولین بستگی به محیطی امن دارد تا در سایه آن ابراز وجود کند و به انزوا کشیده نشود.

اجحاف بلند مدت در حق معلولین

ابوذر سمیعی روشندل قروه‌ای که هم اکنون کارمند اداره بهزیستی این شهرستان است از سال‌هایی سخن می‌گوید که در حق معلولین اجحاف شده است.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی نماینده آینده از نیازها، مشکلات و مسائل بزرگترین اقلیت جامعه، گفت: مسائل و مشکلات معلولین در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار وسیع، خاص و حتی شدیدتر از سایر افراد جامعه است.

سمیعی با بیان اینکه از آنجا که سال‌هاست در حق معلولین اجحاف شده است، افزود: یک نماینده باید به صورت مستمر با با معلولین در ارتباط باشد و بتواند از حقوق آنان در حوزه‌های مختلف حمایت کند.

وی عمده‌ترین مشکل موجود در ارتباط نمایندگان با معلولین را ناشی عدم شناخت نمایندگان از معلولین اعلام کرد و افزود: کسی که شناخته شده نباشد، قطعا نمی‌شود هم برایش کاری انجام داد.

سمیعی گام اول خدمت به معلولین را آشنایی با آنان برشمرد و افزود: وقتی جامعه آماده پذیرش معلول باشد، قطعا دیگر مشکلات نیز حل و فصل می‌شود.

وی مسئله فرهنگی، نگاه رسانه‌ها و جامعه به معلولین را نیازمند تغییر ارزش‌ها و نگرش‌ها دانست و افزود: این تغییر نیازمند زمان است.

اجرای قانون جامع حمایت از معلولین

صادق حسین‌زاده دیگر معلول جسمی حرکتی و یک معلم باسابقه است. وی اجرای قانون جامع حمایت از از معلولین به صورت کامل را خواستار شد و افزود: حتی اگر تصویب نمی‌شود اصلاحیه آن عملی شود که یک سال است در راهرو مجلس مانده است.

حسین‌زاده بر لزوم حمایت از اشتغال معلولین تاکید کرد و افزود: این مهم با وضع معافیت مالیاتی، پرداخت حق بیمه معلولین شاغل، حمایت‌های مالی و نیز ایجاد سازوکارهای تشویقی برای کارفرمایانی که از معلولین به کارگیری کنند میسر است.

وی تسهیل حضور معلولین جسمی و حرکتی در مدارس عادی را هم از مطالبات معلولین عنوان کرد و افزود: این مهم می‌تواند در قالب مصوبه مجلس و درخواست از وزیر تنظیم و ارائه شود.

مناسب‌سازی و ایجاد فرصت‌های برابر برای حضور معلولین در جامعه، تخصیص اعتبار مالی مناسب برای خروج بهزیستی از بحران مالی و کمک برای اشتغال، مسکن و ازدواج معلولین از دیگر خواسته‌هایی بود که مسئول انجمن حمایت از حقوق معلولین آن را مطرح کرد.

اما زیبایی اندیشه این معلولین در کلام این معلول جسمی و حرکتی نمود یافت آنجا که گفت: نماینده باید با تصویب قانونی جامع، برای پیشگیری از به وجود آمدن معلولیت تلاش و به ارتقاء سلامت روان هم کمک کند.

فریاد بی‌صدای معلولین و گوش ناشنوای ...

لیدا میهمی، سروناز خادمی، همدم رستمی و زهره حنیفی هم از اعضای جامعه توانمند معلولین شهرستان قروه هستند.

میهمی در جمله‌ای خلاصه می‌گوید: داوطلبان وعده‌های الکی ندهند و برنامه‌هایی را اعلام کنند که بتوانند از عهده آن بربیایند.

وی افزود: فریاد معلولین در زمینه‌های اشتغال، مسکن، ازدواج، مناسب‌سازی، مسائل فرهنگی و غیره تاکنون به جایی نرسیده و گوش شنوایی نبوده است.

خادمی ملاک و معیار اصلی نماینده را صداقت وی اعلام می‌کند و رستمی خواستار ارتباط نزدیک نماینده با معلولین و حمایت عملی از این قشر می‌شود.

حنیفی هم می‌گوید: اگر نماینده بخواهد برای منطقه خود کاری انجام دهد و هدفش خدمت باشد، بین معلول و غیرمعلول تفاوتی نمی‌بیند.

فراموش شدگان تبلیغات، محور برنامه‌های آینده

در شهرستان قروه، 2 هزار و 451 معلول در حال حاضر از خدمات حمایتی بهزیستی قروه برخوردار هستند، که معلولین جسمی و حرکتی با یک‌هزار و 155 نفر بیشترین آمار معلولین این شهرستان را دارند.

همچنین 234 معلول شنوایی و گفتاری، 265 کم‌بینا و نابینا، 258 معلول ذهنی، 83 معلول روانی، 25 ضایعه نخاعی، 260 معلول ترکیبی، 7 بیمار صرعی و 5 بیمار مبتلا به ام‌اس در این شهرستان شناسایی شده است.

این  قشر از جامعه برخورداری از فرصت‌های برابر اجتماعی و خدمات عمومی را شرط حضور موفق  خود در جامعه می‌دانند که در سال‌های اخیر نگرش منفی و آسیب‌زده نسبت به معلولین که در گذشته‌ای نه چندان دور رواج داشت، به سمت مثبت در حال تغییر است، این تغییر نگرش‌ها، نقش عمده‌ای در کاهش انزوای معلولان و مطرح شدن آنان در سطح جامعه خواهد داشت.

اما اینک بی‌توجهی داوطلبانی که با احساس مسئولیت به عرصه انتخابات آمده‌اند، گلایه‌های این قشر را موجب شده است، قشری که قرار است روز 7 اسفند پابه پای دیگر هموطنانمان حماسه‌ای از جنس امید بیافرینند، امید برای آینده‌ای که معلولین هم از محورهای اصلی برنامه‌های منتخب خود باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس