کد خبر 528899
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳

قائم مقام وزیر راه از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ATR طی هفته جاری در تهران خبر داد و گفت:در زمان تحریم هواپیمای دست دوم را ۶۰ میلیون یورو می‌خریدیم اما الان هواپیمای نو را با ۴۴ میلیون دلار می‌خریم.

به گزارش مشرق، اصغر فخریه در خصوص مبلغ قرارداد خرید هواپیما با هواپیماسازی ایرباس فرانسه، اظهار کرد: مبلغ این قرارداد بین 10 تا 11 میلیارد دلار است که البته میزان دقیق آن به پارامترهایی از جمله مشخصات موتور، نوع موتور، امکانات داخل کابین و... بستگی دارد.

وی با اشاره به این‌که در قرارداد با ایرباس مدل 320 و 321 را خریداری کرده‌ایم، تصریح کرد:‌طی چند سال اخیر و در دوران تحریم همین هواپیماهای کهنه و دست دوم 10 تا 15 ساله با قیمت‌هایی بین 50 تا 60 میلیون یورو قیمت می‌دادند،‌ این در حالی است که در قرارداد با ایرباس قیمت خرید این نوع مدل از هواپیما بیشتر از 44 میلیون دلار برای کشور هزینه نخواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که این مسئله نشان می‌دهد که در دوران تحریم دلالان و واسطه‌ها چقدر در این قبیل معاملات می‌خوردند، افزود:‌ شرکت‌های هواپیماسازی معمولا دو قیمت برای هواپیماهای خود دارند؛ یکی قیمت کاتالوگ و دیگر قیمت واقعی که بر اساس آن هواپیما را می‌فروشند.

قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین‌الملل و تامین مالی با بیان این‌که رقمی که رسانه‌های خارجی (27 میلیارد دلار) برای قرارداد اعلام می‌کنند قیمت کاتالوگ است، گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی به خاطر مسائل داخلی و برای این‌که قیمت‌ها مشخص نشود قیمت واقعی فروش را اعلام نمی‌کنند.

فخریه کاشان با اشاره به این‌که قیمت نهایی هواپیما تایع ده‌ها پارامتر است از نوع صندلی، داشتن ویدئو، آشپزخانه، صندلی‌ها بیزینس کلاس و ... به‌عنوان پارامترهای تاثیرگذار در قیمت هواپیما نام برد و افزود:‌ این‌که قیمت‌های بالا را اعلام می‌کنند برای این‌ است که رقبای این شرکت‌ها متوجه نشوند با چه قیمتی هواپیماها را فروخته‌اند.

وی در خصوص قرارداد خرید هواپیما از شرکت ATR  نیز گفت: در ایتالیا دراین باره مذاکره کردیم ولی قرار است در تهران این قرارداد اعلام و نهایی شود.

وی با بیان این‌که در قراردادها در رابطه با اصول اولیه تفاهم می‌‌کنند، اظهار کرد: پس از آن مهندسان و کارشناسان حقوقی، مالی و فنی می‌نشینند و جزئیات را بررسی می‌کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که در ایتالیا تفاهمات اولیه در این زمینه صورت گرفته است، افزود: هفته جاری قرارداد با شرکت هواپیماسازی ATR در تهران نهایی شود.

به گزارش تسنیم، پیش از این رویترز از تفاهم ایران با شرکت ATR برای خرید 40 فروند هواپیما خبر داده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کمی سرمایه گذاری میشد (در حد 100 میلیون دلار) میشد چند عیب ایران-140 رو برطرف کرد و ATR نخرید مدل ATR-42 دقیقا در کلاس ایران-140 هست و این یعنی له کردن توان بومی کشور
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با توجه به حجم بالای خرید هواپیما دولت باید با ایجاد رقابت بین 5-6 سازنده هواپیماهای کلاس 100 تا 200 نفره در دنیا، از اونها گرفتن فناوری یا تولید برخی قطعات رو هم ضمن قرارداد درخواست میکرد که قطعا با توجه به تعداد سفارش بالا بعضی حاضر می شدن قبول کنن چون ایرباس و بوئینگ در برابر قرار داد 100 فروندی با چین حاضر شدن خط تولید هم بدن به چین در حالی که چین خودش به زودی هواپیمایی در همون کلاس رو پرواز خواهد داد اما قرارداد 100 فروندی اونقدر اغوا کننده بود که حاضر شدن خط تولید بدن به چین حالا برای بیش از 100 فروند هواپیما آیا حاضر نبودن به ما فناوری یا تولید قطعه و ... بدن؟ اینجوری برای متخصصان کشور هم اشتغال ایجاد می شد و فناوری های پیشرفته ای که در جاهای مختلف صنعتی غیرنظامی کاربرد داره وارد کشور میشد متأسفم برای دولت که همینجوری رفت یه خرید خشک و خالی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس