نخستین ماهواره سیستم انتقال داده اروپا (EDRS) یا بزرگراه داده فضایی به منظور واقعی کردن ارتباطات لیزری مبتنی بر فضا هفته آینده به فضا ارسال خواهد شد.

 به گزارش مشرق، این سیستم باقابلیت انتقال 1.8 گیگابایت در ثانیه که به یک کابل فیبر نوری در فضا تشبیه شده، یک مشارکت عمومی-خصوصی بین شرکت دفاعی فضایی ایرباس و سازمان فضایی اروپا است و به عنوان یک سیستم انتقال داده بین پایگاه‌های زمینی، ماهوار‌ه‌ها و هواپیماها عمل خواهد کرد.

نخستین ماهواره انتقال داده موسوم به EDRS-A در روز 28 ژانویه (هشتم بهمن) بر روی یک موشک پروتون از پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان به مدار زمین ثابت پرتاب خواهد شد.

زمانی که این ماهواره در مدار خود بر روی اروپا قرار بگیرد، ارتباطات لیزری بین چهار ماهواره Sentinel-1 و Sentinel-2 برنامه اروپایی رصد زمین کوپرنیک، پهپادها و ایستگاههای زمینی در اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و سواحل شمال شرق آمریکا برپا خواهد کرد.

EDRS-A یک ماهواره یورواستار E3000 است که توسط شرکت دفاعی فضایی ایرباس ساخته شده و توسط شرکت یوتل‌ست اجرایی می‌شود. در قلب این ماهواره یک ترمینال ارتباط لیزری (LCT) با هزینه 500 میلیون یورو قرار دارد که توسط شرکت‌های ایرباس و Tesat Spacecom ساخته شده است. این فناوری به ماهواره اجازه می‌دهد تا 50 ترابایت داده‌های رمزگذاری شده را بطور بلادرنگ در یک روز دریافت کرده و انتقال دهد.

از این سیستم برای انتقال تصاویر، فیلم و سایر داده‌های ماهواره‌ها، پهپادها، هواپیماها و ایستگاههای فضایی استفاده خواهد شد تا ارتباطات سریعتر و کاملتر در زمان وقوع بحران یا بلایای طبیعی امکان‌پذیر شود. علاوه بر آن، این سیستم برای نظارت و شناسایی اطلاعاتی، نظارت دریایی،‌ نظارت محیطی،‌کشاورزی، بلایای طبیعی و پیش‌بینی آب‌وهوا استفاده خواهد شد.

این برنامه با ارسال دومین ماهواره در سال 2017 و سومین مورد در سال 2020 که پوشش جهانی خواهد داشت، توسعه خواهد یافت.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس