کد خبر 516986
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸

دبیر کل سابق ناتو در مقاله‌ای نوشت: تنش بین روسیه و ترکیه به ضرر جایگاه و موضع آنکارا در سوریه است و ترکیه اگر می‌خواهد روابط خود را با اتحادیه اروپا بهبود بخشد، باید نقش فعالتری در مقابله با داعش داشته باشد.

به گزارش مشرق، خاویر سولانا دبیر کل سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، در مقاله ای در وبسایت "پروجکت سیندیکت"، نوشت: تنش بین روسیه و ترکیه به ضرر جایگاه آنکارا در سوریه بوده است، در عین حال، اگر ترکیه می خواهد روابط خود را با اروپا ارتقا دهد، باید این مساله را در موضع خود نشان دهد و نقش فعالانه تری در مقابله علیه داعش ایفا کند.

وی در ادامه افزود: مشکل ترکیه این است که منافعش تنها محدود به متوقف کردن داعش یا حتی سرنگونی بشار اسد از قدرت در سوریه نمی شود. آنکارا همچنین قصد دارد نسبت به این مساله مطمئن شود که گروه های کرد مثل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، که اتحاد نزدیکی با حزب کارگران کردستان پ ک ک دارد، نمی تواند کنترل خود بر اراضی سوریه را چه الان چه بعد از جنگ، تثبیت نماید.

سیاستمدار اسپانیایی و دبیر کل سابق ناتو تصریح کرد: از تابستان، یعنی زمانی که چند مورد خشونت شدید عملا موجب از بین رفتن آتش بس دو ساله بین پ ک ک و دولت ترکیه شد، تنش ها و درگیری های مسلحانه در ترکیه آغاز شده و تنش های سیاسی داخلی از جمله برگزاری دو انتخابات پارلمانی ظرف مدت تنها 6 ماه، اوضاع ترکیه را پیچیده تر کرده است.

مخالفت ترکیه با قدرت گرفتن کردها نیز به عامل مهمی در تنش در روابط آنکارا و متحد سنتی آن یعنی واشنگتن شده است. آمریکا بر این باور است که کردها تنها نیروی زمینی موجود و توانمند هستند که قادر به مقابله با تروریست های داعش می باشند.

سولانا در این مقاله افزود: خصومت بین دولت ترکیه و پ ک ک در نهایت به ضرر منافع ترکیه در روند مذاکرات صلح سوریه خواهد بود. 2 عامل می تواند موضع ترکیه را به عنوان متحد مهم آمریکا و اروپا در منطقه تقویت کند: بهبود روابط با کردها و حرکت به سوی حل و فصل اختلافات با قبرس. در روند صلح سوریه، تصمیمات ترکیه می تواند موجب پیشبرد یا متوقف شدن حل و فصل بحران شود.

دبیر کل سابق ناتو نوشت: شکست داعش هنوز یک اولویت مهم است. این مساله نیازمند مداکره با روسیه است، چیزی که اتحادیه اروپا آن را به رسمیت شناخته است. از زمانی که حملات تروریستی پاریس اتفاق افتاده، تلاش ها برای تقویت همکاری علیه تروریسم ، شامل همکاری بین فرانسه و روسیه، تشدید شده است. اگر ترکیه می خواهد روابط خود را با اتحادیه اروپا ارتقا دهد، باید در این زمینه مشارکت کند.

روابط روسیه و ترکیه پس از سرنگونی یک فروند جنگنده روسی توسط هواپیماهای جنگی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه، متشنج شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    دبیر کل سابق یعنی کشک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس