کد خبر 526410
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹

وزرای خارجه آمریکا و روسیه ساعاتی بعد از دیدار کری و پادشاه عربستان، تلفنی در مورد سوریه گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف و جان کری وزرای خارجه روسیه و آمریکا روز شنبه در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات صلح سوریه، تلفنی صحبت کردند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، لاوروف و کری در این تماس توجه ویژه‌ای بر لزوم اینکه «هیئت معارضین واقعا نماینده» جناح‌های مختلف سوریه باشد، داشته‌اند.

طرفین همچنین بر حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود تأکید کرده‌اند.

دو دیپلمات بر این نکته اتفاق نظر داشته‌اند که فرآیند سیاسی در سوریه باید در قالب گروه بین‌المللی حمایت از سوریه، پیش رود.

این گروه دو ماه قبل با مشارکت نزدیک به 20 کشور از جمله آمریکا، روسیه، ایران، عربستان و ترکیه و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه، شکل گرفت.

در بخشی از بیانیه مسکو آمده است: «سران وزارت خارجه دو کشور در ادامه گفت‌وگوهایشان در مورد موضوع سوریه، بر حمایت خود از تلاش‌های استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای برگزاری گفت‌وگو بین نمایندگان دولت سوریه و نیروهای معارض در ژنو طی هفته آینده، برای رسیدن به راهکاری سیاسی، تأکید کرده‌اند.»

بر اساس توافقی که ماه قبل صورت گرفت، قرار بود مذاکرات دولت و معارضین سوری 25 ژانویه برگزار شود،‌ اما آنطور که نشریه فارین پالیسی نوشته، اصرار عربستان بر لزوم محدود شدن هیئت معارضه به گروه‌های مورد قبول ریاض، موجب به تعویق افتادن این مذاکرات شد. گفته می‌شود که این مذاکرات با چند روز تأخیر برگزار می‌شود.

گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و آمریکا ساعاتی پس از آن انجام شد که کری در ریاض با پادشاه عربستان گفت‌وگو کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس