مجله سینمایی مشرق- مراسم سالانه اهدای جایزه آکادمی اسکار بیش از هر چیز به خاطر جوایزی که به فیلم های داستانی و انیمیشن اهدا می کند در مرکز توجه قرار می‌گیرد. این که کدام هنرپیشه مرد جایزه نقش اول مرد و کدام زن جایزه ی نقش مکمل زن را خواهد گرفت و یا اینکه بهترین فیلم سینمایی اسکار کدام فیلم است بیشترین سهم را در اخبار رسانه ها دارد. اما در آن سو، بخش دیگری نیز در آکادمی اسکار هست که از آن با عنوان بخش فیلم‌های بلند مستند یاد می‌کنند.
"به دنبال مرد شکری" فیلمی که امسال جایزه مستند بلند اسکار را ربود؛ این فیلم در باره ی سرنوشت یک موزیسین آمریکایی است که در کشور خودش چندان مورد توجه قرار نگرفته اما در آفریقای جنوبی کاملا شناخته شده است. دو نفر از هواداران وی برای پیدا کردن پاسخی درباره شایعه مرگ این موزیسین آمریکایی" سیکستو رودریگز" به راه می افتند و "به دنبال مرد شکری" به تلاش ها و جستجوهای این دو می پردازد.

فیلم های مستند جنجالی دیگری نیز در لیست نامزد های امسال قرار داشتند و حداقل سه تای آنها توانستند توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. یک فیلم فلسطینی و دیگری اسراییلی؛ احتمالا قرار بوده است تا توازن را برقرار کنند. "پنج دوربین شکسته" اثر «عماد برناط» درباره مقاومت روستانشینان مناطق اشغالی در برابر شهرک سازی صهیونیست ها بود و " نگهبانان دروازه" هم به تاریخ نگاری فعالیت سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی "شین بت" به روایت روسای پیشین این واحد می پردازد؛ گفته می‌شود این دومی، چندان به مذاق روسای این رژیم خوش نیامده چرا که به موضوع بعضی عملیات های "شین بت" می پردازد.
اما فیلم سوم، فیلمی است کاملا آمریکایی؛ هم موضوعش و هم پرداخت رمانتیکش. آمریکایی‌ها در ساختن فیلم هایی که احساسات تو را تمام عیار تحریک کنند و احتمالا اشکت را هم دربیاورند؛ استاد هستند. این زبانی کاملا بین المللی است؛ هالیوود به آن رسیده و با زبان شرقی و محلی بالیوود که در ایران و کشورهایی مثل آن با آن حالت های خاصش خریدار دارد؛ متفاوت است.
با این وجود"جنگ نامریی" اثر «کربی دیک» البته به هیچ وجه نیازی به رمانتیک سازی ندارد. موضوع و جنس رویدادهای مورد نظر فیلم آنقدر تکان دهنده هستند که بتوانند اشک مخاطب را در بیاورند و عواطف او را تا سر حد ممکن به جنبش وادارند تا جایی که "جو نوسرا" ستون نویس نیویورک تایمز آن را فیلمی "سوزاننده"، "خشمگین کننده" و " فراموش نشدنی" خوانده است.

لینک دانلود

جنگ نامریی با پلان هایی از فیلم های تبلیغاتی دهه های گذشته ی ارتش آمریکا شروع می شود که در آن زنان آمریکایی برای خدمت در ارتش این کشور  ترغیب می شوند و بعد یک باره شما با زنانی روبرو می شوید که هر کدام یکی از سربازان ارتش این کشور هستند. آنها از این که چطور به ارتش وارد شدند و چقدر برای خدمت در ارتش شوق و ذوق داشتند و انگیزه های فراوان شان را به چه صورتی به دست آورده بودند؛ می گویند تا اینکه ناگهان همه ی فضا عوض شده و قصه ی اصلی خودنمایی می کند.

کوری سیوکا:
من همیشه فیلم های جنگی می دیدم و می دانستم این کاری هست که باید انجام دهم [شغل آینده ام باید این باشد] می خواستم یک ارتشی شوم. در حدود یک سال در لیست انتظار نیروی دریایی منتظر ماندم و می دانستم که نمی توانم این قدر انتظار بکشم.

«کوری سیوکا» بعد از مدتی نزدیک به یک سال به ارتش می پیوندد و بعد از آنکه در همه ی دوره های آموزشی یکی از بهترین فراگیران یگان خود می شود. «امی زیرینگ» تهیه کننده این فیلم در گفت و گو با رادیو فرانسه، درباره ی  قصه ی کوری می گوید:
این داستانی غم انگیز است؛ او [کوری] نیروی بسیار خوبی بود و از همین جهت در یگان خودش کاملا شناخته شده بود؛ به همین دلیل مافوقش او را از میان دیگران بیشتر مورد توجه قرار داده و چندین بار وی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. کوری به نیروهای مافوقش شکایت می کند اما گوش آنها بدهکار نیست تا اینکه بالاخره به کوری تجاوز می شود و همچنین به فک او آسیب جدی می رسد که همچنان با این آسیب درگیر است.
«کوری سیوکا» قهرمان اصلی فیلم «جنگ نامریی» به تهیه کنندگی امی زیرینگ و نویسندگی و کارگردانی «کربی دیک»می شود. داستان کوری نقش محوری دارد تا بتواند یک رخ داد تکان دهنده که تصویری است از یک «اپیدمی تجاوز». -این اصطلاح را البته ما به آنچه دیک آن را روایت می کند نسبت داده ایم که اگر به مفهوم اپیدمی و آنچه که در فیلم مطرح می شود به دقت نگاه کنیم شاید این بهترین اصطلاحی باشد که می شود برای توصیف این مساله باشد.


امی زیرینگ تهیه کننده جنگ نامریی: کوری نیروی بسیار خوبی بود ؛ به همین دلیل مافوقش او را از میان دیگران بیشتر مورد توجه قرار داده و چندین بار وی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. کوری به نیروهای مافوقش شکایت می کند اما گوش آنها بدهکار نیست تا اینکه بالاخره به کوری تجاوز می شود .

در ادامه همین مصاحبه کارگردان «جنگ نامریی» کربی دیک به خبرنگار رادیو فرانسه آمار تکان دهنده ای را ارائه می دهد؛ دیک می گوید:
تنها در یکی از سال های گذشته، نزدیک به 19 هزار مورد آزار جنسی بر اساس گزارش های وزارت دفاع آمریکا به سربازان زن و مرد اعلام شده است.

اپیدمی شدن تجاوز به زنان و مردان در ارتش آمریکا یک چیز است و اجرای عدالت برای آسیب دیدگان یک مساله ی دیگر. و البته اگر در این نارسایی داشته باشد خود به گسترش اپیدمی کمک می کند. این چیزی است که از فحوای گفته های دیک به رادیو فرانسه به خوبی می توان تشخیص داد. او می‌گوید که یکی از مشکلات جدی این است که نماینده پای کار چندان در کنگره برای مبارزه با این اپیدمی وجود ندارد و بعد دوباره به آمار رجوع می کند:


عدالت به ندرت اجرا می شود؛ تنها 14 درصد از این تجاوز ها واقعا گزارش داده می شود و در مقابل 86 در صد آنها برای همیشه نادیده گرفته می شوند. .. از این 14 درصد موارد کمی از آنها به دادگاه نظامی فرستاده می شوند و باز هم از میان آنها تعداد کمی هستند که با حکم زندان پرونده مختومه می شود. بنا براین عدالت اصلا اجرا نمی شود.

فیلم آرام آرام میزان تلخی های روایت خود را افزایش می دهد تا خواننده کم کم به عمق برود. برای اینکه این تدریج مخاطب را خسته نکند شخصیت های دیگری را به ماجرا اضافه می کند و در این میان نماهایی از زندگی روزمره ی شخصیت هایش خصوصا شخصیت محوری؛ « کوری سیوکا » به نمایش می گذارد.
 بر اساس گزارشی که سایت پی بی اس درباره «جنگ نامریی» منتشر شده است کربی دیک و امی زیرینگ دست کم با صد نفر از اعضای سابق ارتش آمریکا، گفت و گو کرده بودند. روایت های موازی زندگی این افراد که بیشترین شان زنان بودند؛ در هم تنیده پیش می‌رود. این مستند را می توان به نوعی در دسته مستند های تحقیقی و جستجو گر طبقه بندی کرد. در بسیاری از فراز ها که در یک سوم پایانی فیلم چشم گیر هستند به سراغ شخصیت ها و مسوولان سیاسی و نظامی می رود و آنها را مورد سوال قرار داد و در عین حال گفته های آنها را به محک اسناد آمار و دیگر اظهار نظر ها می گذارد.
به عبارت بهتر «جنگ نامریی» تنها یک فیلم مستند نیست. مخاطب از جایی به بعد یک کمپین اعتراضی و پیگیر را تماشا می کند که یک معضل اجتماعی را بررسی کرده و تا رسیدن به نتیجه دنبال می کند. پررنگ ترین بخش این ویژگی زمانی است که در پایان فیلم؛ فیلم ساز در یک فیلم نوشت به این که وزیر دفاع وقت آمریکا؛ «لئون پانه تا» بعد از دیدن این مستند دستور پیگرد این پرونده ها را داده است. و بعد بلافاصله فیلم ساز می گوید: اما این کار کافی نیست.
شاید ساخت فیلم «جنگ نامریی» بیش از آن که به عنوان فیلمی انتقادی علیه نظام اجتماعی آمریکا باید مورد توجه قرار گیرد، لازم است به عنوان درسی آموزنده توسط مدیران فرهنگی نظام جمهوری اسلامی مورد مطالعه واقع شود.
اولین نکته به تلقی مدیران فرهنگی و رسانه ای  درباره فیلم مستند باز می گردد. فیلم مستند یک گزارش خبری یا یک مشق روشنفکری نیست. مستند سازی یک جریان اجتماعی است. گاهی بر حافظه ی تاریخی استوار می شود و گاه بر بحران های اجتماعی و سیاسی و همواره با نشان دان سمبل ها یک حکم عمومی را تبیین می کند.


کربی دیک کارگردان جنگ نامریی: عدالت به ندرت اجرا می شود؛ تنها 14 درصد از این تجاوز ها واقعا گزارش داده می شود از این 14 درصد موارد کمی از آنها به دادگاه نظامی فرستاده می شوند و باز هم از میان آنها تعداد کمی هستند که با حکم زندان پرونده مختومه می شود. بنا براین عدالت اصلا اجرا نمی شود.

احتمالا از همین جهت باشد که سینمای مستند تاثیر گذار ترین نوع سینما محسوب می شود. دلیل آن هم ساده است؛ مخاطب در حالی که سینمای داستانی را تماشا می کند همواره این خودآگاهی را با خود دارد که در حال تماشای یک قصه است اما در تماشای مستند ماجرا متفاوت خواهد بود. مستند ها همواره دارای یک خصلت اصلی هستند و آن واقع نمایی است. مستند ها مدعی هستند که مُرّ واقعیت را برای مخاطب به نمایش می گذارند و این یعنی مخاطب اگر فیلم را و روایت مستند ساز را باور کند دیگر نیازی به داستان پردازی و جلوه های ویژه ی بصری برای باور پذیری نیست؛ پیام انتقال یافته است.
شاید به خاطر همین تفاوت در طرز تلقی ها باشد که اهمیتی که به یک فیلم مستند در ایران داده می شود با نمونه ای اینچنینی متفاوت است. بودجه یک فیلم مستند اینچنینی با موضوعی شبیه به همین چقدر می تواند باشد؟ به صورت معمول حد اکثر دقیقه ای 350 هزار تومان؛ بیایید این مبلغ را تا دقیقه ای یک میلیون تومان افزایش دهیم؛ خیلی رویایی است.. بله! مستند سازان قطعا از دقیقه ای یک میلیون تومان از فرط خوشحالی پس بیفتند. با چنین بودجه ای احتمالا باید برای چنین فیلمی که از زمان حدودا 100 دقیقه برخوردار است باید نزدیک به 100 میلیون تومان بودجه را در نظر بگیریم. برای یک فیلم صد دقیقه ای این بوجه ایده آل است؛ بودجه ای که تقرییا برای یک مستند الف ویژه که در هر سال یک  نمونه هم ساخته نمی شود هزینه شده است. حالا فکر می کنید که مستند «جنگ نامریی» چقدر بودجه صرف کرده است؟ پاسخ 850 هزار دلار است. با این وصف چنین فیلمی با بودجه تقریبی یک میلیارد و هشتصد و هفتاد میلیون تومان ساخته شده است که با احتساب دلار 2200 تومان مصاحبه شده است.
به عبارت بهتر بودجه صرف شده برای این مستند حتی با رویایی ترین بودجه های ساخت مستند در ایران قابل مقایسه نیست و قریب به دو برابر خواب و خیال مستند سازان ایرانی می شود. شاید برخی بگویند بودجه ی فیلم های سینمایی هم در هالیوود با بودجه ی آثار ایرانی قابل مقایسه نیستند. پاسخ ساده است. دقیقه ای یک میلیون تومان که به عنوان یک رویا از آن یاد کردیم در ایران برای یک سریال ساده و یا یک تله فیلم درجه دو و سه پرداخته می شود و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
عجیب نیست که برای یک مستند سینمایی ساده – به لحاظ فرم سینمایی- در حد و اندازه ی یک فیلم تلویزیونی پول خرج شود؛ هزینه کردی که حتی در سینمای ایران هم نمی شود خوابش را دید و در مقابل چنین فیلم مستندی بتواند زلزله ای در وضعیت اجتماعی و سیاسی ایالات متحده ایجاد کند.
بخش خبری سایت پی بی اس در بخش دیگر گزارشش از مستند «جنگ نامریی» از قول یک سناتور آمریکایی می گوید:

"مشخص است که این فیلم [موضوع] گفت و گو را در آمریکا تغییر داده است"؛ این مطلبی است که دادستان اسبق فدرال آمریکا و سناتور فعلی، ریچارد بلومنتال وودراف، درباره «جنگ نامریی» گفته است. وودراف در ادامه با طرح درخواستی می گوید؛ از مسوولان ارتش انتظار می رود که داده های قابل اطمینان تری تا بهار آینده درباره ی تجاوزات جنسی منتشر کنند."

و این روند اظهار نظر ها همچنان ادامه دارد. اما نکته ی دومی که نباید نادیده گرفت، عرصه ی بازی است که برای یک مستندساز باز گذاشته شده؛ کربی دیک به تندی از ارتش انتقاد می کند تا جایی که در بخشی از فیلم از زنانی که به آنها تجاوز شده است می پرسد که آیا به دخترانشان اجازه خواهند داد یا آنها را تشویق خواهند کرد که به ارتش آمریکا بپیوندد؟ و در همه ی موارد جواب منفی پرسش شوندگان را پشت سر هم ردیف می کند. اما مساله این است که کربی دیک به هیچ وجه مخالف یا ضد ارتش نیست؛ و حتی فراتر از آن مخالف حضور زنان در ارتش هم و باز هم فراتر از آن... به این اظهار نظر دیک توجه کنید:
امید بزرگ ما این بوده و هست که با ضبط و ثبت و نمایش دادن تجارب قربانیان و آسیب‌های وحشتناک روحی و جسمی که در ارتش آمریکا به آن‌ها وارد شده است، کمک کنیم تا تغییراتی برای صدها هزار زن و مردی که در نیروهای مسلح خدمت می‌کنند، به وجود آید. به هر حال به اندازۀ یک تاریخ امید وجود دارد ؛ زیرا وقتی ارتش سیستم جداسازی و تفکیک جنسیتی و تبعیض نژادی که در اوایل دهۀ 60 در میان سربازان سیطره یافته بود را نفی کرد، گام‌های معنی داری در طی بیش از یک دهه برداشته شد؛ لذا با این معضل نیز می‌توانند همان‌گونه برخورد کنند.


با وجود تند و انتقاد آمیز بودن این فیلم بیش از حد تصور و انتظار؛ آنهم نسبت به یکی از ممنوعه ترین بخش های جامعه از نظر انتقاد پذیری؛ اما اعتماد به نیروهای درون گفتمانی سبب می شود که چنین فیلمی تحمل شده و برخلاف تصور اولیه نه تنها باعث تضعیف سیستم نشده که در بلند مدت بنیان های مدنی آن را تقویت می کند و در عین حال آن را واکسینه می کند.
در پرده بگوییم؛ آیا این جنس اعتماد به رسانه ای ها دلسوز و تزریق چنین واکسن هایی- در معضلات مبتلا به- در جامعه ما نیز امکان پذیر است؟ شاید این مهم ترین درسی باشد که می توانیم و مدیران فرهنگی و سیاسی ما می توانند از «جنگ نامریی» بیاموزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 36
  • یک دیپلمه ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 2
    اگر راست میگویید فیلمش رو بگذارید
  • محمدعلی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 2
    که با دیدن اون فیلم لیسانس بگیری؟!!!
  • محمد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    3 0
    اینه تمدن نوین آمریکا و حقوق زنان به اسم آزادی،‌زنها رو به برده تبدیل کردند. برده جنسی زنها هم به خیال اینکه آزاد هستند،‌باور نمیکنند که برده شدند. دین اسلام و بنازم که آزادی واقعی رو به زنها داده. ولی دنیا پرستی کور کرده خیلیها رو مثل رباتی شدند که یک نوع آزادی رو در ذهنشون پرورش دادند و فقط ازادی متمدن آمریکایی رو آزادی میبینند
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 2
    آفرين
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    ديپلمه جان! فیلم رو گذاشتن . کلی مصاحبه و سند و مدرک توش هست. برو اول خبر رو بخون بعد نظر بده
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    وباز آفرین...
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 1
    زناکاران و لواط کاران و دزدان و ادم کش ها شدند پلیس جهان و مدعی حقوق بشر ... اصلا اینا اجازه ندارند حرف حق و حقوق بشر رو بزنند اصلا صلاحیتشو ندارند غرب یه باغ وحش قانون منده این همه انگلوساکسون که توی افغانستان هستند ...
  • پیروز ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    تو دنبال مستند نیستی
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 1
    همون دیگه....اگه جای فیلم دیدن مینشستی درس می خوندی الان دکتر مملکت بودی!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 3
    اين يك فيلم سياسي و ضد امريكايي هست منكر تجاوز نيستيم ولي 19000 تجاوز جاي ترديد داره ...
  • علی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 2
    بی شمار آفرین
  • محمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 2
    احسنت خیلی جالب بود
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    احمق! 19000 آمار پنتاگون هست. بخون اون تیکه مصاحبه ی کارگردان رو.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    آقاي ديپلمه براي تهيه فيلم مي تونيد يه سر به سایت ارتش آمريكا بزني. . . .
  • بهروز ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    مشرق جان فیلماتونرو با زیرنویس قرار بدید
  • سهراب ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    در عوض مدیران فرهنگی ما یه سازمان سینمایی میسازن توپ . توش پره از این مستندها و جنگ نرم و فیلمهای اجتماعی بسسسسیار نافع .
  • محسن م ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ینیا یه کم از عقلتون استفاده کنین شما که مخاطباتون فارسی زبانه و عموما انگلیسی بلد نیستند از کجا باید معنی این فیلما رو بفهمن؟ ینی زیر نویس کردن این فیلمای چند دقیقه ای اینقد سخته؟ آیا
  • عرفان ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    واقعیت جالبی بود آفرین
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    معلومه کشور آزادی دارن که تو کشور خودشون میشه بر علیه خوشون فیلم ساخت ! یاد بگیرید آزادی ابرازعقیده را !
  • بی نام ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    اگر در دین گفته شده خواهرت نصف تو ارث میبره به نفع زن هست این حق برای شوهر او هم محفوظ است و او هم دو برابر خواهرش ارث دریافت میکند چون مرد است و تهیه نفقه و هزینه زندگی زن بر عهده اوست.. اگر گفته شده زنت بدون اجازه ات نمیتونه بره سر هر کاری یا هر جایی به خاطر منافع خانواده و در نهایت منافع زن است.. اما در غرب وحشی خواهرت اینقد آزاده که بدون اجازه ی شوهرش میتونه بره تو هتل اتاق بگیره و ازاد باشه و شوهر هم حق نداره سوال کنه کجا بودی و این هم شده عاقبت اون جامعه آزاد
  • مهدی ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    ناشناس جان اینجور آزادی عقیده که تو میگی،‌یه جور مخفی کاریه برای کارهای کثیفشون
  • محمد ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 2
    ناشناس جان مگه تو این مملکت فقط با درس خوندن میشه دکتر شد؟ یعنی جور دیگه نمیشه؟
  • محمدهادی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام فکر نمیکردم مشرق این طرف بیاد.... دارید راه میوفتید. دمتون گرم ... به امید افزایش آگاهی در توده ها و ارتقای صداقت مسئولان
  • حیدر ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    بابا دست بردارید از اینجور مطالب و فیلمها آدم حالش به هم میخوره حالت تهوع میگیره به ما چه تو ارتش آمریکا چی میگذره شما پیشرفتهای تکنیک نظامیشون را رصد کنید و دنبال مقابله باشید موفق باشید
  • علی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 0
    یک بسیجی ما مساویست با ده ناو آمریکایی
  • بی نام ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ... چه انسان های خوبی هستید شما که بخاطر احترام به زن و حفظ ارزش های انسانی اش او را محدود می کنید. بخاطر حفظ خانواده او را مدیریت می کنید.... مثل اینکه من برای حفظ سلامتی شما و جلوگیری از مریض شدن شما رو از حضور در محل کار منع کنم! بعدم ادعای انساندوستی کنم!
  • محسن ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    قبل از این که مقاله رو بخونم، فکر کنم به جای واژه "نامرئی"، واژه "پنهان" فکر کنم بهتر بود، درسته توی دیکشنری اینطور ترجمه شده، ولی محتوا و معنی مورد نظر فیلم، با واژه "پنهان" بهتر آشناست البته با ذائقه کاربر فارسی زبان.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    چرا این قدر اصرار دارید زن ها رو بی گناه و قربانی نشون بدهید؟ آیا آنها کاملا بیناه بودن؟؟ آیا اقدامات و حرکت های تحریک آمیزی انجام نمی دادن؟ آیا اصلا بعضی از همین زن ها خود دچار انحرافات اخلاقی و اعتیاد و.. نبودن؟ ایا بعضی از آنها اصلا روسپی نبودن و با این کار تجارت می کردن؟؟ اگر مرد امریکایی دچار انحراف اخلاقی هست باید دید زن امریکایی در چه وضعیست؟
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اسلام داریم تا اسلام!...اسلام وهالیت و تندرو ها اسلام نیست..... اسلام دین قلب ها و عملهاست نه فقط قلب ها یا عمل ها
  • سید ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    بابا بیخیال .
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    توی همین ایران بدترین فیلم ها علیه مذهبی ها ساخته شده همین آخریش اسکار گرفت..........
  • نصیر ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    هلوکاست چی؟؟..میشه در امریکا و چند کشور محدود غربی هلوکاست رو به چالش کشید ؟؟ میشه اسرائیل رو در امریکا به چالش کشید؟؟ میشه از حزب الله حماس سپاه پاسداران امام خمینی آیت الله بهجت و شیعه آزادانه در امریکا حرف زد و دفاع کرد.... و پس از مدتی مثل امام جمعه شیعه یکی از شهرهای امریکا ترور نشی؟؟ و مسجدت رو به آتش نکشن؟؟ گوانتانامو چی؟ 17 زندان مخفی سیا در اروپا؟
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    احمق خودتي كه با پرچم امريكا اومدي جو زده شدي به خاطر يكي ديگه به هموطن خودت توهين ميكني كاسه داغ تر از اش شدي.
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    سلام يك سؤال كه نميدونم بايد كجا مطرحش كنم ولي اينجا ميگم چرا ديگه گزارش هاي ويژه را كار نميكنيد ميترسيد مردم بيشتر روشن بشند خواهشا زود به زود كار كنيد
  • مهدی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    آره به ما ربطی نداره! اما باید با واقعیت کشوری که سر وصدای حمایت از زنان و حقوق بشرش گوش عالم وآدم رو کر کرده آشنا بشیم بعد وارد مسائل دیگش بشیم. کشوری که مردمش و سربازاش بیمارن در جنگ دوام نمیارن....
  • mehdi ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    از ارتش شیطان نباید ازین بیشتر توقع داشت
  • مشایی ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 0
    مثل دهنت صحبت کن آمریکایی آحمق خودتی که با فیلتر شکن غیر مجاز وارد شدی
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 1
    خوب برو یکم انگلیسی یاد بگیر
  • مسعود ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 2
    لطفا این تعریف از بسیجی ندید که خیلی بی ترمز و میره .... بسیجی کسی میتونه با علمش ضد 10 تا ناو جنگی درسته میکنه . درسته موافقم که چه در علوم مهندسی و انسانی باید نسبت به اونا پیشرفت کنیم. نگاه صرف به تکنولوژی و مقوله علوم انسانی به طور مجزا انحراف میاره. هر دو با هم.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    مشرق بابا این انتخابات رو ول کن گزارشات اومده پایین میای مشرق فلانی چی گفت بهمانی چی گفت آقا من کاندیدمو انتخاب کردم بقیه بذار هر چی میخوان بگن !
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب ناشناس این بدترین توجیح برای دیکتاتوری آشکاری است که در ان جامعه در حق خصوصن زنها در حال اجرا است .................بله شما آزادی دارید که فیلم بسازید و آنها هم آزادی دارند تجاوز کنند و دادگاه و مسئولین هم آزادی دارند که رسیدگی نکنند و ارتش هم آزادی دارد تا برای ارضا جنسی فرماندهان و سربازان مردش زنان را قربانی کند و همه آزادی دارند بجز آنکه حق دارد .................لطف کنید با این شعارها خود را گول نزنید مسئله این نیست که آزادی هست یا نه مسئله این است که این آزادی به چه چیز منجر میشود ؟ فکرکنم حداقلش مشهور شدن کارگردانش بود نهئ ؟
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    2 0
    چرا اخبار تجاوز اینقدر واسه مردم جالبه چه خارجی چه ایران؟ قطعا یه جای کار ایراد داره .......
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    اینجا سایت چیزگرافی نیست ! اشتباه اومدی . همین کارها رو کردی دیپلمه موندی !
  • مهران ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    حوصلم ازگزارشه سر رفت خیلی طولانی بود ؛یه کم خلاصه تر؛ ولی گزارشه جالبی بود
  • مسعود ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 0
    صداي سقوط جامعه مدني آمريكا به گوش ميرسه. در جامعه اي كه امنيت و اخلاق رو براي زنان تامين كنه سقوط از نوع گرايش به فرهنگ و ... پيدا ميكنه . ترس زنان = جستجوي آرامش (البته به نظر من)
  • محسن ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    1 0
    اصلا یک کار دیگه میکنیم: میگیم برو جنگل چون مردی یا هرچی هستی، آزاد آزاد باش، برو هرجایی که دلت خواست، به جامعه ی اطرافت کاملا صادقانه نگاه کن، زن و بچه ات رو هرجایی دلت خواست بذار، خودشون بزرگ میشن. آخه بی نام و نشان! هرچیزی رو از دید قلدری نگاه کردن مثل تو، همون مثالی میشه که زدی. مگر زن برده اس توی خانواده؟ تو فکر کنم از همون مارانوسهای بی نامی هستی که فقط اومدی یک تیکه ای واسه داغ کردن مطلبت گفته باشی! آره بی نام خان! خودتی...
  • محسن ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 0
    مثل اینکه تحلیل رو کامل نخوندی حیدرخان! درد دل این تحلیل این هم هست که میگه چرا مستندسازهای ما مثل اینا درست نمیکنند. که جامعه ای رو به لرزه در میاره. حرف داره برا گفتن. مقامات رو به چالش میکشونه. حالا هرچی اسمش رو میذاری. ولی نویسنده از این میسوزه که چرا ماها که بهتر میتونیم بسازیم با این موقعیت فرهنگی غنی و ادعاهای جهانیی که داریم. هنوز که هنوزه بلد نیستیم چه جوری بوجه اش رو تامین کنیم. یا حق.
  • محسن ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 0
    اهه هادی تویی بابا. بالاخره مشرق خوان هم شدی؟
  • محسن ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 0
    آیا شما انسان هستید جناب محسن م؟ آیا؟ بیخیال شوخی کردم.
  • محسن ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    1 0
    فکر میکنم تقریبا هیچ کسی از آقایون یا خانمایی که نظر دادند، زیرمسئله اصلی و دغدغه اصلی نویسنده رو متوجه نشدند. درسته که کیفیت و محتوای مستند، گزارش شده، ولی این مستند، مشق کوچکی از دغدغه فرهنگ کلان فیلمسازی در غرب رو نشون میده. این یک نمونه کوچیکه. پس فرهنگ داخلی با مفاهیم بلند حکومت مهدوی و جهانی، بایستی بیشتر از اینا سنگ تموم بذاره، بیشتر هم به لحاظ مالی و بودجه. برای ترویج فرهنگ اسلام ناب بایستی خرج کرد. الکی که صدر اسلام خودش رو بالا نکشید، مال و منال حضرت خدیجه سلام الله علیها، نمونه بارزش هست. این فکر رو بایستی ترویج داد... ترویج...
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 0
    دیپلمه! ببین چه نظری دادی. همه رو علاف خودت کردی، موجبات خنده ما رو هم فراهم. یه نظری بده که استفاده کنیم.
  • علی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ببخشدولی منظورتون نفهمیدم می شه یکم بیشتر توضیح دهی.
  • yeganeh ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    3 1
    وای واقعا وحشتناکه
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    2 0
    چاکر شوما حیدر
  • ناشناس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    واقعا ما باید خدارو شکر کنیم که توی همچنین کشوری زندگی میکنیم که ازادی به معنی واقعی کلمه اجرا میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس