کد خبر 524312
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

با وجود آنکه ترکیه اخیرا از نیت خود برای ساخت موشکی بالستیک تهاجمی خبر داده و گفته که برای یک کشور تنها داشتن موشک‌های دفاعی کافی نیست، به نظر می‌رسد ائتلاف نظامی ناتو از این طرح آنکارا احساس نگرانی می‌کند.

به گزارش مشرق، مقام‌های ناتو تردید دارند که تصمیم ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف برای دستیابی به چنین سلاح‌هایی دارای توجیه راهبردی باشد. این ائتلاف اکنون از این بابت که ترکیه ممکن است تبدیل به یک "عضو خودسر" شود نگران است.

یکی از سفرای ناتو در آنکارا به وب سایت دینفس نیوز گفت: از دیدگاه ناتو این گیج کننده است که ترکیه به عنوان همپیمان این ائتلاف خواهان دستیابی به قابلیت‌های موشکی تهاجمی باشد.

وی ادامه داد: ترکیه بخشی از یک چتر امنیتی است. ما اطمینانی از اینکه تلاش ترکیه برای دستیابی به موشک‌های تهاجمی دارای توجیه راهبردی باشد نداریم هرچند که ترکیه از تلقی‌های مشروعی در خصوص افزایش تهدید نظامی در منطقه خود خبر داده است.

از سوی دیگر یکی دیگر از سفیران اتحادیه اروپا در آنکارا نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده و گفت که اقدام ترکیه برای به کارگیری سیستم‌های تهاجمی ما را دچار سردرگمی کرده است.

وب سایت دیفنس نیوز به نقل از این مقام نیز گزارش داد: چنین بلندپروازی‌هایی می‌تواند به تنش‌های منطقه‌ای دامن بزند بروز رقابت موشکی میان یک عضو ناتو و دیگر کشورها نظیر ایران به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود.

همچنین این بلندپروازی‌های ترکیه میان دیگر کارشناسان نیز در خصوص احتمال خودسر شدن دولت این کشور نگرانی به وجود آورده است.

یک کارشناس امور ترکیه مستقر در لندن گفت: موشک‌های بالستیک برخی معایب نظیر فقدان دقت را دارند. چنین موشک‌هایی به آسانی قابل رهگیری هستند. از طرفی کلاهک محدود آنها نیز مشکل دیگری را به وجود می‌آورد. در مقام مقایسه یک جنگنده مدرن می‌تواند چهار یا پنج برابر بیشتری از یک موشک بالستیک مهمات حمل کرده و یک ابزار راهبردی سریع‌تر محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: اغلب کشورهای خودسر هستند که به جای جنگنده، موشک‌ها را ترجیح می‌دهند زیرا با این کار قادر به شلیک سلاح‌های شیمیایی، هسته‌ای و بیولوژیکی خواهند بود.

وی افزود: ترکیه یک کشور خودسر نیست و اکنون برای ما عجیب است که به دنبال بلندپروازی‌ برای توسعه سیستم‌های موشکی تهاجمی است.

در هفتم ژانویه اسماعیل دمیر، مقام ارشد تامین نظامی ترکیه بر طرح کشورش برای دستیابی به موشک‌های تهاجمی تاکید کرد.

وی مدعی شد: برای یک کشور دشوار است که تنها با موشک‌های دفاعی بازدارندگی به وجود آورد. به همین دلیل است که ما باید همچنین سیستم‌های موشکی تهاجمی را نیز به دست آوریم.

این مقام ترک گفت: سیاستمداران ترکیه تصمیم گرفته‌اند که آنکارا باید به چنین قابلیت‌های موشکی دست پیدا کند اما اینکه چطور و به چه قیمتی به آن دست پیدا کند هنوز در دست بررسی است.

در ماه نوامبر نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تلویزیون این کشور گفت: ترکیه باید راهبرد تولید داخلی موشک‌های دوربرد را با قابلیت‌های تهاجمی و برد حدود سه هزار کیلومتر در پیش بگیرد.

اوایل نوامبر ترکیه مناقصه 44 / 3 میلیارد دلاری برای دستیابی به سیستم‌های دفاع هوایی برگزار کرد و برای انجام آن یک پیمانکار چینی را انتخاب کرده بود که قرار داد لغو شد.

انتخاب این پیمانکار چینی از سوی ترکیه انتقادات گسترده آمریکا و ناتو را از این کشور در پی داشت. سیاستمداران اذعان می‌کنند ترکیه در مراحل اولیه چنین برنامه‌ای نیازمند دانش کشورهای خارجی است. اسماعیل دمیر بدون نام بردن از کشور خاصی به منظور کمک به این برنامه در عین حال این امکان را که گزینه چین برای آن انتخاب شود رد نکرد.

رسانه‌های ترکیه گمانه زنی کرده‌اند که آنکارا به احتمال بسیار زیاد برای توسعه موشک‌های راهبردی خود به سراغ چین خواهد رفت.

نشریه تودی زمان ترکیه در گزارشی نوشت: علت این مساله آن است که همپیمانان ترکیه از برقراری همکاری با آنکارا به منظور کمک به توسعه موشک‌های دوربرد این کشور خودداری خواهند کرد.

این گزارش تصریح کرد که این اقدام ترکیه نمایانگر تغییر چشمگیری در سیاست دفاعیه این کشور برای دستیابی به سلاح‌های غیر تهاجمی خواهد بود.

در این گزارش آمده است به نظر می‌رسد ترکیه دیگر برای مقابله با هرگونه تهدید علیه خود صرفا متکی به چتر امنیتی ناتو نیست و به دنبال آن است که در صورت لزوم تنها عمل کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس