اصلاح‌طلبان در «برزخ» قرار دارند؛ از یک سو بن‌بست تصمیم‌گیری در شورای عالی سیاست‌گذاری مانع از انتشار لیست شده و از سوی دیگر وحدت تمام عیار در جریان رقیب آنان را دلواپس کرده است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

عطش تخریب باعث گاف بزرگ روزنامه اعتماد شد/ تسکین درد اختلاف با القای انشقاق میان اصولگرایانروزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر حضور هاشمی رفسنجانی در لیست جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس خبرگان و بن‌بست تصمیم‌گیری چینش لیست اصلاحات اختصاص دادند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. بازتاب سخنان هاشمی رفسنجانی پیرامون عدم رقابتی بودن انتخابات خبرگان

2. روزنامه منتسب به هاشمی نوشت که اصلاح‌طلبان رسماً به روحانی طی تذکر شدیداللحنی گفته‌اند که اگر در انتخابات مجلس به طور جدی از آنها حمایت نکند، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ از روحانی حمایت نخواهند کرد.

3. بازتاب تایید خبر دیدار حجت‌الاسلام سید حسن خمینی با آیت‌الله یزدی پیرامون بررسی پرونده صلاحیت علمی ایشان؛ نزدیکان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی خواهان بیان جزییات جلسه شدند.

4. دریافت وجوه کلان از نامزدها با نام «اعتدال» و «توسعه»؛ مرتضی بانک ارتباط تشکیلاتی دریافت کنندگان وجه با حزب اعتدال و توسعه را رد کرد.

5. عقب‌نشینی هاشمی رفسنجانی از ارایه لیست مجزا برای انتخابات خبرگان رهبری ؛ دفتر هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: « نه تنها این فهرست مختص به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیست؛ بلکه اصولا ایشان مستقیما فهرست خاصی نداده‌اند»

6. القای اختلاف در میان جریان اصولگرایان؛ از حضور هاشمی در لیست جامعه روحانیت مبارز تا عدم حضور لاریجانی در شورای ائتلاف اصولگرایان

7. استفاده ابزاری از علی مطهری؛ روزنامه آرمان امروز نوشت: «علي مطهري-كه خود داراي پايگاه اجتماعي مطلوبي است- در ليست اصلاحات مي‌تواند آراي بيشتري را به سبد اصلاح‌طلبان واريز كند.»

8. برجسته‌سازی سخنان حجت‌الاسلام اژه‌ای پیرامون صدا و سیما درحالی که هیچ گزارشی به دستگاه قضا نرسیده است.

عطش تخریب باعث گاف بزرگ روزنامه اعتماد شد/ تسکین درد اختلاف با القای انشقاق میان اصولگرایان· تسکین درد اختلاف اصلاح‌طلبان با القای اختلاف میان اصولگرایان / عجله برای اختلاف با گاف وحشتناک روزنامه اعتماد

اصلاح‌طلبان در «برزخ» قرار دارند؛ از یک سو بن‌بست تصمیم‌گیری در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات مانع از انتشار لیست از روز شنبه تاکنون شده است و از سوی دیگر وحدت تمام عیار در جریان رقیب آنان را دلواپس از دست دادن کرسی سبزرنگ بهارستان کرده است؛ اصلاح‌طلبان برای تسکین درد اختلاف به «تخریب» و «اختلاف افکنی» میان اصولگرایان روی آورده‌اند.

اولین محور تخریب با تفاوت افراد لیست خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران میان جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روزنامه های اصلاحات نمود پیدا کرد؛ عجله روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی که عضو مسئول کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان است؛ باعث شد این روزنامه آیت‌الله محمد مومن از فقهای شورای نگهبان را با حجت‌الاسلام علی مومن اشتباه بگیرند؛ عطش تخریب در روزنامه اعتماد باعث شد که نویسنده یادداشت مدعی شود که جامعه روحانیت تصمیم گرفتند که « آيت‌الله مومن، فقيه عضو شوراي نگهبان را از ليست خط بزنند و نام هاشمي‌رفسنجاني را به جاي او در ليست خود قرار دهند.»

عطش تخریب باعث گاف بزرگ روزنامه اعتماد شد/ تسکین درد اختلاف با القای انشقاق میان اصولگرایاندر همین راستا روزنامه اعتماد نوشت: «موعد بررسي كانديداها براي بستن ليست خبرگان كه رسيد زمزمه اختلاف در جريان اصولگرايي بالا گرفت. جامعه مدرسين كه طبق وعده پيشين مشغول ليست بستن بود ضمن مخالفت با قرار گرفتن نام هاشمي‌رفسنجاني، براي نخستين بار سنت‌شكني كرد و يكي از موسسين و چهره‌هاي اصلي خود را از ليست كنار گذاشت تا براي نخستين‌بار هاشمي‌رفسنجاني در ليست جامعه مدرسين قرار نگيرد. اما جامعه روحانيت كه پيشتر وعده كرده بود از ليست جامعه مدرسين حمايت مي‌كند، نتوانست روي نام هاشمي خط قرمز بكشد و آن طور كه موحدي‌كرماني، دبيركل اين تشكل روحاني، اعلام كرد ملاحظات و مصلحت‌هايي در مورد هاشمي وجود داشت كه جامعه روحانيتي‌ها را بر سر دوراهي همراهي با جامعه مدرسين يا حمايت از هاشمي قرار داد. در نهايت جامعه روحانيتي‌ها تصميم گرفتند آيت‌الله مومن، فقيه عضو شوراي نگهبان را از ليست خط بزنند و نام هاشمي‌رفسنجاني را به جاي او در ليست خود قرار دهند.»

محور دوم جریان تخریب با تحریک افراد بیرون از لیست برای جلوگیری از نهضت انصراف اصولگرایان و ارایه لیستی مجزا در برابر لیست شورای ائتلاف اصولگرایان رخ داد به نحوی که روزنامه ابتکار صفحه سیاسی خود را به این محور اختصاص داد و به نقل از دبیرکل جبهه حامیان ولایت که تشکلی نوظهور و غیراثرگذار در جریان اصولگرایی است نوشت: « بعید می‌دانم لیست منتشر شده اصولگرایان دچار تغییر و اصلاح قرار گیرد. بنابراین ممکن است لیست جداگانه‌ای برای دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    به جای این چرندیات که به خورد مردم میدهید یک خورده به فکر مردم باشید دست بردارید از این جناح بازیها چپ وراست و..همه دنبال منافع خود هستند نه مردم
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    تو این چرندیات رو نخون برو سایت تخصصی اقتصادی اینجا چیگار می کنی؟
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ایت ا.. مومن در لیست روحانیت مبارز هستند البته نه در حوزه تهران بلکه در حوزه قم واقعا چه گافی دادی اعتمممممماد!!!!!!
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ایت ا.. مومن در لیست روحانیت مبارز هستند البته نه در حوزه تهران بلکه در حوزه قم واقعا چه گافی دادی اعتمممممماد!!!!!!
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    روشنگری لازم و شرطه عقله مگه این نیست که دشمنان این ملت و نظام شب تا صبح کار می کنن تا کوچکترین نقطه سیاه این کشور رو توی بوق و کرنا کنن؟؟؟؟
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    کاملا مشخص شده بیسوادها در کدام گروه هستند!
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    خدایا آنانی که با دروغ و شایعه و ایجاد جوی بد بینی میان مسئولان نظام اختلاف میان مردم می اندازند آنان را خوار بگردان تا در این دنیا مکافات عمل خود را ببیند. آمین یا رب العالمین. خدایا رهبر را تا انقلاب مهدی حفظ بفرما تا کشتی انقلاب را با تلاطم های سنگین دشمنان خارجی و داخلی همراه است به ساحل نجات برساند امین یا رب العالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس