موشک شرکت آمریکایی 'بلو اوریجینز' برای دومین بار به فضا پرتاب شد و با موفقیت به زمین بازگشت، این نخستین تجربه موفق به کار گیری مجدد یک موشک قابل بازیابی است.

به گزارش مشرق، جف بزوس مالک بلواوریجینز بار دیگر روز جمعه با استفاده از راکت نیوشپرد، یک کپسول را به فضا فرستاد.

بزوس در وبلاگ خود نوشت: این راکت دقیقا همان است که نوامبر گذشته مورد استفاده قرار گرفت که قابلیت استفاده مجدد آن را نشان می دهد.

پرتاب نیوشپرد به فضا در ماه نوامبر، اولین تجربه پرتاب عمودی یک راکت به فضا بود که در نهایت، تمامی عناصر آن از قبیل بوستر و کپسول به آرامی و بدون آسیب به زمین بازگشتند.

براساس این گزارش، تاکنون تمامی پروازهای شرکت بلواوریجینز بدون سرنشین بوده اند، اما مالک این شرکت به ماموریت های سرنشین دار هم نظر دارد.

در ماموریت جدید نیو شپرد در روز جمعه، این موشک به نقطه اوج 333 هزار و 582 پایی (101 هزار و 7 کیلومتری) رسید و سپس کپسول و بوستر هر دو برای بازیابی و استفاده مجدد به آرامی به زمین بازگشتند.

یکصد کیلومتر به عنوان مرز رسمی فضا در نظر گرفته شده است. گرچه نیو شپرد به سرعتی نمی رسد که سیستم آن بتواند در مدار باقی بماند اما به گفته بوزس، بلواوریجینز در حال کار روی مجموعه راکت هایی است که این امر را محقق سازند.

مقوله پرتاب موشک اکنون وارد عصر جدیدی شده است و طراحان تلاش می کنند سیستم هایی را که از دیرباز یک بار مصرف بودند، قابل استفاده مجدد بسازند.

در ماه دسامبر،'الن ماسک' موسس شرکت 'اسپیس ایکس' موفق شد که بوستر راکت فالکون خود را پس از در مدار قرار دادن محموله ماهواره آن، روی زمین فرود آورد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن از اصفهان ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    لطفا اصلاح کنید، 101 هزار و 7 متر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس