وزیر راه و شهرسازی با بیان این که انسان ها در خیابان های ما بی معنی هستند و انسان در خدمت حمل و نقل است، گفت: چه کسی می تواند به پل صدر تعلق خاطر داشته باشد. در حال حاضر مردم در خدمت راه آهن، مترو شرکت واحد هستند.

 به گزارش مشرق، عباس آخوندی در همایش ریل پایه با اشاره به این که به طور جدی با مشکل حمل و نقل در شهرهای مواجه هستیم، بیان کرد: باید اندیشه بنیادی نسبت به نحوه استفاده از موتور در حمل و نقل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خیابان هایی داریم که انسان در آن بی معنی است و ماشین در آن معنا دارد، فضای عمومی وجود خارجی ندارد. کدام ترمنیال ما فضای انسانی است که در آن مبادله انسانی صورت بگیرد.

وی با بیان این که ایستگاه ها فقط جای سوار و پیاده کردن مسافر نیست افزود: ما هنوز در مرحله کاملا ابزاری مانده ایم و نتوانسته ایم حمل و نقل را در اختیار انسان ها قرار دهیم و همچنان گرفتار ابزار هستیم.

وی ادامه داد: آخر کار رشد شتابان شهرنشینی (هم اکنون 10 شهر بالای "میلیون نفر" جمعیت در کشور داریم)  مشکل محیط زیست و حمل و نقل را به دنبال داشته است و به شدت در حال الگوبرداری از  همین شهرهای بیمار در کشور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که باید ایرانشهر شویم، گفت: آنجاییکه شهروندان ما از زندگی در شهر لذت ببرند.

آخوندی با طرح این پرسش که به پل صدر  چه کسی می تواند تعلق داشته باشد، گفت: اما به یک فضایی مانند میدان امام می توانید تعلق داشته باشید. به میدان کریم خان در شیراز و  میدان نقش جهان اصفهان می توان تعلق خاطر داشت.

وی با بیان این که نظام شهرسازی باید تغییر کند، اظهار کرد: شهر باید بر مبنای دسترسی به ایستگاه های مختلف حمل و نقل طراحی و ساخته شود.

وی با انتقاد از این که در ایران شبکه حمل ونقل حومه ای نداشته ایم، افزود: یکپارچگی درون و بین مُدهای حمل و نقل بسیار مهم است. در این راستا حمل و نقل حومه باید بتواند حمل و نقل بین شهر و حومه را سامان دهد. در تهران روزانه 450 هزار خودرو وارد و خارج می َود یعنی 900 هزار خودرو. این میزان تردد حجم آلودگی وحشتناکی را ایجاد می کند.

 وی با بیان این که در جاده کرج روزانه حدود 107 هزار تردد صورت می گیرد بر انتقال این ترددها به روی ریل تاکید کرد و گفت: بعض پیشنهاد دو، سه، چهار طبقه کردن جاده کرج را می دهند، اما ساخت ریل بسیار ارزان تر از این حرف های پر هزینه و پر از آلودگی است. بنابراین باید برای تمام کلان شهرهای کشور راه آهن حومه ای داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده شرکت راه آهن حومه ای ایجاد شود که کار آن فقط ایجاد راه آهن حومه ای در کشور است، اظهار کرد: در طراحی تهران و ساماندهی منطقه شهری تهران باید بین کرج و ورامین را از زیر تهران برای آرام کردن تهران متصل شوند.

آخوندی با بیان این که این بحث را در سایر کلان شهرها داریم، افزود: راه آهن حومه ای باید با مترو تنظیم شود.

وی با اشاره به این که مترو، اتوبوس واحد و راه آهن هر کدام برای خودشان قلمرو حکومت دارند، گفت: در انگلیس در حومه زندگی می کردم و با یک کارت سوار حمل و نقل حومه ای، اتوبوس و مترو سوار می شدم. این نظام حمل و نقل بر مبنای رفاه شهروند طراحی شده بود اما در ایران شهروندان در خدمت مترو، شرکت واحد و راه آهن هستند. اگر این دستگاه ها در خدمت مردم بودند باید به سمت به سیستم حمل و نقل یکپارچه می رفتند.

وی با بیان این که کسی نمی تواند در تهران 2000 متر در تهران پیاده راه برود چون به دلیل موانع متعدد 10 بار زمین می خورد، خاطرنشان کرد: باید به سمت حمل و نقل ریل پایه حرکت کنیم. باید در این زمینه دستورالعمل جدید داشته باشیم و از نو مهندسان در دستگاه های مختلف نسبت به طرح ها و ... ریل را مبنای کار قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به این که در کشور طراحی های ملانصرالدین داریم و اگر ملانصرالدین زنده بود از این طراحی ها روحش شاد می شد، گفت:از تهران تا قم با قطار سریع السیر 20 دقیقه زمان می برد در حالی که از ایستگاه راه آهن قم تا مرکز شهر یک ساعت زمان می برد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی ملانصرالدینی ایستگاه راه آهن شیراز، افزود: از تهران تا شیراز  مسافر 50 هزار تومان پول بلیت قطار می دهد و برای مسیر 12 کیلومتری این ایستگاه تا مرکز شهر باید مسافر 35 هزار تومان پرداخت کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با توجه به حجم بالای خرید هواپیما دولت باید با ایجاد رقابت بین 5-6 سازنده هواپیماهای کلاس 100 تا 200 نفره در دنیا، از اونها گرفتن فناوری یا تولید برخی قطعات رو هم ضمن قرارداد درخواست میکرد که قطعا با توجه به تعداد سفارش بالا بعضی حاضر می شدن قبول کنن چون ایرباس و بوئینگ در برابر قرار داد 100 فروندی با چین حاضر شدن خط تولید هم بدن به چین در حالی که چین خودش به زودی هواپیمایی در همون کلاس رو پرواز خواهد داد اما قرارداد 100 فروندی اونقدر اغوا کننده بود که حاضر شدن خط تولید بدن به چین حالا برای بیش از 100 فروند هواپیما آیا حاضر نبودن به ما فناوری یا تولید قطعه و ... بدن؟ اینجوری برای متخصصان کشور هم اشتغال ایجاد می شد و فناوری های پیشرفته ای که در جاهای مختلف صنعتی غیرنظامی کاربرد داره وارد کشور میشد متأسفم برای دولت که همینجوری رفت یه خرید خشک و خالی کرد
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    حداقل سنگ پا از چین وارد نکردن
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ملا نصرالدینی کار کردن دیگه!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس