در پی حوادث خونبار پاریس محافل اروپایی خبر از تشدید احتمالات برای دیوارکشی در مرزهای اروپا و شکل گیری سیاست ضد آزاد سفر در اروپا می‌دهند. تغییر در مقررات ویزای شنگن و لغو آزادی سفر نیز از دیگر تحولاتی است که صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، در پی حوادث خونبار پاریس و اعمال محدودیت‌های شدید مرزی و کشف فعالیت‌های گسترده نیروهای افراطی در سراسر اروپا احتمال دیوارکشی دوباره در مرزهای اروپا وشکل گیری سیاست ضد آزادی سفر در اروپا این بار شدید تر از همیشه توجه محافل رسانه‌ای غرب را بخود جلب کرده است.

بلومبرگ در گزارشی ویژه خبر از شکل گیری وتجدید نظر در سیاست کلی اروپا پس از کشتار پاریس داده و یادآور شده که آزادی سفر و سیاست حمایت از پناهندگان از این پس به روش گذشته نخواهد بود. تغییر در مقررات ویزای شنگن و لغو آزادی سفر نیز از دیگر تحولاتی است که صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بالا رفتن دیوارها در مرزهای اروپا

کشتار پاریس برای ایده اروپای ازاد همان نتیجه ای را در پی دارد که اواخر قرن 20 سبب بازشدن مرزهای اروپا شد.

«کاس مادا» استادیار دانشکده امور عمومی و بین‌الملل در دانشگاه جورجیای آتن که در زمینه تحرکات افراط گرایان مطالعه می‌کند، می‌گوید: با توجه به پیشینه قاتلان که برخی متولد فرانسه بوده ولی اغلب وابسته به جهادگران سوریه بوده و نیز یکی از پناهندگان اخیر انتظار می‌رود که از این پس احزاب ضد مهاجرت را بیش از پیش در صحنه اروپا فعال شوند.

بنده شخصاً تشدید گسترده مقررات مهاجرت از یک سو و خصومت هایی بسیار آشکار و نوعی سوظن شدید نسبت به مهاجران را پیش بینی می‌کنم که این خصومت‌ها به مراتب باز تر و آسان تر اعمال خواهد شد.

وی افزوده است که عواقب این حادثه اما بسیار فراتر از مسپله مهاجران و سیاست های مهاجر پذیری است. و ابعاد آن مسایل زیادی را در سطح اتحادیه اروپا دچار تحول خواهد کرد.

درخواست تجدید نظر در مقررات شنگن از سوی اسپانیا

اوایل سال جاری میلادی 2015 – هنگامی که پاریس دستخوش حوادث خونبار تروریستی شده بود درمحافل رسانه ای و پارلمانی اروپا سخن از تجدید نظر در ایده اروپای متحد یا تغییر و اعمال محدودیت درپیمان شنگن مطرح شد. درهمان زمان اسپانیا برای کنترل تحرکات جنگجویان اسلامی خاورمیانه خواستار اصلاح و تجدید نظر مقررات شینگن شد.
وزیرکشور اسپانیا خورخه فرناندرز دیاز درگفتگو با روزنامه ال پایس ودراشاره به حوادث پاریس گفت ما خواهان تغییر مقررات در معاهدات شینگین هستیم به نحوی که امکان بازگشت به شرایط کنترل مرزی را فراهم آورد.

طبق همین گزارش او در حاشیه نشست وزاری امنیت اروپا و آمریکا درملاقات با وزیر کشور فرانسه به منظور همکاری مشترک درپاسخ به تهدیدات جهادگران افراطی پس از حوادث خونبار پاریس یادآور شد که امکانات کنونی ویزای شنگن فرصتی برای تحرکات گسترده جهادگران افراطی در سطح اتحادیه اروپا و ازجمله در کشور ماست.

این اظهارات اوایل سال جاری پس از حملات تروریستی بر علیه روزنامه فرانسوی در پاریس ودرنشستی مطرح شد که درست ساعاتی پس از تجمع عمومی درپاریس علیه تروریسم که با حضور ده‌ها تن از رهبران جهان و مقامات امنیتی برگزار شده بود.

ناامیدی ومحرومیت بلغارستان و رومانی

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری میراث فرهنگی، در همان زمان محافل رسانه ای در اروپا خبر از ناامیدی تلاش‌ها برای پیوستن دو کشور بلغارستان و رومانی به پیمان شنگن دادند. به ویژه کشور بلغارستان که دارای مرز طولانی و نسبتاً پرخطر با کشور مسلمان ترکیه است اعلام کرد که با اتفاقات تروریستی اخیر شانس پیوستن به شنگن برای ما بشدت کم شده است. زیرا این ایده و مثل قدیمی درمیان کشورهای اروپای مرکزی تقویت شده است که: شرق همیشه شرق است.

از دیگر سو «کارلوس کوهلو » از احزاب دست راستی پرتغال در همان زمان اعلام کرد که امیدوارم این نکته مورد توجه قرار بگیرد که آنچه در پاریس و ترور روزنامه نگاران رخ داده هیچ ربطی به ویزای شنگن ندارد بلکه حوادثی است کاملاً مرتبط با شهروندان فرانسه است. در واقع این تروریست‌ها را شهروندان پاریسی که در داخل این کشور زندگی و فعالیت داشته اند، ساخته و پرورده اند.

دو کشور رومانی و بلغارستان از سال 2007 خواستار پیوستن به پیمان شنگن شده بودند اما تاکنون با وجود تلاش‌های بسیار با مخالف آلمان فرانسه و هلند مواجه شده بودند.

اکنون در پایان سال 2015 که اروپا با کابوس ترسناک دیگری در پاریس قلب اروپای آزاد مواجه شده نخستین چیزی که در عرصه فعالیت‌های مسافرتی و گردشگری جلب نظر می‌کند احتمال تجدید نظر در مقررات شنگن است که قطعاً با حدت و شدتی به مراتب بیشتر از گذشته مطرح می‌شود.

در این صورت حتی اگر تغییرات شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشود احتمال پیوستن کشورهای جدید به آن به‌شدت کم می‌شود. اما ویزای شنگن تنها یک سوی ماجراست، این حوادث همچنین شانس برخی کشورها در انعقاد قردادهای دوجانبه حذف ویزا با اروپا را به‌شدت کاهش می‌دهد.

در این صورت باید در انتظار تحولات عمیق و گسترده‌ای در مقررات ویزا و تسهیلات جاری در رفت و آمد مسافران و گردشگران به کشورهای اروپایی بود. تغییراتی که بی شک سهم بالایی در شکل گیری فضای کاملاً متفاوتی از بازار گردشگری در صحنه جهانی خواهد داشت. تغییراتی که بی‌تردید در محدوده اروپا محدود نمی‌ماند و ابعاد گسترده وعوارض جانبی آن نه فقط در مورد کشورهای خاورمیانه که در معادلات جاری و نقشه گردشگری جهانی میان کشورهای آسیایی با اروپا نیز اثری مستقیم و کاملاً آشکار خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس