در مراسم کنگره شهدای فیلم و سینما از دو تن از کارگردان‌های سینمای دفاع مقدس در غیاب آن‌ها تقدیر شد.

به گزارش مشرق، در مراسم کنگره شهدای فیلم و سینما با عنوان جاودانه‌های نور و تصویر که شامگاه دوشنبه 28 دی ماه در سالن کوثر صدا و سیما برگزار شد از ابراهیم حاتمی کیا و فرج الله سلحشور که هرکدام به دلیلی در سالن حضور نداشتند تقدیر به عمل آمد. همچنین در کنگره جاودانه‌های نور و تصویر که زیرمجموعه کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند است از خانواده 6 شهید هنرمند در عرصه فیلم و سینما و 4 کارگردان سینمای دفاع مقدس تقدیر شد.

در ابتدای این مراسم محمود عاطفی، رییس سازمان بسیج صدا و سیما و رییس کنگره شهدای فیلم و سینما به بیان سخنانی درباره اهداف برگزاری این کنگره و اهمیت تقدیر از شهدا پرداخت.

عاطفی ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: شهادت بالاترین هنر آدمی است که برترین سرمایه دنیایی خویشتن را نثار آرمانی می‌سازد. او معتقد است زنده ماندن و بارورشدن به سود بشریت است. اولین همت شهیدان این است که به نام انسانیت قیام می‌کنند. هنگامی که به نام هنرمندان شهید می رسیم یقین می‌یابیم که پذیرش شهادت و جهاد در راهی که منجر به آن می شود از سر آگاهی و اراده روشن بوده است و این ارزش عمل آن‌ها را دو چندان می‌کند.

رییس بسیج صدا و سیما با اشاره به کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند افزود: این کنگره ملی بازنمایی از تلالو ستاره‌های همیشه درخشان است که هر جویای حقیقتی می تواند راه خود را با توجه به آن بیابد و این درست همان نیازی است که در فضای امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

او در ادامه با اشاره به هنرمندانی که اخیرا در شبکه‌های ماهواره‌ای شروع به فعالیت کرده‌اند خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز برخی روشنفکران و هنرمندنمایان با دادن آدرس غلطی از آزادی این مفهوم ارزشمند، چنان آن را تعریف می کنند که چیزی جز لاابالی گری از آن استنتاج نمی شود.

عاطفی متذکر شد: بر کسی پوشیده نیست پولی که امروز در شبکه‌های معاند خرج می شود پول خون ملت‌های مسلمان زیر ظلم است و چگونه است که افرادی جیره خوار این شبکه‌ها می‌شوند و هنر خود را به قیمت مظلومیت ملت‌های مسلمان می‌فروشند.

او با اشاره به کنگره جاودانه‌های نور و تصویر یادآور شد: تقدیر و یادآوری شهدای هنرمند استعانت از خون شهدایی است که چراغ راه ما برای تحقق منشور انقلابی است.

رییس کنگره جاودانه‌های نور و تصویر با اشاره به هنرمندان شهید گفت: هنری که در پی تجلی بخشیدن به مفهومی از آزادی است قطعا نمی‌توان آن را در سفره حرام بیگانگان جستجو کرد. امروز مقام شهدای هنرمند مقام انسان‌هایی است که با درک دقیق رسالت انسانی به تبیین هنر متعالی پرداخته‌اند. آنان هنرمندانی بودند که نسبت به گره‌های کور اجتماعی و سیاسی جامعه خود بی تفاوت نبودند و در بیان حق مظلوم به شیوه هنری از هیچ اقدامی مضایقه نکردند.

عاطفی با اشاره به هنرمندان عرصه سینما افزود: امروز در کشور هنرمندانی معتقد هستند که هنری که نتواند صدای مظلومیت مردم زیر ظلم را به گوش جهانیان برساند هنر نیست بلکه توهم است. کم نداریم هنرمندانی که با قلبی سرشار از محبت و ارزش‌های انسانی می کوشند قدمی در راه سعادت آدمی بردارند.

او اظهار کرد: کنگره شهدای هنرمند در پی ارائه الگوهای درست از سبک زندگی شهادت طلبی، تحلیل از فرهنگ صبر و استقامت و همچنین اهمیت به تقدیر از خانواده شهدای هنرمند و یادآوری رسالت هنر هنرمندان بر تبیین فرهنگ شهادت با هدف الگوسازی است که بی گمان این موضوع‌ها بخش هایی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی است.

ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان کنگره جاودانه‌های نور و تصویر بود که به بیان سخنانی درباره مقام شهادت و ارزش هنرمندان شهید پرداخت.

وی سخنانش را این گونه آغاز کرد: این دو هزار شهید که با الهام از آموزه های حیات بخش اسلام به قله‌هایی از کمال دست یافتند و با خلق آثار ارزشمند خویش گام بلندی برای فهم آموزه‌های دین برداشتند. در تبیین معنای واقعی هنرمند اهل نظر دیدگاه‌های گوناگونی را مطرح می‌کنند.

او با اشاره به شهید مرتضی آوینی ادامه داد: در تعریف انسان هنرمند همان طور که در قرآن و آموزه‌های دینی گفته شده است انسانی است که در مسیر فطرت برای فهم معارف و آموزه‌های دین قدم برداشته است. انسان فرهیخته‌ای که خویشتن را به آموزه‌های دین، قرآن و اهل بیت آراسته ساخته است. مردان و زنانی که از این قدرت و توان برخوردارند و خویشتن را به آن آراسته‌اند.

نایب رییس مجلس با اشاره به هنرمندان در عرصه‌های مختلف ادامه داد: ویژگی دوم انسان هنرمند این است که آنچه را یافته در معرض فهم دیگران نیز قرار دهد. بهترین انسان در نگاه قرآن هنرمندی است که شهید آوینی معرفی‌گر آن است. هنرمندی که می‌تواند فهم صحیحی از دین داشته باشد و آن را درست ارائه دهد و به تصویر بکشد.

ابوترابی با اشاره به کنگره شهدای فیلم و سینما متذکر شد: یکی از برکات و دستاوردهای ارزشمند این گونه اقدامات سازنده این است که با چهره‌های شایسته و فرزانه آشنا شویم و این مراسم هم ما را با چهره‌های ماندگار فیلم و سینما آشنا می کند و این انگیزه را در ما ایجاد می کند که در راه به دست آوردن خصایص ارزشمند آنان قدم برداریم.

او با بیان اینکه امروز در عرصه خلق آثار هنری به ویژه حوزه فیلم و سینما نیازمند حضور نویسندگان، کارگردانان و چهره‌های هوشمند هستیم افزود: این افراد باید دغدغه اصلاح جامعه را داشته باشند و با آثاری که خلق می کنند در مسیر سطح ارتقا سلامت جامعه قدم بردارند.

در بخشی از این مراسم با حضور جمال شورجه، قاسم زارع، کامران ملکی، فرهاد بشارتی، کوروش زارعی، نرگس آبیار، آرش معیریان، عباس رافعی و جواد اردکانی که از هنرمندان و فعالان عرصه دفاع مقدس هستند از 6 شهید هنرمند تقدیر کردند.

شهید بزرگ زاده، شهید کریمی موید، شهید هادی، شهید آریایی، شهید شاهمرادی و شهید فلاحت‌پور از 6 شهید هنرمندی بودند که خانواده‌هایشان در کنگره شهدای فیلم و سینما تقدیر به عمل آمد. ضمن تقدیر از خانواده این 6 شهید هنرمند آثاری که این هنرمندان خلق و یا در آن ایفای نقش کرده بودند برای حاضرین در مراسم پخش شد.

در بخش دیگری از کنگره جاودانه‌های نور و تصویر خانواده شهدای هنرمند به روی صحنه آمدند تا از 4 هنرمند که در عرصه سینمای دفاع مقدس فعالیت داشتند تقدیر کنند.

ابراهیم حاتمی کیا، نرگس آبیار، محمد حسین مهدویان و سید محمدحسن حسینی 4 هنرمندی بودند که در این مراسم از آن‌ها تقدیر به عمل آمد. کامران ملکی به نمایندگی از ابراهیم حاتمی کیا که نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند، به روی صحنه آمد و تقدیرنامه او را دریافت کرد.

او در سخنانی کوتاه اظهار کرد: ابراهیم حاتمی کیا سلام گرم و صمیمانه خودش را به همه تقدیم کرد و ضمن تشکر از همه برگزارکنندگان این مراسم عذرخواهی خود را بابت الزام حضور برای میکس فیلم خود در استودیو که روزهای پایانی خودش را سپری می کند ابلاغ کرد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 که از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم بود در سخنانی کوتاه گفت: من به خاطر ساخت فیلم شیار 143 این افتخار را داشتم که در خدمت خانواده‌های شهید و مادران شهید زیادی باشم و فکر می کنم جای این کنگره واقعا خالی بود. خوشحالم که این‌جا حضور دارم.

محمدحسین مهدویان کارگردان سریال آخرین روزهای زمستان که درباره زندگی شهید حسن باقری بود از دیگر هنرمندانی بود که نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند. سید محمدحسن حسینی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما که در سوریه جانباز شد از دیگر هنرمندانی بود که در کنگره شهدای فیلم و سینما از او تقدیر به عمل آمد.

در کنگره شهدای فیلم و سینما از فرج الله سلحشور که این روزها در بستر بیماری است تقدیر شد. پسر این کارگردان سینمای ایران به نیابت از فرج الله سلحشور به روی صحنه آمد. ضمن تقدیر از فرج الله سلحشور بخشی از فیلم پرواز در شب به نقش آفرینی سلحشور و کارگردانی رسول ملاقلی پور برای حاضران در مراسم پخش شد.

همچنین در این مراسم از محمد داودی که از فیلمبرداران دوران دفاع مقدس بود و توانست با دوربین خودش 11 سرباز عراقی را اسیر کند تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم همچنین از پوستر مجموعه قرارگاه بی قرار که قرار است سال 95 روی آنتن صدا و سیما برود رونمایی شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس