کلاپر گفت: «ما نیاز داریم مقابل تهدیدات روسیه، چین، و ایران که تمرکز بسیاری بر عملیات‌های سایبری خود دارند واکنش قدرتمندانه بروز دهیم و اگر بودجه جامعه اطلاعاتی آمریکا طبق نیازش افزایش نیابد، یقیناً در تأمین امنیت مردم آمریکا به مشکل برخواهیم خورد.»

گروه بین‌الملل مشرق - روسای 5 نهاد عمده امنیتی آمریکا در جلسه استماع سنا که در روز 9 فوریه به ریاست سناتور «ریچارد بور» برگزار شد، در مورد مسائلی که تهدیدات جهانی خواندند، سخن گفتند. این پنج نفر شامل «جیمز کلاپر» (James Clapper) رییس اطلاعات ملی (DNI)، «جان برنان» (John Brennan) رییس CIA، «وینسنت استوآرت» (Vincent Stewart) رئیس آژانس اطلاعات دفاعی (DIA)، «جیم کُومی» (Jim Comey) رییس FBI، و «مایک راجرز» (Mike Rogers) رییس NSA می‌شدند.

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟

جلسه در ابتدا با سخنان سناتور «ریچارد بور» از کارولینای شمالی آغاز شد. وی، با اشاره به نقش حفظ امنیت در آمریکای امروز و اهمیت مقابله بهنگام با تهدیدات جهانی نظیر داعش، از 5 رییس اطلاعاتی و سازمان‌های تحت امرشان قدردانی کرد. سپس نایب رییس جلسه خانم سناتور «دایان فاینستاین» از کالیفرنیا ضمن اشاره به نقش این 5 نهاد اطلاعاتی در تامین آرامش و امنیت مردم آمریکا، از جیمز کلاپر به عنوان رییس جامعه اطلاعاتی آمریکا که دارای تجربه بسیاری در عرصه اطلاعات و امنیت است یاد کرد. وی سپس با اشاره به بحران سوریه و عراق و وجود گروه‌های تروریستی و در راس آنها داعش، و استفاده تمام‌قد این گروه‌ها از اینترنت جهت حملات سایبری و جذب نیرو، از کلاپر خواست که در مورد طرح‌ها و تفکرات جامعه اطلاعاتی آمریکا برای مقابله با آنها سخن بگوید.

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟

سناتور بور (رییس جلسه)

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟


جیمز کلاپر، رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا
 
رییس جامعه اطلاعاتی آمریکا گفت: «گروه‌های تروریستی هم‌اکنون در 40 کشور دنیا فعالیت دارند. از این 40 کشور، 7 کشور در شُرُف سقوط  هستند؛ 14 کشور در مرحله تهدید و بی‌ثباتی قرار دارند؛ و 59 کشور دیگر با خطر چشمگیر بی‌ثباتی روبرو هستند. از طرفی با مهاجرت عظیم با رقم بیش از یک میلیون نفر به اروپا روبرو هستیم که این قاره را به شدت به مشکل انداخته است. همچنین 60 میلیون بی‌خانمان در سرتاسر جهان داریم. به اینها، وضعیت وخیم جوی کره زمین، خطرات زیست محیطی، افزایش بیماری‌های واگیردار خطرناک، افزایش نیاز به آب و خوراک، و تصمیمات ضعیف دست‌اندرکاران امر را هم اضافه کنید».

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟


وی ادامه داد: از طرف دیگر در دنیای قدرتمند رایانه‌ها و تاثیر آنها در سبک زندگی کنونی، روسیه و چین در حال ایجاد برنامه‌های سایبری قدرتمند هستند. چین به جاسوسی اقتصادی از آمریکا مشغول است. ایران و کره شمالی در عین تقویت نظامی خود، به جاسوسی سایبری می‌پردازند بازیگران غیر دولتی و فرامنطقه‌ای تهدیدات سایبری خود را دارند. داعش نیز نه تنها به جهت جذب نیرو که برای کسب اطلاعات دقیق از ما، اقدام به حملات سایبری مستمر می‌کند. اگرچه تهدید و نفوذ به آمریکا برای داعش به نسبت اروپا سخت‌تر است، اما هر گونه تغافل ما از این امر، به شدت ضربه‌زننده خواهد بود. اکنون، القاعده که به قدر کافی از عملیات‌های ضد تروریسم ما در افغانستان و پاکستان خشمگین است، در پی خلق حملات تروریستی دیگر از جنس حادثه سن برناردینو است. FBI، در سال 2014 موفق به شناسایی و دستگیری 9 حامی داعش شد اما این رقم در سال 2015 به 5 برابر افزایش یافت.



کلاپر افزود: «از سوی دیگر، آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی به شدت موجب نگرانی ما شده چرا که موشک‌های دوربرد جدید این کشور، قابلیت دسترسی به آمریکا را دارد. این کشور، علاوه بر این اقدام به ارسال موشک‌های خود به ایران و سوریه می‌کند. کره‌شمالی، ماهواره‌ جدید خود را در مدار قرار داده و طی ماه گذشته 4 آزمایش موشکی اتمی و هیدروژنی داشته است. از طرف دیگر، روسیه در حال مدرنیزه کردن تجهیزات نظامی خود است و به جرات می‌توان گفت که قویترین نیروی موشکی بالستیک و کروز هسته‌ای در رقابت با ماست. چین نیز در حال ارتقاء سامانه موشکی خود جهت انجام حملات تلافی‌جویانه هسته‌ای است. در مورد ایران باید بگویم که برجام کاملا مسیر ایران را برای نیل به نسل جدیدی از موشک‌هایش طی چند ماه الی یک سال دیگر باز کرد. این کشور که از سال 2010 تاکنون قریب به یکصد مورد آزمایش موشکی داشته، به برجام به عنوان فرصتی برای رفع تحریم‌های اقتصادی در عین حفظ توان هسته‌ای خود نگاه می‌کند. از آنجایی که ایران می‌داند که برجام یعنی باز شدن راه تبدیل شدن به یک قدرت در منطقه، لذا خود را با شرایط آن انطباق می‌دهد.

ایران، بزرگترین کشور حامی تروریست‌هاست که نه تنها رفتارش پس از برجام تغییر نیافته، بلکه سپاه قدس را کاملا در خدمت تغذیه نیروهای شبه‌نظامی در عراق و سوریه و یمن قرار داده است. آزمایش‌های اخیر موشکی ایران، نقض قوانین و تعهدات سازمان ملل است و دو مورد پرتاب موشک آنها در اکتبر و نوامبر 2015 حاوی این پیام بود که باید به این کشور به عنوان یک قدرت موشکی نگاه کنیم. ایران، نه تنها در سال 2015 به طور تمام‌قد از عراق و سوریه دفاع کرد که روسیه را هم مجاب به ورود به قضیه سوریه و حملات هوایی علیه مخالفین اسد کرد. رهبر ایران به آمریکا به چشم یک دشمن نگاه می‌کند و آزادسازی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران هم در سایه توافقات برجام صورت گرفت».



رییس جامعه اطلاعاتی آمریکا ادامه داد: «اکنون 80 کشور در زمینه فضایی فعالیت دارند اما روسیه و چین با علمی که در زمینه هوا و فضا دارند، اقدام به ساخت سامانه‌های ضد ماهواره‌ای مخرب علیه آمریکا کرده‌اند. چین، به تولید انبوه موشک‌های ضد ماهواره‌ای رسیده است. در بحث، سرقت اطلاعات نیز از وجود هویت‌های اطلاعاتی دولتی و غیر دولتی در امان نیستیم و هر آینه مورد تهدید می‌باشیم که می‌تواند اطلاعات اقتصادی، سیاسی، نظامی، و سایبری ما را در اختیار دشمنانمان قرار دهد. مسیری که روسیه، چین، ایران، و کوبا از سالیان پیش طی کرده‌اند، راهی به غیر از سرقت و دستکاری و حذف اطلاعات فوق‌سری و محرمانه آمریکا نیست».

کلاپر گفت: «سیاست نظامی رهبران چین و نگاه آنها به دریای چین جنوبی به شدت نگران‌کننده است. روسیه که در سال 2016 به رشد تولید ناخالص ملی 40 درصدی رسیده، با استفاده از توان نظامی‌اش، خود را به عنوان یک قدرت جهانی مطرح کرده و به سیاست فرسایشی در اوکراین رو آورده تا بدین شکل دولت اوکراین را نهایتا از بدنه غرب جدا نماید. پوتین، در منطقه خاورمیانه هم سیاست استالینی اتخاذ کرده است. منطقه، همچنان درگیر خواهد ماند و داعش به عنوان یک تهدید بالقوه محسوب خواهد گردید.



حمایت نظامی کشورهایی چون روسیه و ایران از سوریه به عنوان متحد، باعث عقب‌نشینی نیروهای مخالف اسد در جبهه‌های مختلف شده است. داعش در عراق، سرزمین می‌خواهد؛ در سوریه، حکومت می‌خواهد؛ و در لیبی نفت برایش ارجحیت دارد. الان هم داعشی‌های لیبی که مرکزشان در «سرت» است، در حال پخش شدن به دیگر نقاط این کشور هستند و به زودی شاهد گسترش نفوذ آنها در «طرابلس» و «بنغازی» خواهیم بود. داعش، اولین گروه تروریستی است که از بمب شیمیایی استفاده کرده است که نمونه بارز آن را در سوریه می‌بینیم. مجموعا نزدیک به 10 میلیون و 500 هزار نفر از مردم سوریه بی‌خانمان شده‌اند که این رقم یعنی نیمی از جمعیت سوریه قبل از وقوع بحران».



وی افزود: «در مورد افغانستان هم باید بگویم که این کشور دارای شکاف سیاسی و مشکلات امنیتی بسیاری است. درگیری با طالبان، منابع مالی این کشور را دچار اختلال کرده است».

کلاپر اذعان داشت: «در بحث بودجه مورد نیاز جامعه اطلاعاتی آمریکا باید بگویم که با کاهش بودجه ضربه قابل توجهی به ما می‌خورد. ما نیاز داریم که در مقابل تهدیدات روسیه، چین، و ایران که تمرکز بسیاری بر عملیات‌های سایبری خود دارند، واکنش قدرتمندانه بروز دهیم. امروزه، با ترکیبی از شرارت‌های سایبری و اقدامات تروریستی روبرو هستیم، که اگر بودجه جامعه اطلاعاتی آمریکا طبق نیازش افزایش نیابد، قطع یقین در تامین امنیت مردم آمریکا به مشکل برخواهیم خورد».

وی در پاسخ به این سوال که حتی اگر 50 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار پول آزاد شده ایران صرف تقویت گروه‌هایی چون طالبان و حوثی‌ها توسط ایران شود، آمریکا به چالش بزرگی گرفتار خواهد کرد و آیا جامعه اطلاعاتی آمریکا فکری برای این بحران احتمالی کرده است، گفت: «ما تمامی جوانب را در نظر گرفته‌ایم و با رصد دقیق خواهیم فهمید که این پول آزاد شده ایران در کجا خرج می‌شود. اما من معتقدم ایران پول آزاد شده خود را صرف زیرساخت‌های نفتی و اقتصادش می‌کند. ایرانی‌ها تعهد مالی و بدهکاری‌های مختلف دارند و این پول قاعدتا باید صرف اینگونه مسائل شود. اتفاقا، ایران به دنبال شکوفا کردن اقتصاد خود است و خیلی بعید به نظر می‌رسد که بخواهد با هزینه کردن برای گروه‌های مذکور، دردسر مواجهه محتمل با آمریکا را هم به جان بخرد؛ چه بسا که پیش از آزاد شدن پولشان هم همواره از گروه‌های نیابتی خود حمایت مالی و نظامی کرده‌اند.»

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا در جلسه استماع سنا چه گفتند///  روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا در جلسه استماع سنا /// آماده جهت ملاحظه ///

کلاپر در پاسخ به سوال در مورد اینکه با توجه به اینکه دوستی با کشورهای سنی می‌تواند موجب مقابله معقولانه با گروه‌های تندرو و جهادی سنی شود، آیا جامعه اطلاعاتی آمریکا تدبیری اندیشیده است، گفت: «هر لحظه در حال ردگیری نیروهای تروریستی خطرناک هستیم و شرایط نظام‌مندی که موجب تقویت این گرو‌ه‌ها می‌شوند را تحت تحلیل قرار می‌دهیم که ریشه‌های شکل‌گیری تفکر جهادی هم در ذیل آن قرار دارد.


جان برنان، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)
 
جان برنان گفت: کره شمالی با تقویت و ارتقا قدرت موشکی و هسته‌ای خود بطور همزمان، این پیام روشن را به ما می‌دهد که باید آن را یک خطر بالقوه کاملا جدی بدانیم.

رییس CIA ادامه داد: «در مورد افغانستان هم باید بگویم که نفوذ طالبان و القاعده در این کشور پر رنگ است و بخش قابل توجهی از خاک افغانستان تحت تاثیر سلطه این دو قرار دارد. در بسیاری از نقاط، حمل و نقل تحت کنترل طالبان صورت می‌گیرد و القاعده در نقاط شرقی افغانستان در ارتباط تنگاتنگ با گروه حقانی و طالبان قرار دارد. طالبان، در حال اتحاد با القاعده است و در نقاط حساسی از افغانستان تجارت را به دست دارند اما شکاف‌هایی هم بینشان وجود دارد که داعش به خوبی از این شکاف‌ها بهره برده و دو ماه قبل که به آن کشور سفر کردم، از مقامات ارشد افغانستان شنیدم که داعش در برخی از نقاط کشور پرچم خود را برافراشته و آنها به شدت نگران از قدرت گرفتن آن در کشور خود هستند. اگر چه داعش در طی ماه‌های اخیر در مقابل گروه‌های تروریستی دیگر در افغانستان دچار شکست شده اما چند صد نفر در بخش‌های مختلف افغانستان دارد و همانند اینکه بتدریج در سومالی، اندونزی، نیجریه، و لیبی مشکل ایجاد کرده می‌توان حضورش در افغانستان را هم نگران‌کننده دانست.

روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟

برنان افزود: «ما مسئولیت اخلاقی خودمان در قبال حوادث چند سال اخیر خاورمیانه بالاخص در سوریه و عراق را حفظ کرده‌ایم. در همکاری با شرکای خودمان، اطلاعات مربوط به تمامی گرو‌ه‌های درگیر جنگ را رد و بدل می‌کنیم و به تمامی کسانی که به عراق، سوریه، لیبی، و مصر سفر می‌کنند آگاهی و آموزش لازم جهت انجام تعهدات انسانی‌شان در چارچوب فعالیت‌های بشردوستانه را می‌دهیم. همچنین نقش توازن‌دهنده اطلاعاتی بین تمامی شرکای خودمان را داریم تا بدین طریق به آنها بیاموزیم که ضمن وجود مشکلات، بر ماست که مسئولیت‌های امنیتی‌مان را به درستی انجام دهیم».


مایک راجرز، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)

مایک راجرز در پاسخ به بحث تهدید سایبری چین و سرقت اطلاعات امنیتی آمریکا از سوی این کشور و امکان توافق سایبری با چین در صورت لزوم اذعان داشت: «حقیقتا، در این شرایط با توجه به تلاش چین برای سرقت حجم بالای اطلاعات از ما، مقدور نیست که به جهت توافق سایبری با چین گفتگو کنیم.


روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟


ژنرال وینسنت استوارت، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی (DIA)

استوارت در مورد رفتار چین و کره شمالی در مقابل آمریکا گفت: «رفتار کره شمالی و حمایت چین از این کشور هر چند ممکن است که نگران‌کننده باشد، اما ما هم متحدان خود را داریم که در هر حال بسیار از این اتحاد ذینفع هستیم. کیم جونگ اون، یک فرد غیر قابل پیش‌بینی است بنابراین لازم می‌دانم که بر ایتحاد بر شرکایمان بطور روزافزون استوار باشیم تا در صورت بروز هر گونه رفتار ناگهانی از این فرد، توان واکنش داشته باشیم. به نظر من، کره جنوبی از توانایی نظامی بالایی برخوردار است.


روسای 5 نهاد امنیتی مهم آمریکا چه گفتند؟

وی در پاسخ به وضعیت کنونی عراق گفت: «هم‌اکنون شبه‌نظامیان عراق تمرکز در شمال را به حرکت به سمت جنوب ترجیح می‌دهند. نیروهای نظامی عراق در کنار مبارزان سنی، در رمادی متمرکز شده‌اند و قصد آزادسازی موصل را دارند اما نهایتا امید چندانی نسبت به خروج داعش از غرب عراق ندارم و همچنین باور دارم که منزوی کردن داعش و ایجاد راه‌حلی برای تامین امنیت موصل در سال جاری امکانپذیر نخواهد بود.

جیم کومی -رییس FBI- هم در این جلسه به سؤالاتی درباره فضای داخلی آمریکا و امنیت اجتماعی این کشور پاسخ داد.


منبع:

http://www.c-span.org/video/?404387-1/hearing-global-terrorism-threats

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    تحلیل جامعی بود تشکر
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    (روسیه که در سال 2016 به رشد تولید ناخالص ملی 40 درصدی رسیده).اینو مثل اینکه غلط ترجمه کردی رشد اقتصادی روسیه منفی 3 درصد بوده به علت کاهش قیمت نفت و تحریمها .
  • مخلوق خدا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    ن بابا در مورد حقارت داعش عربستان تر کیه و برنامه ریزی جدید برای شکست بعدی خودشون جلسه گذاشن
  • ایرانی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    زنده باد ایران اسلامی به رهبری سید علی خامنه ای (دام ظله)
  • بهرام ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    "وی در پاسخ به این سوال که حتی اگر 50 میلیارد دلار از 100 میلیارد دلار پول آزاد شده ایران صرف تقویت گروه‌هایی چون طالبان و حوثی‌ها توسط ایران شود، آمریکا به چالش بزرگی گرفتار خواهد کرد و آیا جامعه اطلاعاتی آمریکا فکری برای این بحران احتمالی کرده است؟" یاد حرفای سریع القلم افتادم در باره برجام که میگفت نباید ایران با پول های آزاد شده خودش در منطقه بلندپروازی(!) کنه کاش مشرق کل فیلم این جلسه رو با زیرنویس میذاشت تا بعضی ها میفهمیدن که آمریکا با جهان در حال جنگه نه ایران
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    فقط مسئله پوله ناله میکنه پول چاپ شده می خواد این مشکلات که گفت همه را خودشان درست کردند و حالا براش پول می خوان تا درست کنن و یه مشکل دیگه بتراشن تا دوباره پول بگیرن همین اگه جاسوسی و حمله سایبری نمی کردند کسی هم به فکر دفاع و حمله نمی افتاد مشکل عراق و سوریه و یمن و طالبان و لیبی را همه آمریکا ساختس مگه ما کوریم یا نفهم بازسازی ارتش روسیه هم برای دفاع در برابر حمله به مرزهاش با ناتو ست و بازسازی ارتش آمریکا و بمب هسته ای آمریکا نه چیزه دیگه کشوری که هزار مشکل داره که نمیره پول خرج بازسازی ارتش بکنه اونم این قدر خر که نیستند ؟؟؟؟ مرگ بر آمریکا
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    آنقدر دروغ گفته اند که خودشان هم باورشان شده است.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روسیه چین و ایران قدرت موشکی قوی حالا بگید ایران فقط در پختن بز باش تجربه داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس