فرماندار تهران گفت: به‌ازای هر یک کرسی مجلس 39 نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فرافکنی سخنگوی دولت درباره معطل ماندن بودجه 95/ غیبت رهروان در عکس دسته‌جمعی ائتلاف اصلاح‌طلبان/ رقابت 39 نفر برای هر کرسی مجلس از حوزه انتخابیه تهران
گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


کیهان


شیر تو شیر بی‌سابقه در روزنامه اجاره‌ای


یک روزنامه اجاره‌ای بعد از انتشار مطالب توهین‌آمیز علیه سپاه، اقدام به انتشار مطالب کپی شده از رسانه‌های سازمان سیا و  MI6  کرد.
به گزارش دانا، روزنامه قانون سرمقاله خود را به مطلبی با عنوان ورود مصدق به انتخابات 2016 آمریکا اختصاص داده که بلافاصله خبرنگاران رسانه‌های اپوزیسیون نسبت به انتشار مطلب خود در این روزنامه بدون اجازه آنها اعتراض کردند.
کیوان حسینی، خبرنگار رادیو فردا در صفحه فیس‌بوک خود دراین‌باره نوشت: «روزنامه قانون در شماره روز سه‌شنبه، بعد از چند روز تاخیر به سراغ ماجرای سندرز و مصدق رفته و در صفحه یک هم عکسی از مصدق چاپ کرده. در مطلبی که درباره موضوع نوشته شده، بعد از یک مقدمه اغراق‌آمیز ملی‌گرایانه، از میانه پاراگراف دوم، آخرین نوشته من در وب‌سایت رادیو فردا کپی شده!  بدون یک واو کم یا زیاد، نیمی از سرمقاله روزنامه قانون، آخرین نوشته من است که به نام «مهدی دل‌روشن» منتشر شده، نویسنده برای نیمه دوم مطلب هم تلاش خارق‌العاده‌ای نکرده. آن بخش هم کپی مطلب هادی نیلی است از وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی. اگر «قانون» به خودم مطلبی سفارش می‌داد، بدون پرداخت حق‌التحریر و انتشار نامم، حتما مطلب بهتری برایشان می‌نوشتم که هم حرف‌ تازه‌ای توش باشد و هم خواندنی‌تر باشد.»!
روزنامه قانون در شماره چند روز قبل خود نیز در مطلبی تحت عنوان «چرا اسیر آمریکایی می‌گریست؟» از اقدام نیروی دریایی سپاه در برخورد با ملوانان آمریکایی که وارد آب‌های ایران شده بودند و همچنین انتشار فیلم گریه یکی از ملوانان انتقاد کرده و اقدامات سپاه را به جنایت‌های داعش تشبیه کرده بود.
پیش از این نیز روزنامه اعتماد برای ماه‌های متمادی تحلیل‌های بی‌بی‌سی را بدون ذکر مأخذ عینا به عنوان تحلیل‌های خود منتشر می‌کرد. برخی همکاران اعتماد هم‌اکنون با شبکه‌ بی‌بی‌سی همکاری می‌کنند.



هر ماه 5352 نفر در دولت تدبیر بیکار شده‌اند

در طول 27 ماه فعالیت دولت تدبیر و امید، هر ماه 5352 نفر در ایران شغل خود را از دست داده‌اند.
به گزارش «الف» مقایسه نتایج طرح آمارگیری فصلی نیروی کار در پاییز 94 با تابستان 92 نشان می‌دهد در تابستان 92، 22/191/244 نفر در ایران شاغل بوده‌اند اما این آمار در پاییز 94 به 22/046/733 نفر رسیده است. به این ترتیب خالص ایجاد شغل از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون منفی 144/511 نفر بوده است و با احتساب 27 ماه (دو سال و 3ماه) از عملکرد این دولت، هر ماه 5352 ایرانی شغل‌شان را از دست داده‌اند.
این آمار براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 92 و پاییز 94 (مرکز آمار ایران) استخراج شده است. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سایت مرکز آمار ایران قابل دریافت و مشاهده است.

فرافکنی سخنگوی دولت درباره معطل ماندن بودجه 95

سخنگوی دولت در نشست خبری در خصوص تصویب لایحه بودجه در مجلس گفت: بودجه غیر از پیش‌بینی‌ درآمدها و هزینه‌ها، پیامی هم برای بخش‌های غیردولتی دارد و برای آنها مشخص و تبیین می‌کند که دولت چه برنامه‌ها و چه سیاست‌هایی را برای سال آینده در پیش گرفته است؛ بنابراین به مصلحت نیست که بودجه چند ماه معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند چه سیاست‌هایی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.
به گزارش «فردا»، این اظهارنظرهای نوبخت در حالی است که بودجه سال 95 به جای 15 آذرماه، 27 دی ماه، یعنی با 42 روز تاخیر به مجلس ارائه شد. دولتی‌ها در توجیه این دیرکرد به روز موعودشان (اجرایی شدن برجام) اشاره کردند و گفتند که بودجه را براساس پسابرجام تدوین کرده‌اند و لذا منتظر اجرایی شدن برجام بودند.
اما این تاخیر در ارائه لایحه بودجه آن هم درست در سالی که انتخابات مجلس باید برگزار شود معادلات را کمی پیچیده‌تر کرده است. با توجه به اینکه طبق قانون، بررسی و تصویب بودجه در مجلس مراحل متعدد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛‌ از تصمیم‌گیری در خصوص کلیت لایحه بودجه تا جلسات تخصصی کمیسیون‌ها و بحث و تبادل نظر در خصوص اجزای آن در صحن علنی مجلس، به علاوه مدت زمانی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای یک مطالعه جامع و دقیق در خصوص ابعاد آن نیاز دارد، به طور طبیعی از دست دادن یک ماه و نیم زمان در این مسیر به لحاظ فنی و حرفه‌ای خسارتی بزرگ برجای گذاشت و از طرف دیگر نمایندگان درگیر انتخابات دور دهم هستند و به تاخیر انداختن تقدیم لایحه بودجه به معنای قرار گرفتن قلب دوره بررسی آن در مغز زمان تکاپوی نمایندگان و تبلیغات آنها برای موفقیت در انتخابات است.
همچنین نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: نظر دولت به دفعات از سوی خودم منعکس شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی پس از گذشت 3 هفته تعطیلی که در حوزه انتخابی خود حضور پیدا می‌کنند، بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس این امکان را دارند که با یک مقدار فشردگی در برنامه‌ها لایحه بودجه 95 را تا پایان اسفند ماه به تصویب برسانند. به نظر می‌رسد با توجه به اعلام نیاز به ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس، این اظهارات جناب سخنگو مصداق بارز تعیین تکلیف و دخالت در قوه مقننه است به علاوه اینکه نوبخت در ادامه سخنانش، اظهارات تامل‌برانگیزی را به زبان آورد و گفت: قطعا اگر لایحه بودجه 95 به تصویب نرسد آن افزایش درآمدهایی که برای کارمندان و بازنشستگان پیش‌بینی شده از ابتدای سال 95 عملیاتی نخواهد شد و ما امیدواریم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم، لایحه بودجه به نتیجه برسد.

یعلون: نفوذ و قدرت ایران چالشی بزرگ برای اسرائیل است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت ایران چالش بزرگ ما در منطقه است.
موشه یعلون ضمن سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ایران دنبال نفوذ و هژمونی در منطقه و چالشی بزرگ برای اسرائیل است. حمایت ایران از حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامی برای ما خطرناک است.
وی همچنین در مصاحبه با روزنامه آلمانی ولت گفت:ایران و حزب‌الله برای اسرائیل از داعش خطرناک‌تر است. در 2 سال اخیر ما شاهد 10حمله از بلندی‌های جولان  در سوریه بودیم. هیچ کدام از آنها از جانب داعش یا جبهه ‌النصره نبود بلکه از طرف سپاه ‌پاسداران صورت گرفته بود.
وی افزود: ایران قدرتی منطقه‌ای با صنعت نظامی پیشرفته است و در منطقه سلاح توزیع می‌کند.
یعلون گفت: ایران در کنار مرز ما قرار دارد و این موجب شده است که بیشتر به ما سردرد بدهد تا داعش.
وی در پاسخ به اینکه چه انتظاری از انتخابات آینده ایران دارد، مدعی شد: ایران یک دیکتاتوری است و هیچ چشم‌اندازی برای تغییر تعیین‌کننده‌ای در این کشور وجود ندارد.

سایه تحریم‌های آمریکا همچنان بر سر شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی

با وجود دعوت‌های مکرر دولت ایران از بانک‌های فرانسوی، این بانک‌ها به خاطر نگرانی از تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.
وبسایت رادیو فرانسه با انتشار این خبر نوشت: مسئول امور مالی شرکت هواپیماسازی «ایرباس» از بانک‌های اروپایی خواست که به دلیل مجازات‌های آمریکا علیه ایران، از صادرات محصولات و تجهیزات به ایران پشتیبانی کنند.
این گزارش می‌افزاید: برای شرکت هواپیماسازی «ایرباس» که توافقنامه فروش 118 هواپیمای مسافربری به ارزش 27 میلیارد دلار را با ایران امضا کرده، پشتیبانی بانک‌های اروپایی و فرانسوی از این معامله از اهمیت بالایی برخوردار است برغم دعوت‌های مکرر دولت ایران بانک‌های فرانسوی به دلیل نگرانی‌شان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از همکاری اقتصادی با این کشور پرهیز می‌کنند.
نایجل تیلور مدیرکل فدراسیون بانک‌های فرانسه گفته است: چارچوب حقوقی مجازات‌های آمریکا علیه ایران همچنان مبهم است و بانک‌ها باید مطمئن باشند که در صورت همکاری با ایران با مجازات‌های آمریکا روبرو نمی‌شوند.
مدیرکل فدراسیون بانک‌های فرانسه همچنین می‌گوید:  بانک‌های فرانسوی برای همکاری با ایران نیازمند امنیت حقوقی کامل هستند. او همچنین گفته است ممکن است بتوان برای پرهیز از رویارویی با مجازات‌های آمریکا در معامله با ایران به جای دلار از یورو استفاده کرد، اما، چنین تدبیری نیز کافی به نظر نمی‌رسد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در آخرین سفرش به انگلستان با اشاره به نگرانی بانک‌های اروپایی از همکاری با ایران به دلیل تداوم تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که ادامه این وضع ممکن است کل توافق بین‌المللی بر سر برنامه اتمی ایران را زیر سوال ببرد.
همزمان دویچه وله در گزارشی نوشت: یکی از مدیران ایرباس از بانک‌های اروپایی خواست از تعاملات مالی با ایران حمایت کنند و به خاطر ترس از جریمه‌های آمریکا از این امر امتناع نکنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جریمه 9 میلیارد دلاری گروه بانکی «بی‌ان‌پی پاریبا» در سال 2014 از سوی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، بانک‌های فرانسوی را نسبت به تعامل با ایران دچار تردیدهای جدی کرده است.
این گزارش می‌افزاید: کمپانی هواپیماسازی ایرباس که به تازگی و در جریان سفر روحانی به فرانسه قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار برای فروش 118 هواپیمای مسافربری به ایران امضا کرده، به خاطر بی‌میلی بانک‌های اروپایی برای تعامل با ایران با دشواری‌های متعددی روبرو شده است.
به گزارش ماری‌ان‌بربت‌لیانی مدیر فدراسیون بانکداری فرانسه در گفت‌وگو با رویتر گفت: «چارچوب قانونی آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران همچنان مبهم است و بانک‌ها برای این که قادر به تعامل باشند نیاز به شفافیت و امنیت قانونی دارند. این تغییرات مهم هنوز رخ نداده است تا در پی آن معاملات با ایران تسهیل شود.»

غیبت رهروان در عکس دسته‌جمعی ائتلاف اصلاح‌طلبان

روزنامه‌های اجاره‌ای تصویر دسته‌جمعی ائتلاف اصلاح‌طلبان را بدون حضور 3 عضو فراکسیون رهروان منتشر کردند.
علی مطهری، کاظم جلالی و بهروز نعمتی سه تن از اعضای فراکسیون رهروان هستند که در گذشته خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کردند اما مدتی است لابی‌هایی با اصلاح‌طلبان و دولت برقرار کرده‌اند و از جمله بنابر اظهارات جلالی،‌ وی به اصرار جهانگیری و علوی و واعظی و رحمانی‌فضلی در تهران نامزد شده است.
در تصاویر منتشره توسط روزنامه‌‌های شرق و اعتماد از ائتلاف 30 نفره اصلاح‌طلبان، مطهری و جلالی و نعمتی در عکس دسته‌جمعی حضور پیدا نکرده‌اند.
بهروز نعمتی در مصاحبه با ایسنا گفته است: مذاکرات کاظم جلالی با حزب اعتدال و توسعه منجر به همراهی در ائتلاف اصلاح‌طلبان شده است.
محمدرضا عارف در این فهرست سرلیست است. علی مطهری در لیست دیگری که به نام صدای ملت (با حذف پسوند قبلی «منتقد دولت») منتشر شده، سرلیست است و کسانی چون حضرتی، محجوب، وکیلی، کواکبیان، جلودارزاده، غفوری‌فرد، سبحانی، خوش‌چهره، صالحی‌منش، بیادی و شیخ‌الاسلام در آن حضور دارند.
 اخیرا زمانی مشاور لاریجانی در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفته بود عارف می‌تواند نایب رئیس خوبی باشد (البته بحث هیئت رئیسه مجلس منوط به راهیابی به مجلس است چه اینکه عارف در نظرسنجی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 فقط 8 درصد رأی داشت.)
 
روایت مشاور رئیس‌جمهور از ترجیح لاریجانی بر عارف

حامیان دولتی عارف به سرعت از وی عبور کردند. اکنون علی یونسی مشاور ارشد روحانی می‌گوید عارف برای ریاست لاریجانی بر مجلس آینده مصلحت‌اندیشی کند.
به گزارش شفاف، در حالی که لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با اما و اگرهای حاشیه‌ای و با سرلیستی محمدرضا عارف منتشر شد، مشاور رئیس‌جمهور پرده دیگری از برنامه حامیان دولت را برای ریاست مجلس آینده کنار زد. علی یونسی در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان با اشاره به ریاست مجلس آینده تاکید کرد که «عارف برای ریاست لاریجانی مصلحت‌اندیشی می‌کند».
وی در پاسخ به این پرسش که «اگر آقای عارف نیز کاندیدای ریاست مجلس شدند چه شرایطی پیش خواهد آمد؟»  گفت: «بنده معتقدم قطعا همکاری میان آقای عارف و لاریجانی در مجلس آتی خواهد بود. به نظر من به همان دلیل که مصلحت بود آقای عارف به سود آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کند در مجلس دهم نیز مصالح اصلاح‌طلبی و مجلس را در ارتباط با مدیریت آن در اولویت قرار خواهند داد».
عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نیز نامزد بود که با فشار اصلاح‌طلبان و با دلخوری تمام بدون اینکه از روحانی حمایت کند، کناره‌گیری کرد.


وطن امروز

انصراف کاندیداهای پیشنهادی موتلفه به نفع ائتلاف اصولگرایان
نامزدهای پیشنهادی حزب موتلفه اسلامی در تهران با صدور اطلاعیه‌ای برای دعوت به وحدت اصولگرایان از ادامه رقابت انصراف دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، نامزدهای پیشنهادی حزب موتلفه اسلامی در تهران با صدور اطلاعیه‌ای برای  دعوت به وحدت اصولگرایان از ادامه رقابت انصراف دادند.
اسامی این کاندیداها عبارت است از:
اسدالله بادامچیان، صالح اسکندری، مجتبی امانی، محمدعلی بخشی‌زاده‌مقدم، علی بیدکی، سیدمهدی جولایی، علی خانی‌زاده، مهدی صولی،  نصر عزیزی، علی علیرضانژاد، امیرعباس فارسی‌نژاد، حسین نیکنام

توصیه مرندی به انصراف کاندیداهایی که در لیست نیستند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به رکود، بیکاری، وضعیت بد معیشتی مردم و تعطیلی واحد‌های تولیدی و صنعتی در کشور، باید اولویت مجلس آینده مسائل اقتصادی باشد. علیرضا مرندی درباره اولویت‌های مجلس دهم، گفت: با توجه به رکود، بیکاری، وضعیت بد معیشتی مردم و تعطیلی واحد‌های تولیدی و صنعتی که در کشور اتفاق افتاده باید اولویت مجلس آینده مسائل اقتصادی باشد همچنین مسائل فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.  مرندی در ادامه به لیست ائتلاف 30 نفره اصولگرایان در انتخابات آتی اشاره کرد و گفت: برای تهیه این لیست زحمات زیادی کشیده شده و همه باید سعی کنیم این 30 نفر رای بیاورند، البته برخی افراد که شایستگی داشتند، در این لیست قرار نگرفتند که طبیعی است.  وی در پایان به کسانی که در لیست اصولگرایان قرار نگرفته‌اند توصیه کرد انصراف بدهند تا افراد نامناسب نتوانند به مجلس راه یابند.


جمهوری اسلامی

سر لیست ائتلاف اصولگرایان چه کسی خواهد بود؟

یک هفته از اعلام لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان می‌گذرد و هنوز سرلیست این فهرست مشخص نشده است.به گزارش خبرآنلاین، با اینکه سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در نشست خبری خود عنوان کرده است که تاکنون در جلسات شورای مرکزی درباره سرلیستی بحثی به میان نیامده و این موضوع را از مسائل فرعی دانسته؛ اما برخی از اعضای این فهرست، برای انتخاب سرلیست پیش دستی کرده‌اند.اعضای جبهه پایداری و چهره‌های نزدیک به آنها در دو تشکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران، آنچنانکه اکثریت را در اسامی فهرست ائتلاف اصولگرایان از آن خود کردند، هم اکنون نیز در پی سرلیستی غلامعلی حدادعادل هستند. حضور علیرضا زاکانی، در راس کمیته تبلیغات ستاد ائتلاف اصولگرایان، به آنها در این امر کمک می‌کند تا در طراحی پوسترهای این ائتلاف، غلامعلی حدادعادل را به عنوان سرلیست این ائتلاف جلوه دهند. این در حالی است که حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی نایب رئیس کنونی مجلس، از چهره‌های وزین در فهرست اصولگرایان است که اتفاقا از سوی اعضای دیگر این فهرست به عنوان سرلیست، مقبول‌تر است. او در مجلس نهم و در کمیسیون ویژه برجام نسبت به برخی تصمیمات هیئت رئیسه و رئیس این کمیسیون که علیرضا زاکانی بود، اعتراضاتی داشت و به ویژه نسبت به عملکرد صداوسیما در پوشش خبری جلسات این کمیسیون انتقاداتی عنوان کرد. از این رو بعید نیست که مباحثه این دو نفر در کمیسیون برجام، اکنون در تعیین سرلیست ائتلاف اصولگرایان، دنبال شود. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده کفه انتخاب سرلیست اصولگرایان، به نفع اصولگرایان معتدل و میانه رو همچون ابوترابی فرد سنگینی خواهد کرد یا به نفع اعضای نزدیک به جبهه پایداری و حدادعادل.

خرازی: مجلسی شکل گیرد که به‌جای تهدید وزیر امور خارجه، ایمان مردم را تقویت کند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: مردم با حضور حداکثری در انتخابات ثابت می‌کنند که نتیجه انتخابات برآیند رای و اراده مردم است.به گزارش آنا،صادق خرازی با دعوت مردم به حضور حداکثری در انتخابات افزود: این دوره از انتخابات از حساسیت بالایی برخوردار است و همه باید تلاش کنند تا حضور حداکثری مردم در این انتخابات محقق شود.خرازی برگزاری انتخاباتی باشکوه را از مهم‌ترین مولفه‌های تقویت امنیت ملی دانست و گفت: قهر با انتخابات در هر وضعی اشتباه است بلکه باید با احساس مسوولیت نسبت به نسل‌های آینده با یک انتخاب آگاهانه ریشه‌های دینداری مردم را زنده کرد.خرازی بیان کرد: باید مجلسی شکل گیرد که ایمان مردم را تقویت کند نه اینکه وزیر امور خارجه کشور را تهدید کند.خرازی ادامه داد: اخلاق سیاسی زمانی در جامعه متجلی می‌شود که مردم با شناخت دقیق به کسانی رای دهند که دغدغه اعتلای ملت ایران را داشته باشند.

کواکبیان:60 درصد مردم پای صندوق‌ها بیایند لیست اصلاح‌طلبان رای می‌آورد

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: اگر 60 درصد مردم برای انتخابات به پای صندوق‌ها بیایند تمام لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت رای می‌آورد.به گزارش تسنیم، مصطفی کواکبیان کاندیدای انتخابات مجلس دهم، با اشاره به تلاش‌های عارف برای ارائه لیست اصلاح‌طلبان و ائتلاف با حامیان دولت، اظهار داشت: آقای عارف در این مدت زحمات فراوانی را کشیدند تا لیستی به نام ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خارج شود، لذا باید از ایشان به خاطر این تلاش‌ها قدردانی کرد.وی با اشاره به انصراف برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب به نفع لیست جبهه اصلاح‌طلبان و ائتلاف حامیان دولت، گفت: امیدواریم سایر نامزدهای اصلاح‌طلب نیز انصراف دهند تا از پشتوانه بیشتری بهره‌مند شویم.دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به مسئله تایید صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: شاید قانون مشکل داشته باشد و جا دارد مجلس دهم به دنبال سروسامان دادن به قانون ثبت‌نام باشد. تا چند روز گذشته نیز فکر می‌کردیم برخی از چهره‌های شاخص تایید صلاحیت شوند، اما از بین 40 کاندیدای تایید صلاحیت شده نیز هیچ معجزه‌ای حداقل برای تهران نشد.
کواکبیان با بیان اینکه اصلاحات یک پروسه است و نباید آن را پروژه دید، گفت: توقعات از اصلاحات و اصلاح‌طلبان نیز همین باید باشد. اصلاحات یک پروسه است و توانایی اصلاح‌طلبان نیز در همین مسیر قرار دارد. مسیر حرکت اصلاحات باید جبهه الهی باشد و اگر لیست اصلاحات پیروز شد این را بدانیم که بخشی از آن به دلیل توفیقاتی است که خداوند به اصلاحات داده است.



محجوب: مردم به لیست انتخاباتی اصلاح طلبان اعتماد کنند

یک نماینده اصلاح طلب مجلس ترکیب فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان را قابل دفاع توصیف کرد و خواستار اعتماد مردم به این لیست شد.علیرضا محجوب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من امیدوارم مردم با توجه به تحقیق عمیق راجع به تک تک افراد رای خود را در انتخابات پیش رو به صندوق بریزند زیرا افرادی درلیست اصلاح طلبان هستند که شاید کمتر نامشان شنیده شده باشد و نیازمند معرفی دقیق و همه جانبه هستند.وی افزود: به نظر می‌رسد ترکیب فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان در صورت رای آوردن ترکیب قابل دفاعی است. ماهمچنین در فهرست مقابل هم کسانی را می‌بینیم که شناخته شده نیستند البته اصولگرایان محدودیت اصلاح طلبان را ندارند و طبیعی است که لیست پرآوازه‌تری را تنظیم کردند اما این امر دلیلی برای رای آوری نیست و ممکن است اقبال عمومی به نحو دیگری باشد.

رقابت 39 نفر برای هر کرسی مجلس از حوزه انتخابیه تهران

فرماندار تهران گفت: به‌ازای هر یک کرسی مجلس 39 نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس با یکدیگر رقابت می‌کنند.عیسی فرهادی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: ستاد تخلفات انتخاباتی در دستگاه قضا تشکیل شده که تمام تخلفات انتخاباتی از طریق این ستاد مورد رصد و بررسی دقیق قرار دارد.وی تصریح کرد: تاکنون نیز هیچ مورد شکایت و یا تخلفی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس گزارش نشده است.فرماندار تهران به آمار شرکت‌کنندگان برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران اشاره کرد و گفت: به‌ازای هر یک کرسی مجلس 39 نفر از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فهرست خبرگان رهبری جبهه جهادگران ایران اسلامی پنج نفره شد

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی از اضافه شدن یکی دیگر از نامزدها به فهرست این جبهه برای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خبر داد و گفت: سرلیستی این فهرست با آقای محسن قمی است.وهاب عزیزی در گفت و گو با ایرنا،اظهار داشت: فهرست خبرگان رهبری جبهه شامل آقایان محسن قمی، سیدمحمود علوی، محمدعلی تسخیری،عباسعلی اختری و علیرضا اعرافی است.وی در خصوص مواضع جبهه اظهار داشت: تفکر جهادی یک فرهنگ و یک مکتب است، جبهه جهادگران خود جریان ساز بوده و نه تنها زیر مجموعه جریانی قرار نمی‌گیرد بلکه جریان‌های دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ این جبهه فراتر از اصلاح طلبی و اصولگرایی عمل می‌کند.
عارف سرلیست جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی شد
رئیس ستاد انتخاباتی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی گفت: محمدرضا عارف سر لیست نامزدهای این جبهه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران شد.احمد شریف در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، درباره سرلیستی این جبهه افزود: جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی پس از تنظیم لیست انتخاباتی خود در حوزه تهران از آقای عارف درخواست کرد که نام وی را به عنوان سرلیست انتخاباتی خود بگذارد. وی ادامه داد: آقای عارف پس مشاهده لیست ارایه شده این جبهه موافقت خود را برای سرلیستی اعلام کرد.


80 درصد لیست اصولگرایان تهران از پیش تعیین‌شده بود

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان گفت: لیست ائتلاف اصولگرایان تهران نمی‌توانست تصادفا تنها از بین سه تا چهار گروه خاص انتخاب شود و با رویه‌ای که اعضای این لیست در پیش گرفتند، آنها هستند که باید انصراف بدهندحسن بیادی در گفت‌و‌گو با ایلنا، به اختلاف سلیقه در جامعه بزرگ اصولگرایی اشاره کرد و گفت: در چنین جامعه متکثری نمی‌توان انتظار داشت یک سلیقه بر دیگری تفوق داشته باشد.وی در پاسخ به این ادعای برخی اعضای لیست ائتلاف اصولگرایان در خصوص مطلوبیت این لیست نزد رهبری متذکر شد: بنده از این جنس مدارکی که آن‌ها ارائه می‌دهند، ندارم.این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه به اختلاف عقیده بین اصولگرایان اشاره کرد و اظهار داشت که 80 درصد لیست ائتلاف اصولگرایان از پیش تعیین شده بوده است و این مسئله که بسیاری شعار عدم سهم‌خواهی می‌دادند نشان می‌دهد لیست نمی‌توانسته تصادفاً تنها از بین سه الی چهار گروه خاص انتخاب شده باشد؛ به طوری که یک گروه 30 درصد و دیگری 20 درصد سهم داشته باشد، لذا این چینش کاندیدا‌ها تصادفی نبوده است.وی در پاسخ به ادعای برخی اصولگرایان حاضر در لیست سی نفره ائتلاف تهران مبنی بر وظیفه اخلاقی سایر اصولگرایان در انصراف از حضور در انتخابات گفت: این ادعا بی‌مورد است. اخلاقاً قرار نبود لیست ائتلاف تهران از پیش طراحی شود و با این نتیجه‌ای که دوستان ما در این لیست گرفته‌اند، به نظر می‌رسد این آن‌ها هستند که باید انصراف بدهند.بیادی در ادامه خاطرنشان کرد: حداقل 50 درصد اعضای لیست ائتلاف اصولگرایان تهران در دوره‌های گذشته‌ای که در مجلس حضور داشتند عملکرد ضعیفی داشتند و استمرار حضور آنها در مجلس آینده به این معناست که نظارت مجلس بر دولت همانند آنچه که در گذشته رخ داده است، ضعیف خواهد بود.


آرمان

دفاع از ترکیب فهرست انتخاباتی

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس ترکیب فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را قابل دفاع توصیف کرد و خواستار اعتماد مردم به این لیست شد. علیرضا محجوب اظهار کرد: امیدوارم مردم با توجه به تحقیق عمیق راجع به تک‌تک افراد رای خود را در انتخابات پیش رو به صندوق بریزند زیرا افرادی درلیست اصلاح طلبان هستند که شاید کمتر نامشان شنیده شده باشد و نیازمند معرفی دقیق و همه جانبه هستند. وی افزود: به نظر می‌رسد ترکیب فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان در صورت رای آوردن ترکیب قابل دفاعی است. ما همچنین در فهرست مقابل هم کسانی را می‌بینیم که شناخته شده نیستند البته اصولگرایان محدودیت اصلاح‌طلبان را ندارند و طبیعی است که لیست پرآوازه‌تری را تنظیم کردند اما این امر دلیلی برای رای آوری نیست.

 

نقدی آماده مناظره است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: حاضرم با هر مقام مسئول تراز اولی که می‌خواهد از خرید ایرباس دولت دفاع کند، در هر زمان و هر مکانی که مشخص کنند مناظره زنده کنم. آفتاب نوشت؛ سردار محمدرضا نقدی در واکنش به سخنان معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: خصوصیات حزب‌ا... در قرآن آمده است، وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ؛ ما از سرزنش سرزنش کنندگان نمی‌ترسیم و از گفتن حقیقت هم پرهیز نمی‌کنیم. وی افزود: دوستانی که در مسئولیت‌ها قرار می‌گیرند بدانند اینها چند روزه است حالا ما یا دیگران فرقی نمی‌کند، اما باید یاد بگیریم که توهین نکنیم. اگر جوابی هست بفرمایند ما از جواب منطقی و علمی استقبال می‌کنیم لزومی نیست به توهین متوسل شوند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: بنده حاضرم با هر مقام مسئول تراز اولی که می‌خواهد از خرید ایرباس دولت دفاع کند در هر زمان و هر مکانی که مشخص کنند مناظره زنده کنم.

 

تسخیری و حمیدی به لیست جامعه روحانیت مبارز افزوده شدند

جامعه روحانیت مبارز با صدور اطلاعیه‌ای آیات تسخیری و حمیدی را به لیست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری استان تهران اضافه کرد. در اطلاعیه جامعه روحانیت مبارز آمده است: «به اطلاع می‏‌رساند باتوجه به محدودیت قانونی انتقال دو تن از نامزدهای بزرگوار انتخابات مجلس خبرگان رهبری به دیگر استان‌‏ها، بدین‏وسیله جامعه روحانیت مبارز حضرت آیت‌ا... سیدهاشم حمیدی و حضرت آیت‌ا... محمدعلی تسخیری 2 تن از اعضای شورای مرکزی روحانیت مبارز را به‏ عنوان نامزدهای مورد حمایت خود به فهرست قبلی منتشر شده برای حوزه انتخابی استان تهران اضافه می‌نماید. ان‌شاءا... با حضور هوشمندانه و گسترده شما خوبان تاریخ‏ ساز، شاهد انتخاباتی با شکوه و منتخبینی صالح و شایسته باشیم.»

 

انتشار اسامی داوطلبان انتخابات مجلس

سخنگوی وزارت کشور گفت: انتشار اسامی داوطلبان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه انجام شده است و در سایر حوزه‌ها نیز در حال انجام است. حسینعلی امیری افزود: فهرست اسامی داوطلبان انتخابات مجلس در اختیار وزارت کشور قرار گرفت و این فهرست براساس تفکیک استان‌ها در اختیار فرمانداری‌های حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته است. وی افزود: بر اساس آخرین گزارش از دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور انتشار اسامی در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه انجام شده و در سایر حوزه‌ها نیز در حال انجام است. همچنین بر اساس برنامه زمان‌بندی انتخابات دهمین دوره مجلس، تبلیغات نامزدها از 8 صبح پنجشنبه (امروز) آغاز و تا 24ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت.


اعتماد


وزير اطلاعات: مانع پيوستن ١٥٠٠ جوان به گروه‌هاي تروريستي شديم


وزير اطلاعات با بيان اينكه اين وزارتخانه همواره با هدف ايجاد آرامش هموطنان شبانه روزي تلاش مي‌كند، گفت: در دو سال و نيم گذشته ده‌ها حادثه تروريستي در شهرهاي سراسر كشور از جمله تهران شناسايي و خنثي شده است. به گزارش خبرنگارايرنا، حجت‌الاسلام سيد محمود علوي تاكيد كرد: ١٥٠٠ نفر از جوانان كه قصد پيوستن به گروه‌هاي تروريستي داشتند با راهنمايي كاركنان خدوم وزارت اطلاعات از پيوستن به اين گروه‌هاي شوم و خطرناك منصرف و هدايت شدند. وزير اطلاعات با بيان اينكه نام اين وزارتخانه براي برخي شهروندان اضطراب ايجاد مي‌كند، افزود: سربازان خدوم اين وزارتخانه شبانه روز در تلاش هستند تا آرامش و امنيت را براي مردم به ارمغان آورند.


بر هم زدن تجمعات قانوني رفتار پسنديده‌اي نيست


معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه گفت: اگر محكوميتي بعد از پايان تاييد صلاحيت‌ها اتفاق بيفتد در آن صورت در زمان اعتبارنامه ترتيب اثر داده مي‌شود. محمدباقر الفت، دبير ستاد پيشگيري از جرايم و تخلفات انتخاباتي با اشاره به دو انتخابات پيش‌رو اظهار كرد: اگر در جايي به اين يقين رسيديم كه جرمي اتفاق افتاده است، ورود پيدا مي‌كنيم. وي در خصوص جرايم انتخاباتي گفت: قانون رفتار ناهنجار انتخاباتي را به دو بخش مجرمانه و متخلفانه تفكيك كرده است. جرم عملي است كه متحمل كيفر است و در دادگاه به آن رسيدگي مي‌شود، اما به تخلفات در دادگاه رسيدگي نمي‌شود و در هيات انتظامي رسيدگي مي‌شود. الفت  همچنين افزود : مجازات‌هايي كه قانونگذار در نظر گرفته بازدارنده نيست و حالت رعب را در مجرمان و افرادي كه مي‌خواهند مرتكب جرم انتخاباتي شوند ايجاد نمي‌كند. مجازات بيشتر جزاي نقدي است و در بخشي كه حبس هم آمده قانون بعد از انتخابات حبس را تبديل به جزاي نقدي كرده است. مطمئن هستم كه معاونت حقوقي برنامه‌هايي در اين خصوص دارند و لوايحي را دارند كه قوانيني را به مجلس براي تصويب ارايه دهند كه بازدارنده هم باشد، اما در حال حاضر اين‌طور نيست. وي بيان كرد: مجازات‌ها بايد رعب و وحشت ايجاد كنند تا فرد دست به تخلف نزند. وي در پاسخ به سوالي در خصوص حادثه قرچك گفت: بر هم زدن تجمعاتي كه با مجوز برگزار مي‌شوند رفتار پسنديده‌اي نيست. نبايد تصميمات قانوني ناديده گرفته شود و نبايد رفتارها طوري باشد كه قانون فاقد ارزش محسوب شود. كساني كه چنين اقداماتي مي‌كنند و اين مجالس را متزلزل مي‌كنند و جلوي تصميمات قانوني را مي‌گيرند، دستگاه قضايي خودش را مكلف مي‌بيند برخورد كند و مماشاتي نداشته باشد، البته اين پرونده جزو پرونده‌هايي بود كه رييس قوه قضاييه دستور تسريع در رسيدگي به آن را صادر كرد.


ایران

ارزیابی سیاست‌ها و قانون رفع موانع تولید در دستور کار دولت

در جلسه روز گذشته هیأت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، برگزار شد، ارزیابی سیاست‌ها و قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، بر پایه این ارزیابی، گزارش شد مبلغ 8 هزار و 400 میلیارد تومان اوراق انتشار یافته که بیش از 50 درصد آن در اختیار طلبکاران از دولت قرار گرفته است و امید می‌رود تا پایان سال این رقم به حدود 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و به طلبکاران پرداخت شود.
همچنین مبلغ 9 هزار میلیارد تومان بدهی بخش خصوصی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت، تعیین تکلیف شده است که با تعیین تکلیف بدهی بخش خصوصی به بانک‌های واگذار شده، این رقم به 15 هزار میلیارد تومان قابل افزایش خواهد بود و بدین ترتیب تقریباً کل بدهی بخش خصوصی از محل حساب ذخیره ارزی تعیین تکلیف خواهد شد.
از سوی دیگر با اجرای آیین‌نامه قانون رفع موانع تولید موضوع تأمین تفاوت ریالی تعهدات قطعی ناشی از واردات کالا و خرید خدمات تا پایان سال 1391، بدهی ارزی واردکنندگان که به دلیل تغییرات ناگهانی ارز در سال‌های گذشته بلاتکلیف باقی مانده است، تعیین تکلیف خواهد شد. همچنین در راستای بهبود محیط کسب و کار بیش از دو هزار مجوز (اعم از مجوز اجازه نامه، استعلام، گواهی، پروانه و... ) احصا شده و با همکاری دستگاه‌های اجرایی به صورت داوطلبانه حدود 400 مجوز حذف شده است.
درباره افزایش سرمایه بانک‌ها نیز از محل فروش سهام باقی‌مانده بانک‌ها به میزان 500 میلیارد تومان و از محل حساب ذخیره ارزی حدود 300 میلیارد تومان قابل انجام است که با ادامه اجرای مواد قانون رفع موانع تولید در سال‌های آتی، سهام بانک‌ها به میزان قابل توجهی بهبود خواهد یافت.
در ادامه، اعضای دولت به بررسی پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی در خصوص تمدید و اصلاح برخی از مصوبات بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود پرداختند.
براساس پیشنهاد یاد شده، جرایم قابل بخشش مالیات بنگاه‌های تولیدی که در شش ماهه اول سال 1395 اصل بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نمایند، بخشوده خواهد شد. همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز موظف است تمهیدات لازم برای پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی را در بودجه‌های سنواتی اتخاذ نماید.


توصیه‌های انتخاباتی «آیت‌الله مکارم ‌شیرازی»

آیت‌الله مکارم ‌شیرازی از انتخابات به عنوان آبروی نظام اسلامی یاد کرد و گفت: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است. به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم افزود: اگر شرکت کنیم، قدرت و قوت ما حفظ می‌شود، من تأکید می‌کنم کسانی که نظام را قبول نداشته باشند اما کشور خود را قبول دارند، برای ماندن این کشور به مسأله انتخابات توجه کنند؛ راهپیمایی روز 22 بهمن پشت دشمن را لرزاند؛ باید بار دیگر با حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی، پشت دشمن را بلرزانیم. وی اظهار کرد: اگر کسانی هم از برخی نهادها دلخور باشند و شاید دلخوری آنها هم بجا باشد، در عین حال نباید با انتخابات قهر کنند. آیت‌الله مکارم ‌شیرازی تأکید کرد: مردم هم که انتخاب می‌کنند، باید سراغ افراد شایسته بروند و مسائل جناحی نباید در این موضوع دخالت داشته باشد؛ جناح‌بندی در انتخابات درست نیست، باید معیار ما شایسته‌سالاری باشد و کاری به احزاب نداشته باشیم.



وزیر دادگستری: تخریب رقبا تخلف انتخاباتی است

وزیر دادگستری با بیان اینکه تخریب رقبا از سوی کاندیداها یکی از تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود، گفت: این عمل علاوه بر تأثیرگذاری در تعیین صلاحیت افراد، ‌در تأیید اعتبارنامه‌های آنها در مجلس نیز تأثیرگذار است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به تدابیر قوه قضائیه در مورد تبلیغات انتخاباتی و تخلفات پیش آمده با بیان اینکه موارد تخلف کم است، اظهار کرد: از آنجایی که هنوز زمان تبلیغات انتخاباتی آنچنان آغاز نشده، تخلفات گزارش شده کم است، اما در تهران و سراسر کشور شعبی برای بررسی تخلفات انتخاباتی اختصاص داده شده است.
وی با تأکید بر اینکه این شعب به هرگونه تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی رسیدگی می‌کند، از کاندیداهای انتخابات و طرفداران آنها درخواست کرد که مراعات کنند و فضای آرام خوشبینانه و قانونمدار را حفظ کنند.
وزیر دادگستری با بیان اینکه مردم آگاه هستند و هرچه صادقانه‌تر و قانونی‌تر عمل شود آثار تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: خدای نکرده اگر تخلفی از سوی کاندیداها و طرفداران آنها مشاهده شود، قضات قوه قضائیه به سرعت رسیدگی خواهند کرد.
پورمحمدی اقدام کاندیداها در تخریب رقبای خود را یکی از موارد تخلفات انتخاباتی یاد و خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از جمله مواردی است که علاوه بر تعیین صلاحیت کاندیداها، در تأیید اعتبارنامه‌های منتخبان در مجلس نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.  



فرمانده سپاه: شاهد وحدت، هماهنگی و همدلی در مجموعه اطلاعاتی نظام هستیم
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز شاهد وحدت، هماهنگی و همدلی در مجموعه اطلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور دستگاه‌های مختلف هستیم.
به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در جلسه شورای هماهنگی اطلاعات کشور افزود: معمولاً هماهنگی و وحدت میان دستگاه‌های متفاوت که به یکدیگر شباهت ندارند، آسان است اما میان دستگاه‌های اطلاعاتی، نیروهای مسلح و امنیتی که شبیه هم هستند، هماهنگی امری متفاوت و دشوار است، در زمان جنگ میان سپاه و ارتش هماهنگی خوبی ایجاد شد، بعد از جنگ نیز در مسائل شهری و اغتشاشات هماهنگی نزدیکی بین سپاه، وزارت اطلاعات و ناجا بود.
وی پیرامون سطح هماهنگی‌ها در مقاطع مختلف ادامه داد: در ماجراها و حوادث‌ سال‌های 78 و فتنه 88، هماهنگی، همدلی و همکاری میان وزارت اطلاعات، سپاه و ناجا و سایر دستگاه‌ها باعث شد آن حوادث پشت سرگذاشته شود.
سرلشکر جعفری از نفوذ به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در بحث تهدیدات که مورد تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) است یاد کرد و افزود: مهم‌ترین عرصه‌های نفوذ، نفوذ فرهنگی- سیاسی است، به این شکل که در یک حالت، عامل دشمن نفوذ می‌کند و در شکل دیگر، عناصری که عامل دشمن نیستند اما فکر و نگاه دشمن را داشته و نگاه‌های مقابل انقلاب و لیبرالیستی را دنبال می‌کنند، بنابراین قرار گرفتن چنین عناصری در دستگاه‌ها با چنین نگاه‌ها و فکرهایی، همان کارکرد و نقش عامل نفوذی دشمن را ایفا خواهد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در این جلسه با سپاس از حضور فرمانده کل سپاه در جلسه شورای هماهنگی اطلاعات، به رشادت‌های رزمندگان جان بر کف و مدافعان حرم در محور مقاومت و تقدیم شهدای گرانقدر در این راه اشاره کرد و افزود: بی تردید جهاد، مقاومت و جانفشانی این شهیدان در دفاع از حرم، خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه اسلامی ما جاری کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    رکود و ما ادراک الرکود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس