کد خبر 462986
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از انعقاد قرارداد مرمت طلاکاری‌ گنبد حرم مطهر امام علی(ع) خبر داد.

 به گزارش مشرق، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، گفت: قرارداد مرمت خشت‌های طلای گنبد و بخش‌های باقی مانده از ایوان و مناره‌های حرم مطهر علوی بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و رئیس دیوان وقف شیعی عراق به امضا رسید.

وی با بیان اینکه گنبد مطلای امام علی (ع) قدمتی در حدود 300سال دارد افزود: با گذشت بیش از سه قرن از ساخت این گنبد و بر اثر عوامل طبیعی، طلاکاری روی خشت‌ها دچار فرسایش و خوردگی شده از این رو نیازمند ترمیم و مرمت است.

پلارک با بیان اینکه طی این پروژه، ضخامت طلاکاری خشت‌های گنبد افزایش خواهد یافت افزود: با توجه به ارزش تاریخی خشت‌های گنبد و تاکید مقام مرجعیت شیعه در عراق، مقرر شده است تا خشت‌های قدیمی پس از ترمیم و صافکاری مجددا آبکاری شده و به پوشش طلای آنها، 17 میکرون افزوده شود.

وی درباره مرمت بخش‌های باقی مانده از خشت‌های طلای ایوان نجف و مناره‌های حرم مطهر علوی گفت: کارشناسان خبره ستاد بازسازی عتبات عالیات به این منظور با جدیدترین روش‌های علمی و به‌صورت درجا اقدام به مرمت خواهند کرد.در این روش، بدون اینکه نیازی به خارج کردن خشت‌ها از محل خود باشد، میزان  ضخامت طلای روی آنها افزایش می‌یابد.

 رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: زمان اجرای این قرارداد 18 ماه خواهد بود که امیدواریم مرمت خشت‌های طلای گنبد را ظرف یکسال به اتمام برسانیم.

منبع: روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس