بررسی قیمت هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس فرانسه نشان می‌دهد در مجموع حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان باید برای ۱۱۸ فروند انواع ایرباس پرداخت شود.

به گزارش مشرق، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس گفته است: طرف فرانسوی متعهد شده در سال جاری میلادی 8 فروند و تا سال 2024 میلادی -یعنی در یک بازه زمانی هشت ساله- 110 فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.

وی افزود:‌ با بررسی‌های صورت گرفته، چهار مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند. در مجموع 118 فروند هواپیما شامل 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس از سری 330 و 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس 380 خریداری می‌شود.

بر اساس این گزارش 45 فروند ایرباس 320 شامل 21 فروند ایرباس 320 مدل  «سی ای او» و 24 فروند ایرباس جدید است. مدل قدیمی ایرباس 320 در دو کلاس پروازی تا 150 مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یکبار سوخت‌گیری حدود 6 هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود 360 میلیارد تومان است. کل هزینه خرید این 21 فروند هواپیما حدود 7560 میلیارد تومان خواهد بود.

قیمت مدل نئو 320 به‌عنوان پیشرفته‌ترین ایرباس 320 که قرار است تولید آن از سال جاری میلادی آغاز شود، تقریبا 32 میلیارد تومان از ایرباس 320 گرانتر است، یعنی 392 میلیارد تومان. ظرفیت جابجایی این نوع هواپیمای ایرباس از مدل قدیمی 15 نفر بیشتر شده و در دو کلاس پروازی ظرفیت 165 مسافر را دارد. بُرد ایرباس نئو 320 با یکبار سوخت‌گیری 7000 کیلومتر است. هزینه خرید این 24 فروند ایرباس 320 در مجموع حدود 9 هزار و 360 میلیارد تومان است.

بر اساس اطلاعیه ایرباس در قرارداد منعقد شده با ایران 45 فروند هواپیمای ایرباس A330 خریداری شده که 27 فروند آن از نوع «سی ای او» و 18 فروند نیز از سری نئو است. ایرباس ای 330 (A330) با بُرد پرواز حدود 11 هزار کیلومتری ظرفیت 330 مسافر را دارد. قیمت این مدل هواپیما به نرخ روز ارز حدود 844 میلیارد تومان است.

مدل جدید ایرباس A330 با بُرد 12 هزار کیلومتری در دو کلاس پروازی ظرفیت 400 مسافر را دارد. قیمت این هواپیما 112 میلیارد تومان از قیمت ایرباس A330 گرانتر است، به عبارت دیگر هر فروند از این مدل نئو ایرباس 956 میلیارد تومان آب می‌خورد. در مجموع هزینه خرید این 45 فروند هواپیمای ایرباس A330 حدود 39 هزار و 996 میلیارد تومان است.

16 فروند از هواپیماهای خریداری شده از نوع ایرباس 350 است. ایرباس سه مدل از این هواپیما را تولید می‌کند که قیمت  ایرباس 350 سری 800 بالغ بر 970 میلیارد تومان، ایرباس 350 سری 900 بالغ بر 1100 میلیارد و ایرباس 350 سری 1000 بالغ بر 1250 میلیارد تومان است. اگر میانگین قیمت 1100 میلیارد تومانی را برای هر فروند هواپیما ایرباس 350 در نظر بگیریم در مجموع حدود 17 هزار و 600 میلیارد تومان نیز برای این 16 فروند هواپیما ارز باید پرداخت شود.

12 فروند هواپیمای دو طبقه ایرباس A380 نیز با بُرد پرواز بیش از 14 هزار کیلومتر از ایرباس خریداری می‌شود. قیمت این هواپیما به نرخ دلار امروز 1557 میلیارد تومان است، به عبارت دیگر هزینه خرید این 12 فروند 18 هزار و 684 میلیارد تومان است.

در مجموع ایران باید طی 15 سال برای خرید 118 فروند هواپیما ایرباس در مدل‌های مختلف حدود 94 هزار میلیارد تومان پرداخت کند. پرداخت این رقم توسط بیمه ساچه ایتالیا تضمین شد.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    هشت سال!؟ مگه قرار نبوده چهارساله تحویل بدن واقعأ که!!!!!
  • ناشناس ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    آفرين خيلي خوب بود، قطعا اين هواپيماهاي جديد اشتغالزايي نيز خواهند كرد، مدل هاي خوبي نيز خريداري شد، مخصوصا A350 و A380 . حال به فكر نيروي هوايي و زميني ارتش باشيم، جنگنده هاي سوخو-٣٠ و تانك هاي T-90 كه از نان شب نيز واجب ترند.
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    قرار بود تا 2019 همشون تحویل بشن. چی شد یهو؟!
  • محسن ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    روحانی مچکریم. واقعا مشکلمون فقط این بود که هواپیما هامون قدیمی بود که خدا رو شکر حل شد . از این که برای جوانان فرانسوی کار ایجاد کردین واقعا تشکر میکنیم
  • محسن ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    روحانی مچکریم. واقعا مشکلمون فقط این بود که هواپیما هامون قدیمی بود که خدا رو شکر حل شد . از این که برای جوانان فرانسوی کار ایجاد کردین واقعا تشکر میکنیم
  • ناشناس ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    Airbus خريديم نرفتيم آشغال چيني و روسي بخريم كه، در ضمن نياز داريم مجبوريم بخريم، هر وقت خودمان تكنولوژي توليدش را بوجود آورديم نمي خريم، در ضمن خود صنعت هوايي هم به توسعه ي اقتصادي كمك مي كند و هم اشتغالزايي ايجاد مي كند، حتما كه نبايد در زمينه ي كشت خربزه و هندوانه سرمايه گذاري كرد، همين تركيه و امارات و قطر ساليانه پول هنگفتي از طريق شركت هاي هوايي در آمد دارند و نكته ي آخر اينكه اين هواپيماها قرار نيست پرواز رايگان دهند، خودشان پولي كه بابت خريدشان پرداخت شده را ظرف چند سال بدست مي آورند.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با توجه به حجم بالای خرید هواپیما دولت باید با ایجاد رقابت بین 5-6 سازنده هواپیماهای کلاس 100 تا 200 نفره در دنیا، از اونها گرفتن فناوری یا تولید برخی قطعات رو هم ضمن قرارداد درخواست میکرد که قطعا با توجه به تعداد سفارش بالا بعضی حاضر می شدن قبول کنن چون ایرباس و بوئینگ در برابر قرار داد 100 فروندی با چین حاضر شدن خط تولید هم بدن به چین در حالی که چین خودش به زودی هواپیمایی در همون کلاس رو پرواز خواهد داد اما قرارداد 100 فروندی اونقدر اغوا کننده بود که حاضر شدن خط تولید بدن به چین حالا برای بیش از 100 فروند هواپیما آیا حاضر نبودن به ما فناوری یا تولید قطعه و ... بدن؟ اینجوری برای متخصصان کشور هم اشتغال ایجاد می شد و فناوری های پیشرفته ای که در جاهای مختلف صنعتی غیرنظامی کاربرد داره وارد کشور میشد متأسفم برای دولت که همینجوری رفت یه خرید خشک و خالی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس