امسال سومین جشنواره فیلم فجری است که در دولت یازدهم برگزار می‌شود و شاید برای همین است که سازمان سینمایی سعی کرد شرایط حضور تمامی کارگردانانی که علاقمند تولید فیلم هستند را در جشنواره فراهم کند.

به گزارش مشرق، جشنواره سی و چهارم فیلم فجر دومین سالی است که جدایی بخش بین الملل را از خود می بیند. از سال قبل تصمیم بر آن شد که بخش بین الملل از بخش ملی جدا شده و در اردیبهشت ماه برگزار شود. امسال نیز بخش ملی جشنواره از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران برگزار خواهد شد و آن طور که دبیرخانه جشنواره فجر خبر داده امسال در کنار کاخ اصلی جشنواره که در تالار همایشهای برج میلاد است برای حضور مخاطبان نیز کاخ مردمی درنظر گرفته شده است تا مخاطبان بتوانند در کنار عوامل فیلم به تماشای اثر بنشینند.

امسال سومین جشنواره فیلم فجری است که در دولت یازدهم برگزار می‌شود و شاید برای همین است که سازمان سینمایی سعی کرد شرایط حضور تمامی کارگردانانی که علاقمند تولید فیلم هستند را در جشنواره فراهم کند.

در جشنواره سی و چهارم فجر جمعی از کارگردانان سرشناس سینمای ایران در کنار جمعی از کارگردانان جوانتر سینمای ایران حضور دارند و البته به مانند اغلب جشنواره های سالیان اخیر نمی توان پیش بینی کرد که شگفتی امسال جشنواره را پیشکسوتان رقم خواهند زد یا جوانترها یا شاید هم هر دو.

 

*فرهادی با "فروشنده" به جشنواره می آید، حاتمی کیا با "بادیگارد" و ده‌نمکی با "رسوایی2"

اگر بخواهیم به مهمترین چهره های حاضر در جشنواره فجر امسال بپردازیم قبل از هر کس دیگری باید از اصغر فرهادی کارگردان اسکاری سینمای ایران یاد کنیم؛ فرهادی بعد از آن که اولین اسکار سینمای ایران را برای "جدایی نادر از سیمین" دریافت کرد فیلمی به نام "گذشته" را در فرانسه تولید کرد که البته این فیلم به اندازه "جدایی..." مورد توجه قرار نگرفت. فرهادی که به زودی قصد دارد پروژه ای را در اسپانیا جلوی دوربین ببرد این روزها سرگرم ساخت تازه ترین فیلم خود "فروشنده" است.

شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی "درباره الی" دیگر فیلم تحسین برانگیز فرهادی در "فروشنده" هم حضور دارند و در برهه ای از زمان برای انتخاب بازیگران کار یک فراخوان تلگرامی هم انجام گرفت؛ فراخوانی که گفته می شود برخی از شرکت کنندگان در آن نقشهای کوتاهی در فیلم گرفته اند.

ابراهیم حاتمی کیا دیگر کارگردان سرشناس سینمای ایران است که با فیلم "بادیگارد" به جشنواره فجر می‌آید. حاتمی کیا در "بادیگارد" برخلاف ساخته قبلی اش "چ" داستانی را در روزگار معاصر برای روایت انتخاب کرده است.

حاتمی کیا در "بادیگارد" داستان محافظی را بیان کرده است که برای حفاظت از یک دانشمند هسته ای به کار گمارده می‌شود اما تعارضات فکری که میان این دو نفر وجود دارد موجب پدید آمدن تعلیقهای پیاپی‌ای در مسیر پیش روی این محافظ می شود.

نقش این محافظ را در فیلم، پرویز پرستویی ایفا کرده است و نقش دانشمند هسته ای هم توسط بابک حمیدیان ایفا شده است. گریم پرستویی در "بادیگارد" که سبب ساز شباهت او به یکی از چهره های سیاسی سالهای اخیر شده است از جمله موارد حاشیه برانگیز این فیلم بوده است. بازیگر زن اصلی "بادیگارد" مریلا زارعی است.

در کنار این دو نفر مسعود ده نمکی مرد میلیاردی سینمای ایران هم حضور دارد. ده نمکی دو سال بعد از "معراجیها" امسال با قسمت دوم "رسوایی" به جشنواره می آید. در این قسمت هم به مانند قسمت قبل این اکبر عبدی است که در نقش یک روانی عارف مسلک ظاهر شده و البته پیش بینی وی از وقوع یک زلزله هولناک در شهری خیالی است که بار اصلی داستان فیلم را پیش می برد.

شکی نباید کرد که "رسوایی2" از همین حالا جزو آثار پرمخاطب جشنواره خواهد بود و فارغ از نگاه داوران به آن یکی از آثار مردمی جشنواره است.

 

*از مهاجرت تا سیاست و اجتماع با پوراحمد، تبریزی و میرکریمی

کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی و رضا میرکریمی سه کارگردان پیشکسوت دیگری هستند که در جشنواره امسال حاضر خواهند بود. پوراحمد بعد از شکست سنگین فیلم قبلی اش "پنجاه قدم آخر" این بار با داستانی با مضمون مهاجرت با نام "کفشهایم کو؟" به جشنواره می آید. "کفشهایم کو؟" که از حضور بازیگرانی چون رضا کیانیان، مجید مظفری و رویا نونهالی سود می برد پیشتر "برزخ حامد" نام داشت و بسیاری آن را دنباله ای بر اثر خاطره انگیز این کارگردان یعنی "شب یلدا" می دانستند. در این فیلم کیانیان در نقش مردی میانسال ظاهر شده که دچار آلزایمر است و همین مسأله برای برادرش که نقش اش را مجید مظفری ایفا کرده مشکلاتی ایجاد می کند.

کمال تبریزی با یک درام تاریخی-سیاسی به نام "امکان مینا" به جشنواره فجر می آید. "امکان مینا" داستانی را در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیان می کند و گویا در روایت آن بخشی از آنچه بر مبارزان علیه رژیم شاهنشاهی رفت اشاره می شود. مینا ساداتی که اخیرا "محمد رسول ا..(ص)" را روی پرده داشت در این فیلم نقش اصلی زن را بازی کرده است و میلاد کیمرام هم نقش اصلی مرد است.

"دختر" عنوان فیلمی است که رضا میرکریمی آن را به جشنواره ارائه داده است. در این فیلم فرهاد اصلانی و مریلا زارعی نقشهای اصلی را بازی می کنند و دختر سیروس الوند که ماهور نام دارد نیز نقش دختر جوانی را ایفا کرده که برای شرکت در یک پارتی به تهران می آید و در این بین مشکلاتی را برای پدرش که اصلانی نقش اش را ایفا کرده ایجاد می کند.

نکته جالب توجه درباره "دختر" نام سناریست آن یعنی مهران کاشانی است. کاشانی پیشتر در تولید "به همین سادگی" نیز به عنوان فیلمنامه نویس کنار میرکریمی بود.

 

*داستان قتل دختر نوجوان، داستان ربوده شدن لپ تاپ بازیگر زن و داستان مهاجرت دختر نوجوان به تهران

"آخرین بار کی سحرو دیدی؟"، "ربوده شده"، "وارونگی"، "رگ خواب"، "نیم رخها" و "مالاریا" دیگر آثار جشنواره امسال هستند که نام کارگردانانی نسبتا امتحان پس داده در کنار آنها به چشم می خورد.

"آخرین بار کی سحرو دیدی؟" را فرزاد موتمن ساخته است؛ تکنسینی که تقریبا در همه سالهای اخیر و در همه ادوار سیاسی فیلم ساخته است و چون انعطاف بالایی در کار با تهیه کنندگان مختلف دارد همین باعث شده همواره کیفیت اثرش از حد استانداردی پایین تر نیاید.

موتمن در "آخرین بار کی سحرو دیدی؟" به سراغ داستانی با رگه های جنایی رفته است؛ داستانی درباره ماجرای قتل یک دختر جوان که بیش از هر کس دیگر زندگی مادر وی را دستخوش آسیب می کند. فریبرز عرب نیا، ژاله صامتی، آتیلا پسیانی و سیامک صفری از جمله بازیگران این درام جنایی هستند. فیلمی که در برهه ای از زمان به خاطر اختلافات تهیه کننده و عرب نیا دچار اختلالاتی در روند تولید شد.

"مالاریا" را پرویز شهبازی ساخته است؛ کارگردانی که فیلمهای قبلی اش "عیار 14" و "دربند" از جمله تحسین شده های مخاطبان بودند. "مالاریا" درباره دختری نوجوان است که مشکلات سرراه زندگیش سبب می شود که از شهر کوچکشان خارج شده و برای پیمودن مسیری تازه به تهران بیاید.

این دختر نوجوان در تهران با موزیسینی روبرو میشود که در نوعی سرخوشی و بیخیالی سیر می کند و همین همراهی است که اتفاقات جالبی را رقم می زند. از آن سو ورود دخترعمه این موزیسین یعنی به ماجرا نیز شرایط تازه ای را شکل می دهد. نقشهای اصلی این فیلم را ساغر قناعت و ساعد سهیلی بازی می کند ضمن اینکه آزاده نامداری مجری پرحاشیه تلویزیون هم در این فیلم ایفای نقش کرده است.

"ربوده شده" تازه ترین فیلم بیژن میرباقری است؛ کارگردانی که اخیرا نامش به عنوان کارگردان یونیت دوم "محمد رسول ا..(ص)" دیده شد. میرباقری در "ربوده شده" به سراغ داستان ربوده شدن لپ تاپ یک بازیگر سرشناس رفته است. نقش این بازیگر سرشناس را در فیلم نیکی کریمی ایفا کرده است.

 

*از سرطان تا فروپاشی روحی و شکل‌گیری دوباره ارتباطات

"نیم رخها" از آنِ کارگردانی است به نام ایرج کریمی که چند ماه قبل به دیار باقی شتافت. "نیم رخها" داستان زندگی یک بیمار سرطانی و همسرش را بیان می کند در حالی که فرزنددار شدن برای این دو نفر به مهمترین تردید زندگی بدل شده است. بابک حمیدیان و سحر دولتشاهی بازیگران "نیم رخها" هستند و گویا ایرج کریمی که به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت بخشهایی از زندگی حقیقی اش را منشأ نگارش فیلمنامه "نیم رخها" کرده بود.

بهنام بهزادی کارگردانی که سه سال قبل با "قاعده تصادف" توجه منتقدان را به خود جلب کرد امسال با "وارونگی" به جشنواره می آید. سحر دولتشاهی، علی مصفا و ستاره پسیانی بازیگران اصلی "وارونگی" هستند و بهزادی در این فیلم سعی کرد به شکل گیری دوباره ارتباطاتی بپردازد که زمانی نه چندان پیشتر به دلایل مختلف از هم پاشیده اند.

"رگ خواب" عنوان تازه ترین فیلم حمید نعمت ا.. است؛ کارگردانی که برخلاف کارهای قبلی اش که فیلمنامه اش را با همکاری هادی مقدم دوست می نوشت در این کار از سناریوی همسرش معصومه بیات برای نگارش فیلمنامه سود جسته است. "رگ خواب" فیلم کم بازیگری است و بازیگر اصلی آن هم لیلا حاتمی است. در کنار حاتمی کوروش تهامی هم در این فیلم ایفای نقش کرده است و فیلم داستانی امروزی درباره زنی را روایت می کند که به مرز شکست روحی می رسد.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس