گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


ویرایشکیهان

آلرژی آقای بازرس به شعار مرگ بر آمریکا

یکی از مسئولان بازرسی آموزش و پرورش که از فعالان اصلاح‌طلب و عضو انجمن اسلامی معلمان استان خود است طی بازرسی از مدارس  این استان از مدیران مدارس خواسته است که شعار مرگ بر آمریکا را از روی دیوارهای مدارس پاک کنند.

شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا ضمن انتشار این خبر افزود: گزارش‌‌ها همچنین حاکی از آن است که در تعدادی از دبیرستان‌های شهرستان‌های مختلف دانش‌آموزان از اجرای سرود مرگ‌برآمریکا برای اجرا در روز 22 بهمن منع شده بودند و به آنها گفته شده سرود یار دبستانی را تمرین کنند.

یک حباب پسابرجامی دیگر ترکید /خودرو ارزان نخواهد شد

مدیر یک شرکت خودروساز دولتی آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اطمینان داد که به خاطر برجام یا قرارداد با پژو، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت.

روزنامه دولتی شهروند در گزارشی نوشت: پس از ماه‌ها مذاکره، بالاخره قرارداد جدید ایران خودرو و پژو امضا شد تا دو شریک قدیمی، پس از 4 سال جدایی ناشی از بدعهدی، فعالیت مشترک خود را از سر بگیرند. پژویی‌ها در اوایل سال 2012 میلادی و همزمان با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، ناگهان همکاری خود با ایران خودرو را قطع کردند.

در آن سال‌ها خودروسازان برای جبران زیان ناشی از تحریم‌ها قیمت محصولات خود را افزایش می‌دادند و بار مالی ناشی از تحریم را به دوش مصرف‌کنندگان انتقال می‌دادند.

شهروند با اشاره به گران شدن خودرو به بهانه تحریم‌ها، به سخنان مدیرعامل ایران خودرو استناد کرد و نوشت: یکه زارع در حالی تعدیل قیمت‌ها را یک باور نادرست تلقی می‌کند که به گفته او آنچه در سال‌های گذشته بر صنعت خودرو گذشت، تنها 30 درصدش ناشی از تحریم بود. بنابراین لغو تحریم‌ها کمتر از پنج درصد روی قیمت تمام شده خودروها اثر خواهد داشت. وی به «شهروند» گفت: انتظار کاهش قیمت اتفاق نخواهد افتاد و ما فقط به دنبال این هستیم که محصولی با کیفیت خوب و خدمات مناسب به مصرف‌کنندگان خود ارایه دهیم.

چرا اصلاح‌طلبان به روحانی پیغام می‌دهند که این قدر تند نرو؟!

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تندروی کردند، می‌گوید آنها قدر عافیت پس از مصیبت را می‌دانند و به همین دلیل به روحانی توصیه می‌کنند مواضع معتدل‌تری بگیرد.

غلامعلی دهقان- سخنگوی حزبی که دبیر کل آن محمد باقر نوبخت است- در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره مرز جریان اصلاحات با حزب اعتدال و توسعه گفت: همه ما باید این نکته را بپذیریم که در زمستان سال 1378 نوعی رادیکالیسم چپ یا اصلاح‌طلب بر فضای سیاسی ایران حاکم شده بود... برخی از عقلای جریان اصلاح‌طلبی در شرایط کنونی پذیرفته‌اند که در گذشته در این جریان افراط صورت گرفته است. نمونه بارز این افراد محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم و همچنین علی شکوری راد است که به صراحت عنوان کردند ما اصلاح‌طلبان 18 سال پیش نیستیم و قصد نداشتیم افرادی مانند آیت‌الله هاشمی در دوران اصلاحات مورد هجمه و تخریب قرار بگیرند.

این در حالی است که اعتدال همواره معیار بوده و براثر گذشت زمان هیچ تغییری نکرده است.

وی درباره فاصله گرفتن جریان اصلاحات از هدف اولیه ادامه می‌دهد: یکی از سؤال‌های همیشگی و اساسی آقای محمدرضا تاجیک به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات این بود که اصلاحات چه معنایی دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند. البته ایشان در مصاحبه‌های اخیر خود عنوان کرده‌اند ما اصلاح‌طلبی را به شیوه صحیح تعریف نکردیم و مبانی اصلاح‌طلبی نیازمند شفافیت است. شاید برخی اصلاح‌طلبی را به تغییر وضع موجود تعریف کنند. با این وجود این سؤال مطرح می‌شود تغییر وضعیت موجود تا کجا باید ادامه داشته باشد. آیا تغییر وضعیت موجود در نهایت به ساختارشکنی منجر خواهد شد؟ این همان اتفاقی بود که برای جریان اصلاحات رخ داد و اکبر گنجی به عنوان یکی از اصلاح‌طلبان که هم اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد مانیفست جمهوری‌خواهی را نوشت و از نظام عبور کرد.

دهقان در عین حال خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی آقای روحانی از اصلاح‌طلبان جلوتر حرکت می‌کند. به همین دلیل برخی از اصلاح‌طلبان به آقای روحانی پیغام داده‌اند که به صورت معتدل‌تر مواضع خود را بیان کند و از واکنش به مخالفان دولت خودداری کند. این مسئله نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به دلیل تجربه تاریخی خواستار اعتدال در فضای سیاسی کشور و جلوگیری از افراط و تفریط هستند. از قدیم گفته‌اند «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی دچار آید». در نتیجه اصلاح‌طلبان به دلیل اینکه آفات تندروی را تجربه کرده‌اند بیشتر از همه خواستار اعتدال و میانه‌روی هستند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه 20 دی ماه نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: اصلاح‌طلبان در جلسات خصوصی به ما پیغام می‌دهند که به آقای روحانی بگویید این قدر تند نرود. آنها می‌گویند دولت تجربه ما را تکرار نکند.

از بازی با نرخ ارز تا 25 درصد رشد منفی صنعت

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید کاهش نرخ ارز یک «بازی» است و احتمالا پس از مدتی سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

روزنامه شرق نوشت: شایعه‌ای در بازار ارز چند روزی است که دهان به دهان می چرخد و دلار را به زیر می‌کشد. در بازار کمتر کسی را می‌توان یافت که شایعه تک‌نرخی کردن ارز بین سه هزار و 150 تا سه هزار و 300 تومان را نشنیده باشد.

گفته می‌شود حجم فروش در بازار باعث شده اغلب معامله‌گران ارز از این اتفاق با عنوان «فروش دلار با بیل و کلنگ» یاد کنند. برخی از فعالان بازار معتقدند دلار تا پایان سال با ریزش مواجه می‌شود. اما برخی نیز بر این باورند که افت اخیر دلار یک «بازی» است و برای تحت فشار قرار دادن دلار در دستور کار قرار گرفته است. از این رو این گروه معتقدند به زودی دلار از افت باز می‌ایستد و راه افزایش قیمت را می‌پیماید.

شرق همچنین از «رفوزگی صنعت در 9 ماه پیاپی» به خاطر «رشد صنعتی 25 درصد منفی» خبر داد و  نوشت: با آن که سال 94 رو به اتمام است اما نرخ رشد اقتصادی کشور کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بانک مرکزی که همواره در نشریات سه ماهه خود نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کرد، این نشریات را بدون نرخ رشد اقتصادی منتشر می‌کند و جای آن را خالی می‌گذارد.

ما‌ه‌هاست که این، رویه بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی است. مرکز آمار ایران اما رویه‌ای دیگر را در پیش گرفته است. عادل آذر، رئیس این مرکز بدون انتشار رسمی آمار خود راسا آمار مربوط به نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند. او پیش‌تر نرخ رشد اقتصادی فصل بهار را بدون اعلام جزئیات آن در بخش‌های مختلف مثبت دانست و چندی پیش هم نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال 94 را یک درصد اعلام کرد، بدون اینکه جزئیات آن را نیز اعلام کند.

در این میان رئیس اتاق تهران در شانه خالی کردن این دو نهاد اعلام آمار پیش‌دستی کرد و نرخ رشد صنعت را 25 درصد منفی اعلام کرد.

دولت جایگزینی برای مسکن مهر که 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرد ندارد

«مسکن مهر 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرد اما دولت می‌خواهد پرونده آن را ببندد.»

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: پروژه جنجالی مسکن مهر به انتهای راه رسید. حالا پرونده حدود 90 درصد واحدهای مسکونی مهر بسته شده است. مسکن مهر تاکنون حدود 2/5 میلیون نفر را صاحب خانه کرده است. عددی که به گفته احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تقریبا معادل جمعیت یک شهر ایران است.

مهرآبادی به «شهروند» می‌گوید: طرح مسکن مهر طرح بدی نبود، اما دولت یازدهم به شیوه اجرای آن انتقادات اساسی دارد. با این حال مسکن مهر دیگر تکرار نمی‌شود و پرونده این پروژه برای همیشه بسته خواهد شد.

این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که کم‌کم رکود در بازار مسکن 2/5 ساله می‌شود و کارشناسان مهم‌ترین علت این رکود کم‌سابقه را کاهش قدرت خریداران می‌دانند.

با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم در بخش مسکن برنامه خاصی را دنبال نمی‌کند و برای مسکن دهک‌های پایین درآمدی نیز در نظر ندارد جایگزینی برای مسکن مهر تعریف کند. حالا عمده برنامه‌های عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن به افزایش مبلغ وام و تسهیلات بانکی محدود می‌شود و طرح مسکن اجتماعی او تاکنون در حد و حرف و برنامه بوده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر، با تاکید بر اینکه مسکن مهر دیگر تکرار نمی‌شود، به «شهروند» اعلام کرد: مسکن مهر قسمت اعظم سال‌های عمر دولت یازدهم را نیز درگیر خود کرده است و با تمام تنگدستی‌ها و تنگناهای مالی دولت یازدهم این پروژه زمین گذاشته نشد، اما با این حال نمی‌شود دولتی برنامه خاص خود را در حوزه مسکن نداشته باشد و دنبال نکند. حتی اگر طول اجرای این برنامه‌ها بیشتر از عمر دولت‌ها باشد، برنامه‌های خاص هر دولت در هر زمینه‌ای تعریف شده است اما اینکه جایگزین مسکن مهر چه باشد موضوعی است که من نمی‌دانم اما به قطع و یقین پرونده مسکن مهر برای همیشه بسته می‌شود و دیگر تکرار نمی‌شود.

مهرآبادی درباره کیفیت ساخت و ساز در مسکن مهر گفت: سازه‌های مسکن مهر هیچ‌گونه مشکلی ندارد و این واحدها با کیفیت قابل قبول عرضه شده‌اند. اینکه تصاویری منتشر می‌شود از تخریب مسکن مهر در شرایط زلزله، نوعی سیاه‌نمایی است زیرا باید وضعیت واحدهای مسکونی اطراف مسکن مهر نیز نمایش داده شود. با این حال کیفیت سازه‌های مسکن مهر در حد قابل قبول و استاندارد است و مثلا در زلزله اهر ما شاهد بودیم که واحدهای مسکونی اطراف پروژه مهر به کل تخریب شد اما مسکن مهر کمترین آسیب ممکن را دید.

دولت چرا به لوازم شناور بودن قیمت‌ها پایبند نیست؟!

مسئولان دولتی از قیمت شناور سخن می‌گویند اما این شناور بودن فقط به سمت گران شدن است نه ارزان شدن.

روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: قیمت‌ در اقتصاد یکی از مولفه‌های مهم است و کشف دقیق آن می‌تواند بر رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده اثرگذار باشد و در نهایت وضعیت مطلوبی را برای تولید و مصرف به همراه آورد، به طور نمونه در بازار امروز که دنیا به شکل آنلاین روی کالاها ارزش‌گذاری می‌کند به محض تغییر بهای نهاده‌های تولید قیمت نیز تعدیل می‌شود. در این بین در کشورهای توسعه‌یافته برای آنکه انحصارها نتواند بر تعیین بهای کالا به شکل مصنوعی تاثیر بگذارد، سازمان‌های قوی برای رصد بازار و شرکت‌های تولیدکننده کالا وجود دارند تا به محض شکل‌گیری انحصار این سازمان‌ها ورود کنند و موانع شکل‌گیری مجدد رقابت‌ سالم را برای کشف دقیق بهای کالا در بازار فراهم آورند.

نویسنده می‌افزاید: در ایران نیز مدتی است دولتمردان می‌گویند قیمت کالاها باید شناور شود، اما شناور شدن قیمت کالا به چه معناست. آیا بازارهای ایران که اصل رقابت نیز از سوی هیچ مرجعی به شکل واقعی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، امکان شناورسازی و آزادسازی بهای کالا در بازارها وجود دارد؟ همان طور که گفته شد امروزه در دنیا بهای کالا بر حسب قیمت تک‌تک نهاده‌های تولید تعیین می‌شود و اگر به هر دلیلی یکی از نهاده‌های تولید تغییر کند، بهای کالا نیز دستخوش تغییر می‌شود که این تغییر می‌تواند در جهت منفی یا مثبت باشد. اگرچه دولتمردان معتقد به شناورسازی قیمت‌ها در بازارهای داخلی هستند، اما رفتار آنها نشان می‌دهد اعتقادی به شناورسازی قیمت‌ها ندارند و منظورشان از شناورسازی فقط و فقط افزایش بی‌ضابطه قیمت کالا و خدمات در بازارهاست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر به دلیل رکود در اقتصاد جهانی و همچنین افت قابل ملاحظه قیمت نفت از بیش از 100 دلار به محدوده 28 دلار همه بازارها روند معکوسی را در قیمت‌ها تجربه کرده‌اند و در این میان کشورهایی که مبنای قیمت‌گذاری در اقتصادشان قیمت‌های جهانی کالا است به نسبت افت قیمت جهانی کالا، در بازارهایشان قیمت محصولات را تعدیل کرده‌اند اما به رغم این موضوع در ایران هیچ یک از کالاها با افت قیمت مواجه نشده است.

جوان خاطرنشان کرد: قیمت جهانی نفت طی دو سال گذشته از حدود 120 دلار در هر بشکه به محدوده کمتر از 30 دلار افت داشته است.  یعنی قیمت در این بازار به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که این افت به دلیل ضریب نفوذ انرژی در تولید هر نوع کالایی، بالطبع بر قیمت تمام شده کالاها اثر داشته و قیمت کالاها را تعدیل منفی کرده است.

تورم در دنیا و بازارهای بین‌المللی طی دو سال فعالیت دولت یازدهم روند معکوسی را به خود گرفته است و چون دنیا روی اصل رقابت فعالیت می‌کند شرکت‌ها نیز سعی می‌کنند در زمان رکود اقتصاد، قیمت تمام شده کالا را به رغم حفظ کیفیت به حداقل رسانند، اما در ایران در دولت هیچ یک از بازارها از افت تورم در بازارهای جهانی تاثیر نپذیرفته‌اند که جای بسی تعجب دارد.

در حقیقت به نظر می‌رسد مقوله افت بهای جهانی بسیاری از کالاهای وارداتی به ایران اعم از کالاهای اولیه، واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی از سمع و نظر مردم ایران پنهان نگه داشته شده است. این در حالی است که افت قیمت جهانی کالا دقیقا در دولت راستگویان حادث شده و انتظار می‌رفت این دولت تمامی صنایع و تولیدکنندگان را ملزم کند که متناسب با افت قیمت جهانی، بهای کالاهای تولیدی خود را کاهش دهند.

به نظر می‌رسد مقصود دولت از طرح مباحثی چون آزادسازی و شناورسازی قیمت‌ها تنها افزایش بهای کالا و خدمات است، زیرا اگر اینگونه نبود، قیمت بسیاری از کالاها باید با توجه به افت جهانی بهای بسیاری از کالاها طی دو سال گذشته نیز در کشور کاهش می‌یافت، از این گذشته دولت توفیق رفع تحریم‌ها را نیز داشته که این نیز باید در افت بهای کالاهای داخلی نمود کند، زیرا هزینه واردات بین 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.


خبر عجیب درباره معاون اول رئیس‌جمهور/ رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایران و روسیه/ شگرد جالب 2 وزیروطن امروز

راهپیمایی باشکوه 22 بهمن «نه» به آمریکا بود

خطیب نماز جمعه تهران گفت پیام حضور کم‌سابقه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال «نه» به آمریکا بود. به گزارش مهر، آیت‌الله کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: شما یک عید بزرگی را به رخ دنیا کشاندید و برای سی‌وهفتمین بار عید پیروزی انقلاب را جشن گرفتید و با حضور حماسی خود خار چشم دشمنان شدید.

ان‌شاءالله عید دیگری را ۷ اسفند در پیش خواهید داشت.  وی ادامه داد: حضور شما در راهپیمایی ۲۲ بهمن برای پاسداری از خون شهیدان، حفاظت از پرچم ولایت، نه گفتن به آمریکا شیطان بزرگ، داعش و عوامل مخربش بود. با همین نیت ان‌شاءالله در پای صندوق‌های رای حاضر خواهید شد. 

خطیب نماز جمعه تهران در توصیه‌ای به نامزدهای انتخاباتی گفت: از تبلیغات غربی که به دروغ و هر زد و بندی متوسل می‌شوند تا خود را به مجلس برسانند و کم و بیش در کشور ما هم در دوره‌های گذشته مشاهده شده پرهیز کنید. از دادن وعده‌های بد و غیرعملی خودداری کنید. بعضی از کاندیداها به چهره‌های بدنامی وابسته می‌شوند که این موضوع برکتی نخواهد داشت. تنها جنبه‌های اثباتی خود را مطرح کنید و علیه یکدیگر جوسازی نکنید و به رقبای خود تهمت نزنید.

نامه رهبر انقلاب دریچه‌ای نو  برای فهم تحولات جهانی

رئیس ستاد نشر و تبلیغ نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب، این اقدام رهبر انقلاب را به‌منزله گشایش منظر و دریچه‌ای نوین به‌سوی فهم تحولات جهانی قلمداد کرد.

به گزارش تسنیم، دکتر حمیدرضا مقدم‌فر در کنگره بین‌المللی هم‌اندیشی میهمانان خارجی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران درباره ابتکار رهبر معظم انقلاب در نامه‌نگاری با جوانان غربی گفت: نباید چنین پنداشت که نامه‌نگاری رهبر انقلاب اسلامی به جوانان غربی صرفاً یک اقدام مقطعی و واکنشی در پاسخ به حوادث تروریستی فرانسه بوده است، بلکه این اقدام را می‌توان به‌منزله گشایش منظر و دریچه‌ای نوین به‌سوی فهم تحولات جهانی قلمداد کرد، آن هم در شرایطی که فرهنگ و اندیشه غربی در سراشیبی افول تدریجی قرار گرفته و مکاتب الحادی اومانیستی به‌رغم تمام شعارها و ادعاهایشان، به‌وضوح در تدبیر کار بشر و گره‌گشایی از مشکلات و تسکین آلام او وامانده‌اند و دیگر هیچ نسخه شفابخش و هیچ افق روشنی برای عرضه به پیروان سرگشته خود ندارند.

مقدم‌فر افزود: در دورانی که اکثریت ساکنان جامعه جهانی از مدیریت ظالمانه و ناعادلانه حاکم ناراضی هستند و تغییر و رهایی‌بخشی را مطالبه می‌کنند، نامه رهبر انقلاب اسلامی به‌مثابه یک دعوت است، دعوت به مسیری نو که سازگار با فطرت حقیقت‌جوی تمامی ابنای بشر باشد. کارکرد این نامه از حیث مقطع زمانی مشابه نامه مشهور امام خمینی به گورباچف در روزگار افول اتحاد شوروی و مکتب کمونیسم است، با این تفاوت که امروز شاهد نشانه‌های افول لیبرال - دموکراسی غربی هستیم و نیز مخاطبان دعوت انقلاب اسلامی نیز نه‌فقط یک سیاستمدار یا حزب سیاسی بلکه عموم جوانان آینده‌ساز جوامع غربی هستند.

دولت باید روی معیشت مردم متمرکز باشد

نماینده مردم تهران با بیان اینکه با سیاست «کشاورزی هراسی»، واردات بی‌رویه را در کشور سامان می‌دهند، گفت: این بزرگ‌ترین خیانت به بخش کشاورزی است. به گزارش فارس، مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم یوم‌الله 22 بهمن اظهار داشت: مردم همیشه در صحنه هستند اما مهم این است که ما قدری تدبیر بیشتری برای  حل مشکلات کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت باید بر روی مسائل اقتصادی و معیشت مردم متمرکز باشد، افزود: همه چیز در این کشور فراهم است اما متاسفانه بخش کشاورزی مغفول مانده و سیاستی با نام کشاورزی‌هراسی در حال اجراست. وی گفت: با سیاست کشاورزی‌هراسی واردات بی‌رویه را سامان می‌دهند و این بزرگ‌ترین خیانت در این بخش است. بذرپاش ادامه داد: وقت آن رسیده که دولت تمرکز خود را در بخش کشاورزی بگذارد تا این بخش رونق و تحول ویژه یابد.


ویرایشخراسان

کمک 500 میلیاردی کابینه به نهاد ریاست جمهوری

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان مدیریت، اعلام شده است که حسب موافقت هیئت وزیران و به استناد اصل 138 قانون اساسی، مبلغ 500 میلیارد ریال از محل منابع جدول شماره 8 قانون بودجه سال 94 با عنوان اعتبارات ناشی از فروش سهام، اموال و دارایی های دولت و شرکت های دولتی، جهت پرداخت معوقات و دیون نهاد ریاست جمهوری، در اختیار این نهاد قرار می گیرد.

دستور دولت برای تشدید برخورد با تخلفات دفترچه های بیمه

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از اعضای کابینه، تاکید شده است که با توجه به اینکه در سنوات اخیر افزایش هزینه های درمانی بالاخص هزینه داروهای مرتبط با بیماری های خاص باعث شده برخی اشخاص با انگیزه کاهش و تعدیل هزینه ها و یا کسب درآمد و منافع مالی، نسبت به ارتکاب برخی اقدامات غیرقانونی و متقلبانه از طریق سوء استفاده از انواع دفترچه های بیمه اقدام کنند، تعقیب متخلفین و پیگیری جبران خسارات وارده به دلیل خلاءهای قانونی، به راحتی میسر نبوده و لذا مسئولان مربوطه باید در اسرع وقت نسبت به تهیه و پیشنهاد مجازات و روش های مقابله با این تخلفات، اقدام کنند.


ویرایشجمهوری اسلامی

حاشیه های راهپیمایی 22 بهمن

راه‌پیمائی 22 بهمن امسال در تهران، حواشی مختلفی داشت که بعضی از آنها مورد اعتراض راه‌پیمایان قرار گرفت. وجود ایستگاه‌های رقص‌های محلی و نمایش‌های جلف و ضدارزشی از حاشیه‌های نامناسب با جشن انقلاب اسلامی بود. برای نمونه، یکی از دخترانی که مجری یکی از این ایستگاه‌ها بود درحالی که خود با حرکات غیرعادی جلب توجه می‌کرد خطاب به حاضران می‌گفت: «دخترها و پسرها جیغ بنفش بکشند.»

 راه‌پیمایان معترض علاوه بر اعتراض به متصدیان این قبیل ایستگاه‌ها، از روحانیین نیز می‌خواستند برای جلوگیری از چنین کارهائی به مسئولین تذکر بدهند تا جشن انقلابی که به پیروی از امام حسین علیه السلام و با شعار‌الله اکبر پیروز شده با حاشیه‌های ضدارزشی همراه نباشد.


بازار داغ تبلیغات در راهپیمایی 22 بهمن

بازار تبلیغات انتخاباتی هم در راه‌پیمائی 22 بهمن امسال داغ بود. علاوه بر تعدادی از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری که با پارچه نوشته‌ها و سایر اقلام تبلیغاتی به تبلیغ از خود پرداخته بودند، ائتلاف اصولگرایان نیز یک هفته قبل از شروع زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اقدام به نصب پارچه نوشته‌های بزرگ در مسیر راه‌پیمایان کرده بود.

از نکات تامل برانگیز اینکه شعار محوری ائتلاف اصولگرایان «معیشت، امنیت، پیشرفت» است که بر پیشانی پارچه نوشته‌ها نقش بسته و در آن هیچ خبری از شعارهای ارزشی و انقلابی به چشم نمی‌خورد.


حمایت مفتی وهابی از جنایات سعودی‌ها

مفتی عربستان سعودی بار دیگر از جنایات دولت عربستان سعودی در یمن حمایت کرد و آن را دفاع از عقیده اسلامی دانست. روزنامه «الوطن» چاپ عربستان سعودی نوشت: شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ در دیدار با مفتی موریتانی گفت: « سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، «طوفان قاطعیت» (حمله به یمن) را برای دفاع از عقیده اسلامی که مورد حمله صفوی قرار گرفته بود به راه انداخت تا از عقیده اسلامی دفاع کند.»

این سخن مفتی عربستان نشان می‌دهد وی نگران انزوای شدیدی است که محکومیت آل سعود به خاطر جنایات عربستان در یمن برای این خاندان در افکار عمومی مسلمانان پدید آورده است. سازمان عفو بین‌الملل و دبیرکل سازمان ملل نیز کشتار مردم یمن را جنایت جنگی دولت عربستان دانسته‌اند.

درخواست ضدایرانی منافقین از سران آمریکائی

سازمان تروریستی منافقین با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به اوباما مدعی شد حسین موسویان، مامور جمهوری اسلامی ایران برای براندازی حکومت آمریکاست! این سازمان تروریستی افزود: ایران یک کرسی استادی در دانشگاه پرینستون آمریکا خریداری کرده و موسویان را به عنوان «پژوهشگر مطالعات اسلامی» به آمریکا فرستاده تا در این پوشش ماموریت ضد آمریکائی خود را اجرا کند. سران منافقین که از «برجام» خشمگین هستند و سخنرانی‌های روشنگرانه موسویان آنها را عصبانی کرده، عنوان «پرفسور ترور» را به وی داده‌اند.

موسویان بعد از آنکه در دولت احمدی‌نژاد به جاسوسی متهم و پس از محاکمه تبرئه شد به آمریکا رفت و حالا منافقین با نوشتن نامه‌هائی به کنگره آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و حتی اساتید دانشگاه پرینستون، خواستار اخراج وی از آمریکا شده‌اند.



ویرایشآرمان

تشکیل کارگروه سخنان منتقدان به قراردادهای نفتی

معاون اول رئیس‌ جمهوری با اشاره به برخی انتقادها نسبت به قراردادهای نفتی گفت: کارگروهی بدین منظور تشکیل خواهد شد که پس از استماع سخنان منتقدان به قراردادهای نفتی، نتایج آن در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح می شود. اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به دستور جلسه این هفته ستاد اظهار داشت: برنامه ملی وزارت نفت و طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با آن از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید به عنوان یک موضوع اصلی در دستور کار دولت قرار گیرد. وی صنعت نفت را یکی از بخش‌های پراهمیت در اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: افکار عمومی نیز نسبت به موضوع نفت و گاز حساسیت ویژه‌ای دارند و لازم است برنامه‌های مرتبط با صنعت نفت با جدیت تدوین و پیگیری شود.

امیدواری برای یافتن راهکار سوریه

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد مذاکرات مونیخ بتواند به راه‌حلی منطقی برای پایان دادن به رنج مردم سوریه منجر شود. وی دیروز در گفت‌وگویی تلویزیونی افزود: امیدوارم مذاکرات مونیخ به راه حلی منطقی با پذیرفتن واقعیات توسط کسانی منجر شود که با توهماتشان سالها مردم سوریه را در رنج و محنت و کشتار و آوارگی نگه داشته‌اند. ظریف گفت: امیدواریم بتوانیم پایانی برای این فاجعه انسانی پیدا کنیم. وزیر خارجه روز پنجشنبه همراه با حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ و نشست‌های جانبی برای حل بحران سوریه به مونیخ رفت.

ناراحتی جمهوریخواهان از انتقال اورانیوم ایران به روسیه

کمیته روابط خارجی سنا در جلسه‌ای به بررسی موضوع انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه پرداخت که به نظر می‌رسد ناراحتی نمایندگان جمهوریخواه را به همراه داشته است. به گزارش سی‌بی‌اس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به قانونگذاران این کشور گفت که از موقعیت مکانی دقیق چندین تن اورانیوم با غنای پایین ایران که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای توسط یک کشتی روسی از این کشور خارج شده است مطلع نیست.

استفان مال، یکی از مقامات ارشد آمریکایی در موضوع اجرای توافق در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان شهادت داد که این ذخیره اورانیوم در اختیار روسیه قرار دارد. وی اعلام کرد که روسیه اطمینان دارد که این محموله به خوبی تحت کنترل قرار خواهد گرفت. مال اعلام کرد: واضح است که در بسیاری موارد و برای سالهای زیاد با روسیه اختلافاتی داشته‌ایم، اما یکی از بخش‌های رابطه ما همکاری کاملا نزدیک و محافظت از مواد هسته‌ای است.


ویرایششرق

موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: در آستانه فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب، مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات یک‌هزار و ٥٩ نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات هزارو ٥٩ نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوطه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌‌اند ارائه کرده بود که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

فهرست مورد حمایت هاشمی برای مجلس خبرگان

ایلنا: هم‌زمان با پخش سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از صداوسیما، فهرست خبرگان مردم که مورد حمایت اوست، منتشر شد. در این فهرست ١٦نفره در کنار نام خود هاشمی‌رفسنجانی، این اسامی به چشم می‌خورد: حسن روحانی، ابراهیم امینی، محمد امامی‌کاشانی، محمود علوی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی‌نیک (ری‌شهری)، محسن قمی، محمدعلی تسخیری، محمد سجادی‌عطاآبادی، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، هاشم بطحایی، محمدحسن زالی (فاضل‌گلپایگانی)، نصرالله شاه‌آبادی و محسن اسماعیلی.

مجید انصاری: ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان طرفدار دولت طبیعی است

مهر: مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در میان کاندیداها افرادی هستند که مایلند سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهور پیگیری شود؛ بنابراین طبیعی است که ائتلاف‌هایی داشته باشند. او تأکید کرد: خودم در جریان ائتلاف‌ها نیستم اما اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و حتی اصولگرایانی که طرفدار دولت باشند، طبیعی است که ائتلاف‌هایی داشته باشند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    اصلاح طالبان خوبن. همه خوبی. تو خوبی؟ وا خوبیم؟
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    بارزش ها خوبی هم دارند این سیاسیون ایران
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    رکود یعنی عدم درامد .....عدم درامد یعنی نداشتن قدرت خرید .... نداشتن قدرت خرید یعنی شرمنده از خوانواده ..فامیل ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس