کد خبر 516984
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۶

جهت‌گیری خاندان سلمان از زمان روی کار آمدن، تماما در راستای بحرانی کردن روابط با ایران، ضربه زدن و به مبارزه طلبیدن است. اعدام آیت‌الله النمر نیز در این راستا محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، هنگامی که سلمان بن عبدالعزیز روی کار آمد، تحلیل‌ها حاکی از این بود که وی سیاست خارجی خود را بر روی یک اصل متمرکز خواهد کرد: «بسیج تمام نیروها برای مهار و مقابله با ایران».

سیر اقدامات و سیاست‌گذاری‌های عربستان در این یازده ماهی که ملک سلمان بر روی کار آمده است، به خوبی مؤید همین راهبرد است. عربستان در این مدت سعی کرده تا برای دشمنی با ایران، تمام جریان‌های منطقه‌ای حتی آنان که با عربستان اختلاف تاریخی دارند را نیز جذب کند. اخوان‌المسلمین مصر نمونه بارز این مسأله است. یا ترکیه؛ با اینکه اردوغان با دولت مصر به عنوان متحد عربستان رابطه تنش‌آمیز دارد، اما ریاض تمام تلاش خود را در این یازده ماه برای جذب ترکیه به کار برده است؛ به طوریکه اخیرا در سفر اردوغان به ریاض، شورای همکاری استراتژیک بین ترکیه و عربستان تشکیل شد و دو کشور همچنین در مسأله سوریه همکاری‌های راهبردی دارند. تمام این‌ها با هدف مقابله با ایران انجام می‌شود.

حمله به یمن و ادعای تشکیل ائتلاف عربی و در این اواخر نیز اعلام تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم [که در هر دو مورد چیزی به نام ائتلاف، وجود خارجی ندارد.] و تلاش برای یکپارچه کردن معارضان سوریه، مشخصا با هدف جبهه‌بندی مقابل ایران صورت گرفته است.

در بعد اقتصادی نیز، سعودی‌ها از نفت و قیمت آن به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به دو کشور روسیه و ایران استفاده کردند. حداقل یکی از تحلیل‌های اساسی در چرایی افزایش تولید نفت توسط عربستان و کاهش شدید قیمت نفت همین هدف ضربه زدن به ایران است. حکام عربستان حتی در این راستا کسری بودجه 78 میلیارد دلاری را نیز به جان می‌خرند تا ایران پس از تحریم‌ها، نتواند از این گذرگاه، بهره‌ای نصیب خود کند.

در مسأله مسائل داخلی ایران نیز شاهد توطئه‌های عجیب و فرصت‌طلبانه سعودی‌ها هستیم. از مسلح کردن تروریست‌های جنوب شرق کشور تا اقدامات زیرپوستی در استان خوزستان تا سوءاستفاده رسانه‌ای از هر حادثه معمولی همچون اتفاق مهاباد در راستای تجزیه‌طلبی و حتی ارتباط  با پان‌ترک‌ها در خارج از ایران نیز در لیست اقدامات خصمانه عربستان علیه کشورمان قرار دارد.

شمردن توطئه‌ها و اقدامات سعودی‌ها علیه ایران خارج از حوصله این نوشتار است اما مسائل گفته شده می‌تواند مشتی نمونه خروار باشد.

و اما اعدام آیت الله النمر؛ مسئولان ایرانی و شخصیت‌های جریان مقاومت در منطقه بارها به عربستان سعودی هشدار داده بودند که از اعدام آیت‌الله النمر خودداری کند. اما همان‌گونه که در دفعات پیشین نیز رفتاری به دور از پیش‌بینی از سعودی‌ها شاهد بودیم و عمدتا با غافل‌گیری مواجه شده‌ایم؛ این بار نیز در کمال ناباوری اعدام آیت‌الله النمر مخابره می‌شود.

بدون شک اعدام آیت‌الله النمر با هدف ارسال یک پیام برای ایران و در چارچوب مسائل منطقه‌ای تفسیر باید تفسیر شود. عربستان به خوبی از واکنش‌ها و تبعات منطقه‌ای این اقدام خود، آگاه بوده و عامدانه به استقبال این واکنش‌ها رفته است.

در این برهه و در هنگامه به اوج رسیدن اقدامات خصمانه دولت عربستان و فعال کردن تمام جبهه های سیاسی، اقتصادی و روانی در بالاترین حد علیه ایران، مسئولان کشورمان باید راهبردی همه جانبه برای مقابله با عربستان سعودی ترسیم کنند. راهبری کاملا مجزا از رفتار پیش از این و همراه با ملایمتی که در پیش گرفته بودیم. راهبردی برای مقابله در تمامی جبهه‌ها، چه سیاسی، اقتصادی و چه در جهت کوتاه کردن دایره نفوذ فرهنگی عربستان.

شرایط حال حاضر، در رابطه دو طرف، یک رقابت خصمانه یک جانبه است. شرایط حاضر، شرایط صلح نیست. مسئولان کشورمان نیز باید با این دید به مقابله با دولت سعودی بروند. آن‌ها خواهان حل و فصل دیپلماتیک اختلافات نیستند، ما نیز نمی‌توانیم به این روش اصرار کنیم. آن‌ها خواهان صلح نیستند. ما نیز نباشیم.

نکته پایانی و قابل تأسف دراین‌جاست که سطح روابط دیپلماتیک بین دو کشور به هیچ وجه همخوانی ندارد. کشورمان در ریاض در سطح سفیر به فعالیت دیپلماتیک مشغول است در حالیکه حضور این کشور در ایران در سطح کاردار متوقف مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اصلاحی از حامد ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    احسنت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس