کد خبر 521340
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

تلاش ژاپن برای تقویت قوای نظامی، عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات نظامی را متوجه این کشور کرد و گزارش ها حاکیست که ژاپن در سال های اخیر در این زمینه گوی سبقت را از برخی کشورها ربوده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه چینی روز دوشنبه با دادن این لقب به کشور ژاپن، در گزارشی اعلام کرد که واردات و خریدهای تسلیحاتی فراوان این کشور بخصوص در سه سال اخیر که «شینزو آبه» سکان هدایت این کشور را به دست گرفت، افزایش چشمگیری یافته است.

گزارش یادآور می شود، در همین بازه زمانی است که توکیو بیشترین هزینه ها را صرف خرید تسلیحات نظامی کرده و مدرنترین و بیشترین تجهیزات را نیز بدست آورده است.

از سوی دیگر آمارها حکایت از آن دارد که این کشور در طول یک دهه یعنی از سال 2002 تا 2012 میلادی با صرف 170 میلیارد دلار، در میان 170 کشور دنیا بزرگترین وارد کننده تسلیحات بوده است.

همین کشور اعلام کرده است که در حال خریدهای تسلیحاتی موشکی و هوایی از جمله جنگنده های «اف 35» آمریکا و امضای قراردادهای ساخت زیردریایی با استرالیا است.

آمارها همچنین نشان می دهد که خریدهای تسلیحاتی که ژاپن در آن یک دهه انجام داده از کل واردات تسلیحاتی انگلیس و کره جنوبی هم بیشتر بوده است.

ژاپن از لحاظ قابلیت های نظامی خود، در میان پنج کشور برتر دنیا قرار دارد و قادر به ساخت جنگنده های نسل سوم و تسلیحات موشکی پیشرفته، ناوشکن و تانک است.

همین موضوع باعث شده است تا روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین از این حجم بالای خرید تسلیحاتی ژاپن ابراز تعجب کند و انگشت اتهام را به سوی این کشور نشانه رود.

این نشریه می نویسد: کشوری که دم از صلح می زند چرا باید این میزان خرید تسلیحاتی انجام دهد و از بزرگترین خریداران سلاح در دنیا باشد. این مسئله نیات صلح طلبانه مقام های ژاپن را مورد تردید قرار داده است.

رسانه چینی تاکید می کند که با توجه به این خریدها مشخص است که قابلیت های نظامی ژاپن امروز بسیار فراتر از آن است که این کشور بخواهد تحت عنوان دفاع از خود مدعی داشتن آن شود.
در این گزارش آمده است که در کنار این خریدهای تسلیحاتی پارلمان و دولت ژاپن لایحه اعزام نیرو به خارج از مرزهای این کشور را برای اولین بار پس از 70 سال از جنگ جهانی دوم تصویب کرده اند که به شدت مایه نگرانی است.

گزارش رسانه چینی نشان می دهد که ژاپن در حال تغییر نقش خود و تبدیل شدن به یک کشور مداخله جو است که این می تواند به مناقشه و جنگ بینجامد.

این درحالیست که توکیو هم مدعی است به دلیل بالا رفتن هزینه های نظامی چین و افزایش تهدیدهای ناشی از این کشور و همینطور منازعات ارضی با روسیه لازم است ارتش توانایی مالی بیشتری داشته باشد.

روزنامه «ژاپن تودی» اخیرا در گزارشی میزان بودجه نظامی ژاپن را که استفاده از آن از ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) سال 2016 آغاز می شود و برای استقرار نظامیان در مناطق مختلف دریای شرقی هم مورد بهره برداری خواهد بود 5 تریلیون و 90 میلیارد «ین» (41 میلیارد و 341 میلیون و 780 هزار و 376 دلار) برآورد کرده است.

«جویونگ شینگ» استاد دانشگاه امور خارجی چین می گوید: ژاپن با آمریکا همکاری نظامی نزدیکی در منطقه دارد و از این کشور خریدهای تسلیحاتی زیادی انجام می دهد که مایه نگرانی پکن است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که ژاپنی ها به جای برافراشتن نمادین پرچم صلح، چهره واقعی نظامی این کشور را به جهان نشان دهند.

چین و ژاپن علاوه بر مناقشات ارضی، دارای اختلافات تاریخی نیز هستند که این موضوع بیشتر به دوران جنگ جهانی دوم میان دو کشور مربوط می شود.

اختلاف نظر در خصوص جزایر دریای شرقی چین و کشتار مردم چین در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ارتش امپراتوری ژاپن از مهمترین مناقشات تاریخی دو کشور به حساب می آید.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اصلاحات ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    جااااانم چین و روسیه آچمز شدند . چه حالی می ده مسکو با بمب اتم بخار بشه . از کله ی چینی ها کله مناره درست کنیم
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    ژاپن که قصد حمله نداره به اندازه کافی تو جنگ جهانی خسارت دیده بیشتر بخاطر امنیت کشورشه مجبوره بهتر از کشورهایی باشه که واسش تهدید محسوب میشن نمیتونه که بشینه نگاه کنه و اونا روز بروز قدرتمند بشن واسه آیندش خطرناکه شاید در آینده با امریکا و دیگر کشورهای دوستش دچار اختلاف بشه دقیقا داره همه چیزو از الان پیش بینی میکنه و خودشو آماده می کنه...
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه قرار باشه کشوری با بمب اتم بخار بشه اولین کشور امریکای پلید و وحشیه نه روسیه و چین...
  • میم ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    چقدر اصلاحات رو زیبا معرفی کردی. دقیقا منظور نویسنده از: "وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که ژاپنی ها به جای برافراشتن نمادین پرچم صلح، چهره واقعی نظامی این کشور را به جهان نشان دهند." همین بود. آفرین!! چقدر شما اصلاحاتیا دوست دارین ایران هم مثل ژاپن بشه: بله قربان گویی که براشون هزینه کنه و در عوض، بعنوان جایزه حاضر هستن بهش اسلحه "بفروشن" و پولش رو بگیرن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس