اطلاعات مربوط به آنالوگ این سیستم که پیش از این در میگ‌های 29 نهاجا نصب شده بود روی نواری شبیه فیلم‌های دوربین قدیمی ضبط شده و صرفا برای 5 ساعت پرواز کارایی داشت و بعد از آن این نوار باید تعویض می‌شد. همچنین نهاجا عنوان کرده بود که پشتیبانی کشور سازنده مناسب نبوده و نیروی هوایی در این بخش تحت فشار بوده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، «میگ-29» یا فالکروم (به معنای نقطه اتکا) با هدف ایجاد یک رهگیر نقطه ای برای دفاع هوایی از مناطق مهم سیاسی و صنعتی با استفاده از آخرین یافته های مراکز پژوهشی و تجربیات میگ های قبلی در شوروی سابق طراحی و ساخته شد و در اکتبر 1977 برای اولین بار پرواز کرد. با توجه به مأموریت تعریف شده، این جنگنده برد و مداومت پروازی زیادی نداشت ولی کارایی آن در نبردهای نزدیک با توجه به مانورپذیری بسیار بالا، سامانه هدفگیری روی کلاه پرواز، موشک کوتاه برد آر-60 با قابلیت درگیری با هدف از تمام زوایا و کمی بعد موشک بسیار چابک و پیشرفته آر-73، فوق العاده بود.

این هواپیما حدود 17.3 متر طول و 11.4 متر دهانه بال دارد و جرم خالی آن حدود 10.5 تا 11تن و بیشینه جرم قابل بلند شدن آن 18500 تا 20هزار کیلوگرم است. میگ-29 از دو موتور توربوفن آر-دی-33 نیرو می گیرد که هر یک از آنها معادل 8300 کیلوگرم-نیرو رانش ایجاد می کنند.

بخش مهمی از توانایی میگ-29 در اجرای مانورهای هوایی مدیون این موتورهای قدرتمند اما تا حدودی پرمصرف است که باعث شده اند کمیت بسیار مهم «نسبت رانش به وزن» در میگ-29 در برخی وزن های رزمی فراتر از یک شود. همچنین نرخ اوجگیری این جنگنده نیز بالا بوده که ناشی از توان اضافه ایجاد شده توسط موتور است.

جعبه سیاه میگ های ایرانی بی نیاز از همسایه شمالی شد+عکس
میگ 29 نیروی هوایی آلمان

میگ-29 به بیشینه سرعتی در حدود 2.35 ماخ معادل با بیش از 2400 کیلومتر بر ساعت در ارتفاعات بالا و بیشینه سقف پرواز کمی بیش از 18هزار متر دست می یابد. میزان محموله قابل حمل نمونه های مختلف این جنگنده متفاوت است اما نمونه های اولیه آن نهایتاً 3000 تا 3500 کیلوگرم تسلیحات جنگی شامل موشک های هوا به هوای میانبرد راداری نیمه فعال و حرارتی و بمب های سقوط آزاد را حمل می کنند.

در نمونه های بعدی، موشک های هوا به هوای فعال راداری، بمب ها و موشک های هوا به سطح هدایت شونده لیزری، اپتیکی و راداری نیز به فهرست تجهیزات این میگ اضافه شد.

بیش از 1600 فروند از این جنگنده ساخته شده و شوروی سابق و روسیه فعلی و تقریباً همه کشورهای هم پیمان شوروی سابق، برخی از کشورهای خاورمیانه و آسیا مانند ایران، هند، مالزی، کره شمالی، یمن، سوریه، برخی از کشورهای قاره آمریکا مانند کوبا، پرو و در آفریقا الجزایر، سودان و ...  از کاربران این جنگنده هستند. البته عمده موفقیت های صادراتی میگ-29 به اولین سال های تولید در اواخر جنگ سرد و اوائل دهه 1990 باز می گردد.

ورود به ایران و آغاز کار ارتقاء از ابتدا

نیاز به بازسازی ناوگان جنگنده های نهاجا در دو مأموریت تخصصی رهگیری و بمب افکن ضربتی پس از پایان جنگ تحمیلی باعث شد تا میگ-29 برای مأموریت اول و سوخو-24 به عنوان بمب افکن تاکتیکی خریداری شود.

در سال 1368 قرارداد منعقد شده و در سال بعد اولین سری از هواپیماها تحویل داده شدند. در تبریز هم اولین میگ-29ها در سال 1371 مشغول به خدمت شدند. بنا بر اعلام منابع خارجی 25 فروند میگ-29 شامل 18 فروند نمونه تکنفره و دو فروند نمونه دو نفره برای امور آموزشی به ایران تحویل داده شد.

جعبه سیاه میگ های ایرانی بی نیاز از همسایه شمالی شد+عکس

با حضور میگ های 29 در ایران، بحث تعمیر و نگهداری آن آغاز شده و از همان ابتدای ورود اشکال تراشی روسها در مسیر تامین قطعات آغاز شد. این مشکلات باعث شد که متخصصین ایرانی کار بر روی بومی سازی قطعات پر مصرف را آغاز کرده و بخشی از قطعات مورد نیاز را در داخل با تکیه به توان بومی تولید کنند.

کار به اینجا نیز ختم نشده و علاوه بر ساخت برخی قطعات و لوازم تند مصرف این جنگنده، بهسازی هایی هم روی آن اجرا شده است؛ از جمله تجهیز به لوله سوخت گیری هوایی از هواپیمای سوخت رسان.

با توجه به برد کم نمونه اولیه و استاندارد این هواپیما چندین برنامه برای رفع این نقص به مرحله اجرا در آمد که نصب سامانه سوختگیری هوایی ثابت، تلاش برای ساخت سامانه سوختگیری هوایی جمع شونده و نصب مخازن سوخت خارجی زیر بال عمده این فعالیت ها را تشکیل می دهد. در طرح اول، یک لوله ثابت به هواپیما افزوده شد که به آن قابلیت سوختگیری از هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ 707 و شاید 747 را می داد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این کار را حتی پیش از اینکه روسها میگ های خودشان را به چنین سامانه ای مجهز کنند انجام داد. در واقع زمانی که ایران اولین آزمایشات طرح طالع را انجام می داد هنوز میگ-29های خود روسیه توانایی سوختگیری هوایی را نداشتند. البته مدتهاست دیگر تصاویر و اخباری از سوختگیری هوایی روی همه فالکروم های ایرانی در رزمایش ها و یا نمایشگاه ها دیده نشده است.

جعبه سیاه میگ های ایرانی بی نیاز از همسایه شمالی شد+عکس
تعمیرات فالکروم در مرکز تعمیراتی نهاجا در تهران

نصب مخزن سوخت زیر بال هر چند بر محدودیت فضای حمل تسلیحات زیر بال فالکروم ها می افزود اما در مأموریت های آموزشی، عزیمت به نقاط مختلف کشور برای حضور در تمرین ها و رزمایش ها و برخی مأموریت های عملیاتی مانند گشت هوایی که معمولآً آن را‌ با تعداد کمی موشک انجام می دادند مفید بود. این بهینه سازی هم هنوز به عنوان یک ارتقاء روی همه میگ های ایرانی حتی در رژه نیروهای مسلح دیده نشده است.

در ادامه بحث نصب نمایشگرهای دیجیتال روی برخی جنگنده ها، نصب موشک هوا به سطح، نصب سامانه ناوبری تاکتیکی (تکن) و همچنین شبیه ساز جنگنده میگ 29 در کشور اجرا شده است.

جعبه سیاه میگ های ایرانی دیجیتال شدند

جبعه سیاه هواپیما یکی از مهمترین بخش های مربوط آن به شمار می آید که خصوصا در زمان بروز سوانح می توان با استناد به اطلاعات موجود در آن به دلیل بروز سانحه پی برد. جعبه سیاه از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یک بخش آن مربوط به ضبط کردن مکالمات بین خلبان هواپیما با سایر هواپیماهای یا ایستگاه های زمینی و یا دریایی است و بخش دیگر آن مربوط به ضبط کننده اطلاعات پروازی مثل ارتفاع پروازی، سرعت و مسافت طی شده می باشد. این سامانه در نهاجا به عنوان "اکران" هم شناخته می شود.

در نمونه آنالوگ این سیستم که پیش از این در میگ های 29 نهاجا نصب شده بود اطلاعات مورد نظر بر روی نواری شبیه به فیلم های دوربین قدیمی ضبط شده و صرفا برای 5 ساعت پرواز کارایی دارد و بعد از آن این نوار بایستی تعویض شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط نهاجا، پشتیبانی کشور سازنده در این بخش مناسب نبوده و نهاجا در این بخش تحت فشار قرار داده بود.

جعبه سیاه میگ های ایرانی بی نیاز از همسایه شمالی شد+عکس
تغییرات اعمال شده بر روی سامانه ضبط اطلاعات پروازی میگ 29 نهاجا

بر همین اساس متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بحث به روزرسانی این سامانه را در دستور کار قرار داده و نمونه دیجیتال این سامانه در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته و بر روی جنگنده های میگ 29 نهاجا نصب شد.

در سامانه جدید که در نمایشگاه هفته دفاع مقدس نهاجا در تهران رسما معرفی شد، به جای سیستم آنالوگ و استفاده از نوار برای ضبط اطلاعات از یک برد الکترونیکی، یک IC و یک کارت حافظه استفاده شده است. برخلاف سیستم قدیمی که پس از هر 5 ساعت کار نیاز به تعویض داشت این سیستم محدودیتی در استفاده نداشته و به قطعه ای با کارکرد دائم بدل شده است.

با این اوصاف، حالا جنگنده های میگ 29 ارتش نیاز به اینکه حتما قبل از رسیدن به 5 ساعت پرواز، در فرودگاه تعویض این قطعه انجام دهند، ندارند و علاوه بر اینکه با سوخت گیری هوایی، توانایی پرواز بیش از 5 ساعت را دارند، در صورت فرود پس از 3 یا 4 ساعت پرواز نیز می توانند بدون تعویض این قطعه مهم، بلافاصله عملیاتی شده و پرواز کنند.

اطلاعات ضبط شده توسط این سامانه نیز توسط یک نمایشگر LCD که در کابین خلبان نصب شده است قابل نمایش است. افزایش راندمان کاری و از همه مهمتر قطع نیاز به کشور سازنده در این بخش از جمله مهمترین دستاوردهای این پروزه به حساب می آید.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در تقریبا تمامی هواپیمای نظامی و غیر نظامی دنیا این سیستم ثبت و ضبط اطلاعات پروازی نصب شده است و حالا با استفاده از این توانایی بومی شده در نیروی هوایی ارتش می توان به نوسازی مدل های قدیمی این سیستم در سایر ناوگان هوای کشور و ساخت برای طرح های آینده در این بخش مبادرت کرد.

ضمن آنکه تسلط روی طراحی و ساخت یک سامانه مهم و پر مصرف در یک جنگنده خارجی، این اطمینان و قوت قلبی را به متخصصان و فرماندهان نیروی هوایی کشورمان می دهد که می توان بدون نیاز به کشور سازنده، هر نوع تغییر و بهینه سازی را روی هواپیماها انجام داد و منتظر پاسخ مثبت یا منفی انها در تامین نیازهای کشور نماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 43
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    هواپیمای نظامی هم مگه جعبه سیاه داره؟!
  • محمدرضا ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 1
    به خدا واسه ایران با این عظمت خیلی زشته که بهترین جنگنده ی کشورمون میگ29 باشه!!!ما باید در مرحله ی اول چندین فروند سوخو35از روسیه خریداری کنیم بعد با مهندسی معکوس در صنعت هوایی به خودکفایی برسیم مشرق زبونم مو دراورد از بس گفتم!!خواهشا یه گزارش جدید و کامل از قاهر 313تهیه کن اللهم صلی علی محمد وآل محمد
  • حسن ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ما شا الله
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    ریختن دیتا روی آی سی در حد یک پروژه تکلیف دانشجویی است، واسه جنگنده هم کمی با دقت و حوصله بیشتر البته. بدنه ضدانفجار جعبه سیاه هم اندکی دانش میخواد که با مهندسی معکوس طی حداکثر یکماه بدست میاد. به نظرم ساختن دنیای دیروز با فناوری امروزی کار شاقی نیست.
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    نمیگم زحمت نکشیدند، اما ساختن رادارهای پیشرفته و فناوری موشکهای هوا به هوا جای کار بسیاری دارد و این روزها فناوری پوشش ضد رادار. شاید اگر صنایع نظامی خیلی زودتر به دانشگاههای معتبر داخلی وصل میشدند، در صنعت هوافضا حرف جدی برای گفتن داشتیم. سعی هم نکنیم کمبود هر چیزی را به سی چهل سال قبل ربط بدیم.
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    اینکه کاری نداره الان میشه با یک dvr و یک هارد ترابایتی نه تنها مکالمات خلبان بلکه با نصب دوربین کل تصاویر پرواز در بیرون و داخل کابین هواپیما را برای مدت بسیار طولانی ضیط کرد .
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بابا دانشمند اگه ساختن جنگنده و فناوری اون انقدر راحته چرا بقیه جاهای دنیا دست به این کار نمیزنن؟ لابد فقط ایران دانشجو داره؟ مطمئن باش اگه به این راحتی بود ایران صنعت هوایی رو رها نمیکرد بره دنبال موشکی
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    کسی منکر تلاش مجموعه های مختلف در کشور نیست اما ساختن جنگنده مثل موشک نیست رشته های مختلف تکنولوژی باید دست بدست یکدیگر دهند تا یک جنگنده ساخته شود...از ایونیک و موتور و انتقال سوخت و مخازن و رادار و بدنه و آلات دقیق و.... هواپیما کالایی هست که واقعا تا به توسعه و صنعتی شدن نرسیم،ساخت و تولید انبوه آن ممکن نیست
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    کسی منکر تلاش مجموعه های مختلف در کشور نیست اما ساختن جنگنده مثل موشک نیست رشته های مختلف تکنولوژی باید دست بدست یکدیگر دهند تا یک جنگنده ساخته شود...از ایونیک و موتور و انتقال سوخت و مخازن و رادار و بدنه و آلات دقیق و.... هواپیما کالایی هست که واقعا تا به توسعه و صنعتی شدن نرسیم،ساخت و تولید انبوه آن ممکن نیست
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    نه بابا؟؟؟؟؟؟؟؟ نظر دیگه ای که ندارین؟ به همین راحتی......
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    روسها همین میگ رو با هزار منت و خفت دادن به ما...برادر عزیز خواب که نیست!
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    الآن چندتا دانشجوی الکترونیک و برق قدرت می تونن خیلی از این کارها رو بکنن!!..خداوکلی این همه متخصص و نخبه داخل نیروی هوایی دارن چه غلطی می کنن؟ بهتر نیست به قول معاون رئیس جمهور از خارج متخصص و مدیر بیاریم!؟؟؟
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 0
    اگر صنایع نظامی خیلی زودتر به دانشگاههای معتبر داخلی وصل میشدند، در صنعت هوافضا حرف جدی برای گفتن داشتیم. سعی هم نکنیم کمبود هر چیزی را به سی چهل سال قبل ربط بدیم.
  • ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    ما شا ءالله
  • سروش ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    ایزان ۴۸ فروند میگ دارد
  • حسین ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    الان باید ۳۰تا میگ۲۹ دست دوم smt خرید و میگ های خودمون رو هم ارتقا داد!! اونم توسط روس‌ها، تا سریع‌تر تمام شه! و همچین پروژه‌ای برای سوخو۲۴ و ۲۵ ها باید داشت.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 2
    ندزدنتون .....لوله سوختیری ،مخزن خارجی هم شد کار .......کار اصلی برای افزایش برد باید تعویض موتور با موتور مدرنتر (کار در دمای بالاتر)، سبک سازی جنگنده با مواد جدید ....مخازن سوخت انعطاف پذیر....باشه ...
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 1
    خارجی ها قبل از انقلاب در ایران بودند چه غلطی کردند ؟؟؟
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    حرف زدن خیلی راحته، اگه لوله سوخت گیری انقدر که شما ادعا می کنی راحته و کار محسوب نمیشه چرا خود روس ها انجام ندادن و بعد از ایران به کله شون زد و انجام دادن؟!؟! آقایی که راحت پیشنهاد میدید منم یه پیشنهاد میدم بجای هواپیمای جنگنده به نظرم بریم سفینه فضایی مشتری پیما یا زحل پیما بسازیم، خیلی هم سخت نیست، مهندس برق قدرت فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، هوا فضا، سرامیک و تاسیسات ب
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      1 0
      روسها بخاطر این میگ29 را مجعز بلوله سوختگیری نکرد چون کار گشت نداشت گشت با سوخو 27 بود
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 1
    شوربختانه میگ 29 های ایران بسیار ناتوان هستن (تایپ a) و کار از ارتقا گذشته
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    اگر شما اینقدر استادی چرا خودت دست به کار نمی شه فقط بلدی اورد بدی
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بحث فشار می دونی چیه یا همین طوری نظر می دی گرما سرما شرایط متغیر فشار و هزار پارامتر دیگه وجود داره که شما نمی تونی با یک دستگاه دی وی ار کار را جلو ببری وقتی از چیزی اطلاع نداری خواهشا اظهار فضل نکنید
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بحث فقط متخصص نیست بحث امکانات هم هست شما اگر متخصص ماشین باشی اما مثلا اچار رینگی نداشته باشی ساده ترین پیچ ها را هم نمی توانی باز کنی این یک مثال ساده بود برای روشن شدن قضیه البته بحث مدیریت و خیلی عوامل دیگه از بالاترین مقامات تا مدیران اجرایی و نحوه دستورالعمل ها و سیاست گذاری در این بخش هست که ما ز ان بی اطلاعیم و به ما مربوط نمی شود
  • اهوازی ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    واقعا خدا قوت داره.پس کی این هواپیماهای جدید را میخرند؟از شفق و کوثر و قاهر چه خبر؟
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    خوشگله تو می تونی اینکارها را انجام بدی یا فقط یک چیزی یادگرفتی بپرونی انجام این کار ها که شما به راحتی به زبون میاری یعنی توسعه صنعتی یعنی پیشرفت و این دقیقا همون چیزی است که غربی ها نمی خواهند ما داشته باشیم می دونی چرا با فناوری هسته ایی مخالفت می کنند چون برای رسیدن به فناوری هسته ایی باید تمام صنایع مادر از اهن و فولاد و سیمان گرفته تا ای سی و میکروالکترونیک و غیره باید پیشرفت کنند تا شما بتونی به صنایع حساس مثل هسته ایی دست یابی و این دقیقا همون چیزیه که غربی ها نمی خواهند حالا هواپیما هم یکی از همون موارد حساسه
  • صلواتی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    1 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم خدا قوت بده د به همه خادمین مخلص نظام وبرای همه این عزیزان 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    والا صنایع موشکی هم اگه میخواست اینطور عمل کنه الان داشت کاتیوشا میساخت(الان داره موشک با فیبرکربن میسازه)....
  • علیا ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    این دوستمون فکر میکنه خلبان رم 8 یگ گوشیش رو برمیداره میذاره روی فالکروم و بعد از پرواز دوباره میذاره توی گوشیش و با گوشیش صداهای ضبط شده رو گوش میده. تکنولوژی اون حافظه ای که در این دستاه استفاده میشه خیلی متفاوته با حافظه ی وشی موبایل خلبان. حتی رمز گذاری های خاص این اطلاعات جوریه که هر کشوری قادر به انجامش نیست. تا حالا کر نکردی چرا هر هواپیمایی که سقوط میکنه فقط شرکت سازنده ی اون هواپیما میتونه جعبه ی سیاهش رو بخونه و هیچ شرکت دیگه ای نمیتونه؟ اونم تازه برای خود شرکت سازنده گاهی چند هفته طول میکشه.
  • ارماگدون ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام من نمیدونم محصولات میگ و سوخو با هزارتا اسم ، چرا شبیه بهم هستند !!!!!
  • ehsan ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    باید 150 فروند میگ 35 و 300 فروند پکفا خریداری بکنیم و سعی در انتقال تکنولوژی داشته باشیم
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    پروژه های متعدی در بازار بر روی EEPROM سریال در بازار موجود هستش. کارتهای A/D نیز موجوده، شاید الان بشه با صدهزار تومن یکیشو درست کرد. بدنه ضد انفجار هم کمی گرانتره.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    روسها اونو از رده خارج کرده بودند
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    12 تا داره
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    چون پارتی ندارم...
  • حسین ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    راست میگه دیگه قاهر چی شد؟؟؟؟
  • محمدرضا ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    ناشناس 1.18دقیقه شما نظر دیگه ای داری؟؟؟ من که نگفتم روس ها 2دستی سوخو رو تقدیم ما میکنن!!!بالاخره این تکنولوژی باید وارد کشور بشه مثل تکنولوژی موشک که از روسیه و چین و کره شمالی وارد کشور شد
  • دکتر ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    حرکت کردن در لبه های دانش نیاز به یک اقتصاد بزرگ بین المللی داره که متاسفانه ایران نداره این یعنی خبری از اون بودجه های چند میلیارد دلاری تحقیقاتی علمی هم در ایران نیست و بودجه ها نهایتا چند صد میلیون دلاری هست پس شما انتظار رقابت با امثال ترکیه و اسراییل در خاورمیانه یا چین هند ژاپن کره در آسیا رو از ایران در بخش پر هزینه هوا-فضا نداشته باشید! حالا از روی تعصبات نژادی تاریخی یا دینی دارید مشکل خودتونه...
  • دکتر ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    حرکت کردن در لبه های دانش نیاز به یک اقتصاد بزرگ بین المللی داره که متاسفانه ایران نداره این یعنی خبری از اون بودجه های چند میلیارد دلاری تحقیقاتی علمی هم در ایران نیست و بودجه ها نهایتا چند صد میلیون دلاری هست پس شما انتظار رقابت با امثال ترکیه و اسراییل در خاورمیانه یا چین هند ژاپن کره در آسیا رو از ایران در بخش پر هزینه هوا-فضا نداشته باشید! حالا از روی تعصبات نژادی تاریخی یا دینی دارید مشکل خودتونه...
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    کلا در عرصه ی ساخت جنگنده کشور ها قوانین خاصی رو دنبال میکنن زیاد فرقی باهم ندارن
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    یعضیا بجای مسخره کردن دانشجوهای دانشگاه آزاد ، یکم واقع بین باشیدماباشما دشمنی که نداریم که ایجوری جواب میدهید دانشجوهای ما حتی پیام نورش اونقدر بااستعدادند که مواد جاذی امواج رادار طراحی کردند. دیگه دانشگاه آزادش بماند. قضیه اینجاست که وضعیت نیروی هوایی بسیار ناامید کننده است. فقط به موشکها دلخوشیم
  • حسینی ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    باید زودتر از اینها به این تکنولوژی دست می یافتیم. حیف از اینهمه استعداد موجود در داخل کشور! همه باید در جهت بومی سازی صنعت ساخت هواپیما دست به کار بشند و به امید روزی نزدیک که جنگنده های ایرانی در آسمان ایران غرش و بر صندلی هواپیماهای مسافری ایرانی به مسافرت برویم.
  • Sarbaz Vatan ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    کی گفته وضعیت نیروی هوایی ایران نا امید کنندست.. بعصیا که میگن ما موشکی قوی هستیم و نیروی هواییمون ضعیفه اشتباه میکنن.چون خودشون عرضهناشتن جایی واسه خودشون دست و پا کنن این حرفارو میزنن.اقایونی که خیلی راحت از تکنولوژی حرف میزنین بهتره بدونید قدرت موشکی ایران به اندازه صدتا نیروی هوایی دشمن کار میکنه..اگرم ضعیف باشیم که نیستیم میتونیم با موشک جبران کنیم..
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    مرد حسابی هارد اگه ضربه ببینه ممکنه اطلاعاتش بپره اون وقت فکر کن اگه هواپیما سقوط کرد می خواد چی بشه
  • افشین تهران ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بله داره.
  • افشین تهران ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    کی گفته که بهترین جنگنده ما میگ 29هست؟؟؟تازه مگه میگ 29 چشه؟نسبت به ماموریتی که برای این جنگنده تعریف شده بسیار خوب هم عمل میکنه.
  • افشین تهران ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بعضیها همچینکه معما حل میشه و اسان میشه میشن دانشمند همه چیز دان.من موندم اینکارهای اسان رو چرا بقیه کشورها انجام نمیدن و این نوار کذایی رو از روسیه میخرن؟؟حتما مثل این ناشناس دانشمند در بقیه دنیا کم هست.
  • افشین تهران ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    خوب جناب دانشمند اطلاعات فنی رو چجوری میخواد ذخیره کنه؟؟با فیلم برداری؟؟
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    خیلی از مقدار این بودجه هایی که شما فرمودی برمی گرده به دست مزد اون دانشمند یا اون گروه صنعتی که داره کار را اماده می کنه ما اگر یکم غیرت داشته باشیم با همت همدیگر با تهیه مواد اولیه ابزارالات لازمه تمام این تکنولوژی ها را می توانیم بدست اوریم دقیقا همانند متخصصان و دانشمندان هسته ایی و حتی هوافضا و نیروی هوایی که بدون هیچ چشم داشت دارند برای پیشرفت کشور حتی بعضا رایگان کار می کنند فقط لازمه دولت از این عزیزان در جهت امرار معاش و هزینه بیمه و درمان پشتیبانی کنه اونوقت ببین چه سیلی از نخبگان به جمع کار اضافه می شوند اگر نگاهی به وضعیت المان نازی بی اندازید متوجه حرف ام خواهید شد المان هیچی نداشت اما متخصصین اش وطن دوست بودند و برای کشورشون همه جوره مایه گذاشتند حالا کار به نازی ها ندارم که ادم کش بودند حرف اتحاد و همدلی مردم المان برای رسیدن به یک قدرت و رویا است اگر برنامه دولت در تحقیق و توسعه و قدرت یافتن کشور جدیه باشه در عرض 20 سال به با لاترین درجات می رسیم اما نه مثل این چشم انداز 20 ساله که 10 سال از اون رفت و انطور که باید در این 10 سال کار نشد چون هر کس فکر خود بود نمونه اش همین خودرو ساز ها و یا دزدی ها و اختلاس ها پس اون همت و پشتکاری که المانها داشتند را ما نداریم که الان وضعمون اینطوریه این حرفی که می زنم یعنی اتحاد و همدلی از ریس جمهور تا منه بی کار یعنی از اون اقا تا من باید به یک چیز فکر کنیم نه اینکه هر دولتی میاید یک حرکتی انجام بده
  • افشین تهران ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    کمی ادب هم برای شما بد نیست.
  • ناشناس ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    سرباز وطن بدون اینکه مرا بشناسی تهمت بزرگی بمن زدی هیچ وقت حلالت نمیکنم .در ضمن من که گفتم موشکی اهرم قدرت ماست. خدایی خودت عبارات زیر رو سرچ کن تا فاصله رو متوجه شی:x-47b-f-37talon-f-22 من رشته م برق هست اینو بهتون میگم که ما هنوز نمیتونیم هسته ترانس و موتور الکتریکی بسازیم تو همین مشرق سردار گفت از سنسور سی سی دی تجاری برای پهپادها استفاده میکنیم .بااینهمه ادعا .... اونوقت اصلا من بی عرضه و...
  • افشین تهران ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    این اطلاعات رو ایران هیچوقت نمیگه و تازه در قرارداد فروشنده را هم ملزم به نگفتن کرده اما عدد جناب سروش به واقعیت نزدیکتر هست و جناب ناشناس هم بهتره برن معنی اسکادران و یا همون دسته پروازی و گردان پروازی رو پیدا کنن.ناشناس گل و بلبل اصلا از نظر فنی خرید 12فروند برای ایران توجیه نداره و تازه ماموریت رهگیری در پایگاه تبریز و تهران بعهده این جنگنده هست انوقت با 12فروند!!که تازه 5تا اون هم از عراق اومدن؟
  • افشین تهران ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    اینهایی که شما میگی اقاجان اگه بیشتر از ساخت یک جنگنده جدید نباشه کمتر هم نیست.تازه جدید بسازن زحمت کمتری هم داره.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    شما فروشندشو پیدا کن، من خودم میام می‌خرم با پول نقد!!!
  • افشین تهران ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    چرا حرف مفت میزنی روسها میگ 29رو از رده خارج کردن؟؟!!باعث تاسف هست کسانیکه یه پیچ رو بلد نیستن باز کنن و سر جاش ببندن حالا همه طلبکار ساخت جنگنده شده.اونم بقیمت گفتن دروغهای بزرگ.
  • افشین تهران ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    یه چند صدتا هم سوخو34و 35 ویاک هم برای اموزش بزن تنگش همه حال کنن.راستی با یارانه شما بخرن؟یا از بابک بگیرن؟
  • افشین تهران ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    خوشبختانه اون دانشمندان و دکترهایی که در بخش دفاعی کار میکنن یاد گرفتن با بودجه های کم کارهای بزرگ انجام بدن و البته هستند دکترهای دیگه مملکت ما که کما کان منتظر بودجه های چند میلیارد دلاری هستند تا بشن م ه دوم در تحقیقات.با نگاه در بخشهای دیگه نظامی و حتی همین هوا و فضا و کل بودجه دفاعی ما کاملا این مقصود قابل دریافت هست.
  • افشین تهران ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 1
    قرار نیستکه برادر دکترین نظامی کشور را بر اساس علایق و دلخوشیهای شما بنویسند.حتما در این بخش کار کرد بهتری دیده شده که البته شده و برای همین هم به ان اهمیت بیشتری میدهند.زمانیکه صدام شهرهای ما رو موشک باران میکرد و مردم فریاد موشک جواب موشک را میدادند ما نیروی هوایی بسیار قوی داشتیم اما همین نیروی به روز توان ورود به پدافند بغداد را نداشت و کار موشک بارانها فقط با چند موشک اهدایی سوریه تمام شد نه با جنگنده های نیروی هوایی.پس جای دلخوشی داره و خیلی هم داره.در مورد دانشجوی دانگاه ازاد هم شما منظور اون برادر رو متوجه نشدی .قصد توهین نداشت اما بله با استعداد داریم در همه دانشگاهها اما پایان نامه بخر هم داریم در همه.
  • افشین تهران ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    دوران پرنده های سرنشین دار در حال پایان هست.دشمنان اینقدر که از موشکهای ما و پهبادهای ما میترسند از خرید و ساخت جنگنده نمیترسند.
  • ناشناس ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    درود بر همه تیز پروازان نیروی هوایی ارتش
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    یک جعبه سیاه در واقعه حافظه ای است که توسط محافظ آن نگهداری می گردد. گرفتن اطلاعات و نوشتن روی این حافظه ،استاندارد خاصی ندارد و می توان هر جوری نوشت. بسته به حجم (زمان) و نرخ داده برداری و تعدادکانالهای مورد استفاده، حافظه مورد نیاز متفاوت میشه. به همین دلیل خوندن اون توسط سازنده اش صورت میگیره. نوع دیجیتالی اش ساده تر و جدیدتر است. حافظه های الکتریکی از نوعی انتخاب می شوند که با قطع جریان برق، اطلاعات آن پاک نگردد. اینها در بازار به وفور پیدا می شود، از ۵۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان و یا کمی بیشتر، البته نوع نظامی اش اندکی گرانتر است.
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    روس ها هم اینا رو کادو میکنن میدن خدمت ما.پکفا!!!!اونم بده به ایران!!!!هیهات!!
  • مهدی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    درود خدا بر مردان راه خدا
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    اینها که هنر نبود باید برد رادارهاشو افزایش بدهیم
  • reza ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    قابل توجه دوستی که میگه 300 تا پکفا بخریم. خود روسیه به علت گران بودن تجهیزات پکفا 12 تا بیشتر نساخت وفعلا رو همون 12 تا داره کار میکنه.
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    خبر ندارن خود روسیه تولید انبوه پاک فا رو تا 2020 عقب انداخته
  • دکتر ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    خوتو خسته نکن برادر اینها اینجا اکثرا یه سری متعصب کم دانش احساسی هستن...
  • ehsan ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    دوست گرامی روسیه هشت فروند پکفا ساخته که هنوز در مرحله تست و ازمایش هستند.من گفتم هر موقع عملیاتی شد 300 فروند بخریم. ما میتونیم ابتدا 150 فروند میگ 35 یا سوخو 35 خریداری بکنیم و اون سیصدد فروند رو در مدت پنج سال بین سال 2020 تا 2025 خریداری بکنیم. هزینه زیاد بالایی نداره هند سفارش 2050 فروند داده. خود روسیه صاحب تکنولوژیه و هر موقع بخواد میتونه تولید بکنه.ما باید در کنار سفارش این جنگنده ها سعی بکنیم که خودمون صاحب تکنولوژی بشیم و به امید خدا تا سی و چهل سال اینده جنگنده های بروز ان زمان رو تولید بکنیم.ولی در شرایط فعلی اگر تسلیحات بروزی نداشته باشیم کشوری مثل عربستان و اسراییل به خودشون اجازه میدهند که ایران رو تهدید بکنند
  • ehsan ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    هند سفارش 250 فروند داده.
  • افشین تهران ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    جناب دکتر خود خوانده .در عرصه نبرد تعصب کارکردی بیشتر از علم نداشته دارد.جناب ناشناس استفاده از یک سنسور تجاری چه عیبی داره؟؟وقتیکه در طراحی این پهباد سازنده تونسته از یک سنسور ساده و در دسترس بهترین استفاده رو بکنه از نظر شما عیبی داره؟مگه در تمام کشورهای سازنده جنگنده همه تجهییزات ان در همان کشور ساخته میشه؟؟اینکه این بچه های باغیرت بجای طلبکار بودن بدون توجه به این تحریمها تونستن پهباد بسازن خودش کار بسیار بزرگی هست.البته در کشوریکه دکترهاش پایانامه میرن میخرن و بعد توقع دارن سریع پشت میز بشینن وجود این جوانان غیرتمند نعمتی هست بزرگ.
  • افشین تهران ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    اول که گفتی 2050تا واقعا موندم که چی بهت بگم.
  • محمدرضا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    آقای تهرانی وقتی درباره ی چیزی اطلاعات نداری چرا نظر میدی؟؟؟بهترین جنگنده ی ایران میگ 29 هستش که واسه40 سال پیش هستش به نظر شما جنگنده ی 40 سال پیش الان کارایی داره؟؟؟؟؟؟
  • ehsan ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    اون اشتباه تایپی بود. البته نمونه صادراتی پکفا از رادار ضعیفتری نسبت به نمونه اصلی برخورداره. و روسیه هم کشور باجگیر و نامردیه و به همین راحتی به ما تسلیحات مدرن نمیده.به امید روزی که خودمون در ساخت تسلیحات بروز خودکفا بشویم.
  • امیر ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    افشین تهران اولا شما نباید به ایشون توهین کنی. دوما میگ ۲۹ تایپآ از رده خارج شده و در حال ارتقاع به میگ۲۹های جدید هست. سوما شما که فرق سنسورهای تجاری و نظامی رو نمی دونی مجبوری نظر بدی؟ چهارما رزمایش ارتش امروز تو تربت جام رو دیدی ؟
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    به نظر من باید حدود 250تا سوخو35 و 80 تا میگ 31 و 60 تا سوخو34 داشته باشیم در کنارش حداقل حدود 200 تا صاعقه آخرین مدل تولید کنیم تا می تونیم صاعقه بسازیم بقیه جنگنده ها هم سروپا بمونند حتی اف 7 ها مخصوصا اف 14 ها هم سروپا نگه داریم... تا قاهر313 به راحتی عملیاتی و تولید انبود شود تانکر سوخت رسان + هواپیما انتقال نیرو و تجهیزات هم فراموش نشود
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    نیروی هوایی ضعیف نیست اما باید غصه چند سال دیگر رو بخوریم....باید حداقل سوخو 34 ضربتی تهاجمی + سوخو 35 نشد 30 رو وارد کنیم تا می تونیم صاعقه هم بسازیم این حداقل کاری است که باید بکنیم میگ 31 رو هم فشار بیاورند وارد کنیم
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    میگ 31 +سوخو 35(نشد30) لازم داریم + سوخو 34(برادر جدید 24 که داریم 24 ها رو) جمعا با هم 400 تا داشته باشیم بد نیست
  • بی نام ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    هر چند ممکن است تغییراتی در سامانه آویونیک این جنگنده توسط نیروی هوایی ایران ایجاد شده باشد. میگ 29 و خلف آن میگ 35، بدلیل اینکه اطلاعات فنی آن سالهاست در اختیار آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورهای پیمان ناتو (از طریق آلمان و لهستان) قرار دارد. جنگنده قابل اتکایی نیست.
  • افشین تهران ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    جناب محمدرضا شما که کلا اطلاعات نظامیت قوی هست بگو ببینم میگ 29که یک رهگیر منطقه ای هست قویترین جنگنده ایران هست؟؟؟انوقت تو اطلاعات داری؟؟خودشیفته تا حالا اسم تامکت رو شنیدی؟؟البته برات سخته همون اف14رو میگم/؟کدوم یکی قوی تر هست؟حتی از نظر کارایی میگ 29تواناییهای اف4 رو نداره و فقط برای همین ماموریتی که ساخته شده بدرد میخوره.ضمنا اولین میگ 29را که به ایران ندادن که شما 40سال براش عمر تراشیدی.کلا انقلاب 37سال عمر داره که تا سال67جنگ بوده و میگ29بعد از جنگ در اوایل دهه 70خریداری شده انوقت میشه 40سال؟؟شما نتنها اطلاعاتی که داری کم هست بلکه ریاضیات هم بلد نیستی.ضمنا جنگنده تاکسی محلتون نیستکه فکر کردی زود کهنه میشه.جنگنده ای که دائم در حال اورهال هست و هر قطعه ان عمری و مدتی داره و در شناسنامه جنگنده یا پرنده ثبت میشه و سر موعد تعویض میشه به این زودی کهنه نمیشه.شما فکر کردی جنگنده هم مثل ماشین بازی هست!!هنوز میگ 29داره تولید میشه .به سایت میگ سری بزن تا ببینی انوقت شما کردیش فرسوده.در مورد تامکت یا همون اف14هم بدنیست که تحقیق کنی تا معنی قدرت را بفهمی.میگ 29قویترین جنگنده ایران!!!!!!!!!!!!!!!!ابلبیته همینکه میگی جنگنده سوخو35بخریم و بعد مهندسی معکوسش کنیم خودش اوج اطلاعات شما رو میرسونه.انگار اسلحه کلاش هست که مهندسی معکوسش کنیم.!!!!
  • افشین تهران ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    منکه در کامنت میگ 29توهینی ندیدم اما اینجا جای نظر دادن هست حتی ادمهایی که خودشونو علامه میدونن.مثل شما که میگی میگ 29از رده خارج شده بعد باز میگی جدیدش اومده!!!!میگ 29ایران از نوع صادراتی هستکه ارتقا داده شده ولی این ارتقا فاش نشده که چی هست و میگ 29در حال تولید اس ام تی هستکه خیلی بهتره ولی در اینده جاشو به 35میده که نسل 4++هست و از اویونیک پیشرفته ای برخورداره اما قویترین نیست.سنسور در پهبادها در جهت کاربری اون هست اما مطمئن هستم که شما اصلا فرق این دوتا رو نمیدونی .یک نمونه سنسور نظامی و کاربردش رو بگو؟نه من مانور رو ندیدم .ضمن اینکه مانور زمینی هست .ربطی به میگ نداره چون میگ29در پایگاه تهران و تبریز هست نه در مشهد.
  • افشین تهران ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    همینجوری هم از برد بالایی برخوردا نیست و برد رادار و موشکهای ان هم نسبت به اف14قابل مقایسه نیست اما در داگ فایت از مانور پذیری بالایی برخوردار هست و اگه ارتقا خوبی داده باشند تا حد مدل اس ام تی البته غیر موتور خیلی خوبه.
  • امید ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    0 0
    واسه اورهال میگ 29 و اصلا درکل جنگنده های روسی ، نمیشه قطعه از روی یک جنگنده دیگه باز کرد وبست روی یه جنگنده دیگه یعنی اگر ما دو فروند جنگنده میگ 29 داشته باشیم بسیاری از قطعات این دو تا جنگنده به هم نمیخوره یعنی نمیشه از روی یکی باز کنی و ببندی روی اون یکی ولی با این حال متخصصین نهاجا این میگ 29 های موجو رو سر پا نگه داشتن که هیچی ارتقاء هم دادن واقعا کار مهم و عالی انجام شده.......راستی کسی از قاهر 313 خبر نداره ؟آخرین خبری که ازش شنیدم این بود که بعد از سال 94 آماده میشه یعنی میشه امید وار بود که سال آینده شاهد غرش این جنگنده در آسمان ایران باشیم؟؟؟؟
  • محمدرضا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    آقای تهرانی خودشیفته اولا توهین نکن الان یه بچه هم میدونه تامکت چیه دوما تو داری توانایی اف 14 رو با میک 29 مقایسه میکنی؟؟؟باز هم تکرار میکنم وقتی اطلاعات نداری نظر نده از نظراتی که درباره ی مرکاوا و آبرامز و تی 90 دادی میشه فهمید که اطلاعاتت چقدره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    افشین تو که انقدر اطلاعاتت زیاده بگو ببینم ایران چندتا تامکت داره؟؟؟؟ ما کلا از آمریکا 79 تا تامکت خریدیم که تعداد قابل توجهی از اون هارو تو جنگ از دست دادیم اونایی که سالم موندن هم بیشترشون عملیاتی نیستن حتی از زمین نمیتونن بلند بشه با این ناوگان هوایی ضعیف میخوایم چیکار کنیم؟؟؟ اگه دولت مردان هم میخواستن مثل شما فکر کنند تا الان چیزی از ایران باقی نمونده بود
  • محمدرضا ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    افشین ما نخوایم شما نظر بدی باید کی رو ملاقات کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدرضا ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    افشین تو که انقدر ادعا داری بلد نیستی توهین نکنی؟؟؟
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا محمد رضا لازم نیست کسی رو ببینی فقط نظرات افشین رو نخون.کسانی مثل من میان هم نظرات شما رو می خونن هم ایشون رو.
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    خود روسها اینهمه دارن؟!
  • سعید ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    باز این افشین حرف زد میگ 29 اصن چه ربطی داره به تامکت راست میگه دیگه باید ناوگان هوایی رو نوسازی کنیم
  • امیر ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    دوستان گرامی لطفا در چیزی که تخصص ندارید نظر ندید همیشه در حد اندازه سوادی که دارید حرف بزنید من نمیدونم این امارو از کجا میاد و نمیدونم چرا ایرانیها علاقه خاصی به تجهیزات روسی دارن تو کدوم نبردهای هوایی جنگنده های روس عامل برتری داشتن نسبت به بقیه جنگنده ها دعا کنید قرار دادمون رو با قدرت دوم صنایع هوایی با فرانسه ببندیم که خطوط هوایی مون هم مثل خطوط جاده ای نشه هیچ موقع تو صنعت هوایی روسیه رو با کشوری مثل امریکا و فرانسه مقایسه نکنید و من الله التوفیق
  • محمدرضا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    شعورت در همین حده افشین؟؟؟؟؟
  • عموه صولت ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یه سوال دارم اگه کسی میدونه جواب بده چرا به ایران سوخو 35 و 37 نمیدن؟ که ایران مجبور به خرید سوخو 30 نشه
  • عموه صولت ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا روسیه به ما میگ 35 وسوخو 35 و37 رو به ایران نمیدن ؟خواهشا جواب بدید
  • عموه صولت ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    چرا روسیه به ما میگ 35 وسوخو 35 و37 رو به ایران نمیدن ؟خواهشا جواب بدید
  • علی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    1 0
    چون نه روسیه و نه فرانسه و نه هیج کدوم ازین کشورها دوست واقعی ایران نستند و نون به نرخ روز خور هستند. ایران برای پیشرفت باید فقط روی نیروهای بومی خودش حساب کنه کاری که همین کشورهای صاحب تکنولوزی قبلا انجام دادند و روی پای خودشون ایستادند.
  • علی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    آفرین بر تو آقای افشین تهران.خداییش خوب جواب اینارو میدی.دمت گرم.من فقط کامنتای شمارو میخونم و حال میکنم.
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    آقای محمد رضا به نظر من آقای افشین تهران یک سر و گردن اطلاعاتش در مورد جنگنده ها از افرادی که کامنت گذاشتن بیشتر هستش. پس لطفا به ایشون توهین نکنید و شما هم فقط نظرتون رو بدید.کاملا مشخصه که افشین یا کارش مرتبط با جنگنده ها هستش یا نظامیه.پس لطفا الکی فرا فکنی نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس