کد خبر 516490
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳

روسیه در سال 2015 بیشترین پرتاب موشک های فضایی را داشت و در این عرصه در مکان نخست جهانی قرار گرفت و آمریکا که در مکان دوم قرار دارد، هنوز به موتور موشک های روسی وابسته است و تلاش ها برای ساخت موتور موشک های فضایی در این کشور بدون نتیجه بوده است.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعات شرکت دولتی فضایی روسیه موسوم به «روس کاسموس»، روسیه درسال 2015 میلادی 29 موشک ماهواره بر وفضاپیما پرتاب کرد که دو پرتاب ناموفق بود و روسیه در این عرصه در مکان نخست جهانی قرار گرفت.

از این پرتاب ها، 18 مورد از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان، هفت پرتاب از پایگاه فضایی پلستسک در غرب روسیه (متعلق به وزارت دفاع این کشور) و بقیه از یک مرکز فضایی در گینه استوایی انجام گرفت.

در سال 2015 تعداد ماهواره های روسیه در مدار زمین افزایش قابل توجه یافت و 17 ماهواره به بیش از 50 ماهواره این کشور در مدار زمین اضافه شد.

آمریکا در سال گذشته با 19 پرتاب که دو مورد آن ناموفق بود در مکان دوم جهانی قرار گرفت.
در مجموع در سال گذشته در جهان 86 پرتاب فضایی انجام گرفت.

درهمین حال به گزارش رسانه ها، وابستگی فضایی آمریکا به روسیه در سال 2015 هم ادامه داشت و تلاش های ناسا برای رهایی از این وابستگی بی نتیجه بود.

امریکا درسال گذشته بر اساس قرارداد 400 میلیون دلاری با روسیه، فضانوردان و بخش عمده محموله های فضایی خود را با فضاپیماها و موشک های سایوز روسی به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد.

آمریکا در طول چند سال اخیر از موتورهای روسی از نوع «ˈار.د.اس-180»ˈ برای موشک های فضایی خود به منظور پرتاب ماهواره های نظامی استفاده کرده است.

به گزارش رسانه های روسی، آمریکا موضوع ساخت موتورهای موشکی ویژه موشک های اطلس را در خاک خود بررسی می کند تا آن را جایگزین موتورهای روسی سازد اما در سال 2015 نتیجه قابل توجهی در این زمینه به دست نیاورده است.

روسیه آخرین بار در یازدهم دی ماه 1391 قراردادی را برای فروش 30 دستگاه موتور موشک های فضایی به آمریکا امضا کرد.

این قرارداد را مجموعه صنعتی «ˈانرگوماشˈ» روسیه و«ˈلاکهید مارتین» امضا کردند و روسیه متعهد شد 30 دستگاه موتور از نوع آر.دی-180 را به طرف آمریکایی تحویل دهد.

به گزارش رسانه های روسی، پنتاگون قصد دارد مجوز تاسیس شرکت های جدید را برای ساخت موشک های با موتور غیر روسی صادر کند.اما زیانهای ناشی از کنار گذاشتن موتورهای روسی گریزناپذیر است.آمریکا منابع وفناوری های کافی برای تولید موتورهای موشک های فضایی به منظور جایگزینی موتورهای روسی در اختیار ندارد.

این مساله با توجه به تحریم های آمریکا علیه روسیه و اصرار کنگره برای پیوستن بخش فضایی امریکا به تحریم های ضدروسی برای ناسا دردسرآفرین شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس