کد خبر 527498
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶

به گفته ریاض حجاب، کری پیامی هشدارآمیز داده و گفته که مخالفان باید همه شرایطی که گوشزد کرده است را بپذیرند و بر اساس آن به ژنو بروند «و الا حمایت ما از شما قطع خواهد شد.»

به گزارش مشرق، اعضای هیئت مذاکره کننده سوری از روز یکشنبه تماس های خود را افزایش داده اند تا شاید بتوانند موضعی یکسان در برابر آن چه «جام زهر» می گویند، اتخاذ کنند. «جام زهر» عبارتی است که ریاض حجاب، هماهنگ کننده اصلی مخالفان سوری بعد از مذاکراتش با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و شنیدن پیشنهادهای او و انتقال آن چه در این ملاقات گذشته به دیگر مخالفان سوری و متحدان آنها گفته است. منظور از جام زهر طرحی است که امریکایی ها اصرار دارند مخالفان به رسمیت بشناسند که شامل تشکیل دولت وحدت ملی، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات با مشارکت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می شود که در مذاکرات ژنو که قرار است ظرف روزهای آینده برگزار شود نیز درباره آن بحث و تبادل نظر خواهد شد.

این در حالی است که نیروهای بشار اسد توانسته اند با حمایت هوایی جنگنده های روسیه پیش روی های قابل توجهی را در جبهه شمالی رقم بزنند و آخرین پناهگاه مخالفان در استان لاذقیه را به تصرف خود در آورند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت که به دولت عربستان نزدیک است، کری به حجاب گفته است که با سرگئی لاوروف، همتای روسی اش به توافق رسیده که در مذاکراتی که قرار است در آن بر سر تشکیل حکومتی با مشارکت حکومت بشار اسد (نه تشکیل دولت انتقالی) و کار برای برگزاری انتخاباتی که بشار اسد نیز بتواند در آن نامزد شود و جدول زمانی ای برای رفتن او از قدرت در نظر گرفته نشود، بر اساس قطعنامه 2254 که در ماه گذشته میلادی با «مجموعه کشورهای حامی» سوریه بر اساس «طرح چهارگانه ایران» صادر شد، شرکت کند. بر اساس این طرح باید آتش بس اعلام شود، حکومت وحدت ملی به وجود بیاید، قانون اساسی تعدیل شود و انتخابات سراسری برگزار شود.

کری همچنین در دیدارش با حجاب از او خواسته که صالح مسلم، رئیس اتحاد دموکراتیک کردستان، و هیثم مناع، رئیس «شورای دموکراتیک سوریه» و قدری جمیل، رئیس «جبهه ملی آزادسازی و تغییر» نیز به هیئت نمایندگی مخالفان اضافه شود یا استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه آنها را به عنوان «مشاور و کارشناس» به نشست ژنو دعوت کند.

هیئتی که در ریاض با کری دیدار کردند شامل حجاب، سالم المسلط، صفوان عکاش، عبدالحکیم بشار و محمد علوش از جیش الاسلام می شد. منابع آگاه به روزنامه الحیات گفتند که این هیئت با هر گونه افزودن اسامی جدید مخالفت کرده و گفته است که همه مخالفان در نشست ریاض نماینده داشته اند و اسامی مذاکره کنندگان در آن جا مشخص شده است. این هیئت همچنین خواستار توقف حملات هوایی روسیه و سوریه و پایان دادن به محاصره شهرها قبل از آغاز مذاکرات شده است. این تقاضاها را کری پیش شرط دانسته و آنها را رد کرده است. به گفته حجاب، کری پیامی هشدارآمیز داده و گفته است که مخالفان باید همه شرایطی که گوشزد کرده است را بپذیرند و بر اساس آن به ژنو بروند «و الا حمایت ما از شما قطع خواهد شد.»

بعد از این دیدار بحث و جدل هایی در درون مخالفان سوری و متحدان منطقه ای و بین المللی شان صورت گرفته که به دنبال آن سه رویکرد مطرح شده است: اول قطع مذاکرات ژنو و ایجاد بسیجی فعال و مخالف علیه «دیکته های امریکا و روسیه». دوم رفتن به ژنو و اتخاذ «مواضعی سرسختانه». سوم ایجاد استراتژی ای تازه با کشورهای منطقه برای «انتقال از انقلاب به جنگ آزادسازی علیه روسیه و ایران در سوریه». مسئولان غربی به هیئت عالی مخالفان سوری توصیه کرده اند که موضعی عقلانی اتخاذ کنند برای این که نمی توانند از آنها برای قطع عملیات صلح دفاع کنند.

در همین رابطه گفته می شود که استفان دی میستورا، نماینده مخالفان سوری قصد سفر به ریاض و استانبول برای دیدار با مخالفان سوری دارد. در حالی که ریاض گفته است که به دلیل اظهاراتی که دی میستورا علیه عربستان ایراد کرده و آن را عامل اصلی سنگ اندازی در پیشرفت کارش دانسته او را عنصر نامطلوب می داند.


منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    جام زهرو پس آمریکایی هاتولیدمیکنن نامردا
  • آشنا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    پیشنهادهای کری همان پیشنهاد ایران در روز اول درگیری در سوریه میباشد . الله اکبر باز هم حرف منطقی ایران به کرسی نشست و دلارهای نفتی اعراب وسلاح غربیها و رذالتهای بعضی دیگر نتوانست در برار منطق ایرانی کاری از پیش ببرد . ماشااله
  • آرمین ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    در قطعنامه صراحتا از عبارت "فرآیند لنتقال سیاسی" صحبت شده،اونوقت شما میگین دولت وحدت ملی نه انتقالی؟؟؟!! عجبا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس