اندیشکده‌های استرالیایی در زمره مهم‌ترین و برجسته‌ترین مراکز تحقیقاتی در دنیا به شمار می‌آیند.

به گزارش مشرق، بر اساس آخرین آمار دانشگاه پنسیلوانیا، در سراسر جهان بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی و اندیشکده وجود دارد که سهم کشور استرالیا از این تعداد فقط ۲۹ اندیشکده است. اگرچه این کشور تنها ۵۶/۰ درصد از اندیشکده‌های فعال در ۱۸۲ کشور جهان را به خود اختصاص داده، تعدادی از اندیشکده‌های استرالیایی در زمره مهم‌ترین و برجسته‌ترین مراکز تحقیقاتی در دنیا به شمار می‌آیند.

برای مثال در آخرین فهرست برترین اندیشکده‌های جهان که هرساله توسط دانشگاه پنسیلوانیا منتشر می‌شود، اندیشکده سیاست بین‌المللی لووی رتبه ۴۵ ام و اندیشکده مرکز مطالعات مستقل رتبه ۱۰۱ ام جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس قانونی که توسط پارلمان استرالیا به تصویب رسیده است، برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد در این کشور از نظر قوانین مالیاتی از جایگاه نهادهای خیریه برخوردار می‌گردند. بسیاری از اندیشکده‌ها بر اساس این قانون به عنوان نهادهای خیریه ثبت گردیده‌اند. قانون مذکور بدون آنکه الزامات شفافیت‌ساز معمول را طلب کند اندیشکده‌ها را از مالیات معاف می‌سازد. گروه‌هایی نظیر اندیشکده امور عمومی و اندیشکده مرکز مطالعات مستقل قادرند بدون آنکه مجبور باشند روابط مربوطه را علنی سازند به کسانی که به آنها کمک مالی ارائه می‌دهند معافیت‌های مالیاتی اعطا کنند.

از آنجا که تأسیس نهادهای خیریه جدید بر اساس قانون فوق‌الذکر باید به تصویب مجلس سنا برسد در نتیجه همه احزاب به طور سنتی بر سر این مسئله مصالحه کرده‌اند. در ماه جولای ۲۰۰۵ حزب لیبرال استرالیا موازنه قدرت را در مجلس سنا به نفع خود تغییر داد و نیاز به هرگونه مصالحه را از میان برداشت.

 –  نقش مهم اندیشکده‌ها در گفتمان سیاسی

با اینکه تعداد اندیشکده‌های استرالیایی چندان زیاد نیست اما این اندیشکده‌ها نقش مهمی در گفتمان سیاسی استرالیا ایفا می‌کنند. برجسته‌ترین اندیشکده‌ها از دهه ۱۹۷۰ به بعد در واقع اندیشکده‌های محافظه‌کار بوده‌اند ـ اندیشکده مرکز مطالعات مستقل و اندیشکده امور عمومی و همچنین اندیشکده وابسته به آن با نام اندیشکده سیدنی.

دو اندیشکده قدیمی انجمن فابیان استرالیا و اندیشکده بنیاد ایوات تقریباً با حزب کارگر همسو هستند. اندیشکده استرالیا که می‌توان آن را تقریباً یک اندیشکده چپ میانه دانست در بحث‌وجدل‌ها بر سر سیاست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی نقش قابل‌توجهی ایفا نموده است.

برخی از احزاب سیاسی عمده نیز اندیشکده‌های متعلق به خود را تأمین مالی می‌کنند و این اندیشکده‌ها از یارانه‌های دولتی نیز بهره‌مند می‌گردند. این اندیشکده‌ها عبارت‌اند از اندیشکده مرکز تحقیقات منزیس (حزب لیبرال)، اندیشکده مرکز تحقیقات چیفلی (حزب کارگر استرالیا)، و اندیشکده مرکز تحقیقات پیج (حزب ملی).

 رده بندی برترین اندیشکده‌های استرالیایی در جهان

– اندیشکده‌های برتر آسیا و اقیانوسیه (به جز چین، هند، ژاپن، و کره جنوبی)

۳- اندیشکده لووی (استرالیا)

۴- اندیشکده امور بین‌المللی استرالیا (استرالیا)

۹- اندیشکده مرکز مطالعات مستقل (استرالیا)

۱۳- اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی (استرالیا)

 – برترین اندیشکده‌ها بر حسب حوزه پژوهش

برترین اندیشکده‌های فعال در حوزه دفاعی و سیاست ملی

۱۷- اندیشکده سیاست راهبردی استرالیا (استرالیا)

 – برترین اندیشکده‌های فعال در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌المللی

۲۸- اندیشکده سیاست راهبردی استرالیا (استرالیا)

 – برترین اندیشکده‌های فعال در حوزه توسعه بین‌المللی

۸۰- اندیشکده لووی (استرالیا)

 – برترین اندیشکده‌های فعال در حوزه سیاست اقتصادی بین‌المللی

۲۵- اندیشکده امور بین‌الملل استرالیا (استرالیا)

۲۹- اندیشکده مرکز مطالعات مستقل (استرالیا)

 – برتری اندیشکده‌های وابسته به مراکز دانشگاهی

۲۳- اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی، دانشگاه ملی استرالیا (استرالیا)

۲۶- اندیشکده مرکز مطالعات امنیت بین‌الملل، دانشگاه سیدنی (استرالیا)

۳۸- اندیشکده مرکز ایستگاه جهانی و توسعه، دانشگاه بوند (استرالیا)

 – اندیشکده‌های پایشی

۲- اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی استرالیا (استرالیا)

۵۴- اندیشکده مرکز مطالعات مستقل (استرالیا)

  اندیشکده لووی برترین اندیشکده استرالیا

– اندیشکده لووی

اندیشکده لووی یک اندیشکده غیرحزبی و مستقل فعال در حوزه سیاست بین‌الملل است که در شهر سیدنی استرالیا قرار دارد. این اندیشکده که به عنوان برترین اندیشکده استرالیا رده‌بندی شده است پژوهش‌های باکیفیت و دیدگاه‌های متمایز در رابطه با رویه‌های بین‌المللی که استرالیا و دنیا را شکل می‌دهند ارائه می‌دهد.

اندیشکده لووی میزبان سخنرانی‌هایی است که توسط چهره‌های شاخص کشوری و بین‌المللی ایراد می‌شوند و در راستای بررسی مسائل مهم جهانی اقدام بر برگزاری کنفرانس‌هایی می‌کند. این اندیشکده تلاش دارد تا به بحث و گفتگوها بر سر سیاست‌های بین‌المللی در استرالیا عمق ببخشد و بدین ترتیب نقش این کشور را در عرصه جهانی پررنگ‌تر سازد.

اندیشکده سیاست بین‌المللی لووی یک اندیشکده مستقل است که توسط «فرانک لووی» تأسیس گردیده و به انجام پژوهش‌های دست اول درباره مسائل بین‌المللی سیاسی، راهبردی، و اقتصادی از دیدگاه استرالیا می‌پردازد. این اندیشکده در شهر سیدنی واقع در ایالت نیوساوت‌ولز استرالیا قرار دارد. پژوهش‌ها و تحلیل‌های این اندیشکده فراحزبی هستند و هدف این اندیشکده از برگزاری کنفرانس، سمینار، و دیگر رویدادها عمق بخشیدن به بحث‌وجدل‌ها درباره سیاست‌های بین‌المللی در استرالیا و کمک به شکل‌دهی بحث‌های بین‌المللی در رابطه با اینگونه مسائل است.

 – اندیشکده مرکز مطالعات مستقل

اندیشکده مرکز مطالعات مستقل برترین اندیشکده تحقیقاتی سیاست عمومی استرالیا به شمار می‌رود. اندیشکده مرکز مطالعات مستقل از اقتصاد بازاری و جامعه مدنی آزاد تحت حاکمیت یک دولت دموکراتیک حمایت می‌کند. ما بر این باوریم که برخورداری از یک دولت کوچک‌تر کلید بهره‌مندی از مسئولیت‌های فردی، آزادی، انتخاب و کسب و کار است.

اندیشکده مرکز مطالعات مستقل از طریق انجام پژوهش‌های سیاست عمومی و برگزاری رویدادها انجام بحث و مناظره میان چهره‌های برجسته دانشگاهی، سیاستمداران، رسانه‌ها، و عموم مردم را تشویق می‌کند. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایده‌های سیاستی خوب شنیده شده و به طور جدی مدنظر قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب استرالیا قادر گردد به رشد و شکوفایی خود در آینده ادامه دهد.

 – اندیشکده امور بین‌الملل استرالیا

اندیشکده امور بین‌الملل استرالیا یک سازمان غیرانتفاعی مستقل است که تلاش می‌کند علاقه‌مندی به امور بین‌المللی و درک و شناخت اینگونه امور را در استرالیا اشاعه دهد. این اندیشکده تریبونی برای بحث و گفتگو فراهم می‌آورد، اما به دنبال شکل دادن به نظرات و دیدگاه‌های سازمانی خویش نیست. این اندیشکده اقدام به برگزاری سخنرانی، سمینار، کارگاه، کنفرانس، و امثال این‌ها می‌کند و از فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی حمایت مالی به عمل می‌آورد. اندیشکده امور بین‌الملل استرالیا در سال ۱۹۲۴ تأسیس و در سال ۱۹۳۳ به عنوان یک نهاد فدرال معرفی گردید و تنها سازمان کشوری از این نوع در کشور استرالیا محسوب می‌شود. منابع مالی این اندیشکده از طریق کمک‌های اعضا، یک کمک دولتی کوچک و مبالغ قابل کسر از مالیات افراد و کسب‌وکارها تأمین می‌گردد.

اندیشکده امور بین‌الملل استرالیا متشکل از شماری از شعبات مستقل است که در هفت ایالت و منطقه استرالیا واقع شده‌اند و دفتر سراسری آن نیز در شهر کانبرا قرار دارد. به علاوه، این اندیشکده از روابط نزدیکی با اندیشکده سلطنتی امور بین‌الملل، اندیشکده چتم هاوس، و دیگر اندیشکده‌ها و سازمان‌های همفکر در سرتاسر دنیا برخوردار است.

اندیشکده امور بین‌الملل استرالیا در قالب برگزاری جلسات بحث و انتشار مطالب فرصت‌های فراوانی را جهت نشر اطلاعات و بیان آزادانه نظرات و دیدگاه‌ها در رابطه با مسائل مختلف فراهم می‌آورد. این اندیشکده بر اساس آیین‌نامه داخلی خود از بیان هرگونه دیدگاه مختص خود در رابطه با امور بین‌الملل منع گردیده است و صرفاً تریبونی جهت ارائه دیدگاه‌های مختلف و بحث بر سر موضوعات گوناگون فراهم می‌آورد. این اندیشکده از طریق دفتر سراسری خود و شعبات مختلفش به چهار شیوه به رسالت خود مبنی بر افزایش علاقه‌مندی و شناخت امور بین‌المللی، از جمله سیاست، اقتصاد، و حقوق، در استرالیا تحقق می‌بخشد.

 – مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی

مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی یک مرکز دانشگاهی است که در دانشگاه ملی استرالیا واقع گردیده است. این اندیشکده قدیمی‌ترین مرکز مطالعه موضوعات راهبردی، دفاعی و امنیتی در استرالیا قلمداد شده و از اندیشکده‌های برتر منطقه در رابطه با این موضوعات به شمار می‌رود. این اندیشکده در سال ۱۹۶۶ در راستای «مطالعه مسائل راهبردی و دفاعی مربوط به استرالیا، منطقه، و جهان» توسط پروفسور «تی بی میلر» تأسیس گردید. «میلر» در آن زمان از اعضای ارشد اداره روابط بین‌الملل دانشگاه ملی استرالیا بود. در حال حاضر «براندون تیلور» ریاست این اندیشکده را بر عهده دارد.

اولویت‌های اصلی اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی عبارت‌اند از «کمک به بحث و گفتگو درباره مسائل راهبردی، دفاعی، و امنیتی […]، تقویت گفتگوهای منطقه‌ای و تعامل بر سر مسائل امنیتی […]، انتشار پژوهش‌های اندیشمندانه دارای کیفیت برتر [و] ارائه آموزش‌های باکیفیت.»

این اندیشکده در راستای تحقق اهداف فوق دو نشریه «مقالات کانبرا درباره راهبرد و دفاع» و «مقالات کاری اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی» را منتشر می‌کند. به علاوه، این اندیشکده سخنرانان برجسته (در حوزه‌های آکادمیک و دفاعی) را جذب سمینارها و کنفرانس‌های خود می‌کند. این اندیشکده «بورسیه دکتری سر آرتور تانگ در زمینه سیاست راهبردی و دفاعی» (که به یاد وزیر دفاع سابق استرالیا نامگذاری شده) را به دانشجویان دکترای دارای عملکرد عالی و «بورسیه تی بی میلر» را به دانشجویان کارشناسی ارشد اعطا می‌کند.

کادر مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی به طور مرتب در بخش‌های مختلف دانشگاه نیوساوت‌ولز و دیگر دانشگاه‌ها و همچنین ادارات دولتی مختلف سخنرانی و سمینار برگزار می‌کنند. این اندیشکده همچنین در رابطه با واحدهای مربوط به مطالعات راهبردی به موسسه اصلی آموزش دفاعی استرالیا، یعنی کالج دفاع استرالیا، کمک کرده است. اعضای اندیشکده در رابطه با امور راهبردی به وزارت دفاع استرالیا و وزارت امور خارجه و تجارت این کشور خدمات آموزشی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. علاوه بر این، اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی برنامه مطالعات راهبردی و دفاعی را ارائه می‌دهد و میزبان کتابخانه بوئینگ است.

مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی تلاش می‌کند تا یک الگوی پیشرفته از همکاری در قالب تبادل ایده‌ها، برقراری تماس‌های فردی و در صورت امکان انجام پروژه‌های مشترک شکل دهد و به همین خاطر اعضای آن روابط حرفه‌ای با دیگر دانشگاه‌های استرالیایی و خارجی و همچنین مراکزی که در رابطه با مسائل راهبردی و دفاعی دارای تخصص هستند برقرار کرده‌اند. اندیشمندان این اندیشکده همچنین نظرات کارشناسی درباره مسائل دفاعی مهم در اختیار رسانه‌های استرالیایی و خارجی می‌گذارند. اعضای فعلی این اندیشکده متفکران خط مقدم گفتمان راهبردی استرالیا هستند که از جمله آنها می‌توان به این افراد اشاره کرد: پروفسور «هیو وایت»، پروفسور «دزموند بال»، پروفسور «پل دیب»، پروفسور «جان بیمونت»، دریادار «کریس باری» (فرمانده سابق نیروی دفاعی)، دکتر «دانیل مارستون»، دکتر «رون هوییسکن»، دکتر «استیون فرولینگ»، دکتر «براندون تیلور»، دکتر «جان بلاکسلند»، «آندرو کار»، پروفسور «دیوید هورنر»، دکتر «پیتر دین»، دکتر «باب برین»، دکتر «گارت پراتن»، دکتر «بن شریر»، و دکتر «جوان ولیس». مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی بخشی از شورای همکاری امنیتی آسیا و اقیانوسیه است که یک فرآیند غیردولتی جهت انجام گفتگوهای موازی در رابطه با مسائل امنیتی و دفاعی در آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌رود.

 – نهاد آکادمیک برتر

در سال ۲۰۰۸ دانشگاه ملی استرالیا در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در «فهرست آموزش عالی تایمز» در رده شانزدهم قرار گرفت حال آنکه در سال ۲۰۰۷ در «رده‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان» در رده سوم (۱۰۰ دانشگاه برتر ـ آسیا/اقیانوسیه) و پنجاه و هفتم (۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا) قرار گرفت ـ فهرست مذکور در سال ۲۰۰۷ توسط دانشگاه جیائو تانگ شانگهای منتشر گردید.

مرکز مطالعات راهبردی و دفاعی یک نهاد دانشگاهی برتر در استرالیا به شمار می‌رود و در زمینه انجام مطالعه درباره راهبرد و دفاع دارای تخصص است. اعضای این اندیشکده به طور مرتب سخنرانی‌ها و سمینارهایی برای بخش‌های مختلف دانشگاه ملی استرالیا و دیگر دانشگاه‌ها و همچنین ادارات مختلف دولتی برگزار می‌کنند. در رابطه با موضوعات مهم جاری که برای اندیشکده حائز اهمیت هستند نیز سمینارها و کنفرانس‌هایی برگزار می‌شوند و اندیشکده در رابطه با واحدهای درسی مرتبط با مطالعات راهبردی به دانشگاه دفاع استرالیا که یک مرکز آموزش دفاعی مهم قلمداد می‌شود کمک می‌کند. اعضای اندیشکده در رابطه با امور راهبردی به وزارت دفاع و وزارت امور خارجه و تجارت خدمات آموزشی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

*اشراف


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاج علی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اندیشکده چیه دیگه ؟! منظورتون دانشگاه هست ؟
  • پری ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    همان اتاق فکر است درواقع موسسانی ست که برای دادن ایده و راهکارهای سیاسی و اقتصادی و نظامی و علمی ست. افرادی که در این موسسات هستن خود را موظف به دادن ایده و راخکار میدونن نه مثل نخبه های ما یا فرار میکنن یا پززززززززز میدن.........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس