هند برای زیر نظر گرفتن رقیب بزرگ منطقه ای این کشور در جنوب ویتنام مرکز عکسبرداری و رد یابی ماهواره ای تاسیس می کند.

به گزارش مشرق، مقامات دولتی هند اعلام کردند این مرکز به ویتنام این امکان را می دهد که از عکس های گرفته شده توسط ماهواره های هند از چین و دریای جنوب چین استفاده کنند.
این اقدام هند باعث نارضایتی چین و گسترش هرچه بیشتر روابط هند و ویتنام به عنوان رقبای چین خواهد شد.

هرچند به گفته مقامات هندی، فعالیت این ایستگاه ،غیر نظامی و برای اهداف کشاورزی ،علمی و محیط زیست است ولی کارشناسان امنیتی معتقدند که تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در عکسبرداری قابلیت استفاده در اهداف نظامی را نیز دارد.

ویتنام با افزایش اختلافات خود با چین در دریای جنوب چین به دنبال دسترسی به اطلاعات پیشرفته و تکنولوژی نظارتی است .

«کلین کوه»، کارشناس امنیت دریایی در دانشگاه بین المللی «اس راجارتنام» سنگاپور گفت: از نظر نظامی این اقدام از اهمیت زیادی برخوردار است. ساخت مرکز نظارت ماهواره ای در ویتنام ضعف های اطلاعاتی ویتنام را برطرف می کند و سطح نظارتی هند را بالا می برد.

سازمان تحقیقات فضایی هند این مرکز نظارت ماهواره ای با هزینه ای بالغ بر 23 میلیون دلار در ویتنام تاسیس خواهد کرد.

برنامه فضایی هند که درسالهای اخیر پیشرفت زیادی کرده است و به طور متوسط هر ماه این کشور یک ماهواره به فضا پرتاب می کند.

هند هم اکنون در جزایر «اندامن» و« نیکوبر» ، «برونئی» و «بیاک» در شرق اندونزی و «موریس» ایستگاههای نظارتی ایجاد کرده است .

کارشناسان نظامی اعلام کردند که با ساخت این مرکز نظارتی ماهواره ای، پایگاههای دریایی چین، فعالیت های گارد ساحلی ،نیروی دریایی و جزایر مصنوعی چین در دریای جنوب چین مورد توجه ویتنام خواهد بود.

هند هم اکنون دارای 11 ماهواره نظارتی زمین دارد.وزارت امور خارجه ویتنام پروژه ساخت مرکز نظارتی ماهواره ای هند را تایید کرده است اما در مورد زمان دقیق عملی شدن این ایستگاه تاکنون خبری منتشر نشده است .

هند در دوره نخست وزیری «نارندرا مودی» علاقه بیشتری برای گسترش روابط نظامی با کشور هایی مانند ویتنام از خود نشان داده است.

هند و ویتنام از گسترس نفوذ چین در منطقه نگران و درحال مدرنیزه کردن ارتش های خود هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس