افزایش مبادلات فرهنگی با مردم ایران، از جمله پیشنهادهای اندیشکده آمریکایی به دولت آمریکا است تا هم از خطرهای امنیتی ایران کاسته شود و هم شرایط تغییر ایران فراهم گردد. دولت آمریکا باید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به منظور ایجاد یک سامانه مقابله موثر با توان ترکیبی جنگ نامتقارن ایران که در حال افزایش است، کار کند

گروه جنگ نرم مشرق - گزارش جدید اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل» به دولت آمریکا پیشنهاد داده که کاری کند تا ایران از کسب منافع در صورت توافق هسته‌ای اطمینان حاصل کرده و همچنین دولت آمریکا با بررسی افزایش مبادلات فرهنگی و سایر مبادلات به منظور ارتباط با آنچه ایرانیان معتدل و مردم عادی می‌خواند، به دنبال بهبود روابط با ایران در این کشور باشد تا از خطرهای امنیتی ایران در قبال منافع آمریکا کاسته شود.

این گزارش با اشاره به معتدل بودن رئیس جمهور کنونی و بعضی مقامات بلند پایه ایران و اینکه بعضی مردم ایران، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ نمی‌بینند، به دولت آمریکا توصیه می‌کند که هرگز نباید اجازه دهد این اصل که رهبر ایران و تندروهای ایرانی، آمریکا را به صورت شیطانی توصیف می‌کنند، باعث شود آمریکا هم ایران را شیطانی توصیف کند و باید هرکاری در توان خود را به منظور تغییر ایران انجام دهد.

در بخشی از گزارش اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل» (CSIS) با عنوان «پیش‌بینی سال 2016 در جهان» (2016 GLOBAL FORECAST) به قلم آنتونی کوردزمن (ANTHONY H. CORDESMAN) به چهار چالش‌ و تهدید ایران در رابطه با آمریکا یعنی توسعه موشکی با دقت بالا، امنیت خلیج فارس، امنیت رژیم صهیونیستی و افزایش نفوذ ایران در غرب آسیا (خاورمیانه) اشاره می‌شود و این گزارش معتقد است که ایالات متحده باید چهار تهدید فوق را با هم ترکیب کرده و به راه حلی برای رابطه با تهران برای بحث تحریم‌ها در آینده برسد.

ارتباط فرهنگی آمریکا با مردم ایران برای تغییر جمهوری اسلامی + سند/// در حال ویرایش
گزارش اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل» با عنوان «پیش‌بینی سال 2016 در جهان»

در این گزارش در رابطه با ایران پس از توافق آمده است که «آمریکا باید مطمئن شود که ایران در صورت عمل کامل به توافق هسته‌ای منافع مربوط به برداشته شدن توافق هسته‌ای را حس می‌‎کند. آمریکا نیاز دارد که با همسایگان عرب ایران کار کند و این نکته را مشخص کند که ایران می‌تواند با بهبود روابط خود با آمریکا و همسایگان عربش امنیت خود را افزایش دهد».

این گزارش تاکید می‌کند: «ایالات متحده نیاز دارد که راه‌های افزایش مبادلات فرهنگی و سایر مبادلات به منظور ارتباط با ایرانیان معتدل و مردم عادی این کشور را بررسی کند؛ باید به دنبال توسعه گفتگوهایی بود که بر اساس آن ایران روش متعادل‌تری را در مسائلی که چالش امنیتی برای آمریکا و متحدانش است، پی بگیرد. شاید در نگاه اول احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا به صورت آنی به وجود نیاید و واشنگتن هم نباید هرگز این بهبود را به بهای کم شدن روابط با متحدانش انجام بدهد».

ارتباط فرهنگی آمریکا با مردم ایران برای تغییر جمهوری اسلامی + سند/// در حال ویرایش
این اندیشکده تصریح می‌کند: «توافق هسته‌ای نشان داد که ایران یک رییس جمهور و تعداد زیادی مقام بلند پایه معتدل دارد»

این اندیشکده در ادامه تصریح می‌کند: «در عین حال توافق هسته‌ای نشان داد که ایران یک رییس جمهور و تعداد زیادی مقام بلند پایه معتدل دارد. بسیاری از مردم ایران آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ نمی‌بینند و تعدادی از مقامات ایرانی و متخصصان امنیتی این کشور معتقد هستند که نفع واقعی استراتژیک ایران در همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با تندروی‌های مذهبی است. آمریکا هرگز نباید اجازه دهد این اصل که رهبر ایران و تندروهای ایرانی، آمریکا را به صورت شیطانی توصیف می‌کنند، باعث شود آمریکا هم ایران را شیطانی توصیف کند. باید هرکاری در توان خود را به منظور تغییر و ارتقاء ایران انجام دهیم».

«پیش‌بینی سال 2016 در جهان» چهار چالش جدی آمریکا و ایران را تشریح کرده و راه‌کارهایی نیز برای مقابله با آن پیشنهاد کرد.

توسعه موشکی با دقت بالا

این اندیشکده معتقد است: «ایالات متحده باید درباره سایر چالش های به وجود آمده توسط ایران که در حال رشد هستند نیز دقت کند. ایران به صورت ممتد در حال ارتقاء نیروی موشکی خود، افزایش برد، وزن سرجنگی، توسعه موتور موشکی با سوخت جامد، سرهای جنگی متعارف با مرگ‌باری بیشتر و افزایش دقت آنها با توانایی هدف قراردادن اهداف با ارزش به صورت نقطه‌ای (یا دقت بسیار بالا) است. ایران همچنین در بخش پهپادهای مسلح و موشک‌های کروز نیز فعالیت می‌کند و در صورتی که این سلاح‌ها با سرهای جنگی متعارف با دقت بالا مجهز شود، ایران سلاح‌های با دقتی را در اختیار خواهد داشت که می‌تواند با هدف قراردادن اهداف زیرساختی و نظامی اثر گذاری بالایی داشته باشد».

ارتباط فرهنگی آمریکا با مردم ایران برای تغییر جمهوری اسلامی + سند/// در حال ویرایش

این گزارش توضیح می‌دهد که آمریکا دلایل زیادی برای کمک به اسراییل (رژیم صهیونیستی) به منظور تکمیل سامانه دفاع موشکی خود مشتمل بر سیستم‌های (پیکان 3 ، فلاخن داوود و گنبد آهنین) دارد و این بدین معناست که کمک به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به منظور توسعه موثرتر سامانه دفاع هوایی آنها با موشک‌هایی مثل سری تاد و استاندارد است.

امنیت خلیج فارس

مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کند که باید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به منظور ایجاد یک سامانه مقابله موثر با توان ترکیبی جنگ نامتقاران ایران که در حال افزایش است و می‌تواند به منظور توقف صادرات مواد سوختی از خلیج فارس استفاده شود، کار کند. این مسائل شامل پیشرفت ایران در بخش نیروهای دریایی، هوایی و موشکی مثل موشک‌های کروز ضدکشتی، قایق‌های تندرو با سطح مقطع راداری پایین تا مین‌های هوشمند می‌شود.

این پیشنهاد به معنی مستقر کردن ترکیب جدید از هواپیماها و شناورهای آمریکایی در منطقه، تحویل سلاح‌های مهم به اعراب منطقه، نوسازی تمرین‌ها و انجام تمرین‌های نظامی است.

ارتباط فرهنگی آمریکا با مردم ایران برای تغییر جمهوری اسلامی + سند/// در حال ویرایش
این گزارش به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کند که باید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به منظور ایجاد یک سامانه مقابله موثر با توان ترکیبی جنگ نامتقاران ایران که در حال افزایش است، کار کند

این گزارش می‌افزاید که این پیشنهاد به معنای بازیابی اطمینان اعراب به این مسئله است که ایالات متحده در خلیج فارس باقی مانده و منطقه خلیج فارس را ترک نکرده و با پشت کردن به آنها به سمت ایران نمی‌رود. آمریکا سلاح و آموزش رادار در اختیار اعراب گذاشته و در حمایت از آنها با اطمینان عمل می‌کند. این نشان دهنده این مسئله است که سیاست آمریکا درباره عراق، سوریه و یمن مشخص بوده و خود را به شراکت با کشورهای عربی خلیج فارس چه در بخش نظامی و چه مقابله با تروریسم ملزم دانسته و صرفا به فروش سلاح بسنده نمی‌کند.

امنیت رژیم صهیونیستی

این مرکز مطالعاتی معتقد است: «ایالات متحده نمی‌تواند اجازه دهد که حساسیت در بحث توافق هسته‌ای و اختلافات سیاسی بین رییس جمهور اوباما و نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) شرایطی را ایجاد کند که بر امنیت اسراییل تاثیر گذار باشد. در سال 2007 میلادی، دولت بوش با اسراییل به توافقی رسید که بر اساس آن آمریکا برتری اسراییل بر هر تهدیدی را در قالب یک برنامه 10 ساله به ارزش 30 میلیارد دلار کمک نظامی تضمین می‌کند. این قراداد مربوط به سال‌های 2009 الی 2018 است.

ارتباط فرهنگی آمریکا با مردم ایران برای تغییر جمهوری اسلامی + سند/// در حال ویرایش
این مرکز مطالعاتی معتقد است: «آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد که حساسیت در بحث توافق هسته‌ای و اختلافات سیاسی بین رییس جمهور اوباما و نخست وزیر اسراییل شرایطی را ایجاد کند که بر امنیت اسراییل تاثیر گذار باشد»

اوباما در سال 2013 اعلام کرد که ایالات متحده به این گونه کمک ها ادامه می‌دهد اما یک سری از توافقات امنیتی نیاز به نوسازی دارد و واشنگتن نباید صرفا به تهدید مستقیم از طرف ایران توجه کرده و بلکه باید به مسائلی مثل کمک‌های ایران به حماس و حزب‌الله نیز توجه کند».

افزایش نفوذ ایران در غرب آسیا (خاورمیانه)

این گزارش می‌افزاید: «ایالات متحده باید با نفوذ رو به افزایش ایران در 4 کشور کلیدی یمن، عراق، لبنان و سوریه و همچنین چالش‌های ایران در قالب افزایش روابط با گروه‌های شیعه در کشورهای جنوب خلیج فارس مقابله کند. ایران و آمریکا منافع مشترک کمی در مقابله با گروه داعش و سایر گروه‌های سنی تندرو دارند».

مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل در ادامه ادعا می‌کند که: «مهم است که به خاطر داشت در هر حال انقلاب ایران بر اساس تندروی مذهبی شکل گرفته و به دنبال افزایش قدرت حزب‌الله در لبنان، حفظ رژیم اسد در قدرت در سوریه و افزایش روابطش با گروه‌های شیعه شبه نظامی در عراق و نیروهای امنیتی این کشور بوده و سعی کرده تا یک کاروان کمکی شامل 9 کشتی را نیز به حوثی‌ها در یمن برساند».

این اندیشکده در پایان تصریح می‌کند: «یک چالش پنجم نیز در اینجا وجود دارد که به کلی متفاوت است. ایالات متحده باید چهار تهدید فوق را با هم ترکیب کرده و به راه حلی برای رابطه با تهران برای بحث تحریم‌ها در آینده برسد؛ باید هرکاری در توان خود را به منظور تغییر و ارتقاء ایران انجام دهیم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    نسبت اين انديشكده با دولت آمريكا مثل نسبت سايت مشرق با دولت روحاني است پس زياد موضوع را جدي نگيريد
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    امریکا که هیچ ، در روی این کره ی زمین احدی و قدرتی نمی تواند نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد چون حیاتش وزندگی اش را خود با دست خود نابود می کند .! ایران هیچگاه از هیچکس دستور نخواهد گرفت ، زیرا این ایران است که به امریکا دستور خواهد داد که چکار کند وچکار نکند . کشور ایران به فضل خدا آقای تمام کشورها در دنیا محسوب است . وخداوند چنین خواسته که کشور ایران مسلط بر همه ی کشورها باشد یعنی آقای همه بر روی زمین . تمام شخصیتهای طراز اول امریکا باید به ایرانیان در همه ی جهان هرکجا که یک ایرانی هست احترام بگذارند . ما ملتی هستیم از نسل « سلمان فارسی» همان کسی که پیغمبر اسلام فرمود : سلمان اهل بیتی . سلمان از اهل بیت من محسوب می شود . لذا بر همه ی خلق جهان است که به همه ی ایرانی ها احترام بگذارند و این وظیفه را فراموش نکنند .
  • علی ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام نسبت این اندیشکده با دولت آمریکا هرچه می خواهد باشد ، آنچه که می بینیم ، اجرای این برنامه است که چند سال است شروع شده . دعوت سخنران پرورش داده شده در مکتب سراپا لائیک غرب در مجامع علمی اجتماعی و یا برنامه های سخنرانی مکرر با موضوعات تربیتی اجتماعی در شهرستان ها توسط افرادی که بیشترین تاثیر(احتمالا ناخواسته و اجباری ناشی از سیستم آموزشی کشور!) را از آموزه های تربیتی غرب دارند ، نشان از اجرای برنامه ای پنهان دارد ....
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    برای یکسری افراد معتدل متاسفم - پشتیبان ولایت فقیه باشید علی زمان را تنها نگذارید - طبق فرمایشات مقام معظم رهبری : مردم بصیرت خودتون رو بالا بیارید پس ما باید حواسمون 6دونگ جمع باشه و برای افراد بلند پایه معتدل دعا کنیم که خدا اونها رو به راه راست هدایت کنه رهبرم فرمان دهد جان را فدایش میکنم
  • علیرضا ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    زنده باد صادق زیباکلام
  • ناشناس ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    (به دولت آمریکا توصیه می‌کند که هرگز نباید اجازه دهد این اصل که رهبر ایران و تندروهای ایرانی، آمریکا را به صورت شیطانی توصیف می‌کنند، باعث شود آمریکا هم ایران را شیطانی توصیف کند و باید هرکاری در توان خود را به منظور تغییر ایران انجام دهد.) اولا: تو جوجه در حدی نیستی که به رهبری عزیز و دلسوزمان بگی تندرو ، البته میدونم عصبانی هستی . دوما: معلومه سخنان رهبری در رابطه با نفوذ امریکا در ایران اونارو ترسونده و هر روز راه کار جدید پیشنهاد میدن . سوما: مردم امریکا نه ، بلکه دولت و مقامات ارشد امریکا شیطان بزرگ هستند و در ان شکی نیست چهارم: اگه فکر کنیم امریکا به فکر مردم ایرانه واقعا باید به خودمون شک کنیم ،ببینین مردم امریکا همدیگرو با اسلحه میکشن اما قانون حمل اسلحه گرم لغو نمیکنن، پلیسشون داره سیاه پوستارو میکشه عین خیالش نیست، با مواد و الکل و رسانه دارن مردم خودشون کنترل میکنن ،در مورد ایران اطلاعات 180درجه غلت به خورد مردمشون میدن ، مارو وحشی نشون میدن که به ایران نیان و از ایران و مسلمونا بترسن ،داعشم که خودشون ساختن تا مسلمونارو از بین ببرن چون جمعیتشون در حال افزایش ، قبل اینکه ایران طرح افزایش جمعیت رو انجام بده ،به ایران برا کاهش جمعیت کمک مالی میکردن ،حالا که ایران طرح افزایش جمعیت انجام داده کمک مالی در حد صفر شده کلا با جماعت ایران ضدن ، حمایتهای مالی و تسلیحاتی از تروریست ها در شرق کشور و ........ خودتون نظر بدین.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آفرین به مشرق بیشتر دقت کن!
  • بیوک ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چه ربطی داشت به آزادی خرمشهر؟
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    طولانی نوشتی نخوندم... خواستم بهت اطلاع بدم...
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    چرا اینا همش حرف از امنیت رژیم جعلی اسراعیل میزنن؟؟چرا غلط زیادی میکنن؟؟ نا25سال دیگه چیزی به اسم اسراعیل وجود نخواهد داشت این وعده ی امام خامنه ای هستش
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    خدا تو قرآن وعده داده که زمین رو به مستضعفین ارث خواهد داد وعده ای که داره اجرا میشه و با ظهور امام زمان تکمیل میشه
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    چه ربطی داشت به چهارشنبه سوری پارسال؟؟
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    ایران یه طرف کل دنیا ی طرق
  • هادی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    باسمه تعالی ان شاءالله به فضل خدا به زودی در سپاه حضرت حجت عج شاهد نابودی کامل ظلم و این رژیم های شیطانی(آمریکا و رژیم صهیونیستی و...) خواهیم بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس