کد خبر 510001
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰

قتل و کشتار شیعیان نیجریه توسط تکفیرهای تندروی اقدامی جنایت‌بار از روی ترس و استیصال است.

به گزارش مشرق، روز یکشنبه گذشته نیروهای ارتش نیجریه به منزل شخصی شیخ ابراهیم زکزکی  دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در منطقه گیسلو در شهر زاریا در ایالت کادونا و حسینیه بقیه الله حمله کردند و 300 نفر را به شهادت رساندند.
 
نیروهای ارتش نیجریه سال گذشته نیز با حمله به مراسم روز جهانی قدس ده ها تن از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی را شهید کردند. شیخ زکزاکی رئیس جنبش اسلامی نیجریه است و به دفاع از حقوق مسلمانان و برافراشتن پرچم اسلام و دعوت برای اتحاد مسلمانان معروف است.

حال این‌ روزهای نیجریه وخیم است

ه دنبال انتشار این خبر بسیاری از شخصیت‌ها و گرو‌ههای اسلامی کشتار بیرحمانه شیعیان در نیجریه را محکوم کردند و اعتراض خود را نسبت به این عمل ضدانسانی را هم نشان دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی نیز در تماسی تلفنی با محمد بوهاری رییس‌ جمهوری نیجریه به بررسی تحولات اخیر جهان اسلام و حادثه اخیر در شمال آن کشور پرداخت.

حال این‌ روزهای نیجریه وخیم است
 
روحانی با بیان اینکه ضروری است در شرایطی که تروریسم امنیت بسیاری از کشورهای مسلمان را تهدید می‌کند، مسلمانان دستِ اتحاد به یکدیگر بدهند، گفت: نباید اجازه دهیم تا اختلافات جزیی به درگیری و اختلافی عمیق تبدیل شود، چرا که حفظ جان مسلمانان وظیفه اصلی و همگانی است. 
 
رییس‌ جمهوری ضمن جویا شدن وضعیت آسیب‌دیدگان این حادثه به ویژه رهبر شیعیان آن کشور، با بیان اینکه امروز همه مسلمانان راهی جز اتحاد و همدلی برای ساختن آینده کشورشان ندارند، یادآور شد: دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات دارد.

روحانی با تأکید بر ضرورت تشکیل گروه حقیقت‌یاب در قبال این حادثه، اظهار داشت: انتظار داریم دولت نیجریه در شرایط فعلی از همه آسیب‌دیدگان دلجویی کرده و با دستورات قاطع از تداوم هرگونه ناآرامی جلوگیری کند. 
 
رییس‌ جمهوری با بیان اینکه امروز عده‌ای به دنبال تفرقه‌افکنی و اختلاف میان مسلمانان در کشورهای اسلامی هستند، گفت: همه باید نسبت به حفظ آبروی اسلام و وحدت مسلمانان در جهان حساس بوده و هوشیاری خود را افزایش دهیم. 
 
روحانی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارایه هرگونه کمک به ویژه اعزام تیم‌های پزشکی، مداوای مجروحین و آسیب‌دیدگان حادثه و التیام آلام مردم تأکید کرد.

حال این‌ روزهای نیجریه وخیم است

علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز با محکوم کردن این جنایت وحشیانه گفت: راهپيمایی عظيم ميليونها نفر پيروان و محبان اهل بيت (عليهم السلام) به مناسبت سالگرد اربعين سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در نيجريه موجب شد كه با تحريك رژيم صهيونيستی و حمايت خشونت‌طلبان وهابی كه بازماندگان بنی اميه در عصر ما ميیباشند، اين تهاجم بی‌سابقه جنايتكارانه عليه مسلمانان انجام شود. 

وی ادامه داد: مجمع جهانی بيداری اسلامی خواستار آن است كه كليه مسلمانان بی‌گناهی كه به جرم محبت اهل بيت عليهم السلام در زندان تحت شكنجه‌های قرون وسطايی هستند، آزاد شوند و از دولت نيجريه ميیخواهد كه هرچه زودتر مسببين اين فاجعه را تعقيب، دستگير و محاكمه نموده و آنها را به جزای اعمال وحشيانه‌شان برساند

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز درباره کشته شدن تعدادی از شیعیان در نیجریه اظهار داشت: در این زمینه دو اقدام از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت نخست اینکه محکوم کردیم و هم از نظر دیپلماتیک کارها برای حل و فصل مسایل و تامین حقوق شیعیان که وظیفه اسلامی است، در دست اقدام است.


به هر حال حمله به بیت شیخ ابراهیم زکزاکی، مرجع شیعیان نیجریه و اقدام به توهین و جسارت به ایشان و اماکن مقدسه دینی و قتل و کشتار شیعیان نیجریه توسط تکفیرهای تندروی بوکوحرام، همراه با حمایت کامل ارتش و رژیم دیکتاتور آل سعود اقدامی جنایت بار، وقیحانه، جسارت آمیز و از روی ترس و استیصال است و اسلام هراسی و به ویژه شیعه هراسی و توهین به شیعیان و مقدسات آنان در اقصی نقاط جهان، به منظور تضعیف قدرت اسلام و مسلمانان و انحراف در افکار و عقاید و ایجاد چهره‌‎ای خشن و ترسناک از آنان در افکار عمومی جهان صورت می‌گیرد.

پس ضروری است که مجامع بین‌المللی همچون سازمان همکاری‌های اسلامی با تمام توان و به کارگیری از تمامی ظرفیت‌های خود در شناسایی، معرفی و مجازات عاملین این واقعه مصیبت‌بار کمک کرده و از گسترش و تکرار این گونه حوادث جلوگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس