خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد اعتراض و انتقاد برخی نمایندگان به جهت عدم توجه و کم‌کاری سازمان حفاظت محیط زیست در حل بحران آلودگی هوا بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 7 دی ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، آغاز شد.

در ابتدا 203 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 84 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی لایحه بیمه شخص ثالث،‌دستورکار نشست علنی پارلمان بود.

*اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

سپس اسامی تأخیرکنندگان آغاز جلسه،‌ از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

1ـ محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان

2ـ محمدمهدی برومندی نماینده مردم مرودشت

3ـ عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان

4ـ جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

5ـ عبدالکریم رجبی نماینده مردم مینودشت

6ـ علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران

7ـ محمد فیروزی نماینده مردم نطنز

8ـ علی کائیدی نماینده مردم پلدختر

9ـ سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده مردم دشتی تنگستان

10ـ علی جلیلیان نماینده مردم اسلام‌آباد غرب

*انصراف موسوی‌ لارگانی از طرح سوال خود از وزیر کشور

حجت‌الاسلام سید ناصر لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس از طرح سوال خود از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور انصراف داد که در جلسه علنی امروز خانه ملت اعلام شد.

*مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان احزاب و ادیان مختلف نماد رحماء بینهم است

ابوترابی‌فرد در پاسخ به اخطار حقیقت‌پور:

*تصمیم باهنر درباره لایحه مناطق آزاد مورد تأیید هیأت رئیسه مجلس است

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی پارلمان در تذکری با اشاره به عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی خطاب به هیأت رئیسه مجلس، گفت: در هفته‌های گذشته این لایحه که باید با رأی نصف به علاوه یک نماینده مجلس تصویب می‌شد، با اینکه این میزان رأی لازم را به دست آورده بود، اما به دلیل تفسیر رئیس وقت جلسه مبنی بر نیاز بر دو سوم آرا، کلیات این لایحه رد شد.

وی خطاب به ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس، گفت: هفته گذشته تذکراتی را بنده و برخی از نمایندگان دیگر به شما دادیم و شما قرار بود این موضوع را در هیأت رئیسه مطرح و بررسی کنید، لذا در حال حاضر منتظر جواب شما و نظر هیأت رئیسه هستیم.

در ادامه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر حققت‌پور گفت: این موضوع در هیأت رئیسه بحث شد و از آنجا که تصمیم همکار عزیزم آقای باهنر در راستای برنامه پنجم بود، این تصمیم مورد تأیید هیأت رئیسه است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت برای شکل‌گیری مناطق آزاد در برخی نقاط لوایحی داده و اخیراً نیز لایحه‌ای برای منطقه آزاد سیستان تقدیم مجلس شده است، هیأت رئیسه امروز این لایحه را به کمیسیون اقتصادی ارجاع داد تا مورد بررسی قرار گیرد و لوایح گذشته‌ای که دولت در این زمینه به مجلس داده بود را در جریان بررسی این لایحه با آن ادغام کند.

نایب رئیس اول مجلس خاطرنشان کرد: برخی از مناطقی که قرار بود منطقه آزاد اعلام شوند، با پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون اقتصادی مصوب شد و دولت هم لایحه‌ای در این زمینه نداد، اما اگر همکاران ما روی خواسته خود مصر هستند، می‌توانند طرحی با بیش از 50 امضا تهیه کنند تا به کمیسیون اقتصادی پارلمان ارجاع شود و مورد بررسی قرار گیرد.

*پورابراهمی: مطالبات صندوق فولاد از دولت 20 هزار میلیارد تومان است

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیأت رئیسه اظهار داشت: بازنشستگان صندوق فولاد در حال حاضر 3 ماه است که با مشکلات بسیاری مواجه شده و حقوق خود را دریافت نکردند.

وی همچنین خطاب به ابوترابی‌فرد رئیس جلسه گفت: جنابعالی جلسه‌ای را در این خصوص برگزار کردید که در آن جلسه مقرر شد وزیر اقتصاد از طریق خزانه، اعتباری را برای پرداخت حقوق بازنشستگان در نظر بگیرد، اما متأسفانه تا به امروز 20 هزار میلیارد تومان مطالبات صندوق فولاد از دولت است ولی 300 میلیارد تومان منابع برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: تنها 15 هزار نفر از بازنشستگان صندوق فولاد در کرمان دارای مشکل هستند و ما نمی‌توانیم روزانه پاسخگوی هزاران بازنشسته باشیم بنابراین تقاضا دارم مصوبات آن جلسه را اجرایی کنید چرا در حال حاضر 90 نماینده مجلس موضوع حقوق بازنشستگان فولاد را پیگیری می‌کنند.

*آصفری:‌ قرار بود خانم ابتکار در جلسه غیرعلنی راجع به اقدامات دولت درباره آلودگی کلان‌شهرها توضیح دهد

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه آلودگی هوا نفس مردم را بریده است، گفت: قرار بود خانم ابتکار به جلسه غیرعلنی مجلس آمده و درباره عملکرد دولت در این باره توضیح دهد.

براساس این گزارش حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس که اداره مجلس را برعهده داشت در توضیحی عنوان کرد: چند گزینه در این باره مطرح بود که موضوع در صحن و در جلسه غیرعلنی بررسی شود و یا در کمیسیون‌های مربوطه، درنهایت مقرر شد که در جلسه امروز بعدازظهر کمیسیون انرژی با حضور مسئولین به این موضوع پرداخته شود و من از همه نمایندگان کلان‌شهرها که با مشکل آلودگی هوا مواجهند می‌خواهم که در جلسه بعدازظهر این کمیسیون حضور یابند.

کوچک‌زاده: کاهش شدید قیمت نفت با هم‌دستی صهیونیست‌ها و آمریکا جبران هزینه استخراج را هم نمی‌کند/ نقض فاحش برجام توسط آمریکا

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: از امروز مجلس به مدت 10 روز برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌شان تعطیل می‌شود و هفته آینده پارلمان نشست علنی نخواهد داشت.

وی افزود: شاهدیم که قیمت نفت با هم‌دستی آل‌صهیونیست با آمریکا به حدی پایین آمده که کم‌کم جبران هزینه استخراج خودش را هم نمی‌کند، از طرف دیگر دیروز آقای عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود که در آن جلسه به صراحت اغراق کرد که مصوبه اخیر کنگره آمریکا در محدودیت سفر به ایران نقض فاحش برجام است، در حالی که جمهوری اسلامی ایران با سرعت به وظایف خود که نابود کردن دستاوردهای هسته‌ای است، عمل می‌کند.

کوچک‌زاده ادامه داد: خواهش می‌کنم هفته آینده مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه دهد و دستور فقط بررسی همین دو موضوع (کاهش قیمت نفت و نقض فاحش برجام توسط آمریکا) باشد، والله و بالله این مجلس است که باید برای حرکت دولت ریل‌گذاری کند، آقایان هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند وقتی از فروش نفت هزینه استخراج آن هم به دست نمی‌آید، خب! درب چاه‌های نفت را ببندید و نفروشید، می‌شود زندگی مردم را غیر از فروش نفت نیز تأمین کرد.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وقتی برجام به طور فاحش نقض شده است پس چرا دستاوردهای هسته‌ای کشورمان را نابود می‌کنید؟!

کوچک‌زاده همچنین با اشاره به ماده 55 آیین‌نامه داخلی مجلس و عدم اجرای این ماده توسط هیأت رئیسه مجلس، تصریح کرد: طبق این ماده باید به عملکرد بودجه سالیانه مجلس رسیدگی و گزارش آن حداکثر تا پایان شهریورماه هر سال ارائه شود، این گزارش برای اطلاع نمایندگان باید چاپ و تکثیر می‌شد که این موضوع هم از وظایف کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است و باید با نظارت هیأت رئیسه انجام شود.

وی ادامه داد: هیچ وقت طی 10 سال گذشته به ماده مهم آیین‌نامه داخلی مجلس عمل  نشده است، در دوره مجلس نهم نیز تاکنون به این ماده از آیین‌نامه عمل نشده است، بنابراین قانون را برای چه نوشته‌ایم؟! آیا برای عمل نکردن نوشتیم؟ جوابش چیست، چرا عمل نمی‌کنید؟ چرا گزارش بودجه مجلس را نمی‌دهید؟

ابوترابی‌فرد به وی پاسخ داد: مچکرم!

کوچک‌زاده نیز خطاب به وی گفت: «مچکرم» جواب من نیست، اگر وارد است باید ترتیب اثر داده شود چرا 2 بار تذکر دادم و عمل نشده است؟!

ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: از آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌خواهم تا پایان جلسه علنی امروز اعلام کنند که کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه چه اقدامی انجام داده است.

*نحوه وصول یا بخشودگی جرایم رانندگی به کمیسیون اقتصادی مجلس بازگشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان به ارجاع 2 تبصره از ماده 59 لایحه بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه به کمیسیون اقتصادی پارلمان رأی موافق دادند.

در این ماده که از صبح امروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داشت، اقدامات بیمه مرکزی در نظارت بر حسن اجرای قانون ذکر شده بود.

در نهایت با رأی نمایندگان تبصره‌های 4 و 5 ماده 59 لایحه مذکور که نحوه وصول، تخفیف و یا بخشودگی جریمه نقدی 20 برابر حداقل تعهدات بدنی را به موجب آیین‌نامه پیشنهادی بیمه مرکزی و مصوب از سوی شورایعالی بیمه مقرر می‌کرد مراعا ماند و به کمیسیون اقتصادی بازگشت.

*طرح یک فوریتی نمایندگان برای اخذ غرامت از دولت آمریکا

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی  گفت:‌ نمایندگان در صحن علنی امروز طرحی را با قید یک فوریت تهیه و تدوین کردند که در آن دولت موظف شده تا به منظور استیفای حقوق ملت ایران اقدامات حقوقی لازم را در رابطه با اخذ برخی غرامت‌ها و خسارت‌ها از دولت آمریکا صورت دهد.

وی افزود: این طرح تاکنون به امضای 166 نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن همچنان در حال افزایش است.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

1-پرداخت غرامت بابت خسارت‌های جانی و مالی که از کودتای 28 مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی به علت روی کار آمدن دولت دست نشانده آمریکا به ملت ایران تحمیل شده است.

2- پرداخت غرامت بابت بیش از 223000 نفر شهید دوران دفاع مقدس و قریب ششصد هزار نفر جانباز و آزاده که به علت همکاری اطلاعاتی، سیاسی و نظامی آمریکا با حمله صدام به ایران به شهادت رسیده و یا صدمه دیده‌اند.

3-پرداخت غرامت و خسارت 1000 میلیارد دلاری جنگ صدام که با حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفت.

4-پرداخت غرامت بابت 17000 شهید ترور که با همدستی آمریکا به شهادت رسیدند و هم‌اکنون در آمریکا و عراق تحت حمایت مستقیم دولت و کنگره آمریکا هستند.

5-پرداخت غرامت بابت اموال و دارایی‌هایی که بر خلاف عرف و قواعد بین‌المللی بلوکه شده ایران در آمریکا و نیز پرداخت خسارت و عدم النفع مربوط به آن‌ها.

6-پرداخت خسارت بابت به شهادت رساندن صدها تن از حجاج سال 1366 و فاجعه منا در سال جاری به علت حمایت و پشتیبانی آمریکا از دولت سعودی.

7-پرداخت خسارت و عدم النفع کلیه اموال فرهنگی، هنری و باستانی ایران که در موزه‌ها و موسسات آمریکایی نگهداری می‌شود.

8-پرداخت خسارت و غرامت بابت تحریم کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران بر خلاف قواعد بین‌المللی.

9-پرداخت خسارت بابت تحریم خرید و فروش قطعات و هواپیمای مسافربری علیه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف عرف و قواعد بین‌المللی.

10- پرداخت غرامت بابت کلیه ایرانیان مورد ربایش، ترور و انفجار در خارج از کشور که با حمایت آمریکا از جمله در کشورهای افغانستان، یمن، لبنان، سوریه و عراق و ... انجام شده است.

11-پرداخت غرامت بابت کودتای نوژه که با حمایت و همکاری مستقیم آمریکا صورت گرفت.

*رهبر: سخنرانی انصاری و حضور نامزدها در همایش دیروز شمیرانات مصداق تبلیغات زودرس است

فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه 7 دی ماه در صحن علنی مجلس در تذکری شفاهی گفت: دیروز در منطقه شمیرانات تهران همایشی با عنوان حضور حداکثری بانوان شمیرانات در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: برگزاری چنین همایشی فی‌نفسه کار خوبی است اما در پای دعوت‌نامه‌ها امضای فرماندار شمیرانات آمده بود و معاون امور پارلمانی رئیس جمهور نیز در این همایش شرکت و سخنرانی کرد. همچنین نامزدهای مختلفی که در انتخابات ثبت‌نام کردند میان آحاد مردم حضور داشتند.

رهبر با اشاره به اینکه تذکرش خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره تبلیغات زود رس و زود هنگام  و ورود پول‌های کثیف به انتخابات است گفت: باید جلوی آن گرفته شود.

*اعلام وصول طرح اصلاح محدوده برخی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با 50 امضا

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس اعلام شد با توجه به اینکه تعداد امضاهای طرح اصلاح تبصره یک ماده 69 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به کمتر از 15 نفر رسیده لذا طرح مذکور در راستای اجرای ماده 133 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مسترد شد که اعلام وصول می‌شود.

همچنین طرح اصلاح محدوده برخی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی که با امضای 50 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است، اعلام وصول می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام وصول این طرح گفت: درباره طرح مذکور در جلسه علنی آینده پارلمان رأی‌گیری می‌شود.

در تذکر 106 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور مطرح شد

*درخواست برای اتخاذ تدبیر لازم برای نجات جان مردم در برابر آلودگی هوا

در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد به رئیس‌جمهور لزوم کاهش سود بانکی متناسب با کاهش تورم را متذکر شد.

سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در تذکری به وزیر نفت خواستار توضیح علت اظهارنظر غیرمسئولانه راجع به واگذاری پالایشگاه آبادان به بخش خصوصی شد.

حلیمه عالی نماینده مردم زابل در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به بحران آلودگی هوا شد.
سیدسعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد در تذکری به وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی خواستار توضیح علت عدم رسیدگی مناسب به وضعیت معلولان در حوزه اشتغال، معیشت، درمان و خدمات‌رسانی شد و به وزیر کشور لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد بازرسان هیأت‌های اجرایی حاضر در حوزه‌های اخذ رأی را متذکر شد و در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت افزایش بی‌رویه اقلام مورد نیاز مردم شد.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان به وزیر امور خارجه لزوم اقدام قاطع برای حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات خصمانه کنگره و دولت آمریکا را متذکر شد و در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت شد.

106 نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار اتخاذ تدبیر لازم برای نجات جان مردم به ویژه کودکان و سالخوردگان و بیماران در برابر آلودگی بی‌سابقه هوا شدند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در تذکری به وزرای اقتصادی کشور خواستار تسریع در حل مشکل سهامداران شرکت پدیده شاندیز شد.

علی نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایر در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت عدم پرداخت مستمری رزمندگان نیازمند و در تذکری به وزیر صنعت خواستار توضیح علت عدم حمایت از تولیدات داخلی و کاهش تعرفه کالاهای وارداتی شد.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر نفت در مورد گران شدن بنزین به بهانه سه نرخی شدن آن، آن هم در شرایطی که قیمت نفت به یک سوم قیمت قبل رسیده است شد.

عبدالرحمان رستمیان نماینده مردم دامغان در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار ایجاد برنامه آموزشی توسط رسانه‌های عمومی همچون تلویزیون در زمان تعطیلی مدارس شد.

ضرغام صادقی و محمد دهقان نمایندگان شیراز و چناران در تذکری به وزرای اقتصاد کشور خواستار اهتمام جدی برای اجرای مصوبه شورای امنیت در خصوص احقاق حقوق سهامداران شرکت پدیده شاندیز شدند.

حمید رسایی نماینده مردم تهران به وزیر کشور درمورد برگزاری همایش انتخاباتی با امضای فرماندار شمیرانات تذکر داد و آن را مصداق ورود پول‌های کثیف در انتخابات دانست.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان به رئیس‌جمهور و وزرای آموزش و پرورش علوم و فرهنگ ارشاد اسلامی ضرورت توجه جدی به ساماندهی آموزش زبان انگلیسی و تدوین پیوست فرهنگی برای آن را متذکر شد.

احمد سالکی کاشانی نماینده مردم اصفهان در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد با توجه به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و تبلیغ رسانه‌های بیگانه ضروری است اصل 10 قانون اساسی در دستور کار دولت به صورت جدی قرار گیرد.

حسین آذین نماینده مردم رفسنجان به وزیر اقتصاد لزوم پیگیری و حل مشکل سهامداران و سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج را متذکر شد.

لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی:

مجلس پیگیر آلودگی هوای تهران است/ جلساتی با حضور شهرداری، سازمان محیط زیست و دولت برگزار خواهد شد

حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست پارلمان در تذکری با استناد به ماده 105 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: طبق این ماده، گزارش نهایی کمیسیون اصل 90 پس از ارائه به هیأت رئیسه در صورتی که مربوط به عموم باشد با رعایت نوبت باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و در اولین جلسه علنی قرائت شود.

وی همچنین خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: گزارش کمیسیون اصل 90 درباره آلودگی هوا و آلایندگی بنزین‌های تولید داخل سال گذشته در همین تاریخ نهایی و در تاریخ 23 دی ماه 93 تقدیم هیأت رئیسه شده بود، کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کمیسیون کشاورزی نیز گزارشی را در این رابطه تهیه کرده بودند، بر اساس دستوری که شما به عنوان رئیس مجلس مبنی بر لزوم تجمیع گزارش‌های تهیه شده صادر کرده بودید، از سال گذشته این اقدام صورت نگرفته است، علیرغم ارائه گزارش، چند ماه قبل معاونت نظارت مجدداً نامه‌ای را صادر کرده است که اسناد و مدارک ارائه شود، بنده برای پیگیری موضوع به دفتر رئیس مجلس نیز مراجعه کردم.

رسایی یادآور شد: اگر چه در دفتر شما دستگاه تصفیه هوا وجود ندارد، اما برخی از مسئولان برای دفاتر شخصی خود دستگاه تصفیه هوا تهیه کردند، بر اساس اسناد و مدارک موجود بنزین تولید داخلی به هیچ عنوان آلاینده نبوده است، ظرف 2 سال گذشته بنزین کشور از خارج وارد شده است؛ پشت واردات بنزین متأسفانه رانت وجود دارد، میلیاردها تومان رانت واردات از مسئله بنزین بهره‌برداری شده که نیازمند تدبیر جدی است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر رسایی گفت: مسئله آلودگی هوا موضوعی است که برخی نمایندگان مجلس با طرح هوای پاک که توسط آقای دهقان ارائه شده و دستگاه‌های مختلف برای مشارکت در آن جمع شدند، دنبال می‌کنند.

وی افزود: آلودگی هوای تهران و کلان شهرهای ایران دارای پارامترهای فراوانی است که باید بررسی شده و حل شوند، موضوع آلودگی هوا نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه‌های اجرایی کشور است، وارونگی هوا موجب بروز آلودگی هوا و بروز مشکل برای کلان‌شهرهای ایران شده و نیازمند پیگیری جدی است.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هیأت رئیسه مجلس پیگیر قانون هوای پاک است و جلساتی با حضور شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و دولت برگزار خواهد شد تا برنامه‌ریزی بلند مدتی برای رفع آلودگی هوا صورت گیرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حال حاضر رفع مشکل آلودگی هوا تنها به ارائه طرح و لایحه نیست، گفت: مشکل آلودگی هوا باید به صورت قانونی حل شود.

*لاریجانی:  رفع مشکل آلودگی هوا تنها به ارائه طرح و لایحه نیست/ مشکل باید به صورت قانونی حل شود

عباس رجایی نماینده مردم اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: بنده نسبت به نحوه ارجاع موضوعات کمیسیون‌ها گلایه دارم، چرا که مسائل محیط زیستی جزء وظایف کمیسیون کشاورزی است اما همه مباحث مربوط به مسائل زیست‌محیطی به کمیسیون‌های دیگر مجلس ارجاع می‌شود.

وی خطاب به علی لاریجانی گفت: بنده کار به تفکرات همکاران دیگر ندارم، اما شما می‌دانید که در حوزه آلودگی هوا کمیسیون کشاورزی طرحی را آماده کرده که مدت‌هاست در دستور کار پارلمان قرار دارد اما بررسی آن در صحن علنی مجلس شروع نشده است.

رجایی تصریح کرد: به هر حال ریشه مسائل در آلودگی هوا باید حل شود، از این رو تقاضا دارم که طرح کمیسیون کشاورزی درباره آلودگی هوا طبق اصل 85 قانون اساسی بررسی شود یا با اولویت در دستور کار خانه ملت قرار دهید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به تذکر رجایی گفت: در حال حاضر رفع مشکل آلودگی هوا تنها ارائه طرح و لایحه نیست، بلکه این موضوع را باید به صورت قانونی حل کرد.

مصری: انواع سلاح جنگی و مشروبات الکلی همراه با مواد نفتی به صورت ترانزیت وارد کشور می‌شود

به دنبال آن،‌ عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی  در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با هشدار نسبت به مسئولانی که امنیت ملی را به بازی گرفته و توبه نمی‌کنند گفت: روزانه هزار دستگاه کامیون مواد نفتی به صورت ترانزیت وارد کشور شده و هیچ نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به کشف انواع و اقسام سلاح‌های جنگی و مشروبات الکلی که خطر جدی برای امنیت ملی داشته است گفت یک عده یقه سفید منابع این محموله‌ها را می‌برند.

مصری در بخش دیگری از تذکر خود گفت: صد هزار تن برنج آلوده و تاریخ گذشته در یکی از انبارهای غرب کشور است که می‌خواهند این ها را به تهران آورده وبا تعویض بسته بندی به خورد مردم دهند.

*لاریجانی:آمریکا با تصمیمات کودکانه به دنبال خروج از انفعال است/ دست گذاشتن آمریکا روی اموال بلوکه‌شده ایران سرقت است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست،‌در اخطاری قانونی اظهار داشت: اصل دوم قانون اساسی روی نفی هر گونه ستم‌گری، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری تأکید می‌کند، متأسفانه در روزهای اخیر چند اتفاق قابل تأمل افتاده است، امروز خبرهایی داشتیم مبنی بر اینکه آمریکا بودجه‌ای برای براندازی نرم در ایران به تصویب رسانده است، در روزهای اخیر آمریکا روی اموالی که به ناحق از جمهوری اسلامی ایران سرقت کردند و رقمی بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران بوده، به بهانه‌های موهوم دست گذاشته است.

وی افزود: در همین روزها بحث تحریم سپاه پاسداران و برخی شخصیت‌ها را پیش کشیدند و همچنین طی مصوبه‌ای که نقض صریح برجام است هم سفر به ایران را محدود کردند، سؤال این است که بر اساس اصل دوم قانون اساسی دولت چه اقدام شایسته و متقابلی در برابر این اقدامات آمریکا انجام داده است؟ درخواست ما این است که دیپلماسی فعالتری در رابطه با اقدامات کینه‌توزانه و کینه‌جویانه آمریکا انجام شود.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان یادآور شد: طبق ماده 186 آیین‌نامه داخلی، دولت موظف است بودجه سالیانه را حداکثر تا 15 آذر تقدیم مجلس کند، امروز بیش از یک ماه و اندی ارائه بودجه 95 به تأخیر افتاده است، انتظار این بود بعد از تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امور انضباط دیگری پیدا کند، اما بعد از تشکیل همین سازمان شاهد بی‌انضباطی هستیم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: قبلاً هم بارها گفته شده بودجه سالیانه باید تا 15 آذرماه تقدیم مجلس شود، تأخیر در ارائه بودجه مشکل ایجاد می‌کند و این اشکال وارد است.

وی ادامه داد: درباره تصمیمات کنگره آمریکا هم باید بگویم در کل فکر می‌کنم آنها دچار یک انفعال از نظر رفتار دیپلماتیک شدند و برای خروج از این انفعال اقداماتی را انجام می‌شوند و با یک پدیده تورم تصمیمات کودکانه می‌خواهند از این انفعال خارج شوند، خیلی از تصمیمات هم مربوط به حالا نیست، مسئله دست گذاشتن آمریکا روی اموال بلوکه‌شده ایران مربوط به سال‌ها قبل است که در محاکم مختلف کار می‌کردند و کار در نهایت به دیوان عالی آمریکا کشید اما این اقدام ستم‌کارانه‌ای است که بخواهند روی اموالی از ایران به بهانه‌‌های غلط دست بگذارند و واقعاً شبیه یک سرقت است.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا حتماً پاسخ این اقدامش را خواهد شنید و در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم.

*جلسه علنی امروز مجلس بدون ارائه بودجه 95 پایان یافت/ نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفتند

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس پایان یافت.

علی لاریجانی پیش از پایان اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس یکشنبه بیستم دی‌ماه با دستور کاری که اعلام خواهد شد، تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه مواد ارجاعی لایحه بیمه شخص ثالث را مورد بحث و بررسی قرار داده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.

نمایندگان هفته آینده برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و نشست علنی نخواهند داشت.

جلسه علنی پارلمان در حالی به پایان رسید که قرار بود لایحه بودجه سال 95 به همراه برنامه ششم توسعه طبق اعلام قبلی دولت هفته اول دی ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود اما این اتفاق نیفتاد و ارائه این 2 لایحه مهم به بعد از 20 دی ماه موکول شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    هوا واقعا آلودس
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    با نفت ارزان چه کار کنیم؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس