معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به ترکیب سواد خانواده‌ها گفت: براساس آمار ۸۰ درصد از سرپرستان خانوار تحت حمایت امداد بی‌سواد هستند.

به گزارش مشرق ، علی‌محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در دومین مجمع حقوقدانان و وکلای نیکوکار که با حضور سیدپرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی،حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری و محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد ضمن اشاره به تغییر ترکیب جمعیتی کمیته امداد اظهار داشت: از چند سال گذشته این تغییرات به صورت جدی در امداد صورت گرفته است و قطعاً در سالهای آینده شاهد تغییرات بیشتری در ترکیب جمعیت تحت پوشش امداد خواهیم بود.

وی با اشاره به پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار تحت پوشش امداد تصریح کرد: زنانه شدن فقر در خانواده‌ها و گسترش آسیب‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و در واقع نقش حوزه حقوقی در حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان جدی شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در سالهای گذشته در مباحث حقوقی، بیشتر به مواردی از جمله ارث، نفقه و مباحث مالی پرداخته می‌شد که با توجه به تغییرات شرایط، مسائل حقوقی مددجویان نیز تغییر پیدا کرده است و این در حالی است که برخی از مددجویان در پرداخت وام مسکن مهر و مسکن مددجویی مشکلاتی را پیدا کرده‌اند و بعضاً دچار موانع متعددی در پرداخت حداقل مستمری شده‌اند.

ذوالفقاری ادامه داد: برخی از مددجویان نیز علی‌رغم اینکه وام اشتغال‌زایی دریافت کرده‌اند، توان پرداخت آن را به بانکها ندارند و می‌طلبد که حوزه قضایی به مسائل مددجویان در این بخش‌ها توجه ویژه‌ای را داشته باشد.

وی در ادامه، یکی دیگر از مشکلات را ازدواج‌ مجدد در خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: هیچ‌یک از این خانواده‌ها آشنایی به مباحث حقوقی ازدواج‌های مجدد ندارند و در ادامه راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

ذوالفقاری در ادامه به برخی دیگر از مشکلات مددجویان در حوزه حقوقی و قضایی اشاره کرد و گفت: مشکلات حقوقی چنانچه رسیدگی نشود، به مشکلات معیشتی تبدیل می‌شود و در بررسی‌های انجام شده بیش از 30 درصد از مددجویان مستمراً به خدمات حقوقی نیازمند هستند.

وی افزود: یکی از مباحثی که کمیته امداد به طور جدی آن را پیگیری خواهد کرد، اجرای وکیل خانوادگی است، چرا که اجرای این طرح بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی خانواده‌های تحت پوشش را مرتفع می‌سازد.

ذوالفقاری افزود: در انتخاب وکیل خانواده بایستی شاخص‌هایی تهیه و تدوین شود که به زودی تفاهم‌نامه‌ای فیمابین حوزه حمایت و سلامت خانواده امداد و همچنین معاونت حقوقی امداد به امضا خواهد رسید و شرح حالی تهیه و دراختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: ترکیب سواد خانواده‌ها نشان می‌دهد که 80 درصد از سرپرستان خانوار بیسواد (بیسواد مطلق و یا در حد خواندن و نوشتن) هستند.

وی افزود: متأسفانه برخی از خانواده‌ها به دلیل عدم آمادگی به مسائل حقوقی و تعهدی که برای آنها ایجاد می‌شود، وارد چرخه حمایتی امداد می‌گردند و در واقع بسیاری از این افراد را نمی‌توان مددجوی کمیته امداد عنوان کرد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: چنانچه خدمات حقوقی به درستی به مددجویان اطلاع‌رسانی شود، به توانمندسازی آنها ختم خواهد شد، ضمن اینکه حوزه‌های معاونتهای مختلف امداد از جمله اشتغال،فرهنگی، اکرام و بیمه‌ها خدمات مؤثری را جهت توانمندسازی مددجویان انجام داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس