کد خبر 513892
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰

کابینه ژاپن به خرید پیشرفته ترین تجهیزات نظامی این کشور از آمریکا با تصویب یک بودجه کلان و به دلیل آنچه نگرانی از تهدیدهای نظامی فزاینده چین خوانده شده است، رای مثبت داد.

به گزارش مشرق، با تصویب این لایحه دولت ژاپن می تواند برای تقویت نیروی هوایی خود از آمریکا هواپیماهای شناسایی و جنگنده های «اف 35» خریداری کند.

توکیو می گوید که در حال تقویت اتحاد نظامی با آمریکا و افزایش تبادلات نظامی دو کشور است و با انتشار یک سند دفاع ملی؛ از علت های اصلی آن را نگرانی از توسعه نظامی چین در منطقه دانسته است.

پکن و توکیو بر سر تملک بر جزایر دریای شرقی و برخی از مناطق دریای جنوبی چین اختلاف نظر جدی دارند و همین مسئله خطر رویارویی میان آنها را از سال 2012 میلادی به این طرف افزایش داده است.

بودجه ملی ژاپن برای سال مالی که از اردیبهشت ماه آینده آغاز می شود 96 هزار و 700 میلیارد ین است که مبلغی بالاتر از 800 میلیارد دلار می باشد و از این رقم نزدیک به 5 هزار و 100 میلیارد ین یعنی در حدود 41 میلیارد دلار برای این خرید نظامی اختصاص داده شده است.

آمار منتشر شده از سوی تارنمای «ژاپن تودی» نشان می دهد که از سال جاری میلادی بودجه ارتش این کشور هر سال یک و نیم درصد افزایش خواهد یافت.

تا قبل از سال 2012 میلادی که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن قدرت را در دست بگیرد این بودجه هر سال کمتر می شد اما «آبه» گفته است که آن دوران دیگر پایان یافته است.

بخصوص پس از آنکه سه ماه قبل دولت و پارلمان ژاپن لایحه اعزام نیروی نظامی به عملیات فرامرزی پس از 70 سال را تصویب کردند دولتمردان این کشور به رهبری «آبه» بر افزایش بودجه ارتش تاکید ورزیده اند.

این مسئله موجب اختلافاتی در داخل ژاپن شده است و مخالفان می گویند که تقویت این روابط نظامی ممکن می تواند ژاپن را بخاطر آمریکا وارد جنگی ناخواسته کند.

ژاپن قصد دارد از افزایش بودجه برای خرید ناوشکن های «آجیس» و زیردریایی ها و کشتی های دارای موشک های هدایت شونده، سامانه های موشکی و پهپادهای مدل گلوبال «هاوک» استفاده کند.

در چین اما «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور از اقدامات ژاپن و تنش زایی های این کشور به شدت انتقاد کرده و گفته است: فکر می کنیم بهتر است ژاپن از تاریخ و گذشته های نادرست درس عبرت گرفته و در مسیر صلح حرکت کند.

وی به دنبال آنکه ژاپن تحرکاتی برای تقویت حضور خود در دریای شرقی انجام داد، این مطلب را عنوان کرد و خواستار آن شد که توکیو به تعهداتش برای حراست از صلح و امنیت منطقه پایبند باشد.

نزدیک به 50 هزار نظامی آمریکایی که نیمی از آنها در اوکیناوا بسر می برد، در ژاپن مستقر هستند که دولت ژاپن برای حضور آنها سالانه 193 میلیارد «ین معادل تقریبی یک میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    نمی دونم چرا از ژاپنی‌ها خوشم میاد
  • مجید ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    1 0
    چین از قدرت ژاپن وحشت داره چون ژاپنیا نسبت به کشورشون تعصبی مانند ساموراییا دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس