کد خبر 498566
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: زندگی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در وضعیت خوبی نیست که این وضعیت در شأن نظام اسلامی نبوده و متاسفانه کمیته امداد با ریشه‌های فقر درگیر نیست و افراد پس از آنکه وارد چرخه فقر می‌شوند به کمیته امداد مراجعه می‌کنند و در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور فقر آفرین است.

به گزارش مشرق ، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در «دومین مجمع حقوقدانان و وکلای نیکوکار» که صبح امروز با حضور رئیس دیوان عدالت اداری،‌ معاونت حقوقی رئیس جمهور، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس شورای حل اختلاف کل کشور، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و قائم مقام شورای نگهبان و معاون اول قوه قضائیه برگزار شد؛ ضمن بیان اینکه ازابتدای سال جاری تغییراتی در اساسنامه، هیئت امنا و ریاست این نهاد ایجاد شده است اظهارکرد: اساسنامه جدید کمیته امداد با صراحت عنوان می‌کند که بحث‌های حقوقی و قضایی جامعه مددجویان کمیته امداد با دقت پیگیری شود و همچنین بر تعامل با قوای سه گانه نیز تاکید شده است.

وی ادامه داد: جامعه هدف کمیته امداد محرومان و نیازمندان هستند و این افراد را حقیقتا باید جزو مستضعفان جامعه در نظر بگیریم که وضعیت خوبی در زندگی آنها حاکم نبوده و این مسئله در شأن نظام اسلامی نیست.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود:‌ مسلما در سال 1357 امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب کمیته امداد را با این هدف تاسیس نکرد که نهادی دائمی و با جامعه هدف چند میلیون نفری باشد.

فتاح تصریح کرد: کمیته امداد به عنوان اولین دستگاه انقلابی و امدادی جمهوری اسلامی ایران،‌ تاسیس شد تا آنچه از رژیم قبل در کشور باقی مانده بود را از چهره نظام اسلامی بزداید اما جنگ،‌ تحریم‌ها، سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها همگی در ایجاد وضعیت کنونی موثر بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیته امداد با ریشه‌های فقر درگیر نیست اظهار کرد: افراد پس از ورود به چرخه فقر به کمیته امداد مراجعه می‌کنند این در حالیست که وضعیت اقتصادی کشور فقر آفرین است و تمامی مسئولان نظام این مسئله را قبول دارند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی کشور چنانچه نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور چتر حمایتی خود را گسترده تر کنند نیز نمی‌توان با وضعیت کنونی جامعه مقابله کرد. در این میان تنها راه حل، ریشه کن کردن عوامل تولید فقر در کشور است.

فتاح تصریح کرد:‌ باید نگاه عدالت محور و حمایت گرانه در تمامی ابعاد نظام اسلامی کشور حاکم شود همچنین بر وضعیت تولید، سرمایه، بانک‌ها و غیره نیز در کشور رسیدگی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی تقسیم بندی‌های انجام شده متوجه شدیم که جامعه هدف کمیته امداد را همه اقشار شامل شده و آنها دارای یک وضعیت مشابه نیستند و علت پناه آوری آنها به این نهاد متفاوت است گفت: تعدادی از مددجویان کمیته امداد مشتریانی هستند که قوه قضاییه آنها را به سمت این نهاد می‌کشاند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد:‌ آن قلمی که در قوه قضائیه به هر دلیلی حکم می‌دهد اصلا فکر نمی‌کند که این فرد دارای خانواده است. در چنین شرایطی در کنار هر حکمی در قوه قضاییه یک قانون نانوشته‌ای وجود دارد که خانواده‌های این افراد را به سمت کمیته امداد هدایت می کند.

فتاح ادامه داد:‌ در حال حاضر 30 تا 50 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد را افرادی تشکیل می‌دهند که مرد خانواده به هر دلیلی در زندان بوده و این آمار رو به افزایش است.

وی همچنین عنوان کرد:‌ بخش دیگری از افراد تحت پوشش کمیته امداد به علت درگیری با معضل اعتیاد به این نهاد پناه آورده‌اند.

وی تصریح کرد: در چنین خانواده‌هایی اعتیاد آنقدر رسوخ می‌کند که توان اقتصادی خانواده را گرفته و آنها را به جایی می‌رساند که خانواده مرد را از خانه بیرون کرده و زن سرپرست خانوار همراه با کودکان خود تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه طلاق را در سالهای اخیر یکی از علل افزایش شمار تحت پوششین این نهاد دانست و گفت: طی سالهای اخیر به دلیل وضعیت فرهنگی جامعه و افزایش طلاق افرادی به این علت نیز تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

فتاح در ادامه به قربانیان حوادث ترافیکی اشاره کرد و گفت: قربانیان حوادث ترافیکی در جاده‌ها نیز در صورت عدم بهره مندی از تأمین اجتماعی به این نهاد پناه می‌آورند.

وی تاکید کرد: نباید گمان کنیم که تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد از روز ازل فقیر بوده‌اند زیرا این تصور غلطی است و باید بدانیم این افراد از بد حادثه به اینجا کشیده شده‌اند.

وی ادامه داد: ما انقلاب کردیم تا ریشه‌های فقر را در جامعه از بین ببریم و اینکه هنوز در جامعه اسلامی ایران فقر تولید می‌شود یک بیماری است و معضل بزرگی است که همه مسئولان نظام در آن دخیل هستند.

وی افزود: تمام عوامل ذکر شده از جمله عللی هستند که باعث آن شده‌اند که جمعیت تحت پوشش این نهاد چند میلیونی شود این در حالی است که ما به ابعادی چون آموزش، تحصیل، مسکن و ... این افراد هرچند ناکافی رسیدگی می‌کنیم اما همواره ابعاد مغفولی چون مسائل حقوقی پیچیده در میان این خانواده‌ها وجود دارد.

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: تحت پوششین کمیته امداد ضمن آنکه دارای مشکلات فقر، معیشت و گذران زندگی هستند مشکلات حقوقی را نیز دارند که توان آنها را گرفته است و با مددکاران حقوقی می‌توان زندگی این افراد را دگرگون کرد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه کمیته امداد وکلا و حقوقدانان نیکوکار را به عنوان مددکاران خود می‌شناسد، اظهار کرد: اقدامات کمیته امداد به نوعی پیشگیرانه است زیرا چنانچه کمیته امداد این اقدامات را انجام ندهد به علت آنکه جامعه هدف آسیب پذیرتری نسبت به آحاد جامعه دارد ممکن است مشکلات آنها تبدیل به معضل پیچیده‌ای شود که دستگاهی چون نیروی انتظامی، قوه قضاییه و اطلاعات را وارد میدان کند.

فتاح ادامه داد: اگر به مشکلات این قشر پاسخ داده نشود مسائل آنها بیش از پیش دامن نظام را خواهد گرفت اما خوشبختانه پیگیری‌ها و رسیدگی‌های کمیته امداد تاکنون موثر بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید چتر حمایتی کمیته امداد در جامعه هدف گسترده تر شود؛ زیرا درغیر این صورت ممکن است مشکلات آنان فزونی یابد، هرچند مصیبت، گرفتاری و بیماری از جمله مشخصه‌های ظاهری مددجویان امداد است اما آنها افراد شریفی هستند که می‌توانند در نظام موثر واقع شوند همانطور که اکثر بزرگان عالم و نظام نیز خواستگاهشان از همین قشر بوده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی در ادامه تاکید کرد: کمیته امداد بال عاطفی نظام است و این نهاد درحمایت گری‌های خود مواردی چون مسائل عمومی، مذهبی و سیاسی را در نظر نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در کمیته امداد مواردی را داشته‌ایم که سرپرست خانوار به علت مشکلات امنیتی و یا غیره اعدام شده است اما خانواده وی تحت پوشش هستند و یا از اقلیت های مذهبی چون ارامنه و اهل سنت نیز افراد زیادی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند.

فتاح در ادامه مددجویان کمیته امداد را فریادهای خاموش جامعه دانست و گفت: در تحلیل‌های غلط غربی گفته می‌شود که مستضعفان عامل شورش در نظام‌ها بوده و ساقط کننده حکومت‌ها هستند؛ این در حالیست که چنین نگرشی به این افراد غلط است زیرا اینها همان قشری هستند که همواره می‌سوزند و می‌سازند و همیشه طرفدار نظام‌ها و حامی مقام معظم رهبری و شهید پرور بوده‌اند.

وی به وام‌های بانکی به مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بانک‌ها برای اعطای تسهیلاتی چون وام‌های سه میلیونی، پنج میلیونی و یا 10 میلیون تومانی از این افراد ضامن و شجره نامه و غیره می‌خواهند این در حالی است که این افراد طی سالهای اخیر حداقل وصولی‌ها را داشته‌اند و هرچه گرفته‌اند تمام و کمال پس داده‌اند. در حالی که در جامعه شاهد آن هستیم که برخی چند صد میلیاردی گرفته و در پرداخت و وصول آن کوتاهی‌های زیادی کرده‌اند.

فتاح در پایان از تمامی وکلا و حقوقدانان نیکوکار کل کشور که به مسائل حقوقی مددجویان امداد رسیدگی می‌کنند بسیار تشکر کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس