سیاست خبری بی‌بی‌سی و رسانه‌های دیگر، در مسیری مشخص حرکت می‌کند و تلاش می‌شود نشان دهند که مخالفان داخلی این کشور صرفاً شیعیان هستند در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد 90 درصد از 30 هزار زندانی سیاسی عربستان، سنی هستند.

گروه بین‌الملل مشرق- شنبه 12 دی، شبکه العربیه در خبری فوری اعلام کرد وزارت کشور عربستان از اجرای حکم اعدام 47 نفر از اشخاصی خبر داد که مدعی شده تروریست هستند. وزارت کشور عربستان نیز اعلام کرد شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه از جمله اعدام‌شدگان است. وی به اتهام واهی اقدامات تروریستی از سوی عربستان اعدام شد.

شبکه المیادین در خبری فوری به نقل از برادر آیت‌الله نمر اعلام کرد: امیدواریم واکنش‌ها در سطح این حادثه فجیع و دردناک باشد و از اقدامات مسالمت‌آمیز فراتر نرود. دادگاهی در عربستان 23 مهر 93 با مطرح کردن اتهامات ادعایی «فتنه انگیزی در کشور» حکم اعدام آیت‌الله نمر را صادر کرد.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در این خصوص با «مسعود شجره» مؤسس کمیسیون حقوق بشر اسلامی (IHRC) در سال 1997 در لندن گفتگو کرده است.

سؤال:: به نظر شما آیا اعدام شیخ نمر قابل‌پیش‌بینی بود؟ آیا این اتفاق، تعمداً زمانی رخ داد که دنیا در تعطیلات کریسمس بود؟

اعدام یکی از علمای شیعه که تمام زندگی خود را وقف مردم عربستان کرده و یک مبارز علیه ظلم و بی‌عدالتی بود، یک فاجعه بزرگ برای تمام انسانیت است. برخی کشورها از فرصت کریسمس برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی خود و ارتکاب جنایت سوء استفاده می‌کنند تا اقدام آن‌ها از انظار رسانه پنهان بماند. به نظر می‌رسد عربستان هم تلاش داشته همین کار را انجام بدهد.

با این حال، به نظر من، یکی از دلایل اصلی اقدام عربستان سعودی به اقدام شیخ نمر این است که کشورهای غربی چراغ سبز به عربستان نشان داده‌اند تا رژیم این کشور هم مردم خود را به قتل برساند، هم در خارج از این کشور مانند یمن، به کشتار جمعی مردم دست بزند، و هم از اقدام به تأمین و تجهیز گروه‌های تکفیری از لحاظ سلاح و ایدئولوژی کند.

عربستان سعودی از طرفی اقدام به جنایت و کشتار می‌کند و از طرف دیگر، کشورهای غربی به رژیم این کشور کمک می‌کنند تا در کمیته‌های حقوق بشر در ژنو شرکت داشته باشد. این نمونه‌ها کاملاً نشان می‌دهد که غرب در خصوص مسائل حقوق بشری و جنگ با تروریسم، چه‌قدر جدیت دارد.

سؤال:: فکر می‌کنید واکنش رسانه‌های دنیا به اقدام شیخ نمر چه خواهد بود؟

متأسفانه پوشش‌های خبری که من تا کنون از بی‌بی‌سی و رسانه‌های دیگر دیده‌ام، در مسیری مشخص حرکت کرده است. عربستان تلاش می‌کند نشان دهد که مخالفان داخلی این کشور صرفاً شیعیان هستند. این در حالی است که تحقیقات ما نشان می‌دهد 30 هزار زندانی سیاسی در عربستان وجود دارد که 90 درصد از آن‌ها، سنی هستند. عربستان به هم‌راه رسانه‌های غربی، بسیار علاقه‌مندند که نشان دهند به غیر از عده‌ای شیعه، دیگر مخالفی علیه رژیم این کشور وجود ندارد.

خبرگزاری‌های جهان و به طور خاص بی‌بی‌سی هم تلاش می‌کنند تا اعدام شیخ نمر را یک تقابل شیعه-سنی تعریف کنند و آن را به مسئله‌ای میان ایران و عربستان نسبت دهند. می‌گویند ایران و عربستان با هم مشکل دارند و اعدام شیخ نمر هم اقدامی در همین راستا بوده است. واقعیت این است که تلاش‌های شیخ نمر در جهت توسعه مردم‌سالاری در عربستان بود تا مردم این کشور بتوانند به حق و حقوق خودشان برسند.

این‌که یک خانواده سلطنتی مانند مافیا مردم یک کشور را کنترل کند، هم به ضرر مردم عربستان است و هم به ضرر مردم منطقه. شما ببینید چه‌قدر انسان در بحرین از ظلم عربستان رنج می‌کشند. چه‌قدر انسان در یمن به خاطر ستمگری عربستان کشته شده‌اند. همین‌طور مردم سوریه که اکنون درگیر تروریست‌های تحت حمایت عربستان هستند. رسانه‌های جهان هم در پوشش جنایات عربستان همان سازی را می‌زنند که عربستان برایشان کوک می‌کند.

سؤال:: آیا ارتباطی میان کشتار شیعیان نیجریه و دست‌گیری شیخ زکزاکی از یک طرف و اعدام شیخ نمر از طرف دیگر وجود دارد؟

اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که از تابستان سال گذشته، سفارت‌های عربستان سعودی فشار زیادی روی دولت نیجریه آورده بودند تا فاجعه کشتار شیعیان این کشور اتفاق بیفتد. این اطلاعات اکنون وجود دارد که عربستان از طریق سفارت‌هایش در بسیاری از کشورها تلاش می‌کند تا جنگی فرقه‌ای به وجود بیاورد: در مالزی، اندونزی، سوریه، عراق و غیره. راهی برای جلوگیری از این فاجعه بین‌المللی وجود ندارد، جز این‌که مسلمانان جهان بیدار شوند.

سؤال:: مقام معظم رهبری طی سخنرانی خود درباره اقدامات حاکمان جدید عربستان اعلام کرده بودند که این حاکمان، بی‌تدبیر و بی‌تجربه هستند. آیا می‌توان اقدام شیخ نمر را هم یکی از این بی‌تدبیری‌ها دانست؟ آیا عربستان هزینه این اقدام را خواهد پرداخت؟

سعودی‌ها صددرصد هزینه این اقدامشان را خواهند پرداخت. خون شهدا هیچ‌وقت پای‌مال نخواهد شد. در عین حال، مسئله اصلی این است که ما چه اقدامی در راستای وظایف خود برای احقاق حقوق مظلومانی مانند شیخ نمر انجام می‌دهیم. ما به یک بیداری بین‌المللی میان مسلمانان نیاز داریم.

سؤال:: اقدام شیخ نمر در حالی اتفاق می‌افتد که هفته وحدت هنوز تمام نشده است. اعدام یک شیخ شیعه در هفته وحدت، چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

هفته وحدت امیدی برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان در جهان است. اگر ما بتوانیم سبک زندگی حضرت رسول را در این دنیا پیاده کنیم، جهان به مکانی ایده‌آل برای زندگی تبدیل خواهد شد. پیام این هفته می‌تواند مسلمانان سراسر دنیا را با هم متحد و علیه فتنه‌گران پیروز کند.

سؤال:: یک خبرنگار آمریکایی در شبکه توئیتر خود نوشته که اعدام شیخ نمر به دلیل شکست سیاست‌های عربستان در یمن، سوریه و عراق بوده است. نظر شما چیست؟

عربستان در حال تلاش است تا افکار عمومی را از شکست‌هایی که متحمل شده است، منحرف کند و بیش‌تر به ایجاد تفرقه و نفرت میان شیعیان و اهل سنت منعطف کند. سعودی‌ها الآن به شدت تحت فشار هستند و مجبورند دست به چنین اقداماتی بزنند تا شکست‌های خود در منطقه را جبران کنند.

دست‌گیری شیخ نمر تنها دو روز بعد از آن اتفاق افتد که عده‌ای از سلفی‌های سنی در عربستان اقدام به عملیات تروریستی کردند. برای این‌که توجه‌ها را به سوی شیعیان متمرکز کنند، اقدام به دست‌گیری شیخ نمر کردند.

حتی غیر شیعیان هم در عربستان در شبکه‌های اجتماعی اقرار کرده بودند که دست‌گیری شیخ نمر برای منحرف کردن اذهان عمومی از اعتراضات در این کشور است.

سؤال:: برادر شیخ نمر اعلام کرده که عربستان شاهد واکنش‌های سختی به اعدام شیخ نمر خواهد بود. با توجه به این‌که ماشین‌های زرهی ارتش، شهر القطیف را محاصره کرده‌اند، به نظر شما چه واکنش‌هایی در انتظار سعودی‌هاست؟

مطمئناً همان‌طور که تاریخ ثابت کرده، خون شهدایی مانند شیخ نمر هدر نمی‌رود، بلکه باعث می‌شود تا ظالمان به زانو دربیایند. خون شیخ نمر می‌تواند گام نخست برای سرنگونی رژیم سعودی باشد.

سؤال:: سازمان‌های حقوق بشری زیادی در دنیا وجود دارند. فکر می‌کنید که این سازمان‌ها چه واکنشی به اقدام شیخ نمر نشان خواهند داد؟ کمیسیون حقوق بشر اسلامی که شما در آن مشغول هستید، چه اقداماتی را در این زمینه انجام خواهد داد؟

ما تا کنون هر اقدامی را که ممکن بوده جلوی جنایات عربستان سعودی را بگیرد، انجام داده‌ایم. متأسفانه در غرب، هر موقع که بحث حقوق بشر می‌شود، دولت‌ها از این عبارت به عنوان ابزاری برای پیش‌برد سیاست‌های خودشان استفاده می‌کنند. پی‌گیری حقوق بشر در جهان، صرفاً شعار است.

من همیشه به دوستان خود یادآوری می‌کنم که حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر اشاره کرده است: «وقتی به مصر می‌روی، متوجه امور مردم باش، چون این مردم یا برادران دینی تو هستند، یا برادران تو در انسانیت.»

سؤال:: آیا ارتباطی میان سفر اخیر اردوغان به ریاض و اعدام شیخ نمر وجود دارد؟

متأسفانه باید بگویم که ترکیه و عربستان روز به روز بر اقدامات اشتباه خود می‌افزایند. من اطلاعی ندارم که آیا میان سفر اردوغان به عربستان و اعدام شیخ نمر وجود دارد یا نه، اما می‌توان این را گفت که هر دو کشور، در حال غرق شدن در مشکلاتی هستند که خودشان موجب آن‌ها شده‌اند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • جواد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    مرگ بر امریکا " اگر یک قاچاقچی در استان سیستان و بلوچستان اعدام شود " امریکا و اتحادیه اروپا " بیانیه میدهند و نقض حقوق اقلیت ها در ایران انتقاد کرده و مقامات ایرانی را تحریم میکنند . اما ایت الله نمر به دست نوکران امریکا ( ال سعود ) اعدام میشود و غرب حتی بررسی هم نمیکند . سخنگوی کاخ سفید " اعدام های گسترده در عربستان را مسئله داخلی مینامد !!!!!!!!!! بزک کنند گان و فتنه گران داخلی " که بعضا با نواهای ضد ایرانی غرب در زمینه حقوق بشر ! همراه هستند " تناقضات غرب را ببینند که چطور نوکران غرب در منطقه مجاز به هر جنایتی هستند .
  • حسین ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    حکومت اشغالگر حرمین شریفین با به شهادت رساندن این عالم بزرگوار اولین میخ را به تابوت خودش کوبید. تمام مصیبتهائی منطقه از جانب رژیم صهیونیستی و بعد از اون از جانب همتای اون رژیم سعودی هست. شهادتت مبارک شیخ شجاع و بزرگوار که به جانب شقی‌ترین انسانهای عصر ما و رهروان معاویه و یزید به شهادت رسیدی. نمر به معنای ببر هست (اگه اشتباه نکنم) و ایشان واقعا مثل ببر شجاع بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس