مسکو در پاسخ به افزایش حضور تهدید آمیز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مناطق مجاور روسیه از برنامه تاسیس چهار لشکر پیاده در مناطق غرب این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، ژنرال «اولگ سالیوکوف» فرمانده نیروی زمینی روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد: با توجه به افزایش رزمایش های ناتو در مجاورت مرزها در کشورهای همسایه، نیروهای نظامی در مناطق غرب روسیه در سال 2016 تقویت می شوند.

فرمانده نیروی زمینی روسیه با بیان این که لشکرهای جدید به تسلیحات پیشرفته مجهز می شوند، اظهار کرد: تصمیم اتخاذ شده یکی از تدابیر روسیه در برابر افزایش شدید رزمایش های ناتو در یک سال گذشته است.

مقام نظامی روس افزایش تحرکات ناتو در نزدییک مرزهای روسیه را تهدید آمیز خواند و گفت: برای رفع این تهدیدها برنامه های گسترده ای از جمله تقویت واحدهای زمینی و موشکی روسیه در منطقه اجرا می شود.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه هم اعلام کرد که سه لشکر جدید در منطقه غرب و یک لشکر تازه تاسیس در منطقه مرکزی روسیه تاسیس و مستقر خواهد شد.

وی بر لزوم توجه به حل مسایل مربوط به استقرار این لشکرها ازجمله ایجاد میادین نظامی برای تمرین، پادگان های برای استقرار واحدهای این لشکرها و تسلیحات سنگین واحدها تاکید کرد.
روابط روسیه و ناتو در دو سال اخیر پس از روی کار آمدن دولت جدید غرب گرا در اوکراین تیره و پرتنش شده است.

ناتو در این مدت برای تحت فشار قرار دادن روسیه در مساله اوکراین و قطع کمک ها و حمایت های مسکو از روس تبارهای جدایی طلب مناطق شرق اوکراین، چندین رزمایش در مجاورت مرزهای روسیه برگزار کرده است.

بخش عمده این رزمایش های ناتو در دریای سیاه بوده و روسیه نیز برای قدرت نمایی، چند رزمایش در این پهنه آبی برگزار کرده است.

در چهار ماه اخیر با بمباران مواضع تروریست های مورد حمایت غربی عربی در سوریه توسط هواپیماهای روسی، اخبار حاکی از امکان رویارویی روسیه و ناتو در دریای سیاه منتشر شده است.

به گزارش رسانه های روسی، مقام های وزارت دفاع روسیه اعلام کرده اند که ارتش و ناوگان این کشور در جنوب غرب در پاسخ به افزایش حضور ناتو در منطقه دریای سیاه، تسلیحات پیشرفته و نیروهای بیشتر در منطقه دریای سیاه مستقر می کند.

ناخدا ویاچسلاو تروخاچف سخنگوی ناوگان دریای سیاه روسیه به تازگی اعلام کرد در سال گذشته میلادی 15 فروند ناو و زیردریایی جدید در اختیار ناوگان دریای سیاه روسیه قرار گرفت.ناوهای جدید به موشک های بالدار پیشرفته کالیبر-ان.کا با برد مؤثر 3 هزار کیلومتر مجهز خواهند شد. این تسلیحات در عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه کارایی بسیار بالای خود را نشان دادند.

روسیه همزمان به منظور مقابله با تهدیدهای ناتو با حفظ و ارتقای توان اتمی، موشکی راهبردی و بازدارنده خود در مقابل غرب بویژه آمریکا، افزایش قدرت انجام عملیات کلاسیک نیروهای مسلح را را در دستور کار قرار داد.

آژانس خبری «روسیا سگودنیا» با پیش بینی فعالیت نظامی روسیه در سال 2016، مهمترین جهت گیری فعالیت نیروهای مسلح این کشور را بنا به دستور پوتین رییس جمهوری و فرمانده کل قوا حمایت از نیروهای مسلح و مجتمع دفاعی - صنعتی معرفی کرده است.

براساس برنامه های اعلام شده در سال 2016 اجرای برنامه دولتی حمایت از مجتمع دفاعی -صنعتی را در برمی گیرد و نمونه های جدید تسلیحات برای نیروی هوا — فضا، دریایی و موشکی استراتژیکی طراحی و ساخته خواهد شد.

همچنین انتظار می رود، جدیدترین مجتمع «ار.اس-26 « روبِژ» » با موشک های سوخت جامد در نیروهای موشکی استراتژیکی به حال آماده باش نظامی درآید.

همزمان کار ساخت موشک های جدید سنگین بالستیکی بین قاره ای «سارمات» ادامه خواهد یافت. مجتمع نظامی موشکی راه آهن با موشک بالستیکی بین قاره ای «یارس» از نو ساخته خواهد شد.

این مجتمع سال 2019 کار خود را آغاز و حداقل تا سال 2040 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر انتظار می رود، سال 2016 زیردریایی چند منظوره اتمی «قازان» پروژه 885 «یاسِن» برای شناور شدن آماده شود و گروه کامل شش زیردریایی دیزلی - برقی پروژه 636 «وارشاویانکا» نیز برای ناوگان دریای سیاه تشکیل شود.

در بخش تسلیحات موشکی و ضربتی تاکتیکی نیز نیروهای مسلح فدراسیون روسیه دو سامانه موشکی ضربتی - تاکتیکی «اسکندر ام» را دریافت خواهند کرد که تکامل آن ادامه دارد و چهار موشک آئروبالستیکی و یک موشک بالدار برای آن ساخته شده است.

سال 2016 همچنین قرار است آزمایش دولتی سامانه جدید موشکی دفاع هوایی «ساسنا» در شعاع نزدیک پایان یابد که جایگزین سامانه «استرِلا - 10 ام» می شود.

وزارت دفاع روسیه همچنین قرارداد دریافت جنگنده پیشرفته «میگ - 35» را امضا خواهد کرد و تولید سریالی بالگردهای باری «کا -26» آغاز خواهد شد که قادرند در مناطق قطب شمال و در سخت ترین شرایط پرواز کنند.

از سوی دیگر، روسیه که سال 2015 هشت فروند موشک قاره پیما آزمایش کرد قرار است در سال جاری 16 پرتاب در این بخش انجام دهد.

روسیه برای توسعه توانمندی موشک های قاره پیمای خود که بخش مهمی از سپر دفاع راهبردی این کشور محسوب می شوند برنامه ریزی گسترده ای کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، سال 2016 اجرای برنامه دولتی حمایت از مجتمع صنایع دفاعی روسیه آغاز می شود و نمونه های جدید تسلیحات برای نیروی هوا ـ فضا، نیروی دریایی و نیروهای موشکی راهبردی تولید خواهد شد.

انتظار می رود در این سال سامانه های موشکی استراتژیک «ار اس26» موسوم به «روبژ» با موشک های دارای سوخت جامد در حال آماده باش نظامی قرار بگیرد و کار ساخت موشک بالستیکی استراتژیک قاره پیمای «سارمات» (Sarmat) که یک موشک سنگین و دارای کلاهک های تقسیم شونده است، ادامه یابد.

همچنین اعلام شده که آزمایش های موشک «سارمات» که قرار است جانشین سامانه موشکی استراتژیک «وایوود» یا شیطان شود، پس از 18 تا 24 ماه آغاز شود.

سامانه موشکی رزمی راه آهن «بارگوزین» نیز که قرار است جایگزین موشک بالستیکی متحرک «یارس» را بگیرد نیز بازسازی می شود و ممکن است این سامانه سال 2019 به نیروهای موشکی تحویل و حداقل تا سال 2040 استفاده شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس