پروانه معصومی دارنده دو سیمرغ بلورین گفت: من سال ها است پایم را در جشنواره فجر نگذاشته ام و به خاطر این امر به خود می بالم! چرا که معتقدم جشنواره ای که با عنوان جشنواره انقلابی «فجر» برگزار می شود تنها یک گرته برداری غلط از جشنواره های غربی است و حتی با فرهنگ غنی ۷ هزار ساله ایران هم هیچ گونه سنخیت و همخوانی ندارد.

به گزارش مشرق، پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: عملکرد ضعیف برخی مدیران سینمایی موجب شده در طول سالهای گذشته تاکنون جشنواره فیلم فجر اعتبار اولیه خود را از دست بدهد بگونه ای که بسیاری از پیشکسوتان عرصه سینما دیگر مایل به حضور در این رویداد نیستند.
وی افزود: حواشی نه تنها هیچ دردی از سینمای ما دوا نمی کند بلکه باعث می شود تا اندک اعتبار سینما نیز از میان برود. متاسفانه جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور به جای آنکه به کیفیت بپردازد کمی گرا شده و با تقلید از برخی مراسم و جشن های غربی برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه سینمای امروز ایران نیاز جدی به تولید آثار ارزشمند و فاخر سینمایی دارد تا از این رهگذر جشنواره فیلم فجر هم به ویترین قابل افتخاری به تولیدات سالانه سینما تبدیل شود تصریح کرد: طی سال های اخیر تمامی دغدغه مدیران سینمایی ما به جای تولید آثار خوب و ارزشمند به برگزاری مراسم هایی همچون فرش قرمز برای فیلم ها و یا ایجاد حواشی برای انتخاب مکان های برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره شده و سطح سلیقه عمومی جامعه و حتی برخی از سینماگران نسبت به این رویداد را تنزل بخشیده اند.

معصومی ادامه داد: روند فرسایشی جشنواره فیلم فجر سال به سال بیش از گذشته مشهود است به نحوی که اگر مردم در سال های ابتدایی برگزاری این رویداد سینمایی حاضر بودند ساعت ها در صف های طویل و برف های سنگین زمستانی بایستند تا فیلم ها را تماشا کنند اینک کمترین علاقه ای در عامه مردم برای تماشای فیلم ها در ایام جشنواره مشاهده نمی شود و تنها تعداد انگشت شماری از دانشجویان رشته های هنری هستند که همچنان از این رویداد استقبال می کنند.

این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران سپس خاطرنشان کرد: من سال ها است پایم را در جشنواره فجر نگذاشته ام و به خاطر این امر به خود می بالم! چرا که معتقدم جشنواره ای که با عنوان جشنواره انقلابی «فجر» برگزار می شود تنها یک گرته برداری غلط از جشنواره های غربی است و حتی با فرهنگ غنی ۷ هزار ساله ایران هم هیچ گونه سنخیت و همخوانی ندارد.

برنده ۲ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: این جشنواره که در سال های ابتدایی برگزاری اش امری ساده، لطیف و انسانی بود و آرمان های انقلابی را دنبال می کرد اینک اصل سینما، فرهنگ و هنر در آن دیده نمی شود.

بازیگر سریال تلویزیونی «امام علی (ع)» در ادامه این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی گفت: آقایان بدانید که با انجام این کارها نه تنها برای سینمای ایران اعتباری کسب نمی کنید بلکه نام نیکی نیز در اذهان آیندگان از شما باقی نخواهد ماند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا حضور خودش در جشنواره فیلم فجر و دریافت جایزه از این رویداد سینمایی توانسته تاثیری بر روند کار حرفه ای اش در سینما داشته باشد اظهار داشت: من معتقدم هر جایزه و هر تشویقی هنرمند را نسبت به کارش متعهدتر می کند؛ من اولین بازیگر زنی بودم که برای اولین بار در سینمای پس از انقلاب اسلامی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۱۳۶۳ دریافت کردم و به فاصله دو سال پس از این اتفاق نیز مجدداً توانستم دومین سیمرغ بلورینم را از این جشنواره بگیرم و همین امر باعث شد تا بعدها با دقت بیشتری در فیلم ها و سریال ها حضور داشته باشم.

معصومی ادامه داد: جایزه باعث می شود که هر هنرمندی تلاش کند تا سطح کار جدیدش پایین تر از کارهای قبلی اش نباشد و نسبت به هنرش، مردمش و حرفه اش متعهدتر از گذشته گردد؛ اما قطعا زمانی که جشنواره ای مانند «فجر» اعتبار اصلی و اولیه خود را از دست بدهد دیگر جایزه آن هم ارزش گذشته را نخواهد داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» در ادامه این گفتگو خطاب به جوانان جویای نام و شهرت گفت: کسانی که دنبال نام و شهرت هستند قطعا فراموش می شوند و نمی توانند به ماندگاری در عرصه های هنری دست پیدا کنند؛ ما در سال های پس از انقلاب به ویژه طی ۲ دهه اخیر بسیاری از بازیگران را دیدیم که بدون داشتن پایه های قوی و مستحکم وارد سینمای شدند و چند صباحی توانستند برای خود نام و عنوانی دست و پا کنند اما امروز رسما هیچ خبری از آن ها نیست و جالب تر آنکه مردم نیز آن ها را فراموش کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: کسب نام، شهرت و امثالهم شاید تنها در لحظه بتواند برای هر فردی جذاب باشد اما توصیه من به تمامی علاقمندان به هنر هفتم این است که اگر می خواهند در این عرصه ماندگار شوند بایستی ابتدا پایه های عقیدتی و علمی خود را مستحکم کنند تا بتوانند در اذهان مخاطبان به ماندگاری برسند.

معصومی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر برای دستیابی به اعتبار اولیه و والای خود نیاز به تشکیل تیم های کارشناسانه و تدوین قوانین جدی بر اساس نیازهای روز سینمای کشور دارد اظهار داشت: معتقدم باید تیمی متشکل از هنرمندان نامدار و دغدغه مند، مدیران امتحان پس داده سینما و همچنین کارشناسان صاحب نام برای برگزاری جشنواره فیلم فجر تشکیل شود تا آن ها بتوانند با رفع عیوب سال های گذشته این رویداد مهم سینمایی جشنواره ای را برگزار کنند که بتواند به اعتبار اولیه خود دست پیدا کند و مجددا برای تمامی دست اندرکاران هنر هفتم جایگاهی قابل اعتنا داشته باشد.

منبع: سینما پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    باريكلا .احسنت به شعورومعرفتت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس