کد خبر 527701
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری سالانه خود به تشریح دستاوردهای مسکو در سال گذشته و برنامه‌های این کشور در سال جدید پرداخت.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در نشست خبری سالانه این وزارتخانه حضور یافت و به تشریح دستاوردهای مسکو در سال 2015 و برنامه‌های این کشور برای سال 2016 پرداخت.

لاوروف در ابتدای این نشست با تأکید بر اهمیت تلاش برای حل بحران سوریه، گفت مداخله نظامی روسیه در این کشور، شرایط را به نحو چشم‌گیری تغییر داده است.

دیپلمات ارشد روس، تشکیل ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش،‌ جنگ با داعش در سوریه و کار کردن از راه سازمان ملل را اولویت‌های اصلی مسکو در سال 2015 خواند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به برجام هم گفت که روسیه از همه اقدامات برای عادی سازی وضعیت در قبال برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کند و در پیگیری مذاکرات درباره این موضوع، هم بسیار فعال بود.

وی به موضوع بحران اوکراین اشاره و تاکید کرد که «توافقات مینسک» به موضوعی محوری تبدیل شده و همه طرف‌ها باید تعهداتشان را در این توافقات انجام دهند.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش،‌ توسعه و گسترش ناتو به سمت شرق و سامانه دفاعی موشکی آمریکا در اروپا را «عوامل و فاکتورهای بی‌ثبات‌کننده» در تحولات بین‌المللی خواند.

او البته تاکید کرد که روسیه آماده همکاری با همه کسانی است که به منافع آن احترام گذاشته و در امور داخلی‌اش دخالت نمی‌کنند.

وزیر خارجه روسیه همچنین با انتقاد از مواضع سیاست خارجی کشورهای غربی اینطور گفت که «عدم وجود عملگرایی در سیاست خارجی غربی،‌ شوکه‌کننده است.

دیپلمات ارشد روس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره مجدد به موضوع سوریه گفت:‌« موضع ما این است که همه گروه‌هایی که در مذاکرات در پایتختهای مختلف حضور داشتند، باید به مذاکرات ژنو دعوت شوند».

او ادامه داد: «کردها هم در عراق و هم در سوریه حضور پررنگی در جنگ با داعش دارند و روسیه از طریق بغداد، سلاح در اختیار کردها قرار داده است».

وزیر خارجه روسیه با اشاره تلویحی به ترکیه افزود: «این موضوعی عجیب است که متحدان آمریکایی مانع مشارکت کردهای سوری PYD که آمریکا به آنها سلاح می‌دهد در مذاکرات سوریه می‌شوند».

سرگئی لاوروف، خارج کردن کردهای سوری و عدم حضور آنها در مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه را «غیرمنصفانه و غیرسازنده» خواند.

او با رد برخی گزارشهای درباره موضع مسکو در قبال بشار اسد گفت: «همه گزارش‌ها درباره اینکه روسیه از بشار اسد می‌خواهد از قدرت کنار رود و اینکه روسیه پیشنهاد پناهندگی به او داده، تنها گمانه‌زنی است و حتی موضوعی نزدیک به این موضوعات اتفاق نیفتاده است».

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما تلاشی برای قانع کردن اسد برای کنار رفتن نکردیم و به او پیشنهاد پناهندگی ندادیم».

دیپلمات ارشد روس درباره کره شمالی و تنش‌ها در شبه جزیره کره هم اظهارنظر کرد و از غرب خواست که اشتباهی که در قبال ایران مرتکب شد را تکرار نکند.

لاوروف گفت: «مشکل تنها این نیست که کره شمالی به سلاح اتمی دست بیابد بلکه ممانعت از حصول همه کشورها در شبه جزیره از قبیل کره جنوبی به سلاح اتمی است».

وی افزود: «روسیه از نزدیک در حال کار با همکاران خود از قبیل چین در این موضوع بوده است. مذاکرات شش جانبه باید ازسرگرفته شود. این نظر خوبی نیست که بدون حضور کره شمالی با هم دیدار کنیم. ما نباید اشتباه منزوی کردن یک کشور شبیه به آنچه درباره ایران انجام شد را تکرار کنیم. در ابتدای مذاکرات، ایران از مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور کنار گذاشته شده بود».

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو و پکن خواستار ازسرگیری مذاکرات بین‌المللی درباره کره شمالی هستند.

دیپلمات ارشد روس به موضوعی که اخیرا سبب تنش در روابط این کشور با انگلیس شده هم اشاره کرد؛ تنشی که به دنبال اتهام زنی به ولادیمیر پوتین در قضیه مرگ عامل سابق سرویس اطلاعاتی روسیه در لندن ایجاد شد.

لاوروف تاکید کرد که امکان این موضوع وجود دارد که به خاطر اظهارنظرات و تهمت دولت انگلیس به روسیه در قضیه «لیتویننکو» به دادگاه شکایت کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس