کد خبر 508050
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸

خرید قاچاقی نفت از داعش،هدف قرار دادن هواپیمای سوخوی روسیه،تهدیدات مکرر نسبت به سوریه،بکارگیری ادبیات نامناسب در برابر ایران و در آخر حضور نظامی بدون هماهنگی قبلی در خاک عراق به بهانه مبارزه با داعش، دولت ترکیه را بعنوان پرحاشیه ترین دولت منطقه تبدیل کرده است.

به گزارش مشرق، خرید قاچاقی نفت از داعش، هدف قرار دادن هواپیمای سوخوی روسیه، تهدیدات مکرر نسبت به سوریه، بکارگیری ادبیات نامناسب در برابر ایران و در آخر حضور نظامی و بدون هماهنگی قبلی در خاک عراق به بهانه مبارزه با داعش، همه و همه باعث شده تا این روزها دولت ترکیه بعنوان همسایه غربی ما بیشتر از همه دولت های منطقه دچار حاشیه شده باشد؛ به همین مناسبت خبرگزاری میزان به سراغ چند تن از کارشناسان سیاسی و نظامی رفت تا دلیل رفتارهای اخیر دولت رجب طیب اردوغان را از آنان حویا شود.

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی سپاه، با اشاره به صحبت های مطرح شده پیرامون قاچاق نفت داعش به ترکیه عنوان کرد: با ابزار و امکانات پیشرفته رصد و جمع آوری اطلاعات در دنیای امروز، مستند سازی قاچاق نفت داعش به ترکیه با همکاری برخی از کشورهای منطقه، چندان کار پیچیده ای نیست.

وی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که خود داعشی ها با وقاحت تمام برخی از اقداماتشان را برای به اصطلاح قدرنمایی رو می کنند اظهار داشت: پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای روسیه توسط ترکیه، برای نخستین بار به صورت رسمی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از قاچاق نفت داعش به ترکیه پرده برداری کرد حال آنکه مستندات این قاچاق از مدت ها قبل برای نیروهای ایرانی محرز شده بود.

سنایی راد ادامه داد: کشورهایی که همواره از تحریم به عنوان ابزار مهار کشورهای مستقل استفاده می کردند و به اصطلاح مانع توسعه و پیشرفت آنها می شدند، امروز باید پاسخگوی قاچاق نفت داعش به ترکیه باشند چرا که این قاچاق، جز از طریق کشورهای غربی و همچنین آمریکا به هیچ وجه مقدور نبود.

امیرحسین قاضی زاده نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، اظهار داشت: کشور عراق در سال 1350 بدلیل درصد بالا در تولید ناخالص، جزو کشورهای ثروتمند جهان محسوب می شد اما صدام این کشور ثروتمند و مستقل را به یکباره به کشوری فقیر و وابسته تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه حاکمانی که دچار کبر و غرور می شوند در نهایت کار دست خود و کشورشان می دهند و مصیبتی عظمی را برای نسل های بعد ایجاد می کنند اظهار داشت: متاسفانه رویه ای که آقای اردوغان در ترکیه پیش گرفته همان مسیر دیکتاتور عراق را در ذهن تداعی می کند.

نماینده مردم مشهد با اشاره به صحبت های اخیر اردوغان با رئیس جمهور ایران درخصوص هشدار آنکارا به تهران راجع به دخالت نکردن در اتفاقات فی مابین ترکیه و روسیه، گفت: دولت ما باید به گونه ای در صحنه بین المللی رفتار کند تا هر کسی به خودش این جرات را ندهد که علیه ما حرف بزند.

قاضی زاده ادامه داد: علاوه بر اردوغان که اکنون اظهارات ضد ایرانی می کند، در طی یکی دو ماه گذشته نیز عادل الجبیر وزیر خارجه دولت سعودی چندین اظهار نظر اتهام آمیز در خصوص ایران داشت و این در شرایطی است که اولویت اصلی این دولت سیاست خارجی است.

وی در پایان نیز با صحه گذاشتن بر خرید نفت ترکیه از داعش و انتقال آن به اروپا خاطرنشان کرد: ترکیه یقینا بدون همکاری و پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی، قادر به خرید و قاچاق نفت از داعش نیست

همچنین حسین طلا نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به صحبتهای اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص هشدار به ایران جهت پایان دادن به تبلیغات منفی علیه ترکیه عنوان کرد: دولت ترکیه و شخص اردوغان نه می توانند و نه در جایگاهی هستند که برای ما تعیین تکلیف بکنند.

وی ادامه داد: وقتی شخص اردوغان و حزب و همچنین رسانه های وابسته به او می توانند به راحتی سیاستهای ایران در منطقه را به چالش بکشند، ما هم می توانیم این مواضع را نسبت به آنها داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در ادامه با بیان اینکه دولت ترکیه در ابتدا قصد داشت تا خود را به عنوان نمونه ای از دولت های اسلام گرای موفق خود را به سایر کشورهای اسلامی معرفی کند گفت: پس از ماجراهای اخوان المسلمین مصر و همچنین حمایتهای ترکیه از گروه تروریستی تکفیری داعش، دیگر دولت ترکیه آن دولت محبوب ابتدای روی کار آمدن نیست.

طلا با اشاره به این نکته که اردوغان باید به جای لفاظی در خصوص نخریدن نفت از داعش، این ادعا را در عمل ثابت کند تاکید کرد: امروز ادامه حکومت بشار اسد در سوریه در حقیقت اعلان شکست سیاستهای ترکیه در منطقه است.

وی با بیان اینکه هدف اردوغان از احیای دولت بزرگ عثمانی در منطقه، نفش بر آب شده است تصریح کرد: این عدم موفقیت طبعا عصبانیت هایی را در پی داشته و ما امروز این عصبانیت ها را در قالب واکنش دولت ترکیه به ایران، سوریه و روسیه می بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی میزان، اظهار داشت: ترکیه بازنده 2 طرفه و شاید هم 3 طرفه ماجراها و حوادث اخیر بوده است چرا که با اقدامات نسنجیده اش حمایت جبهه مقاومت را به کلی از دست داده، از طرف دیگر اربابان آن که در راس آنها آمریکاست پشت سر ترکیه را تا حدود زیادی خالی کرده اند و همچنین اردوغان و حزب حاکمه ی او نیز دیگر آن حمایت مردمی را در کشور خودشان نمی بینند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس