عمليات نصب دو نيم ضريح جديد خيمه‌گاه حضرت قمر بني هاشم عليه السلام كه پروژه ساخت آن توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات استان بوشهر، دو سال پيش آغاز شده بود، به پايان رسيده و به زودي از آن رونمايي مي شود.

 به گزارش مشرق، در قسمت جنوب غربي حرم مطهر امام حسين عليه السلام و با فاصله اي حدود 250 متري از حرم، خيمه گاه آن حضرت قرار دارد. اين محل جايي بوده است كه كاروان امام حسين عليه السلام خيمه هاي خود را در آنجا به پا كرده بودند.

محل خيمه اهل بيت در بنايي حدود 2000 متر به تفكيك با ضريح هاي مختلف مشخص شده و اولين خيمه كه به نوعي ورودي خيمه گاه به شمار مي رود، خيمه حضرت عباس عليه السلام است كه در گذشته با دو نيم ضريح از جنس چوب مشخص بود كه هم اكنون ضريح جديدي در اين محل نصب شده است.

عمليات نصب دو نيم ضريح جديد خيمه گاه حضرت قمر بني هاشم عليه السلام كه پروژه ساخت آن توسط ستاد بازسازي عتبات عاليات استان بوشهر از يكم مردادماه 1392 آغاز شده بود، روز گذشته در محل خيمه گاه به پايان رسيد و قرار است پيش از فرا رسيدن اربعيني حسيني رونمايي شود.

جنس سازه اين ضريح از چوب ساج است كه در اصطلاح فني به ابرچوب معروف بوده و در مقابل رطوبت و هجوم حشرات بسيار مقاوم مي باشد به گونه اي كه سازه اصلي بسياري از كشتي ها از اين چوب استفاده مي شود؛ كارشناسان عمر اين چوب را تا 300 سال برآورد كرده اند.

جنس داخل ضريح از هنر فاخر و منحصر به فرد كشور ايران اسلامي يعني خاتم كه متشكل از انواع استخوان و عاج فيل و چوب هاي فوفال و نارنج، اناب و ساير سيم هاي برنجي مسي و بعضا نقره اي استفاده شده است، قطعات ظريف خاتم با گره سازي اسلامي همچنان ويژگي هاي مسحور كننده از خود باقي مي گذارد كه دنياي پيچيده و حكمت آميز پر ماجراي اهل بيت عليهم السلام را تداعي مي كند.

جنس روكش اسكلت اوليه چوب هاي ساج از نقره و مس روكش طلا با حدود 15 ميكرون طلا توسط قلم زنان اصفهاني و شيرازي و بومي بهره برداري شده كه تركيبي از قلم زني و ميناسازي و آبكاري و ساير هنرهاي سنتي همچون خوشنويسي مورد استفاده قرار گرفته است.

نقش ها جدا از وجه تزئيني صاحب فهوا و محتواي ناب شيعي و متصف به صفات ويژگي هاي علمدار رشيد كربلا ابوالفضل العباس عليه السلام است، استفاده از گل هاي بي قرينه و ويژه در گل هاي لاله عباسي از فرق شكافته و دست شكسته بهره برداري شده است.

لاله ها سر در گريبان يكديگر برده اند و شقايقها پرپر گشته و شروع ساق هاي افشان از ياس و نهايتا با پروانه آتش گرفته خاتم مي يابد و در منتها اليه ساقه ها از گل نرگس نيز استفاده شده است.

در دو نيم ضريح جديد خيمه گاه قمر بني هاشم عليه السلام كه جنس تاج و پر طاووسي هاي آن از مس و روكش طلا با تكنيك مثقل كاري است، 1000 كيلوگرم نقره و 155 كيلوگرم مس مصرف شده و وزن كلي هر نيم ضريح 2 تن و 400 كيلوگرم با 36 عدد ميناكاري و 31 متر خاتم كاري است.

طراحي ضريح را دكتر پرويز اسكندر پور خرمي عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به عهده داشته است و استاد شكرقند (نجار)، سيدمحمد موسوي نيا و محمدعلي زند (استادان قلم زن)، استاد سعيد محمدي (زرگري)، استاد ملك پور (خاتم كار) و استاد بدرالسماء و اناري (ميناكار)، عمليات ساخت آن را به عهده داشته اند.
{$sepehr_album_33617}

منبع: حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس